Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ufo » 2007-10-24 9:22:10

Coolt det höjer ju anseendet för nättester.
Kanske skulle börja konkurera med dig :-)091
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-10-24 10:07:24

ufo skrev:Coolt det höjer ju anseendet för nättester.
Kanske skulle börja konkurera med dig :-)091


Jovisst, varför inte? Problemet är bara att få ett test att hamna högst upp på Googles resultatlista när man söker på relevanta sökord, som t.ex. asperger+test. Just nu listas Aspie-quiz på tredje plats med dessa sökord ;-)

Söker man istället på aspie+test eller aspie+quiz så hamnar det högst upp.

För att få sådana höga rankningar så måste det finnas massor av länkar på andra sajter som länkar till ditt test. Det finns det just nu till Aspie-quiz tack vare att folk ansett det som bra och rekomenderat andra testen. Jag ser förresten inte alls t.ex. Amys test, ASC eller andra initiativ heller på Google.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Dragen på jakt-axeln i Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2007-10-24 11:35:22

Följande drag passar bäst på jakt-axeln: (faktor-loading inom parents):

- Brukar du göra något av följande för att det är roligt: snurra runt, runt; gå på tå; titta på ett snurrande, blinkande eller glittrande föremål (0.22)

- Brukar du ibland ha ett behov av att klättra? (0.21)

- Brukar du ibland ha ett behov av att hoppa över saker? (0.20)

- Är du bra att smyga på människor eller djur? (0.18)

- Gillar du att gå på tå? (0.14)

- Gräver du hål i marken? (0.14)

- Gillar du att ligga på marken och studera himlen? (0.14)

- Gillar du att titta på något som skimrar eller glittrar? (0.13)

- Skaffar du dig oftare prylar för att du behöver dem än för att andra har dem? (0.13)

- Ser du mönster i saker hela tiden? (0.12)

- Gillar du att titta på eller leka med vatten? (0.12)

- Gillar du att snurra runt, runt? (0.12)

- Gillar du att titta på något som snurrar eller blinkar? (0.11)

- Är du fascinerad av vatten? (0.11)

- Händer det att du är orädd i situationer som faktiskt kan vara farliga? (0.11)

- Gillar du att gräva? (0.11)

- Gillar du att härma djurläten? (0.10)

- Har du varit fascinerad av att tillverka fällor? (0.10)

- Är du fascinerad av grottor? (0.10)

- Är du fascinerad av långsamt flytande vatten? (0.09)

- Gillar du att snurra runt runt och/eller att gå på tå? (0.09)

- Gillar du att bita folk - om du får? (0.09)

- När du läser siffror eller enstaka bokstäver får du då associationer med speciella färger eller ljud? (0.08)

- Gillar du att på nära håll lukta på andra människor eller saker? (0.07)

- Pekar du insktinktivt på saker du finner intressanta? (0.06)

- Blir du upprymd av okända situationer? (0.06)

- Gillar du att smyga omkring i skogen? (0.05)

- Brukar du må bra när det är dis eller dimma? (0.05)

- Brukar du gilla att bara slappa och göra ingenting medan du tänker på intressanta saker? (0.04)

- Brukar du vippa handen lite för att indikera "sådär"? (0.04)

- Gillar du att vandra omkring i skogen för dig själv? (0.02)


Följande drag finns på andra axlar, men har ändå stark relation till jaktaxeln:

- Ser du saker som andra inte ser? (0.11)

- Ser du en speciell mening i hur saker är arrangerade omkring dig? (0.11)

- Tycker du det är lättare att förstå och kommunicera med udda & ovanliga människor än med vanliga människor? (0.10)

- Brukar du göra något av följande när du är glad: sjunga, nynna eller vissla för dig själv? (0.09)

- Tycker andra ibland att du ler när du inte borde? (0.08)

- Blir du plötsligt distraherad av avlägsna ljud? (0.07)

- Brukar du vara hyperaktiv och rastlös? (0.07)

- Brukar du trumma på öronen eller trycka på ögonen (t ex när du tänker, när du är stressad eller upprörd)? (0.07)

- Är du mentalt hyperaktiv? (0.06)

- I samtal, använder du små ljud som andra inte verkar använda? (0.06)

- Är du eller har du varit hyperaktiv? (0.06)

- Är det mer naturligt för dig att tänka i bilder än i ord? (0.05)

- Brukar du upprepade gånger banka huvudet i nånting (t ex när du blir frustrerad eller upprörd)? (0.05)

- Gillar du Science Fiction? (0.05)

- Är du över- eller underkänslig för smärta eller t.o.m tycker om vissa sorters smärta? (0.02)

- Har du ovanliga ät- och/eller sovvanor? (0.02)

- Är du en nattmänniska, som piggast efter midnatt? (0.02)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-10-24 12:12:03

För att visa på att dessa drag även hör ihop genom korrelation så kan man ta följande frågor:

<b>Brukar du ibland ha ett behov av att klättra?</b> är relaterad till:

- Brukar du ibland ha ett behov av att hoppa över saker? (.58)

- Gillar du att gräva? (.50)

- Är du fascinerad av grottor? (.48)

- Har du varit fascinerad av att tillverka fällor? (.47)

- Gillar du att smyga omkring i skogen? (.46)

- Blir du plötsligt distraherad av avlägsna ljud? (.40)

- Gillar du att gå på tå? (.39)

- Gillar du att vandra omkring i skogen för dig själv? (.38)

- Brukar du uttrycka känslor på sätt som förbryllar andra? (.38)

- Gillar du att härma djurläten? (.37)

- Brukar du göra något av följande för att det är roligt: snurra runt, runt; gå på tå; titta på ett snurrande, blinkande eller glittrande föremål? (.37)

- Brukar folk kommentera ditt ovanliga uppförande och dina ovanliga vanor? (.37)

- Är du fascinerad av vatten? (.37)

- Gillar du att snurra runt runt och/eller att gå på tå? (.37)

- Är du bra på att klättra? (.36)

<b>Är du bra att smyga på människor eller djur?</b> är relaterad till:

- Gillar du att smyga omkring i skogen? (.36)

- Brukar folk kommentera ditt ovanliga uppförande och dina ovanliga vanor? (.33)

- Brukar du ibland ha ett behov av att klättra? (.32)

- Är du fascinerad av grottor? (.32)

- Gillar du att gräva? (.31)

- Ser du mönster i saker hela tiden? (.31)

- Har du varit fascinerad av att tillverka fällor? (.31)

- Har du värderingar som antingen är väldigt gammaldags eller långt före sin tid? (.31)

- Gillar du att vandra omkring i skogen för dig själv? (.30)

- Gillar du att härma djurläten? (.28)

- Blir du plötsligt distraherad av avlägsna ljud? (.27)

- Brukar du uttrycka känslor på sätt som förbryllar andra? (.27)

- Är du bra på att hoppa högt? (.27)

- Brukar du säga saker som anses socialt opassande? (.25)

- Tycker du själv eller din omgivning att du löser problem på okonventionella sätt? (.25)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

NT perception

Inläggav rdos » 2007-10-25 8:07:48

Vilka drag är typiska för NT-perception?

De ska helst matcha typisk Aspie-perception, som bland annat inkluderar följande:
1. Att ha bra hörsel
2. Att ha bra smak / luktsinne
3. Att vara ljuskänslig.

Några förslag skulle kunna vara:
1. Att ha bra tidsuppfattning
2. Att ha bra sinne för avstånd
3. Att ha bra sinne för hastighet
4. Att ha bra sinne för acceleration

Jag misstänker också att NTs borde vara bättre på att hitta skillnader mellan bilder, och kanske också att förutsäga hur "nästa bild" ser ut (sådant som Mensas tester mäter!).

Andra förslag?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

NT tvång

Inläggav rdos » 2007-10-25 8:25:10

Låter kanske lustigt, men det finns en klar parallell axel med OCD / tvångsmässighetsaxeln på Aspie-sidan även på NT-sidan. Den kommer nog att kallas "NT tvång" i nästa version av Aspie-quiz.

Axeln definieras av föjlande drag: (faktor-loading inom parentes)

- Är det viktigt för dig att skapa en social identitet? (0.23)

- Är du intressad av mode? (0.22)

- Är din stil och image viktig för dig? (0.22)

- Är du intressad av nuvarande mode? (0.21)

- Är andra människors syn på dig viktig för dig? (0.21)

- Tycker du om skvaller? (0.17)

- Pratar du för att andra ska känna sig väl till mods även om du inte har något att säga? (0.16)

- Föredrar du filmer om romantik / drama före filmer om vetenskap/dokumentärer? (0.16)

- Njuter du av den status som en ny bil/stereo/TV ger? (0.16)

- Är det viktigt för dig att göra karriär? (0.16)

- Är du bra på kallprat? (0.15)

- Är det viktigt för dig att klättra i den sociala hierarkin? (0.15)

- Får du energi av att vara i sällskap med andra? (0.14)

- Tycker du om att möta nya människor varje dag? (0.14)

- Är ett stort socialt nätverk viktigt för dig? (0.14)

- Gillar du att mysa ihop med personer du tycker om? (0.14)

- Är du stolt över ditt utseende? (0.12)

- Gillar du att leda andra människor? (0.12)

- Gillar du att sminka dig? (0.12)

- Är du aktiv på fester? (0.11)

- Tycker du om att anordna eller vara värd för aktiviter? (0.11)

- Möblerar du gärna om eller försöker byta stil på kläder? (0.12)

- Gillar du att bära smycken? (0.11)

- Ser du dig själv som ett modelejon? (0.10)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: NT perception

Inläggav uniqueNr5 » 2007-10-25 16:42:28

rdos skrev:Vilka drag är typiska för NT-perception?

De ska helst matcha typisk Aspie-perception, som bland annat inkluderar följande:
1. Att ha bra hörsel
2. Att ha bra smak / luktsinne
3. Att vara ljuskänslig.

Några förslag skulle kunna vara:
1. Att ha bra tidsuppfattning
2. Att ha bra sinne för avstånd
3. Att ha bra sinne för hastighet
4. Att ha bra sinne för acceleration

Jag misstänker också att NTs borde vara bättre på att hitta skillnader mellan bilder, och kanske också att förutsäga hur "nästa bild" ser ut (sådant som Mensas tester mäter!).

Andra förslag?


Det lär ibland förekomma, förhöjd perception överhuvudtaget, tex är absolut gehör och fotografiskt minne betydligt vanligare inom autismspektrumet än någon annanstans.
En baksidan av förhöjd perception kan vara överkänslighet mot olika sinnesintryck. Men det kan ju också ha att göra med hur informationen bearbetas.

Jag frågar mig hur homogent är perception inom autismspektrumet ?
Kan det tänkas finnas stora variationer av vilka perceptuella områden som är styrkor?

Det nämns ofta förekomst av s.k. Svag Central Coherens inom autismspektrumet. Men förklaringarna känns ofullständiga.

De grejer du nämner som NT styrkor inom perception verkar vara visuo-spatiala, som också är en fördel i tex Mensa's IQ-test. Men jag kan inte
erinra någon undersäkning som tyder på att NT-skulle prestera bättre på tex Ravens Avancerade Matricer som Mensa använde fram till ganska nyligen. Numera används "Figure Reasoning test" som också är visuo-spatialt..

Själv är jag är mer visuo-spatialt lagd. Jag tror inte jag i det avseendet är ett unikum inom autism spektrumet.. Men det kan ju tänkas förekomma mer sällan inom just asperger? Men jag är tveksam.
Motoriska och rumsliga svårigheter, som kanske också kan påverka visuo-spatial förmåga till en viss grad, är ju en punkt som är omdiskuterad huruvida den ska tas som ett kriterium eftersom detta ofta inte alls är fallet, bland asperger individer med hög IQ (M. Fitzgerald).

Däremot vad gäller NT perceptuella styrkor. Tror jag det är mer en jämn perceptuell förmåga och en förmåga att sålla information och integrera information för att skapa ett förenklat helhets intryck.

Medan inom högfungerande autism är det en kanske ojämn perceptuell förmåga. (inom vilka områden kan säkert variera).
En tendens att inte sålla information, ett helt annat sätt att bearbeta den intagna informationen. Kanske perfektionistiska tendenser blir en konsekvens av att informationen inte sållas i samma utsträckning som inom NT och därav utvecklas en förmåga till att systematisera, ordna informationen på andra sätt. Det kanske blir viktigare att allt är perfekt
för att en helhet skall intuitivt accpeteras av en sådan person.
Ett annat sätt att kompensera för integration av sinnesintryck av kanske kan vara synesthesia?


Dessvärre har jag inte bidragit med några koncisa punkter. Sorry.

Känner du till Paul Coojiman? Han har gjort en hel del egna utforskanden och kontempleranden av relaterade ämnen. Ta en titt!
---------
http://paulcooijmans.lunarpages.com/
-----------

Några andra intressanta länkar

http://neurodiversity.com/cognitive_strengths.html
http://neurodiversity.com/brain_hemispheres.html
http://neurodiversity.com/sensory.html
http://neurodiversity.com/synaesthesia.html
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: NT perception

Inläggav rdos » 2007-10-25 20:15:37

uniqueNr5 skrev:Det lär ibland förekomma, förhöjd perception överhuvudtaget, tex är absolut gehör och fotografiskt minne betydligt vanligare inom autismspektrumet än någon annanstans.


Njäe, jag tror inte det handlar om allmänt förhöjd perception. Det är vanligast med ljudkänslighet och bra lukt / smaksinne. Ljuskänslighet är betydligt ovanligare. Det är dessutom vanligare med mindre känslighet för smärta. Fotografiskt minne är troligen sällsynt och förekommer mest bland savanter. Inte heller är visuellt tänkande speciellt mycket vanligare på autism-spektrum.

uniqueNr5 skrev:En baksidan av förhöjd perception kan vara överkänslighet mot olika sinnesintryck. Men det kan ju också ha att göra med hur informationen bearbetas.


Jo, jag har mina teorier kring varför informationen bearbetas som den gör. Det är sannolikt något som är kodat i DNA och som haft en funktion. Annars skulle det inte finnas.

uniqueNr5 skrev:Jag frågar mig hur homogent är perception inom autismspektrumet ?
Kan det tänkas finnas stora variationer av vilka perceptuella områden som är styrkor?


Det är relativt vanligt med känslig perception. Kring 0.6 i korrelation om jag minns rätt.

uniqueNr5 skrev:Det nämns ofta förekomst av s.k. Svag Central Coherens inom autismspektrumet. Men förklaringarna känns ofullständiga.


Det känns inte som direkt relaterat till perception.

uniqueNr5 skrev:De grejer du nämner som NT styrkor inom perception verkar vara visuo-spatiala, som också är en fördel i tex Mensa's IQ-test. Men jag kan inte
erinra någon undersäkning som tyder på att NT-skulle prestera bättre på tex Ravens Avancerade Matricer som Mensa använde fram till ganska nyligen. Numera används "Figure Reasoning test" som också är visuo-spatialt..


Det var i det närmaste "dött lopp" på det Mensa-liknande test jag hade med i en tidig version av Aspie-quiz.

uniqueNr5 skrev:Motoriska och rumsliga svårigheter, som kanske också kan påverka visuo-spatial förmåga till en viss grad, är ju en punkt som är omdiskuterad huruvida den ska tas som ett kriterium eftersom detta ofta inte alls är fallet, bland asperger individer med hög IQ (M. Fitzgerald).


Jag tror inte att motorik / NT-jakt-adaptionerna är speciellt relaterade till IQ. De ligger på helt olika områden. Motorik-avstånd-hastighets adaptionerna är troligen rena instinktiva beteenden som är kodade i DNA som på intet sätt kan utnyttjas till att lösa IQ-relaterade problem.

uniqueNr5 skrev:Däremot vad gäller NT perceptuella styrkor. Tror jag det är mer en jämn perceptuell förmåga och en förmåga att sålla information och integrera information för att skapa ett förenklat helhets intryck.


Det beror på deras jaktmetod. Samarbete i grupp har också gett dem dessa styrkor. Man kan egentligen inte prata om ojämnheter i perceptionell förmåga eftersom inget är givet hur pass väl utvecklade olika delar är. Det varierar stort mellan arter och beror mest på hur de jagar och skyddar sig emot rovdjur.

uniqueNr5 skrev:Ett annat sätt att kompensera för integration av sinnesintryck av kanske kan vara synesthesia?


Den frågan är direkt relaterad till Aspie-jaktmetoder. Min misstanke är att synaestesia hör ihop med att härma / känna igen djurläten.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2007-10-25 20:31:41

Nu blir jag nog lite PK, hur menar du att t.ex. "Gillar du att snurra runt, runt? " skulle vara jaktkopplat??

Menar du att detta kulle vara ett stöd för neandertalsteorin? Du tycks då utgå från att Hn jagade med instinkter i stället för med insikt. Detta kan naturligtvis stämma. Givetvis jagade också Hs men om dessa själva tänkte ut jaktmetoderna snarare än handlade på instinkt så skulle dessa egenskaper inte nedärvas. Är det så du menar?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2007-10-25 20:58:33

Jonte skrev:Nu blir jag nog lite PK, hur menar du att t.ex. "Gillar du att snurra runt, runt? " skulle vara jaktkopplat??


Enkelt att förklara. Det är en skyddsmekanism hos bytesdjuret. Snurra runt för att bli av med en angripare. Om angriparen bara gillar att bli snurrad fungerar inte skyddsmekanismen hos bytesdjuret.

Jonte skrev:Menar du att detta kulle vara ett stöd för neandertalsteorin?


Jag behöver inte utgå ifrån neandertalsteorin, eftersom den inte ger några direkta prediktioner kring neandertalares jaktmetoder. Det är Valerius Geist som ger användbara prediktioner, som jag "finslipat" en aning.

Jonte skrev:Du tycks då utgå från att Hn jagade med instinkter i stället för med insikt. Detta kan naturligtvis stämma.


Det beror på hur man ser på det. Alla djur har vissa grundinstinkter för att skaffa sig föda som ofta ser ut som "motivationsfaktorer". Man mår helt enkelt bra av att göra vissa saker för att ens förfäder fick mat på det viset.

Jonte skrev:Givetvis jagade också Hs men om dessa själva tänkte ut jaktmetoderna snarare än handlade på instinkt så skulle dessa egenskaper inte nedärvas. Är det så du menar?


Hs jagar precis lika mycket på instinkt. Det är bara det att deras instinkter är radikalt annorlunda. NTs jaktinstinkter kan direkt studeras i bollsporter och militära övningar. De har också specifika motoriska & perceptionella färdigheter som är direkt relaterade till deras jaktmetod.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: NT perception

Inläggav Thunderchild » 2007-10-25 21:09:02

rdos skrev:
uniqueNr5 skrev:Det lär ibland förekomma, förhöjd perception överhuvudtaget, tex är absolut gehör och fotografiskt minne betydligt vanligare inom autismspektrumet än någon annanstans.


Njäe, jag tror inte det handlar om allmänt förhöjd perception. Det är vanligast med ljudkänslighet och bra lukt / smaksinne. Ljuskänslighet är betydligt ovanligare. Det är dessutom vanligare med mindre känslighet för smärta. Fotografiskt minne är troligen sällsynt och förekommer mest bland savanter. Inte heller är visuellt tänkande speciellt mycket vanligare på autism-spektrum.

.......

Den frågan är direkt relaterad till Aspie-jaktmetoder. Min misstanke är att synaestesia hör ihop med att härma / känna igen djurläten.


Hur menar du att det inte handlar om förhöjd perception när man har superhörsel, perfekt gehör och vidvinkelseende??

Och synestesi kan ju vara en massa konstiga sensationer som inte har med ljud att göra, och du gör kopplingen till att härma djurläten? :roll:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Re: NT perception

Inläggav rdos » 2007-10-25 21:35:59

Thunderchild skrev:Hur menar du att det inte handlar om förhöjd perception när man har superhörsel, perfekt gehör och vidvinkelseende??


Det handlar huvudsakligen om förhöjd perception, men olika sinnen är olika mycket förhöjda, och vissa är mindre känsliga än normalt.

Thunderchild skrev:[Och synestesi kan ju vara en massa konstiga sensationer som inte har med ljud att göra, och du gör kopplingen till att härma djurläten? :roll:


Det var med en fråga i gruppen som i princip beskriver synaestesi, och den är relaterad till en massa frågor i gruppen. Jag har inte resultaten här just nu så jag vet inte exakt vilka frågor som var mest relaterade. Efter närmare eftertanke så är nog synaestesi mest relaterat till att skilja & minnas olika djurläten. Dessvärre finns ingen fråga kring exakt detta med (det finns bara en om att gilla att härma djur), men det kan ju ordnas ;-)

Annars kunde man ha med en fråga om att spåra. Det utgör en annan möjlig bakgrund.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-25 21:50:52

Känner faktiskt igen mig på rätt många punkter, men det här vill jag att du förklarar: "- Gillar du att ligga på marken och studera himlen? (0.14)"
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Jonte » 2007-10-25 21:53:02

rdos skrev:
Jonte skrev:Nu blir jag nog lite PK, hur menar du att t.ex. "Gillar du att snurra runt, runt? " skulle vara jaktkopplat??


Enkelt att förklara. Det är en skyddsmekanism hos bytesdjuret. Snurra runt för att bli av med en angripare. Om angriparen bara gillar att bli snurrad fungerar inte skyddsmekanismen hos bytesdjuret.


Det övertygade inte.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2007-10-25 21:58:51

KrigarSjäl skrev:Känner faktiskt igen mig på rätt många punkter, men det här vill jag att du förklarar: "- Gillar du att ligga på marken och studera himlen? (0.14)"


Att ligga och vänta på ett bytesdjur.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-10-25 22:01:05

Jonte skrev:
rdos skrev:
Jonte skrev:Nu blir jag nog lite PK, hur menar du att t.ex. "Gillar du att snurra runt, runt? " skulle vara jaktkopplat??


Enkelt att förklara. Det är en skyddsmekanism hos bytesdjuret. Snurra runt för att bli av med en angripare. Om angriparen bara gillar att bli snurrad fungerar inte skyddsmekanismen hos bytesdjuret.


Det övertygade inte.


Ge gärna en egen förklaring till hur detta hänger ihop med de andra dragen 8)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2007-10-25 22:44:31

Ska se om jag förstått dig rätt; aspergerjägare jagar själva, genom att utveckla vissa förmågor såsom detaljseende etc, medan NT-jägare jagar kollektivt. Rätt?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2007-10-26 10:06:58

KrigarSjäl skrev:Ska se om jag förstått dig rätt; aspergerjägare jagar själva, genom att utveckla vissa förmågor såsom detaljseende etc, medan NT-jägare jagar kollektivt. Rätt?


På ett ungefär, ja. Det finns en skillnad till som är relaterad till motor & perception. NT-jägare jagar inte bara kollektivt, de jagar också aktivt och helst på distans. Aspie-jägaren är en passiv jägare som antingen bygger fällor eller lurpassar på sitt byte. Aspie-jägaren för inte heller en massa oväsen omkring sig utan smyger på sina byten. Slutligen säger klättra & hoppa över saker, samt även att bitas, att man hoppar upp på sitt bytesdjur (inga kastade spjut, inga pilbågar). Detta stämmer helt enkelt med de motorik & perceptionsprofiler som är typiska för NT resp. Aspiesar.

Vattenfrågan vet jag inte riktigt hur man ska tolka faktiskt. Den hör ihop med att gilla saker som glittrar & glimrar, men vatten glittrar ju så det säger inte så mycket. En teori är att man även fångade fisk och andra vattendjur.

Förresten så passar även starka nypor och större uthållighet in på axeln när man låter detta vara ett Aspie-drag trots negativ AS-NT korrelation.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-10-27 0:30:44

Några korrelation till mellan frågor som kommit upp.

Frågan <b>Gillar du att ligga på marken och studera himlen?</b> är mest korrelerad till:

- Är du fascinerad av långsamt flytande vatten?

- Gillar du att vandra omkring i skogen för dig själv?

- Gillar du att smyga omkring i skogen?

- Brukar du ibland ha ett behov av att klättra?

- Brukar du ibland ha ett behov av att hoppa över saker?

- Är du fascinerad av grottor?

- Brukar du må bra när det är dis eller dimma?

- Gillar du att härma djurläten?

Frågan <b>Gillar du att bita folk - om du får?</b> är mest relaterad till:

- Gillar du att på nära håll lukta på andra människor eller saker?

- Är du över- eller underkänslig för smärta eller t.o.m tycker om vissa sorters smärta?

- Brukar du ibland ha ett behov av att hoppa över saker?

- Gillar du att titta på något som snurrar eller blinkar?

- Brukar du ibland ha ett behov av att klättra?

- Har du varit fascinerad av att tillverka fällor?

Frågan <b>Gillar du att gå på tå?</b> är mest relaterad till:

- Gillar du att titta på något som snurrar eller blinkar?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: NT perception

Inläggav rdos » 2007-10-27 0:41:18

Thunderchild skrev:Och synestesi kan ju vara en massa konstiga sensationer som inte har med ljud att göra, och du gör kopplingen till att härma djurläten? :roll:


Visserligen så har inte frågan om att härma djur varit med i samma quiz som frågan om synestesi, men de flesta frågor som är relaterade till synestesi är ljudrelaterade. Jag tror m.a.o. att min misstanke kan vara välgrundad.

Högsta korrelationer:
- Misstar du ljud för röster?

- Ser du en speciell mening i hur saker är arrangerade omkring dig?

- Är dina tankar så starka att du (nästan) kan höra dem?

- Brukar du trumma på öronen eller trycka på ögonen (t ex när du tänker, när du är stressad eller upprörd)?

- Ser du mönster i saker hela tiden?

- Blir du plötsligt distraherad av avlägsna ljud?

- Ser du saker som andra inte ser?

- Brukar du gunga fram-&-tillbaka eller i sidled (t ex för att lunga ner dig, när du är upprymd eller övertimulerad)?

- Misstar du saker eller skuggor för människor?

- I samtal, använder du små ljud som andra inte verkar använda?

- Är du fascinerad av långsamt flytande vatten?

- Har du för vana att upprepa de sista orden som du själv eller någon annan just sagt?

- Är du exceptionellt fäst vid vissa favoritsaker?

- Brukar du uttrycka känslor på sätt som förbryllar andra?

- Gillar du att titta på något som snurrar eller blinkar?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Dragen på jakt-axeln i Aspie-quiz

Inläggav Jonte » 2007-10-27 20:33:33

rdos skrev:Följande drag passar bäst på jakt-axeln: (faktor-loading inom parents):

- Brukar du göra något av följande för att det är roligt: snurra runt, runt; gå på tå; titta på ett snurrande, blinkande eller glittrande föremål (0.22)


- Gillar du att titta på något som skimrar eller glittrar? (0.13)

- Gillar du att snurra runt, runt? (0.12)

- Gillar du att titta på något som snurrar eller blinkar? (0.11)

- Gillar du att snurra runt runt och/eller att gå på tå? (0.09)



Att just de här frågorna är relaterade kan jag kanske fårstå... :wink:

Hur har du räknat fram "jaktaxeln"?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Re: Dragen på jakt-axeln i Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2007-10-28 11:20:25

Jonte skrev:
rdos skrev:Följande drag passar bäst på jakt-axeln: (faktor-loading inom parents):

- Brukar du göra något av följande för att det är roligt: snurra runt, runt; gå på tå; titta på ett snurrande, blinkande eller glittrande föremål (0.22)


- Gillar du att titta på något som skimrar eller glittrar? (0.13)

- Gillar du att snurra runt, runt? (0.12)

- Gillar du att titta på något som snurrar eller blinkar? (0.11)

- Gillar du att snurra runt runt och/eller att gå på tå? (0.09)



Att just de här frågorna är relaterade kan jag kanske fårstå... :wink:

Hur har du räknat fram "jaktaxeln"?


Det är lite komplicerat. Det beror på att det inte finns konsistenta axlar för olika grupperingar mellan olika versioner. Detta i sin tur beror på att vissa versioner har haft med massor av frågor för en viss gruppering och kanske inga alls på andra grupper.

Iaf, så fungerar det så här:

1. Man exporterar alla frågor på Aspie-relaterat (NT frågor inverteras) format till en Excel-fil för alla versioner av Aspie-quiz.

2. Man gör factor-analys med MVSP, och anger då att man vill centrera data.

3. Faktor-loadingarna får man genom att vikta de olika axlarna från MVSP. Viktningarna räknas ut genom att beräkna korrelation mellan loading och en viss frågas korrelation till en viss grupp. Jag viktar dessutom så med antalet frågor i en viss grupp / version.

4. Det är det viktade medelvärdet av dessa loadingar som presenteras ovan.

Jag kan också tillägga att jakt-gruppen inte fanns med i den ursprungliga grupperingen. Istället så fick jag fram den genom att välja ut några frågor jag inte kunnat gruppera tidigare och placera dem i jakt-gruppen. Sedan är det bara att studera de loadingar till jakt-gruppen som uppkommer för andra frågor, och flytta över dem en efter en.

Samma sak är det också med paranoia-gruppen, NT-tvångsgruppen och miljögruppen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Isse » 2007-10-28 20:22:08

" Ser du dig själv som ett modelejon?" haha.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav ufo » 2007-10-28 23:59:38

Är du stolt över ditt utseende? (0.12)
Jag känner att frågans motsats borde ge mer relevans.
"Har du komplex för någon kroppsdel?"

Spontant så ser jag NT-folket vara oroliga för sitt utseende. Men du kanske redan kört den.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in