Arrangörer för träffar i Stockholm [avdelad tråd]

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Danne » 2010-06-02 9:35:03

Sam skrev:Jag går inte på en träff med OA, utan på en träff med vänner. Vem som arrangera den har ingen betydelse.

Så om vi skulle byta ut "OA" mot t.ex. "Nationaldemokraterna", "AFA" eller "Föreningen för att Aspergare ska lobotimeras" så skulle du fortfarande tycka att det inte hade någon betydelse?

Det betvivlar jag, men har du sagt det så... :roll:


För mig är det inte helt utan betydelse iallafall.
Och i vilket fall så tycker jag att sånt ska vara klargjort FÖRE, och inte långt EFTER träffarna.
Det ska man åtminstone kunna förvänta sig, tycker jag.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav trémula » 2010-06-02 10:19:06

Vad är det som är så hemskt med OA, som man absolut inte vill bli förknippad med? Jag fattar inte?
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav Forummedlem » 2010-06-02 10:24:27

Jag kommer att skriva mer i denna tråd under dagen. Till att börja med föreslår jag att Pemer tar en funderare och dementerar det absurda påståendet att vårterminens tacoträffar har arrangerats av OA:s Stockholmsavdelning.

Det går inte att acceptera att det retroaktivt meddelas att en viss organisation har varit arrangör för vissa aktiviteter. I detta fall är det ju så att Pemer har hoppat in som ersättare för Sam under vårterminen. Pemer har alltså fört vidare en sedan länge existerande tradition för träffar i en sammansvetsad grupp.
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-06-02 10:37:29

trémula skrev:Vad är det som är så hemskt med OA, som man absolut inte vill bli förknippad med? Jag fattar inte?

Kan läsas om här:
http://oa.egensajt.se/board/danne-lamna ... 0cf25ac1ea

och här (egentligen från andra inlägget på sidan, men det första är också relevant):
http://www.aspergerforum.se/om-organise ... 5-312.html

Vill du ha en sammanfattning så får jag tyvärr hoppas att någon annan orkar ge den.

*********************************************************

Annars vill jag bara på påpeka för kännedom att:

1. eftersom jag inte fann lika bra ord som Lakrits så talar jag om att jag håller med honom.
Men eftersom folk undrar och eftersom jag blir upprörd över orättvisor som kan få återverkningar skriver jag det här ändå.

2. jag verkligen aldrig har funnit någon pemerträff mer ideologiskt styrd än Sams. Snarare tvärtom isåfall, eftersom Sams har en strukturerad diskussionsdel; inte heller den kan jag dock se något principiellt fel med, så det här är ingen kritik mot Sam;

3. den som kritiserar Pemer för att ha "mörkat" OA-elementet i sina träffar torde lämpligen kritisera också Sam för att ha "mörkat" AAF-elementet i sina. Men återigen, mig skulle det inte falla in.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Forummedlem » 2010-06-02 11:31:27

Zombie skrev:[...] 3. den som kritiserar Pemer för att ha "mörkat" OA-elementet i sina träffar torde lämpligen kritisera också Sam för att ha "mörkat" AAF-elementet i sina. Men återigen, mig skulle det inte falla in.

Det har inte funnits några OA-element i tacosträffarna under vårterminen 2010. Sam har inte mörkat. OA är kontroversiellt i sammanhanget, men det är inte AAF.
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-06-02 11:34:22

Du missförstår mig. Det är inte tacosträffarna jag talar om, utan Pemers egna träffar. Du såg inte mina citationstecken. Och vad beträffar "kontroversiellt" så spelar det också roll på vilka grunder.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Forummedlem » 2010-06-02 11:40:39

Jo, jag såg dina citationstecken. Sam har ju inte "mörkat", så därför finns det inte skäl att kritisera henne.

Just nu uttalar jag mig om vårterminens tacosträffar, eftersom situationen kring dessa är mest flagrant. Jag återkommer med ett längre inlägg senare.
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2010-06-02 11:46:40

Forummedlem skrev:Jag kommer att skriva mer i denna tråd under dagen. Till att börja med föreslår jag att Pemer tar en funderare och dementerar det absurda påståendet att vårterminens tacoträffar har arrangerats av OA:s Stockholmsavdelning.

Det går inte att acceptera att det retroaktivt meddelas att en viss organisation har varit arrangör för vissa aktiviteter. I detta fall är det ju så att Pemer har hoppat in som ersättare för Sam under vårterminen. Pemer har alltså fört vidare en sedan länge existerande tradition för träffar i en sammansvetsad grupp.


Mnja... Traditionen uppstod som middagskvällar under sommaren 2007, som ersättning för diskussionsgruppen som då hade sommarlov. Då arrangerat av Sam.

Till hösten när diskussionsgruppen startade igen tog jag tag i rena middagsträffar mitt emellan diskussionsträffarna och höll i det som hölls i den stilen under hösten 2007 och våren 2008. Eller så var det Sam på hösten, och jag från våren 2008. Blir osäker på minnesbilden där när jag ser hur jag har det formulerat på OA Sthlms hemsida.

Sedan tror jag det var hösten 2008 och/eller våren 2009 Sam tog över att hålla i de varvande middagsträffarna, och jag som tog över det igen i höstas och våras. Nej, vänta... inte i höstas, väl. Sam har nog hållit i det hösten 2008, jag våren 2009 och Sam i höstas?

Jag har inte fört bok exakt över det, och minnet är inte vad det borde vara, märker jag.

Sedan kan man väl diskutera hur mycket som helst i hur hög grad det "är" OA Sthlm som arrangerar.

Så här beskriver jag det på OA Sthlms hemsida:

OA Sthlm har nära samarbete med (Sam), som är träffgruppsansvarig i Autism- och Aspergerföreningen i Stockholm (tidigare FA Sthlm), och arrangerar den träffverksamhet som hålls under dess flagg och traditionellt har fyllts av medlemmar därifrån, mer info om den här.

Under sommaren 2007 började folk från båda "träffgrupperna" mingla vid de middagskvällar som hölls sommartid på Vasa's Bar & Matsal nära Odenplan inom (Sams)/(dåvarade) FA Sthlms träffgrupp. Från och med våren 2008 har (Sam) och Anders Pemer turats om att hålla i att det regelbundet bokas bord på Vasa's på tisdagskvällar, då restaurangen har prisvärd tacobuffé (men man kan givetvis beställa från deras ordinarie meny också om man föredrar det). Tisdagskvällarna på Vasa's är mycket populära, och på senare tid blir det fullbokat till de tre stambord vi brukar boka. Nästa gång just nu är tisdag 25 maj. Skicka ett mail till Anders Pemer om du vill komma!

Under somrarna 2008 och 2009 har vi inlett en tradition med tacoträff på Vasa's varannan tisdag, och andra aktiviteter varannan tisdag. Det har rört sig om minigolf, biljard, bio- och museibesök.

Datum våren 2010: diskussionsgruppen i Matteus skola och de som vill sedan till Vasa's blir 16/3, 13/4 och 11/5, ren middagskväll på Vasa's direkt är 30/3, 27/4 och 25/5.

Till Vasa's-kvällarna bokar vi alltid bord, så hör alltså av dig och anmäl ditt intresse om du vill komma!


Det har rört sig om befintlig träffverksamhet som fallit sig naturligt att referera till och tipsa om, och nämna på OA Sthlms hemsida, som de tillfällen då medlemmar i OA Sthlm kan träffa andra medlemmar i OA Sthlm, och dessutom utan att det är något specifikt där enbart de är välkomna.

Mer än så är det knappast OA Sthlm som står bakom det.

När jag har varit ansvarig för bordsbokning och har skickat ut mailinfo om sådana träffar till Sams adresslista för att bjuda in har jag alltid gjort det från min autister.org och senare aspergare.org-adress och varit helt öppen med att jag är ordförande i OA Sthlm och är den som håller i detta denna gång, givetvis som en liten tanke att sprida kunskap om att föreningen finns till fler.

Ett flertal personer som ursprungligen är stammisar från diskussionsgruppen har utan problem velat komma trots att det varit jag och därmed i någon mån OA Sthlm som stått bakom, och brukar komma än idag, och några av dem har dessutom valt att gå med i OA. Inte alla, och det respekterar givetvis jag. Men ett par stycken.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-06-02 13:03:01

Men egentligen - om man ska vara aspigt petig i kvadrat - så kan ju de träffar vars form Sam varit upphov till, eller som kommit i direkt anslutning till en Sam-träff inte riktigt sägas vara OA-träffar, särskilt inte retroaktivt, bara för att du som individ tagit över organiserandet av dem under vissa perioder.

Däremot de träffar du organiserar i ditt eget hem, eller på annan plats än Vasas, där är du ju fri att själv välja om du vill kalla det OA-träffar som representant för OA, eller Pemer-träffar som privatperson. Inte för att det gör någon praktisk skillnad, men för den som lägger vikt vid vad det kallas.

Om man delar upp det så kan de som är allergiska mot OA gå på Vasas-träffarna och vi som inte är det på de övriga, och de som inte bryr sig vem som arrangerar kan gå på båda.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav trémula » 2010-06-02 13:43:46

Ok, tack Zombie!
Nu förstår jag litegrann av orsaken till varför vissa är negativa till OA.
Jag bryr mig däremot inte så mycket om vad Pemer vill kalla sina träffar.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav Lakrits » 2010-06-02 16:34:20

Danne skrev:3, Är det helt oviktigt för dig vem som arrangerar träffen?
(Skulle det t.ex. inte vara något problem alls för dig om det visade sig att SD, AFA, Moderaterna, Attention, Vänsterpartiet eller Vitt Ariskt Motstånd skulle förklara att det du deltagit på "med vänner" faktiskt är arrangerade av dom, och sker i deras regi?).

Organisationer har inte bara olika politiska ideologier och ambitioner, utan även olika relation till människor. Eftersom OA är en synnerligen obetydlig och ointressant politisk kraft för mig, så ger ett sådant här "avslöjande" (och jag använder ordet i dess mest sarkasmdrypande betydelse) samma avtryck i mitt samvete som en fjällripefjäder på nysnö. Du jämför OA med AFA och VAM, för tusan. Fortsätter du att ta till sådana brösttoner, så kommer mycket av den respekt jag har för dig och dina åsikter att naggas i kanten, och jag har väldigt mycket respekt för dig. "Du fikade med Ola Ullsten! Du kunde lika gärna ha fikat med Hitler, Nero, Ivan den förskräcklige eller min morbror Efraim (han är jätteelak)!"

Så, för att svara på din oproportionerligt vinklade fråga (Är det helt oviktigt för dig vem som arrangerar träffen?):

  • Ja, om det gäller OA, Moderaterna, Attention eller Vänsterpartiet. Inget av dem skulle använda min närvaro i propagandasammanhang.
  • Nej, om det gäller SD, AFA eller VAM. De skulle däremot använda mig och min närvaro för att vinna politiska poäng.

Av dessa organisationer är jag medlem i noll och inga. Inte heller röstar jag på något av partierna. Jag sympatiserar med andra ord överhuvudtaget inte med någon av organisationerna i ditt exempel, men jag värderar dem ändå olika.

Skärp dig!

Dixi.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Jossan » 2010-06-02 22:26:03

Jag har hela tiden, åtminstone fram tills nu, tolkat Tulllingeträffarna och de andra privata aktiviteterna som, Träffar som Pemer som privatperson ordnar, inte som OA-arrangör.

Men eftersom han dock är ordförande i OA så är det inte så konstigt om han också bjuder in OA:s medlemmar och annonserar ut det på hemsidan. Pemer som privatperson har ju rätt att bjuda in vem han vill på de aktiviteter han anordnar, alltså även OA-medlemmar. Men jag tycker inte att han ska gå ut och säga att träffarna äger rum i OA:s regi, för det har de inte gjort innan ju.
Utan jag tycker att han ska vända på det och säga att det är en träff som anordnas av honom som privatperson, men som OA-medlemmar också är hjärtligt välkomna till.

Att sedan OA inte har några specifika aktiviteter spelar ingen roll, för det inte det som är OA:s syfte som jag har förstått det. Syftet är väl att försöka bidra till att förändra saker i samhället så att det blir bättre för aspergare, och det är ju inte något som kan göras på den här typen av träffar i alla fall.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Pemer » 2010-06-03 3:01:58

Jossan skrev:Men jag tycker inte att han ska gå ut och säga att träffarna äger rum i OA:s regi, för det har de inte gjort innan ju.


Så här har jag själv beskrivit träffarna så länge jag kan minnas (tillägget om klockslaget lade jag till inför april-träffen i år) på den info- och anmälningssida, på OA Sthlms hemsida, http://stockholm.aspergare.org/anmalan.html, som jag brukar ha permanent länkad i min signatur, och som jag alltid länkar till i första inlägget i den specifika tråden om varje enskild träff:

Välkomna på OA-träff i Tullinge!
Medlemsmöte i OA Stockholm står formellt på programmet och hålls om det känns påkallat, men vad beträffar själva träffen är alla med NPF-diagnoser såsom AS, HFA, ADHD osv varmt välkomna. Den som har diagnos inom autismspektrumet och så vill kan alltid bli medlem, och icke medlemmar blir inte utkörda under det formella mötet utan gör precis som de vill med att sitta och höra på, göra något annat en stund eller vad man nu vill...

När? Öppet hus lördag 29 maj 2010 från 12.30 och så länge man orkar... (alltså inget som "börjar" så dags, 12.30 "öppnar" det och fr o m då är man välkommen. Det brukar vara folk kvar långt framåt när sista pendeltågen går, så kan man komma först framåt tidig kväll är man lika välkommen då)

Var? Hemma hos Anders Pemer, Elgentorpsvägen 16 i Tullinge, portkod fås efter anmälan.


Om man sedan bara läst trådarna här på forumet och aldrig klickat på någon sådan länk så är det ändock enbart man själv som inte har haft den informationen.

Före 3 april i år var jag inte medveten om något kontroversiellt med OA, och ingen hade före det datumet någonsin ifrågasatt som något konstigt och kontroversiellt om träffarna som OA:s ordförande höll hemma hos sig hade något med OA att göra.

Jag är ledsen att jag har vilselett så många aspergare att komma på träffar jag arrangerat i min egenskap av träffarrangör inom något så subversivt och konstigt som en intresseförening av och för aspergare, som har bildats för att samla därtill intresserade aspergare i en gemensam organisation, arrangera träffar och aktiviteter, och försöka jobba för aspergares rätt i samhället. Hur kunde jag? :?

Jossan skrev:Att sedan OA inte har några specifika aktiviteter spelar ingen roll, för det inte det som är OA:s syfte som jag har förstått det. Syftet är väl att försöka bidra till att förändra saker i samhället så att det blir bättre för aspergare, och det är ju inte något som kan göras på den här typen av träffar i alla fall.


Du har förstått det fel. OA:s syften är bägge delarna. Det är bara att läsa på vår hemsida om man vill få klarhet, så blir det snabbt ganska uppenbart.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2010-06-03 8:46:07

Danne skrev:
Sam skrev:Jag går inte på en träff med OA ,utan på en träff med vänner. Vem som arrangera den har ingen betydelse.

Så om vi skulle byta ut "OA" mot t.ex. "Nationaldemokraterna", "AFA" eller "Föreningen för att Aspergare ska lobotimeras" så skulle du fortfarande tycka att det inte hade någon betydelse?

Det betvivlar jag, men har du sagt det så... :roll:


För mig är det inte helt utan betydelse iallafall.
Och i vilket fall så tycker jag att sånt ska vara klargjort FÖRE, och inte långt EFTER träffarna.
Det ska man åtminstone kunna förvänta sig, tycker jag.



OA liksom Attention och AAF är opolitiska organisationer som jobbar ideellt, så för min del går det inte att jämföra med en politisk organisation/parti som du nämner.

Jag skulle däremot inte gå på ett OA eller Attention möte som tar upp/handlar om deras arbete som förening. Men här handlar det om Öppna träffar utan medlemsbudskap eller krav på medlemskap, så här jag inget inget problem att delta.

Bara för att jag deltar i dessa Öppna träffar så säger det inget om jag sympatiserar med OA eller inte

Vilka föreningar jag väljer att bli medlem i är en helt annan fråga.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2010-06-03 9:21:47

Vad jag vet så är det bara Pemer och jag (Sam)som arrangerar "återkommande" träffar (enligt schema) för oss med diagnoser inom NPF här i Stockholm.
Jag tror att vi är ganska ensamma i landet om att ha denna möjlighet att träffa andra med samma eller liknande diagnoser.

Att fixa dessa träffar är faktiskt både tidskrävande och jobbigt, men också väldigt givande och roligt.

Låt Pemer se sig som och arrangör och representant för OA Sthlm, när det gäller sommar aktiviteter och fristående middagsträffar på Vasa´s.

Låt AFF bjuda på hjälpen till en träfflokal, när det gäller mina träffar med diskussionsgruppen.

Detta kostar inget extra, däremot ger det oss en möjligheten att träffa andra Aspergare var 14 dag, nästan året om. Låt oss vara rädda om detta nätverk i irl, som idag finns för oss och drivs av oss med AS

Risken med ett sådant här tjafs om vem som är arrangör, kan resultera i att vi som driver det idag, tröttnar och lägger ner våra träffar.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nano » 2010-06-03 9:33:45

Det har du alldeles rätt i sam, jag håller med :)
Tackar för arrangerandet :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Sam » 2010-06-03 9:37:55

nano skrev:Det har du alldeles rätt i sam, jag håller med :)
Tackar för arrangerandet :)


:D Tack
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav carl » 2010-06-03 12:08:27

Det känns lite överdrivet att alltid behöva skriva i rubriken vem som anordnar träffarna. Att i brödtexten nämna arrangör borde räcka.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Pemer » 2010-06-03 12:53:49

Det håller jag med om... :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2010-06-03 13:26:57

Sam skrev:Vad jag vet så är det bara Pemer och jag (Sam)som arrangerar "återkommande" träffar (enligt schema) för oss med diagnoser inom NPF här i Stockholm.
Jag tror att vi är ganska ensamma i landet om att ha denna möjlighet att träffa andra med samma eller liknande diagnoser.

Att fixa dessa träffar är faktiskt både tidskrävande och jobbigt, men också väldigt givande och roligt.

Låt Pemer se sig som och arrangör och representant för OA Sthlm, när det gäller sommar aktiviteter och fristående middagsträffar på Vasa´s.

Låt AFF bjuda på hjälpen till en träfflokal, när det gäller mina träffar med diskussionsgruppen.

Detta kostar inget extra, däremot ger det oss en möjligheten att träffa andra Aspergare var 14 dag, nästan året om. Låt oss vara rädda om detta nätverk i irl, som idag finns för oss och drivs av oss med AS

Risken med ett sådant här tjafs om vem som är arrangör, kan resultera i att vi som driver det idag, tröttnar och lägger ner våra träffar.

Ja.

Och så självklart.

Även jag vill passa på att tacka Sam för hennes träffar, även om jag själv tyvärr bara har orkat iväg på någon enstaka.


I övrigt skulle jag föreslå Pemer att starta en ny tråd för sommarträffarna och be att få rubriken på den här ändrad, kanske till något i stil med "Om att redovisa arrangör av aspergaraktiviteter".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lettan » 2010-06-04 16:03:57

Håller med Sam i det hon senast skrev.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Trampe » 2010-06-07 16:24:05

Jag tillhör dem som inte tycker det är inrelevant vem som står som arrangör. Oa är för mig en mycket kontroversiell organisation som jag vare sig vill eller har råd att på något sätt sammankopplas med. Det kontroversiella för mig är då inte affären Danne vs oa utan de brandkårsutryckningar man har gjort i olika personärenden man gjort i oa:s namn enligt devisen skjut först och fråga sen. För visso har det gått bra men det har lika gärna ha slutat i en total katastrof. Och med den bakgrund jag har inom socialtjänsten och med mål att återvända dit har jag som sagt inte råd att sammankopplas med oa. Därför har jag ytterst medvetet undvikit Tullingeträffarna då de mer klart framstått som oa arrangemang men träffarna på Vasa mer känts som Pemers arrangemang under den tid Sam inte har haft möjlighet att driva dem under våren. Då vill jag inte höra i efterhand att det var oa verksamhet.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Zombie » 2010-06-07 16:39:02

Tack Trampe, äntligen konkret kritik. (Även om jag inte helt håller med ;) .)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sam » 2010-06-07 23:09:13

Trampe skrev:Jag tillhör dem som inte tycker det är inrelevant vem som står som arrangör. Oa är för mig en mycket kontroversiell organisation som jag vare sig vill eller har råd att på något sätt sammankopplas med. Det kontroversiella för mig är då inte affären Danne vs oa utan de brandkårsutryckningar man har gjort i olika personärenden man gjort i oa:s namn enligt devisen skjut först och fråga sen. För visso har det gått bra men det har lika gärna ha slutat i en total katastrof. Och med den bakgrund jag har inom socialtjänsten och med mål att återvända dit har jag som sagt inte råd att sammankopplas med oa. Därför har jag ytterst medvetet undvikit Tullingeträffarna då de mer klart framstått som oa arrangemang men träffarna på Vasa mer känts som Pemers arrangemang under den tid Sam inte har haft möjlighet att driva dem under våren. Då vill jag inte höra i efterhand att det var oa verksamhet.


Jag delar din uppfattning om OA till stora delar, men jag tror inte att det finns någon risk att man sammankopplas med OA för att man deltar i middagar på Vasa´s.

Även om Pemer anser att det är ett OA arrangemang, så finns det inga inslag av föreningsarbete eller OA budskap i Vasa träffarna eller i andra sommaraktiviteter som bedrivs i umgängesform, viket det gör i Tullingeträffarna. Vilket för mig är en stor skillnad.

Om man som privatperson ska bli sammankopplad med OA:s arbete så krävs det nog att man är medlem och arbetar aktivt i föreningen.
Vi ska veta att vi är betydligt mer insatta i vad som sägs och sker i aspergervärlden än vad flertalet människor i vår omgivning är.

Däremot så kan det nog finnas en risk att man som diagnos innehavare, kan bli förknippade med vad OA står för, uttalande som görs och hur de aggerar i olika situationer, om ens diagnos är känd för andra, tex arbetsgivare. (vår omvärld och medmänniskor har lite svårt att förstå att varje Aspergare är en enskild individ)

Personligen skulle jag önska att Vasa träffarna drivs av Pemer som privatperson, på samma sätt som Vasa delen på mina träffar med diskussionsgruppen drivs av mig helt som privatperson.

Jag tänker att det kan finnas en vinst i att en del träffar är neutrala i förhållande till olika organisationer.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Träffar



Logga in