Handskakningar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Handskakningar

Inläggav JennyH » 2010-06-06 0:48:22

Jag skakar gärna tass, men kramar - nej tack!
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Inläggav honeysquid » 2010-06-06 7:00:15

Föredrar ett redigt handslag framför kallprat och stela lära-känna-fraser.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav geocache » 2010-06-06 7:13:46

Samma här :D. Jag föredrar att ta sådana människor i hand som har "smednäve"... och istället för att fråga folk det vanliga "vad jobbar du med då?" så brukar jag istället säga "vad är du bra på att göra då?". Det senare är mycket för att med tanke på dagens så kallade "arbetsmarknad" är det säkert inte många som jobbar med det de verkligen vill jobba med.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Sigvard » 2010-06-13 16:08:27

Man har rätt att säga nej! Upplevs en handskakning som ett övergrepp så är det väl ingen tvekan.
Sigvard
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2010-06-13

Inläggav emer2 » 2010-11-06 3:24:02

hahaha... :lol:
är med i en skitstor tolvstegsförening där dom fått för sig att kramar är nån slags medicin,
slog ibland omkull folk när dom skulle våldskrama mig i början,
efter 15 år där är jag skitsnabb med att slänga fram kardan,
det är också jobbigt eftersom jag har lite (läs mycket) smutsfobi, men bättre än kramar,
kramar gärna tjejer dock men då pratar vi annat som spelar in/är viktigare,
och släkten kramar jag
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Theone » 2010-11-06 6:17:35

Själv skulle jag bli ganska förvånad om någon kille kom fram och kramade mig, det är inte så vi hälsar AS eller inte, men någon söt liten tjej kramar jag gärna. Det gör jag alltid när jag träffar ex eller på stan om jag ska hälsa på någon som jag tycker är snygg, då inbjuder jag till en kram vilket aldrig har misslyckats. Annars skakar jag hand med de som kommer fram och vill skaka hand, eller de som ser trevliga och bra ut (ordentliga)

Jag kan läsa av om folk vill skaka hand eller inte så det är i vilket fall som helst inget problem som jag dras med nu för tiden. Man kan avgöra mycket efter hur någon skakarhand, hur man ska inleda samtalet till exempel. Det finns mycket psykologi bakom handskakningar, det är inte bara en artighets grej utan det är så mycket mer. Samma sak gäller när man får en kram av någon snygg söt tjej så går det att avgöra hur mycket och på vilket sätt hon gillar en eller inte samt karaktärsdrag. Men det är bara för att jag intresserar mig för social psykologi, det har kommit på senare tid.

Något jag dock kan ha fobi för är manshänder med långa naglar och halvgnagda nagelband, är lite fobisk när det gäller dålig hyggen. Datanördar har ofta sådana små klibbiga taniga kalla händer med långa naglar och halvgnagda nagelband. Då får jag en känsla av att man aldrig vet vart de där händerna har varit, vilket kan få mig att tacka nej till handskakning. Själv är jag ytterst renlig av mig, tål inte feta saker med bakterier som klibbar. Chips händer eller ännu värre ostbåge händer, big no no.

Det kan verka pedantiskt men jag har helt enkelt fobi för det, låter inte ens tjejer ta i mig med chipshänder. Det är något så jag är stenhård med, samma gäller chipshänder i närheten av min säng eller saker som smular med fett på överhuvudtaget. Kexchoklad är strikt förbjudet i mitt hem, det är min nemesis. MacDonalds eller andra snabbmatskedjor som kryllar av bakterier barn som skriker och spyr samt skiter ner sig blöjor och spy över hela golvet, tillsammans med skrikandet och ammandet ifrån farmor som väger 250 kg, mitt framför mig får mitt skin att börja krypa. Så jag undviker de platserna med god grund, då jag inte vill bli sjuk.

Sista gången jag var in då var det ett barn som en förälder höll i famnen, barnet hosta och hade stora blåa prickar i ansiktet. Jag slutade andas och backade långsamt ut ur MacDonalds, för att aldrig mer återvända.

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Banzai » 2010-11-06 11:09:20

Skakar hand med folk, men aldrig på eget initiativ. Ogillar att skaka hand och avskyr att bli kramad. Jag reagerar aldrig med våld om jag skulle bli "våldskramad" men jag blir väldigt stel. Ogillar när icke-familjemedlemmar invarderar min personliga sfär ö.h.t.

Kan vara jättekramig om det sker på mina villkor och mitt initiativ, annars är det bara familjemedlemmar som accepteras (och inte ens de ibland, har svårt för värme...).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Oskar » 2010-11-11 17:00:54

Ska jag skaka hand är det ända villkoret också att det ska vara ett redigt och fast handslag. Handslag av "döda-fisken"-typen är det värsta jag vet, huuuhhh...
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav MsTibbs » 2010-11-11 17:38:54

Mina händer skakar! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Handskakningar

Inläggav atoms » 2010-11-11 19:41:20

JennyH skrev:Jag skakar gärna tass, men kramar - nej tack!


Exakt! Hellre tass än det där klängandet.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Tor » 2010-11-12 1:34:11

Jag skakar nog hand och det skall vara rediga handskak. Handskakningar säger något om den respekt man förmedlar. Slaka händer meddelar automatiskt att man ogärna har något med människan att göra som man skakar hand med. Ett redigt fast handskak meddelar ärlighet och respekt.

Kramar tar jag oftast avstånd till och speciellt om det är människor jag inte känner så bra. Har aldrig kramat familjemedlemmar eller släktingar och kommer knappast att göra det heller. Däremot kramar jag gärna min flickvän.

Har väl också någon slags fobi mot smutsiga feta händer och då speciellt mina egna. Om jag spiller läskedrycker över fingrarna så de börjar klibba fast i varandra är mycket obehagligt.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav lyise » 2012-01-31 16:19:40

Vad tycker ni om att skaka hand när ni hälsar på folk? Eller i allmänhet att hälsa på folk. Är ni bra på att veta när man ska hälsa eller inte? Själv är jag så att jag inte alls vet när jag ska hälsa så Jag väntar på att den andra personen ska hälsa på Mig. Skaka hand är inget jag uppskattar och försöker I allmänhet inte hälsa på folk med kroppskontakt på något sätt.

Hur hälsar ni på folk ni inte känner respektive de ni känner väl?


mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lyise
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-01-29

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav Dandelo » 2012-01-31 16:40:27

Jag vet när folk brukar hälsa/skaka hand. Men det låser sig för mig och jag väntar alltid på den andre att börja. Om denne håller fram handen för hälsning tar jag och skakar den för annars känner jag mig otrevlig.

Att skaka hand i sig undviker jag helst.
Det finns ändå få tillfällen då jag har hälsat först.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav blue30 » 2012-01-31 17:01:03

Hej!

Jag tror att man får försöka läsa av situationen lite och se lite hur den andra personen gör.

Om man träffar på en bekant på tex stan och man ser att den personen har bråttom då räcker det ju med att man söker ögonkontakt med personen och säger snabbt hej.

Men om man känner sig osäker kan man ju börja med att gå fram till personen och vänta en kort sekund för att se om personen är på väg och ska skaka hand med mig.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav snuggelhund » 2012-01-31 17:05:21

Jag känner mig osäker i sådana situationer och väntar ofta på att den andra personen ska ta intiativ till hälsa och skaka hand.

Jag är inte jätteförtjust i att ta i hand, men det är vettigare än påtvingade kramar och kindpussar. Usch ! :?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav lyise » 2012-01-31 17:58:28

Då tycker ni som jag :) Försöker helst undvika det men känner mig som @dandelo otrevlig. :-)006
lyise
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-01-29

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav nescio » 2012-01-31 18:30:31

Underligt nog brukar jag mest råka ut för handskakning när jag besöker sjukvården, särskilt doktorer. Jag tycker att just de borde undvika det på grund av risken för smittspridning?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 18:39:05

Tycker det är en bra idé att vänta och se vad den andre gör. Om den sträcker fram labben så är det artigast att skaka den, men jag hoppar gärna också över denna ohygieniska procedur om det går.

Men typiskt nog, precis tills jag lärt mig att skaka tass som folk (tog bara ett halvsekel) så har svenskar börjat lägga sig till med den otäcka vanan att kramas till hälsning, även om man inte ens känner varandra. :-)002

Är det en klassgrej eller storstadssgrej? De som velat krama mig första eller andra gången vi sågs har väl varit stockholmare av det lite mer välbeställda slaget. Fick även en spontan kram av en sångerska som jag berömde i pausen på jazzklubb för några år sen. Blev helt ställd och stel som en pinne, hade inte väntat mig ett så närgånget tack för komplimangen. Hon blev nog också förvirrad över att jag inte blev jätteglad och kramade tillbaka. :(

Men jag vill inte krama någon annan än mina allra närmaste, tycker det är alldeles för intimt för att göra med folk man inte känner (förutom att man kan få migrän av deras schampo eller deo). Blir orolig när jag ser folk kramas på TV stup i kvarten.

OK att man kanske vill ge en kram till någon som gjort om hela ens hem, hittat en borttappad släkting eller räddat en från konkurs, då har man ändå släppt in dem på livet på nåt sätt och kanske är genuint glad och tacksam. Eller att krama någon som är ledsen. Men att kramas bara till hälsning tycker jag är ett oskick och hoppas verkligen det inte kommer bli det nya sättet att hälsa här.

Vill helst slippa kindpussar också. Varför måste man ha kroppskontakt ö h t? Särskilt i influensatider så är det bara jättekorkat.

Edit: Medhåll till nescio som hann posta medan jag skrev detta inlägg. Läkare borde verkligen inte ta i hand!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav lyise » 2012-01-31 18:46:49

Iridia skrev:
Är det en klassgrej eller storstadssgrej? De som velat krama mig första eller andra gången vi sågs har väl varit stockholmare av det lite mer välbeställda slaget. Fick även en spontan kram av en sångerska som jag berömde i pausen när jag var på jazzklubb för några år sen. Blev helt ställd och stel som en pinne, hade inte väntat mig ett så närgånget tack för komplimangen. Hon blev nog också förvirrad över att jag inte blev jätteglad och kramade tillbaka. :(

Men jag vill inte krama någon annan än mina allra närmaste, tycker det är alldeles för intimt för att göra med folk man inte känner (förutom att man kan få migrän av deras schampo eller deo). Blir orolig när jag ser folk kramas på TV stup i kvarten.

OK att man kanske vill ge en kram till någon som gjort om hela ens hem, hittat en borttappad släkting eller räddat en från konkurs, då har man ändå släppt in dem på livet på nåt sätt och kanske är genuint glad och tacksam. Eller att krama någon som är ledsen. Men att kramas bara till hälsning tycker jag är ett oskick och hoppas verkligen det inte kommer bli det nya sättet att hälsa här.


Jag har ingen aning om det är storstad sak eller inte. Har inte träffat på så många som spontant kramat mig utan att veta vem jag är från början. Precis som du säger blir jag också stel om jag inte känner människan. Jag tycker om att kramas i vanliga fall av folk jag har i min närhet. Det var en av de som jobbar på min skola som efter utredningen gick fram och kramade mig och sa: Åh, jag tycker det är så synd om dig. Eller dylikt. Kommer ihåg att alla förutom just hon såg lite besvärade ut för min skull. Inte helt passande efter själva ämnet om att jag inte gillar när folk är på mig har kommit upp.
lyise
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-01-29

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav lyise » 2012-01-31 18:47:56

nescio skrev:Underligt nog brukar jag mest råka ut för handskakning när jag besöker sjukvården, särskilt doktorer. Jag tycker att just de borde undvika det på grund av risken för smittspridning?


Håller jag med om.
lyise
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-01-29

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav Red and green » 2012-01-31 19:44:46

nescio skrev: Jag tycker att just de borde undvika det på grund av risken för smittspridning?


Nu ska jag göra dig ännu mera orolig: läkargruppen är just den yrkesgruppen inom vården som är sämst med handtvätt & handspritning.

Du som patient har rätt att inte skaka hand med någon inom vården samt har du rätt att fråga innan någon av vårdpersonalen rör dig om de har spritat händerna. Låt ingen Inom vården ta på er utan de har spritat händer ! :-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 19:46:14

Tack för det Red and green, då kan man i alla fall vägra där. Det var ju bra att få veta. :-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav Red and green » 2012-01-31 19:53:05

Man vet aldrig var någonstans läkarna haft sina händer :mrgreen:

Antagligen vill du inte veta det heller :!:
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Handskakningar/ allmän kroppskontakt vid hälsningar.

Inläggav Iridia » 2012-01-31 19:54:02

Hehe, nä antagligen inte. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in