Musikunderforum? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill du ha ett musikunderforum?

Ja
35
69%
Nej
11
22%
Kvittar vilket
5
10%
 
Antal röster : 51

Inläggav barracuber » 2010-05-15 10:20:24

nallen skrev:Jag håller med bland annat Inger och Kristofer om att sammanslagna trådar nästan alltid blir förstörda och självdör - troligen på grund av att man blandar samman sammanhang som inte hade med varandra att göra ursprungligen. Däremot förstår jag inte hur det skulle kunna bli rörigare av fler subfora. Tvärtom tror jag att det om något borde öka chanserna att folk postar saker på vettiga ställen.


+1

Dock är det viktigt att Forumindex är lätt att överblicka, annars riskerar man att det blir rörigt.

[Försök att vidga diskussionen:]

Jag ser brister i nuvarande Annat än Asperger avdelningarna.

- det finns Aspergertrådar under Tipsa Medlemmarna

- IT-forum är mest ett tips o support forum, och sällan diskussioner

- Intressanta Intressen är ett klumpigt namn

Övriga ämnen innehåller över 80000 inlägg och är därmed den i särklass största avdelningen på hela forumet. Borde den inte spjälkas upp?

Kunde man inte se över allt detta och samtidigt lösa musikfrågan?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav carl » 2010-05-15 10:32:42

Om man kan stänga av lysande lapparna så är jag för musikunderforum.
Intressanta intressen håller jag med om barracuber. Borde ju kallas specialintressen, åtminstone bara för att reflektera forumets inriktning.

It forum skulle lika gärna kunna vara i ett subforum som heter frågor och svar, för alla med intressen att ha möjlighet att ställa frågor. Även om jag förstår att it frågor är övervägande.

Dock vet jag inte om jag håller med barracuber om övriga ämnen. Den är lite tjock, men också den intressantaste delen dels för att man kan bli serverad lite allt möjligt.

Sen håller jag med om nallen att det verkar vara en ganska omfattande ogenomtänkthet i sammanslagning och upprensning av trådar. Jag har särskilt fått uppfattningen av att ha läst gamla trådar som är upprensade allt för noggrant där stora delar av trådens essäns verkar vara borta så sammanhanget upplevs annorlunda än av de deltagande.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-05-15 10:33:06

Bra förslag.

Sen tycker jag att det är förvirrande med så många olika AS-underforum. Att medicinska och familjefrågor är för sig är bra, men "Att leva..." och "Övriga aspergerfrågor" ser inte jag någon direkt skillnad mellan och tycker det är svårt att bestämma vilket av dem man ska posta AS-frågor i. Om den senare hette "Övriga diagnoser" eller "Övriga NPF-frågor" vore det mer motiverat att ha kvar dessa separata avdelningar.

"Intressanta intressen" borde heta antingen "Specialintressen" eller "Övriga intressen" och där tycker jag ett ord är bättre än två.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-05-15 10:47:11

carl skrev:Dock vet jag inte om jag håller med barracuber om övriga ämnen. Den är lite tjock, men också den intressantaste delen dels för att man kan bli serverad lite allt möjligt.


Men 80000 är säkert inklusive underforumen. Så jag menar att man ser över även dem.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-15 14:58:14

nallen skrev:Jag håller med bland annat Inger och Kristofer om att sammanslagna trådar nästan alltid blir förstörda och självdör - troligen på grund av att man blandar samman sammanhang som inte hade med varandra att göra ursprungligen.

Håller helt med om detta.

Jag brukar direkt tröttna och sluta skriva i sammanslagna trådar (inte alltid, men oftast).

Handlingen förstörs, det som nallen kallar att man blandar sammanhangen. Helt kass.

Man tappar helt överblicken över vad det handlar om, och undrar vem som svara vad och vad ditten eller datten inlägg menar egentligen. Och kanske handlade det om person X's specifika problem med något på ett speciellt sätt, men blandas med tråd om allmänna tankar om ämnet, varpå allt kollras ihop.

Förresten så tror man ofta att den tråd som flyttats in i en annan, är borta, och så behöver man inte "tröttna på tråden", man vet ju inte ens var den är.

Sammanslagningen av musikgenretrådarna var ett paradexempel i tydlighet om vad jag menar med att förlora handlingen/sammanhanget. De hade ju kristallklara sammanhang som blev totalt förstörda.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Truly » 2010-05-15 15:07:31

+1
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav TK » 2010-05-15 15:43:14

Instämmer också jag och har länge reagerat mot vad jag ser som mindre genomtänkt ihopslagning av trådar, om än denna kan ha skett med bästa avsikter.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-15 21:39:47

Inger skrev:"Intressanta intressen" borde heta antingen "Specialintressen" eller "Övriga intressen" och där tycker jag ett ord är bättre än två.


Jag är helt emot namnet "Specialintressen", eftersom jag tycker att det är en titel NT-arna har hittat på och som innefattar "alla intressen som vi NT-are anser vara konstiga, onormala, osociala, kryptiska, fåniga, skrämmande, idiotiska, ja, helt enkelt RÅSKUMMA, dvs allt utom att umgås med släkt och vänner, dricka sig apfull och twittra om nyaste måste ha-plaggen."
"Övriga intressen" låter bättre i sådana fall.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-15 21:43:06

Kahlokatt skrev:
Inger skrev:"Intressanta intressen" borde heta antingen "Specialintressen" eller "Övriga intressen" och där tycker jag ett ord är bättre än två.


Jag är helt emot namnet "Specialintressen", eftersom jag tycker att det är en titel NT-arna har hittat på och som innefattar "alla intressen som vi NT-are anser vara konstiga, onormala, osociala, kryptiska, fåniga, skrämmande, idiotiska, ja, helt enkelt RÅSKUMMA, dvs allt utom att umgås med släkt och vänner, dricka sig apfull och twittra om nyaste måste ha-plaggen."
"Övriga intressen" låter bättre i sådana fall.

+1
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-05-15 21:54:42

Jag skulle önska genretrådar med eller utan musikforum. Jag är särskilt intresserad av frågan om definitionen av "folkmusik" kontra "american folk" och den politiska betydelsen av "the american folk revival" och dess eventuella kopplingar till den svenska musikrörelsen och proggen under 70-talet. Dessutom har jag alltid undrat vad fan världsmusik är för nåt och ifall stråk kan platsa i ett punkband. Nu går jag och läser en bok i stället. Ajöss!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2010-05-15 21:59:27

http://en.wikipedia.org/wiki/World_music

Undrar om inte Thåström haft stråkar nån gång? Fast om det var under punkperioden vette faen. Så jag svamlar mest. :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2010-05-16 1:29:19

Bror Duktig skrev:Sammanslagningen av musikgenretrådarna var ett paradexempel i tydlighet om vad jag menar med att förlora handlingen/sammanhanget. De hade ju kristallklara sammanhang som blev totalt förstörda.

[Min kursivering.]

Ja. Även om mina varseblivningsproblem funkar så att jag tål sammanslagna trådar bättre än flera om samma sak ur samma vinkel, eller samtidigt ur så nära samma vinkel att inte alla ser olikheten, så kan även jag se skillnad mellan kloka och okloka sammanslagningar.

Det är det som gör den här så svår att förstå, trots allt vad weasley skrev.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2010-05-16 23:06:02

Ett aspergerunderforum vore på sin plats...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Titti » 2010-05-16 23:33:54

Admin

Jag kan konstatera att den sammanslagning weasley gjorde av ett stort antal musiktrådar inte var lyckad. weasley har fullt mandat att agera som moderator på de flesta avdelningarna i forumet, vilket bland annat innebär rätt att slå ihop resp splittra upp trådar. Hon har således inte gjort något hon inte får, men det blev inte bra i alla fall. Ibland sviker omdömet, det händer oss alla emellanåt och moderatorer är också människor...

Nå - om någon av moddarna tar sig an det omfattande arbetet att splittra isär den sammanslagna tråden sätter jag mig inte emot. Det är också lämpligt att samla länkar till samtliga musiktrådar i en klistrad metatråd i avdelningan så att den som vill enkelt kan finna den tråd man vill.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2010-05-16 23:35:14

:D :D :D
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav TK » 2010-05-16 23:43:49

:D

Detta uppskattas!
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Truly » 2010-05-16 23:55:49

Nu blev jag riktigt glad! :D
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Zombie » 2010-05-17 1:01:09

Fortfarande rörande enig.

Gäller dock att någon återställer för hand, tydligen - finns ingen arkivering av enstaka forumtrådars tidigare tillstånd verkar det som.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-17 8:37:48

Man kanske kan anmäla sina egna inlägg och skriva genre i anmälan för att underlätta sortering, eller är det dumt?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-05-17 9:37:31

Det var väl en bra idé! (Moddisar, skulle det hjälpa?)

Jag tror nog jag skulle kunna identifiera de flesta genrer även om det inte var jag som startade trådarna, musikkategorisering är ett av mina specialintressen.

Edit: Fast nu när jag kollade så verkar en del genrer ha blivit lite blandade. :? Då skulle man behöva flytta enskilda inlägg också, så att allt hamnar i rätt tråd.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-05-17 17:40:25

*bump*

http://www.aspergerforum.se/olika-sorte ... 15523.html

Efterlysning: några som vill hjälpa till att trassla isär de här trådarna igen?

Som Bror Duktig föreslår eller mera övergripande?

Både moddar och vanliga medlemmar?

Krävs att man är rätt säker på sina genrer förstås, eller har energi att kolla upp dem, för att inte den modd som eventuellt tar sig an själva isärtrasslingen ska sitta där med fel eller motstridiga besked om samma post.

************

Min egen genrekunnighet präglas tyvärr av att jag inte har varit medlem av mänskligheten - det var en av de saker jag hade hoppats att de här trådarna skulle ha kunnat hjälpa mig med...

Inte för någon genrefascism alltså utan för att åtminstone jag behöver en struktur för att så här stora massor ska gå att ta in.
Senast redigerad av Zombie 2010-05-17 17:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-05-17 17:52:40

:D :D :D

Jag kan nog hitta de flesta inläggen som tillhör synthtråden, bortsett från de sista, som jag inte hann se innan sammanslagningen... Och även rätt många, om än inte alla, från punktråden.

Säg till när jag ska sätta igång och klicka på utropstecknena...
*redo, i startgropen*
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zombie » 2010-05-17 17:54:09

Varför inte nu? Jag har börjat så smått med en del av det lilla jag kan, men för mig får det gå strikt efter ork.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-05-17 18:01:13

Jag trodde man skulle vänta på klartecken från nån modd först... Men då sätter jag väl igång då. :D (Fast jag borde nog äta middag först, men kanske om en halvtimme...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in