Utredning för ADHD?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav evilmaster » 2010-03-02 21:38:54

alfapetsmamma skrev:
evilmaster skrev:Uppdatering...

Jag fick göra ett test på en dator. Man skulle klicka varje gång man hörde eller såg "1". I femton minuter... Fy f*n vad uttröttande det var.

Efteråt så sa psykologen att det inte såg ut som jag hade någon hyperaktivitet och att det kan vara ADD. Så tydligen används ADD utav vissa i Sverige trots allt.

Sen följde en massa frågor om barndomen. Inget jag kan svara på då jag inte minns särskilt mycket. Ganska frustrerande faktiskt.


Om det var QB-test så behöver det inte vara rättvisande. Många har gått utan diagnos efter det men sen fått diagnos av nån som tagits in för en second opinion (min stora flicka, bara för att nämna en).

Man måste titta på helhetsbilden, vad patienten berättar om sin vardag liksom vad anhöriga eller lärare eller kollegor osv säger.

Testsituationen är en konstruerad situation som t o m kan göra att man topp-presterar, för att man tycker det är lite kul, är tävlingsinriktad, plus att man vet när det tar slut, är på ett begränsat utrymme med bara en testledare osv. Det går helt enkelt inte att utgå ifrån BARA det.

Ursäkta mig för att jag skriver som en kratta ikväll, jag är snurrig. Får återkomma med preciseringar om nån önskar det. Annars har vi skrivit om det här upprepade gånger redan. Det skulle behövas att nån som är bra på att hitta gamla trådar gav sig in i höstacken och grävde lite...


Jo, jag tyckte verkligen det var roligt (även om det var uttröttande i längden). Så du har nog en poäng där. Jag såg det definitivt som en tävling, haha. :)
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-03 0:34:52

evilmaster skrev:
alfapetsmamma skrev:
evilmaster skrev:Uppdatering...

Jag fick göra ett test på en dator. Man skulle klicka varje gång man hörde eller såg "1". I femton minuter... Fy f*n vad uttröttande det var.

Efteråt så sa psykologen att det inte såg ut som jag hade någon hyperaktivitet och att det kan vara ADD. Så tydligen används ADD utav vissa i Sverige trots allt.

Sen följde en massa frågor om barndomen. Inget jag kan svara på då jag inte minns särskilt mycket. Ganska frustrerande faktiskt.


Om det var QB-test så behöver det inte vara rättvisande. Många har gått utan diagnos efter det men sen fått diagnos av nån som tagits in för en second opinion (min stora flicka, bara för att nämna en).

Man måste titta på helhetsbilden, vad patienten berättar om sin vardag liksom vad anhöriga eller lärare eller kollegor osv säger.

Testsituationen är en konstruerad situation som t o m kan göra att man topp-presterar, för att man tycker det är lite kul, är tävlingsinriktad, plus att man vet när det tar slut, är på ett begränsat utrymme med bara en testledare osv. Det går helt enkelt inte att utgå ifrån BARA det.

Ursäkta mig för att jag skriver som en kratta ikväll, jag är snurrig. Får återkomma med preciseringar om nån önskar det. Annars har vi skrivit om det här upprepade gånger redan. Det skulle behövas att nån som är bra på att hitta gamla trådar gav sig in i höstacken och grävde lite...


Jo, jag tyckte verkligen det var roligt (även om det var uttröttande i längden). Så du har nog en poäng där. Jag såg det definitivt som en tävling, haha. :)


Klart jag har rätt. Jag har alltid rätt. ;)

Allvarligt talat, om just det här är jag ganska säker på min sak och påläst. Skulle ta upp det här med utredaren, om jag var du. Tyvärr har jag inga referenser så här på rak arm. Men det kan finnas i gamla trådar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav evilmaster » 2010-03-03 14:29:15

alfapetsmamma skrev:Klart jag har rätt. Jag har alltid rätt. ;)

Allvarligt talat, om just det här är jag ganska säker på min sak och påläst. Skulle ta upp det här med utredaren, om jag var du. Tyvärr har jag inga referenser så här på rak arm. Men det kan finnas i gamla trådar.


Klart att du alltid har rätt, det har man oftast tills dess att man blir motbevisad. :roll: Skämt åsido, referenser lär ju inte behövas då det låter ganska självklart att testresultatet påverkas beroende på hur intresserad man är av själva testet. :)
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-03 17:25:27

Tänkte på den här tråden när jag idag läste om koffein och uppmärksamhetststörningar i boken Tid, av Stefan Klein.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav evilmaster » 2010-03-17 19:22:07

Tog upp alla mina funderingar med utredaren, det blev väl mottaget. :)

Idag gjorde jag ett DIP-Q test. Måste säga att påståendena där är OTROLIGT dumt formulerade. Det blev inte bättre utav att testet innehöll stavfel och att varje fråga var skriven i svart text mot turkos bakgrund. Ännu värre var det när jag på någon fråga lyckades avsluta testet genom att trycka på fel knapp, så alla mina besvarade frågor försvann och jag måste göra om allt från början. Suck.

Nåja, det går väl framåt åtminstone.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav evilmaster » 2010-06-01 11:31:55

Hej igen.
Det var ett tag sedan jag skrev sist. Jag har försökt smälta resultatet från testet.

För att vara kortfattad så har psykologen fastställt att jag har många drag av AS, men inte tillräckligt för en diagnos.

Efter de orden så frågade hon (psykologen) om jag var besviken. - Nja, inte direkt, men nu känns det som om att man är tillbaka på ruta 1 igen.
Då lät hon mig göra ytterligare ett litet test, jag skulle rita av en bild. Hon förvånades över hur jag gick tillväga och beslutade sig för att gå igenom mina testresultat ännu en gång. Hon påpekade även att jag inte var särskilt petig när jag ritade, varpå jag förklarade att jag har lärt mig att jag inte behöver vara så noggrann som jag normalt sett är, men innerst inne skulle jag vilja ha en linjal och rita om allt om jag fick. :lol:

Det känns som om att jag ligger i nån gråzon nu.
Jag citerar filmen Fear and Loathing in Las Vegas; "There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Varför är det ingen som ser mig? :cry:
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav A » 2010-06-01 22:55:00

Tjeeena ...
får du inte rätt på utredningen så får du gärna höra av dig, håller just på att försöka fixa en second opinion för en annan person i vårt kära landskap och som inte heller blev rätt sedd/förstådd.
Så det går att komma vidare.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav evilmaster » 2010-06-02 1:28:31

A skrev:Tjeeena ...
får du inte rätt på utredningen så får du gärna höra av dig, håller just på att försöka fixa en second opinion för en annan person i vårt kära landskap och som inte heller blev rätt sedd/förstådd.
Så det går att komma vidare.


Jag blir så ledsen av allt detta.
Det får mig att undra över och ifrågasätta allting, hela min värld. Om det inte är något "fel" (ursäkta uttrycket), är det då meningen att allt ska vara som det är? Har jag inget att jobba med så kan jag inte förbättras eller åtminstone lära mig förstå varför, samt lära mig acceptera det.

Såg förresten precis filmen Ben X. Man kan antagligen inte använda den som referens, men det känns som om att filmen handlade om mig till punkt och pricka (dock mer dramatiserat, som allt annat i filmens värld).
Om jag får gissa så blir man väl utskälld för att man nämner filmen här, men jag kände igen mig... Verkligen. Fan vad jag älskar film. :cry:

Edit: Jag återkommer med uppdateringar. Ska på återbesök nästa vecka.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-02 7:52:15

evilmaster skrev:Om jag får gissa så blir man väl utskälld för att man nämner filmen här, men jag kände igen mig...


Vadan denna paranoia? Jag tyckte också om Ben X, även om jag inte kände igen mig sååå mycket. Och jag har AS-diagnos...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav evilmaster » 2010-06-02 10:39:45

alfapetsmamma skrev:Vadan denna paranoia? Jag tyckte också om Ben X, även om jag inte kände igen mig sååå mycket. Och jag har AS-diagnos...


Bra fråga...
Tidigare erfarenheter antar jag. Inte härifrån dock.
Människor är så måna om att vara individer att de ryggar tillbaka om man säger att man kan relatera till deras situation (speciellt när det gäller saker som uppfattas som annorlunda eller negativa).
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-02 11:35:27

evilmaster skrev:Människor är så måna om att vara individer att de ryggar tillbaka om man säger att man kan relatera till deras situation (speciellt när det gäller saker som uppfattas som annorlunda eller negativa).


Det är inte min bild, tvärsom.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav evilmaster » 2010-06-02 13:58:51

alfapetsmamma skrev:
evilmaster skrev:Människor är så måna om att vara individer att de ryggar tillbaka om man säger att man kan relatera till deras situation (speciellt när det gäller saker som uppfattas som annorlunda eller negativa).


Det är inte min bild, tvärsom.


Jag vet inte riktigt vad jag menade eller tänkte på där. Nu efter att ha fått mitt dagliga behov av kaffe så är min åsikt annorlunda. Fan då.. :?

Jag kanske var ledsen eller något sånt? Äh, strunt samma, nu är det bra i alla fall. :)
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in