Utredning för ADHD?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning för ADHD?

Inläggav evilmaster » 2010-02-25 16:54:35

Hej

Idag har jag, efter flera års besök hos en socionom, fått träffa en psykolog. Efter en timmes samtalande med henne så får jag en massa papper med överskriften "Utredning för ADHD hos vuxna" som jag ska fylla i...

Trots min någorlunda begränsade erfarenhet inom detta området så ställer jag mig ändå frågande till varför jag fick papper för ADHD? H innebär hyperaktivitet så vitt jag vet... Och jag är verkligen långt ifrån hyperaktiv. Jag skulle utan problem kunna tillbringa en dag stirrandes rakt in i väggen faktiskt. Finns det nån risk för att jag blir feldiagnostiserad? Är det på väg att gå "åt fel håll"?

Puh. Nu är jag så trött i huvudet så jag orkar inte skriva mer. Om någon orkar engagera sig och vill hjälpa mig så skulle jag vara väldigt tacksam.

Edit: Nej, socionomen höll mig inte fången. :roll:
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Lakrits » 2010-02-25 17:35:51

Du skall säga allt det här till din psykolog (d.v.s. den som skall utreda dig). Diskutera med henne och säg t.ex. att du vill att hon samtidigt överväger en ADD-diagnos eftersom du inte känner igen dig i hyperaktivitetsbeskrivningen. Samtidigt behöver inte hyperaktivitet uttrycka sig genom att du gör mycket eller stampar med fötterna så fort du skall stå still. Det kan handla om att din hyperaktiva hjärna försvagar din koncentrationsförmåga mer jämfört med hur koncentrationsförmågan skulle vara om du "bara" hade exempelvis ADD.

Men det är hursomhelst viktigt att alltid ta upp frågor och farhågor med den som utreder. För hon kan ju inte göra en bedömning annat än med det material och den informationen som hon får, bl.a. från dig. Så gör dig själv ytterst medverkande i din egen utredning.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav A » 2010-02-25 19:26:43

Man gör samma typ av utredning oavsett om det handlar om hyper- eller hypoaktivitet.
Dessutom använder man numera helst även samma diagnosbeteckning, ADHD, och förtydligar sedan vilken typ det är. Idag använder man sig av tre undertyper. H står dessutom numera även för hypoaktivitet.

Så din psykolog gör helt rätt, riktigt kompetent t o m.
Däremot får man väl anse att den kurator du haft kontakt med borde skaffa sig lite mer utbildning.

Jag är ordf i en av Attentions föreningar i Skåne.
Du kan bli medlem i lokalföreningen där du bor om du tycker du kan ha nytta av det.

Vi försöker jobba väldigt mycket just med att psykiatrin måste öka sin kompetens på området NPF. Tycker att våra åsikter går hem ganska bra, men det ju självklart tid.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 1:47:41

Lakrits skrev:Samtidigt behöver inte hyperaktivitet uttrycka sig genom att du gör mycket eller stampar med fötterna så fort du skall stå still. Det kan handla om att din hyperaktiva hjärna försvagar din koncentrationsförmåga mer jämfört med hur koncentrationsförmågan skulle vara om du "bara" hade exempelvis ADD.


Det där med hyperaktiv hjärna skulle jag väl säga att det passar in på mig ganska väl, ibland åtminstone. Det är ett brus av tankar som i princip är helt otydbart vid vissa tillfällen...

A skrev:Så din psykolog gör helt rätt, riktigt kompetent t o m.
Däremot får man väl anse att den kurator du haft kontakt med borde skaffa sig lite mer utbildning.

Jag är ordf i en av Attentions föreningar i Skåne.
Du kan bli medlem i lokalföreningen där du bor om du tycker du kan ha nytta av det.

Vi försöker jobba väldigt mycket just med att psykiatrin måste öka sin kompetens på området NPF. Tycker att våra åsikter går hem ganska bra, men det ju självklart tid.


Jag känner lite samma sak. Socionomen hände det inte mycket hos, men det hade sina fördelar ändå eftersom man blir tvungen att uttrycka hur man känner i ord. Sen när man kommer till psykologen så var det mer frågor och inga krusiduller om sånt som egentligen är oväsentligheter (enligt mig), som exempelvis familjerelationer.

Det är jättebra att någon jobbar för att öka medvetandet om sånt här. Jag har i princip sökt "felet" på mig i hela mitt liv och besökt ett stort antal läkare med mera. Till slut så lärde jag mig i princip att leva med det, men det ökade ansvaret i livet som vuxen har börjat sätta press på mig. Jag är glad att det händer något, äntligen. Så lång tid ska det INTE behöva ta.
Just nu kan jag säga att jag inte känner mig redo för att ta mig an nya saker, men i framtiden så kan ni ge er f*n på att erfarenheterna som uppsnappats på vägen kommer att användas till andras nytta (nu menar jag inte att jag ska leka doktor på något vis förstås).

Tack för tipsen, både Lakrits och A. Jag får försöka hålla en mer öppen dialog med psykologen och ställa mer frågor. Antagligen så har jag helt enkelt varit rädd för att säga för mycket, eftersom jag vill ha en förklaring utan min inverkan på resultatet. Undrar om nån förstår hur jag tänker nu..?
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2010-02-26 3:14:29

Diagnosen ADD existerar visst inte officiellt i Sverige, den brukar kallas ADHD-i (= inattentive type - som ofta är mer hypo - till skillnad mot hyperactive-impulsive eller combined type). En svensk ADHD-diagnos omfattar alltså båda ändarna av aktivitetsspektrum, vilket kan bli lite förvirrande om man inte specificerar undertyp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sigge » 2010-02-26 8:49:42

Antagligen så har jag helt enkelt varit rädd för att säga för mycket, eftersom jag vill ha en förklaring utan min inverkan på resultatet.


Jag tror det är precis tvärt om. Om de skall kunna göra en riktig bedömning bör de veta hur du fungerar. Alla dina tankar och funderingar angående utredningen ger dem en bild av dig. Men det är klart, om du inte säger nåt så är det ju samma sak. M.a.o. hur du än gör så inverkar du på utredningen och det är väl som det skall vara.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 12:32:59

Är det vanligt att man dricker mycket kaffe om man har AD(H)D?
Hon (psykologen) ställde ganska många följdfrågor om just mitt kaffedrickande. Jag dricker ofantligt mycket kaffe och fungerar i princip inte utan det.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:16, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 12:36:31

Precis som flera har sagt så har man börjat gå över till att säga ADHD även om det som tidigare hette ADD.

Så är också frågan vad hyperaktivitet betyder? Somliga menar att det som kan yttra sig som motorisk hyperaktivitet hos barn ofta motsvaras av en mental hyperaktivitet hos ungdomar och vuxna, och inte syns lika tydligt utåt. Då är det alltså hjärnan som går på högvarv och växlar mellan olika tankar hela tiden. Så har det ofta varit för mig, och med samtidig Asperger som på vissa sätt är raka motsatsen så blir det förstås en svårtolkad helhet att reda ut. Man behöver nog inte heller ha varit motoriskt hyperaktiv som barn för att bli mentalt hyperaktiv senare. Jag misstänker att det kan vara mentalt redan från början.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-26 12:39:18

evilmaster skrev:Är det vanligt att man dricker mycket kaffe om man har AD(H)D?
Hon (psykologen) ställde ganska många följdfrågor om just mitt kaffedrickande. Jag dricker ofantligt mycket kaffe och fungerar i princip inte utan det.


Det kan vara ett slags självmedicinerande ja. Kaffe, sprit, tobak, snabba kolhydrater, farliga saker... Allt möjligt som kan höja dopaminnivån är vanligt att man överanvänder när man har ADHD.

Därmed INTE sagt att folk som ägnar sig åt detta ligger i riskzonen för ADHD-diagnos eller tvärsom, att folk som har ADHD måste ägna sig åt missbruk av diverse saker eller att om man inte dricker en massa kaffe etc så kan man inte ha ADHD.

Bara det jag först skrev, att det är vanligt med diverse strategier för att parera för bristtillstånden man fötts med.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2010-02-26 13:07:44

Kvasir skrev:Precis som flera har sagt så har man börjat gå över till att säga ADHD även om det som tidigare hette ADD.

Så är också frågan vad hyperaktivitet betyder? Somliga menar att det som kan yttra sig som motorisk hyperaktivitet hos barn ofta motsvaras av en mental hyperaktivitet hos ungdomar och vuxna, och inte syns lika tydligt utåt. Då är det alltså hjärnan som går på högvarv och växlar mellan olika tankar hela tiden. Så har det ofta varit för mig, och med samtidig Asperger som på vissa sätt är raka motsatsen så blir det förstås en svårtolkad helhet att reda ut. Man behöver nog inte heller ha varit motoriskt hyperaktiv som barn för att bli mentalt hyperaktiv senare. Jag misstänker att det kan vara mentalt redan från början.

Sen har jag träffat en hel del som är verbalt hyperaktiva. Det kan bli lite intensivt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 13:30:02

Inger skrev:
Kvasir skrev:Precis som flera har sagt så har man börjat gå över till att säga ADHD även om det som tidigare hette ADD.

Så är också frågan vad hyperaktivitet betyder? Somliga menar att det som kan yttra sig som motorisk hyperaktivitet hos barn ofta motsvaras av en mental hyperaktivitet hos ungdomar och vuxna, och inte syns lika tydligt utåt. Då är det alltså hjärnan som går på högvarv och växlar mellan olika tankar hela tiden. Så har det ofta varit för mig, och med samtidig Asperger som på vissa sätt är raka motsatsen så blir det förstås en svårtolkad helhet att reda ut. Man behöver nog inte heller ha varit motoriskt hyperaktiv som barn för att bli mentalt hyperaktiv senare. Jag misstänker att det kan vara mentalt redan från början.

Sen har jag träffat en hel del som är verbalt hyperaktiva. Det kan bli lite intensivt.


Jo, tack. Vi misstänker något sådan hos sjuåringen här. Det kan bli rätt jobbigt ibland.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 14:03:05

Kvasir skrev:Precis som flera har sagt så har man börjat gå över till att säga ADHD även om det som tidigare hette ADD.


Hur skiljer man Asperbers och ADHD åt då? Jag ser inte riktigt vad som är den stora skillnaden. Trots det så tycker jag mig mer relatera till Aspergers än ADHD av någon anledning.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 14:09:45

evilmaster skrev:
Kvasir skrev:Precis som flera har sagt så har man börjat gå över till att säga ADHD även om det som tidigare hette ADD.


Hur skiljer man Asperbers och ADHD åt då? Jag ser inte riktigt vad som är den stora skillnaden. Trots det så tycker jag mig mer relatera till Aspergers än ADHD av någon anledning.


Asperger och ADHD är ganska olika saker. Asperger ligger som bekant inom autismspektrum, dvs. det är en form av autism. ADHD är inte något autistiskt. Asperger och ADHD yttrar sig väldigt olika. Däremot tror många läkare och andra numera att det finns ett stort överlapp, och jag har sett gissningar på att mellan 25 och 45 % av alla aspergare även har ADHD.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 14:13:47

Kvasir skrev:
evilmaster skrev:
Kvasir skrev:Precis som flera har sagt så har man börjat gå över till att säga ADHD även om det som tidigare hette ADD.


Hur skiljer man Asperbers och ADHD åt då? Jag ser inte riktigt vad som är den stora skillnaden. Trots det så tycker jag mig mer relatera till Aspergers än ADHD av någon anledning.


Asperger och ADHD är ganska olika saker. Asperger ligger som bekant inom autismspektrum, dvs. det är en form av autism. ADHD är inte något autistiskt. Asperger och ADHD yttrar sig väldigt olika. Däremot tror många läkare och andra numera att det finns ett stort överlapp, och jag har sett gissningar på att mellan 25 och 45 % av alla aspergare även har ADHD.


Verkligen intressant. Tack för informationen!
Överlappningen du nämner kan förklara varför få verkar kunna skilja dessa åt trots allt. Google vill inte ge mig några svar som känns klockrena. :lol:
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 14:28:18

evilmaster skrev:Verkligen intressant. Tack för informationen!
Överlappningen du nämner kan förklara varför få verkar kunna skilja dessa åt trots allt. Google vill inte ge mig några svar som känns klockrena. :lol:


Precis. Har man både AS och ADHD så kan de delvis maskera varandra och göra det svårare både att misstänka och diagnosticera.

Ett intressant fenomen som uppstår är att ADHD ger koncentrationssvårigheter och problem att fokusera på det man håller på med. AS är ofta raka motsatsen. Man har förmågan att skärma av totalt och hyperfokusera. Jag, som nu verkar ha både AS och ADHD, upplever att jag har båda dessa fenomen. Oftast har jag svårt att koncentrera tankarna och fokusera. Jag tappar fokus av minsta ljud omkring mig etc. Men ibland klarar jag att hyperfokusera och skärma av, men det är bara vissa aktiviteter som jag klarar det med.

När jag tänker efter måste nog de aktiviteter jag kan hyperfokusera på vara aktiviteter som involverar både mental krävande uppgifter och någon form av motorisk uppgift samtidigt, t.ex. att måla eller spela datorspel. Mera passiva och rent mentala saker som att läsa eller se på TV har jag svårare att koncentrera mig på. Det finns ju en teori om att ADHD handlar om en sänkt vakenhetsgrad i hjärnan och att t.ex. motorisk hyperaktivitet är ett sätt för individen att hela tiden väcka sig själv. Det tycker jag är konsistent med min upplevelse att den mentala aktiviteten måste åtföljas av någon motorisk komponent, och att denna senare kanske är förutsättningen för att hjärnan ska hålla sig vaken nog att kunna hyperfokusera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 14:42:36

Kvasir skrev:
evilmaster skrev:Verkligen intressant. Tack för informationen!
Överlappningen du nämner kan förklara varför få verkar kunna skilja dessa åt trots allt. Google vill inte ge mig några svar som känns klockrena. :lol:


Precis. Har man både AS och ADHD så kan de delvis maskera varandra och göra det svårare både att misstänka och diagnosticera.

Ett intressant fenomen som uppstår är att ADHD ger koncentrationssvårigheter och problem att fokusera på det man håller på med. AS är ofta raka motsatsen. Man har förmågan att skärma av totalt och hyperfokusera. Jag, som nu verkar ha både AS och ADHD, upplever att jag har båda dessa fenomen. Oftast har jag svårt att koncentrera tankarna och fokusera. Jag tappar fokus av minsta ljud omkring mig etc. Men ibland klarar jag att hyperfokusera och skärma av, men det är bara vissa aktiviteter som jag klarar det med.

När jag tänker efter måste nog de aktiviteter jag kan hyperfokusera på vara aktiviteter som involverar både mental krävande uppgifter och någon form av motorisk uppgift samtidigt, t.ex. att måla eller spela datorspel. Mera passiva och rent mentala saker som att läsa eller se på TV har jag svårare att koncentrera mig på. Det finns ju en teori om att ADHD handlar om en sänkt vakenhetsgrad i hjärnan och att t.ex. motorisk hyperaktivitet är ett sätt för individen att hela tiden väcka sig själv. Det tycker jag är konsistent med min upplevelse att den mentala aktiviteten måste åtföljas av någon motorisk komponent, och att denna senare kanske är förutsättningen för att hjärnan ska hålla sig vaken nog att kunna hyperfokusera.


Det där känner jag igen så fruktansvärt väl. Jag har enorma problem med att fokusera, eller att ens sätta igång med något som jag ska göra. Men när jag väl är igång så är det som om att världen omkring mig försvinner, det blir ett slags tunnelseende och alla störande ljud bara försvinner. Ofta så måste man säga mitt namn för att jag ens ska reagera. Det är skönt när man kommer igång så, dagen på jobbet går så mycket fortare och man känner sig stolt över att ha kunnat prestera. :)
Som tur är så har jag ett kontor med en dörr som man kan stänga och jag har möjlighet att lyssna på min egen musik här. Ett tag så var det tal om att jag skulle flytta ut i ett kontorslandskap och då bröt jag nästan ihop helt och hållet, där kan man ju inte arbeta? Jag sysslar med programmering, så det kräver en hel del fokus.

Hur kommer det sig att man känner sig pigg ("klar" i huvudet) efter en dag då man har kunnat fokusera, men trött då man absolut inte har kunnat göra något vettigt? Man tycker ju att det borde kräva mer energi att fokusera på någonting, men så är det inte för mig.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 15:31:19

Vill bara tillägga att där var ett frågeformulär för Adult Asperger Assessment (AAA) ibland mina papper också. Väldigt krångliga att fylla i, förstod knappt frågorna (antar att det är frågor trots att frågetecken saknas) och det blev mycket klotter. De flesta svaren blev "Ja" dock. Antar att man ska sammanställa det själv på något vis, men hur vet jag inte.

Edit: Jag antog vid min första post i tråden att allt skulle handla om ADHD eftersom det stod det på översta pappret i högen jag fick. Så fel man kan ha.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Salmolol » 2010-02-26 17:47:53

evilmaster skrev:Är det vanligt att man dricker mycket kaffe om man har AD(H)D?
Hon (psykologen) ställde ganska många följdfrågor om just mitt kaffedrickande. Jag dricker ofantligt mycket kaffe och fungerar i princip inte utan det.


jag brukade självmedicinera med amfetamin som i princip var det enda som kunde hålla mig fokuserad nog att utöva specialintressena jag har, väldigt ond spiral men orkade inte bry mig, jag mådde ju bra så ja... jag kan nog tro att kaffe i alldeles för stora mängder kan framkalla samma känsla!
Senast redigerad av Salmolol 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Salmolol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-01-31
Ort: Hässelby

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 18:27:34

Salmolol skrev:
evilmaster skrev:Är det vanligt att man dricker mycket kaffe om man har AD(H)D?
Hon (psykologen) ställde ganska många följdfrågor om just mitt kaffedrickande. Jag dricker ofantligt mycket kaffe och fungerar i princip inte utan det.


jag brukade självmedicinera med amfetamin som i princip var det enda som kunde hålla mig fokuserad nog att utöva specialintressena jag har, väldigt ond spiral men orkade inte bry mig, jag mådde ju bra så ja... jag kan nog tro att kaffe i alldeles för stora mängder kan framkalla samma känsla!


Jag gör starkt kaffe. 3 koppar på morgonen behövs. Sen så blir det en hel del under dagens lopp och somliga dagar så avslutar jag även med en hel kanna starkt kaffe, för att sedan sova gott. Hälsosamt är det säkerligen inte, men jag fungerar åtminstone hyfsat bra då.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav barracuber » 2010-02-27 12:27:24

Kvasir skrev:Vi kanske borde be om en delning av tråden, och en helt ny tråd på ämnet hyperfokus?


Delning går att ordna. Men jag skulle gärna vilja att den här tråden fortsatte eftersom jag bland annat gillade Kvasirs inlägg om AS och ADHD.

Sorry att stolen tog över fokus. Det var det motoriska som ledde in på det fysiska. Jag tror dock starkt på att det kan vara bra att sitta och gunga. Ytterliggare ett argument skulle vara att det skapar en ljudmatta som skulle överrösta andra ljud. Sedan skulle det klart inte fungera för alla i alla lägen, exempelvis för en kirurg mitt under operation.

Sidospår om Stokke-stol flyttad <a href="http://www.aspergerforum.se/stokkestol-for-hogre-vakenhet-delad-trad-t14581.html">hit</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-02-28 1:13:37

Sidospår om hyperfokus och ADHD avknoppat <a href="http://www.aspergerforum.se/hyperfokusering-och-adhd-t14593.html">hit</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav evilmaster » 2010-03-02 16:17:00

Uppdatering...

Jag fick göra ett test på en dator. Man skulle klicka varje gång man hörde eller såg "1". I femton minuter... Fy f*n vad uttröttande det var.

Efteråt så sa psykologen att det inte såg ut som jag hade någon hyperaktivitet och att det kan vara ADD. Så tydligen används ADD utav vissa i Sverige trots allt.

Sen följde en massa frågor om barndomen. Inget jag kan svara på då jag inte minns särskilt mycket. Ganska frustrerande faktiskt.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2010-03-02 20:36:53

evilmaster skrev:Uppdatering...

Jag fick göra ett test på en dator. Man skulle klicka varje gång man hörde eller såg "1". I femton minuter... Fy f*n vad uttröttande det var.

Efteråt så sa psykologen att det inte såg ut som jag hade någon hyperaktivitet och att det kan vara ADD. Så tydligen används ADD utav vissa i Sverige trots allt.

Sen följde en massa frågor om barndomen. Inget jag kan svara på då jag inte minns särskilt mycket. Ganska frustrerande faktiskt.


Om det var QB-test så behöver det inte vara rättvisande. Många har gått utan diagnos efter det men sen fått diagnos av nån som tagits in för en second opinion (min stora flicka, bara för att nämna en).

Man måste titta på helhetsbilden, vad patienten berättar om sin vardag liksom vad anhöriga eller lärare eller kollegor osv säger.

Testsituationen är en konstruerad situation som t o m kan göra att man topp-presterar, för att man tycker det är lite kul, är tävlingsinriktad, plus att man vet när det tar slut, är på ett begränsat utrymme med bara en testledare osv. Det går helt enkelt inte att utgå ifrån BARA det.

Ursäkta mig för att jag skriver som en kratta ikväll, jag är snurrig. Får återkomma med preciseringar om nån önskar det. Annars har vi skrivit om det här upprepade gånger redan. Det skulle behövas att nån som är bra på att hitta gamla trådar gav sig in i höstacken och grävde lite...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-03-02 21:18:04

alfapetsmamma skrev:...
Ursäkta mig för att jag skriver som en kratta ikväll, jag är snurrig. Får återkomma med preciseringar om nån önskar det. Annars har vi skrivit om det här upprepade gånger redan. Det skulle behövas att nån som är bra på att hitta gamla trådar gav sig in i höstacken och grävde lite...


Jo det skulle sannerligen behövas... :?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:48:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in