Handskakningar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Handskakningar

Inläggav Krake » 2010-05-31 17:22:46

Efter att nu ha varit på min första forum träff (och trotsat mina instinkter) har jag observerat att det är norm att skaka hand med okända människor som man inte har träffat förut, även bland medlemmarna här på forumet. Med tanke på den känslighet som många har för kroppskontakt finner jag detta lite märkligt. Jag skakar själv hand enbart för att det förväntas av mig. Likadant med kramar, som jag undviker i högsta grad det är accepterat.

På träffen fick jag inte heller känslan att någon jag skakade hand med riktigt kände för det heller. Det var bara en dum sak som skulle göras. Vad har forum-pöbeln för uppfattning i frågan? Ska vi avskaffa handskakandet på forumträffar?
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2010-05-31 17:48:01

Jag skakar hand och kramas, men sällan på eget initiativ. Det är vanlig artighet att handhälsa, men gillar man inte handskak kan man vinka i stället, eller säga att man inte gillar att skaka hand.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav skitapa » 2010-05-31 19:14:10

Jag har aldrig varit på en träff då jag bor i norrland, men jag avskyr också kroppskontakt och tycker det är jobbigt att skaka hand. Att kramas är bara ännu värre. Det vore skönt om man åkte på en träff och det inte förväntades av en :)
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Inläggav Alien » 2010-05-31 19:19:19

Jag har inget emot att skaka hand (däremot att kramas). Men på AS-träffar tror jag det är ok att inte skaka hand. Det är ju lite svårt att veta, en del vill inte, en del är neutrala och en del kanske rentav gillar det? Så ibland vet man inte riktigt hur man ska göra, gå på vederbörandes kroppsspråk? :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nallen » 2010-05-31 19:29:18

Av någon anledning är ett av de starkaste minnena jag har från en AS-träff när en icke vid namn nämnd forummedlem sa till mig "jag skakar inte hand" när jag sträckte fram handen. Jag upplevde det mycket positivt att det sas helt naturligt och inte gjordes nån stor sak av det. Enkelt och lätthanterat :)

Jag tror inte man ska räkna med att andra skall uppfatta att man inte vill skaka hand, men jag förutsätter att folk (på AS-träffar iallafall) accepterar när man klart talar om hur man vill ha det. I vissa andra sammanhang är det sämre med acceptansen :(
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Pemer » 2010-05-31 19:35:52

Ja, vi är säkert många som är präglade nog av vår NT-omgivning att vi är vana att skaka tass, och gärna gör det, och möts två av oss så blir det inga konstigheter förstås.

Själv har jag inga problem med det, och jag tycker mycket om att kramas, men jag försöker alltid läsa av den jag möter så att det inte blir fel.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sanness » 2010-05-31 19:59:37

Ja men sjung ut - säg att man (Du, jag, vem det nu månne vara) inte vill/kan. Vad är det för vits med att behöva gissa.
Sanness
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2009-05-28
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-31 20:08:05

Hej!

Jag brukar ta i hand eller kramas för att jag tycker det är ett helt ok sätt att hälsa på. Jag har varit med om att nån som visste att jag hade AS sa: "Du behöver inte kramas om du inte vill", men jag sa: "Det är helt ok, jag har inga problem med det". Då vet vi båda vad som gäller. Man ska inte förutsätta att alla aspies inte gillar att kramas eller tvärtom. :wink:

På en AS-träff kan man säga hur man vill ha det, tycker jag.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav outzaidur » 2010-05-31 23:06:39

Ja, det är helt ok att inte skaka hand eller kramas men då måste man vara tydlig med det så att andra inte behöver läsa ens tankar. Det kan verka otrevligt för NT's men i asperger kretsar är det helt OK. :lol:

Kommer ihåg den stora debatten om unga svenska muslim tjejer som vägrade skaka hand med karlar de skulle intervjua i TV. Där ställer jag mig däremot på andra sidan. Kommer man till Sverige och ska intervjua en person angående hur dålig den Svenska integrationen är och sedan själv ignorerar att integrera sig själv när man bjudit in en person på intervju är bara dumt. Koranen är bara dum. Men det ska vi inte diskutera här :-D

Vi får helt enkelt hitta på andra sätt att hälsa på varandra. Jag vet inte... kanske karlarna kan skalla varandra som man gjorde på vikingatiden? :twisted:
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Pemer » 2010-05-31 23:31:02

Aj.... får ont bara av att föreställa mig det... :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav treeman » 2010-06-01 1:27:10

outzaidur skrev:Ja, det är helt ok att inte skaka hand eller kramas men då måste man vara tydlig med det så att andra inte behöver läsa ens tankar. Det kan verka otrevligt för NT's men i asperger kretsar är det helt OK. :lol:

Kommer ihåg den stora debatten om unga svenska muslim tjejer som vägrade skaka hand med karlar de skulle intervjua i TV. Där ställer jag mig däremot på andra sidan. Kommer man till Sverige och ska intervjua en person angående hur dålig den Svenska integrationen är och sedan själv ignorerar att integrera sig själv när man bjudit in en person på intervju är bara dumt. Koranen är bara dum. Men det ska vi inte diskutera här :-D

Vi får helt enkelt hitta på andra sätt att hälsa på varandra. Jag vet inte... kanske karlarna kan skalla varandra som man gjorde på vikingatiden? :twisted:


Uppfriskande kommentar. Haha.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Zombie » 2010-06-01 1:44:32

Vilket som är okej för min del. Men åtminstone jag kan inte göra rätt mot varenda människa i varenda situation. Det är omöjligt. Ännu mer omöjligt eftersom kontakt med andra alltid i avgörande avseenden stressar mig, aspergare som jag är. I några fall blir det alltid fel hur jag än gör, och de fallen är omöjliga att förutse. Jag förväntar mig inte heller att det är lättare för någon annan. Ett visst överseende kan jag däremot stå till tjänst med att såväl ha som förvänta mig.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav andypandy » 2010-06-01 2:40:42

Har vanligtvis inga problem med handskakningar. Min socialsekreterare och jobbcoach vill emellertid alltid skaka hand; det är bara jobbigt och drygt. Jag brukar gå med på det, men det känns litet löjligt. Man kan skaka hand, om man aldrig har träffat någon tidigare. Träffas man igen kan man faktiskt nöja sig med att säga hej. Det är min personliga åsikt.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav trémula » 2010-06-01 9:54:47

Jag håller med andypandy.
Jag brukar skaka hand med de som jag aldrig har träffat förut, inte annars.

Jag tycker det är praktiskt att skaka hand med nya som jag hälsar på för att det är det tydligaste sättet jag kan visa att det är just den personen jag hälsar på och undrar vad den heter.
Om jag bara vinkar eller säger något så blir det ofta otydligt vem jag riktar mig till. Och jag har inte den där förmågan som vissa har att dra till sig allas uppmärksamhet med min röst.

Jag har full förståelse för ifall vissa inte vill skaka hand, jag förstår att det kan kännas obehagligt, men ja, det är nog svårt att veta om de inte säger det.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav Lakrits » 2010-06-01 12:40:45

(Jag vill bara påpeka det skojiga i att någon med användarnamnet trémula skriver i en tråd med namnet "Handskakningar" :))
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav MsTibbs » 2010-06-01 13:00:56

Mina händer skakar alldeles av sig själva! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Krake » 2010-06-01 13:20:41

Ja. Lövly
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav trémula » 2010-06-01 18:22:55

Lakrits skrev:(Jag vill bara påpeka det skojiga i att någon med användarnamnet trémula skriver i en tråd med namnet "Handskakningar" :))

:lol:
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav ling0n » 2010-06-02 14:31:35

Jag tycker handskak med en ny person är helt okej. Men ibland vinkar jag bara också, vinka känns bäst.

Däremot är det asjobbigt när folk ska kramas med mig. Då skyndar jag mig med att räcka fram handen istället, även om det ibland ger sura miner eller liknande. Men det får de fan ta isånafall. Jag tycker för övrigt att ett handskak är mer närvarande och innerligt från min sida än en kram.

Men ibland blir man ändå våldskramad. Jag försööööker tänka att personen menar väl... försööööker...
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav nano » 2010-06-02 16:41:11

Har funderat om jag är den skyldige till o ha infört handskakningar för rätt som det var så hade jag min andra träff hemma hos Pemer då jag gick in o bara började skaka hand med alla jag inte sett innan.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav geocache » 2010-06-02 16:58:49

I "vanliga sociala sammanhang" som exempelvis när jag är på släktträff, skakar jag hand med eller hälsar på alla och presenterar mig med förnamnet, också de jag inte är närmare bekant med (kusiner och "mera avlägsna" släktingar), kramar om de jag "ser" vill få en kram.

Kramas på träffar/"möten på stan"/när jag hälsar på vänner gör jag bara om de och jag känner varandra sedan länge länge. Släktingar kramar jag alltid om när jag träffar de.

På AS-träffar "känner jag in" om någon vill ta i hand/kramas eller inte *vinkar(!) till Alien*. Vill någon inte så låter jag bli.

Ett litet lästips jag hittade när jag sökte på "sociala avstånd":

http://www.arbetslos.nu/Handbok-social-kompetens.htm

"De fyra zonerna - om bekvämlighetsavstånd vid möten enligt västerländska kulturer

Intima zonen - upp till en halvmeter - för dem man har en fördjupad relation till, sambo/maka, barn och andra nära familjemedlemmar.

Personliga zonen - upp till en meter - det avstånd som goda vänner brukar hålla.

Umgängeszonen - en till två meter - i sociala sammanhang och då man inte känner varandra.

Offentliga zonen - tre meter eller mer - avståndet vi håller till människor som vi inte vill ha kontakt med, exempelvis busshållsplatsen, bibliotek.

Tips: Att stå för nära en person man inte känner väl kan skapa obehag, medan ett alltför stort avstånd kan ge ett avståndstagande och kyligt intryck."
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2010-06-02 17:13:28

En halvmeter?
Det har inte jag fattat, nog för att jag märkt att en del gått nära mig men jag har inte fattat det som intimt, däremot har jag undrat varför man gått nära.
Om denne är kär eller så men då säger man väl något i den stilen.

Tror eller trodde jag, nu blir jag faktiskt osäker....
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Oskar » 2010-06-04 12:10:53

Jag har inga som helst problem med att skaka hand, men jag tror nog aldrig jag har gjort det på eget initiativ (dvs. sträckt fram handen till någon annan). Då får de andra sträcka fram handen till mig först.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav geocache » 2010-06-04 16:23:51

MsTibbs skrev:Mina händer skakar alldeles av sig själva! :)


:lol:

Nu är du rolig igen MsTibbs! :D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in