Musikunderforum? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill du ha ett musikunderforum?

Ja
35
69%
Nej
11
22%
Kvittar vilket
5
10%
 
Antal röster : 51

Musikunderforum? (Omröstning)

Inläggav Inger » 2010-05-14 12:55:02

Visst vore det en bra idé att ha ett särskilt underforum för musik nu när vi fått så många musiktrådar?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-14 12:57:32

Jag tycker det kan vara vettigt, faktiskt. Även om jag är mot fler underforum i de flesta fall, men det är ju ett tydligt avgränsat ämne som det finns massa trådar om.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Lakrits » 2010-05-14 13:17:34

Jag skiter i vilket, bara ni lägger av med det idiotiska beteendet att skriva alla rubriker med versaler. Min sarkastiska tråd verkar inte ha blivit förstådd, så nu säger jag det rakt ut.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2010-05-14 13:37:19

Joodå, jag uppfattade i alla fall din stillsamma pik, men det betyder inte att man måste eller har någon lust att lyda den.

Eftersom någon började med versaler så blir det mer enhetligt om alla genre-trådar har samma stil, och dessutom blir de lättare att urskilja.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ualim » 2010-05-14 13:51:55

För mig som är musikintresserad och ofta besöker musiktrådarna skulle det underlätta om de var samlade. Bra idé!
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 13:54:13

Fast de många musiktrådarna har ju inte funnits så länge. Vi kanske skulle vänta ett tag och se om de fortfarande hålls aktuella om ett par veckor innan vi startar ett helt underforum baserat på dem.

Menar inte att låta negativ, men eftersom våra specialintressen tenderar till att vara intensiva så är väl risken att vi snart har ett underforum för vartenda specialintressen. :wink:
Senast redigerad av Kristofer 2010-05-14 14:07:23, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Zombie » 2010-05-14 13:55:59

Anknyter till Lakrits och Inger. Andra hann emellan medan jag skrev.

Inte heller jag tyckte piken var direkt svår att uppfatta. Men just så länge det inte finns något musikunderforum är jag faktiskt benägen att hålla med Inger. Musik är en såpass stor del i mångas liv, om inte för njutnings skull så som identitetsskapare, så varför inte hota med att pressa på för versaler även i VAD ÄR DEN BÄSTA MUSIK, DEN STORA PIANOTRÅDEN, VAD SPELAR DU FÖR INSTRUMENT med flera om vi inte får ett musikunderforum? ;)

Nåja. Annars tycker jag Snömannen sa ungefär vad jag tycker:
Den förfärlige snömannen skrev:Jag tycker det kan vara vettigt, faktiskt. Även om jag är mot fler underforum i de flesta fall, men det är ju ett tydligt avgränsat ämne som det finns massa trådar om.

*******************************************************
Kristofer skrev:Fast de många musiktrådarna har ju inte funnits så länge. Vi kanske skulle vänta ett tag och se om de fortfarande hålls aktuella om ett par veckor innan vi startar ett helt underforum baserat på dem.

De väldigt många ja. Men det finns en hel del i gömmorna, skov med flera samtidigt kommer då och då och åtminstone "Vad är den bästa musik" ångar på även dessemellan. Just i det här ämnet kan jag också tänka mig att en egen avdelning kan få en synliggörande verkan som i sin tur skapar mera postande.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2010-05-14 14:01:18

Det är svårare att läsa versaler eftersom rubriken blir alldeles för skrikig. Men eftersom nästan alla här på forumet är någon slags låtsasaspergare, så antar jag att de inte heller har några perceptionsstörningar. Ibland undrar jag om personer utan några egentliga svårigheter av sitt AST/NPF kan förstå oss som faktiskt har det.
Senast redigerad av Lakrits 2010-05-14 14:10:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 14:08:57

Vi har också väldigt många kundvagnstrådar. Kanske dags för att kundvagnsunderforum?
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Lakrits » 2010-05-14 14:11:19

Kristofer skrev:Vi har också väldigt många kundvagnstrådar. Kanske dags för att kundvagnsunderforum?

Absolut! +45
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 14:16:46

Lakrits skrev:Det är svårare att läsa versaler eftersom rubriken blir alldeles för skrikig. Men eftersom nästan alla här på forumet är någon slags låtsasaspergare, så antar jag att de inte heller har några perceptionsstörningar. Ibland undrar jag om personer utan några egentliga svårigheter av sitt AST/NPF kan förstå oss som faktiskt har det.


Det är generellt svårare att läsa ett ord i versaler än vad det är att läsa ett ord i gemener. Oavsett NPF eller ej. Det beror på läseprocessen. Den som lär sig läsa läser ord bokstav för bokstav. Den redan läskunnige läser ord i ordbilder, hjärnan känner igen den form ett ords bokstäver bildar och genom att känna igen ordets form uppfattar vad det är för ord. Versaler bildar ju inte som regel någon specifik form, därmed går mycket av ordbilden förlorad och därför blir text satt i versaler svårare att läsa.

Det är möjligt att det är som du säger att detta kan vara något som blir en påtaglig svårighet vid perceptionsstörningar.
Senast redigerad av Kristofer 2010-05-14 14:23:53, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Lakrits » 2010-05-14 14:23:47

Kristofer skrev:
Lakrits skrev:Det är svårare att läsa versaler eftersom rubriken blir alldeles för skrikig. Men eftersom nästan alla här på forumet är någon slags låtsasaspergare, så antar jag att de inte heller har några perceptionsstörningar. Ibland undrar jag om personer utan några egentliga svårigheter av sitt AST/NPF kan förstå oss som faktiskt har det.


Det är generellt svårare att läsa ett ord i versaler än vad det är att läsa ett ord i gemener. Oavsett NPF eller ej. Det beror på läseprocessen. Den som lär sig läsa läser ord bokstav för bokstav. Den redan läskunnige läser ord i ordbilder, hjärnan känner igen den form ett ords bokstäver bildar och genom att känna igen ordets form uppfattar vad det är för ord.

Det är möjligt att det är som du säger att detta kan vara något som blir en påtaglig svårighet vid perceptionsstörningar.

Det är det åtminstone för mig. Det är ett litet sampel och det finns en påtaglig bias, men jag föredrar rubriker som skrivs med inledande versal och efterföljande gemener. Hade rubrikerna stått åtskilda hade det inte varit så svårt, men eftersom de visas i en ganska tät lista, så blir det bara blurrigt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 14:32:35

Torgny Lindgren är ju också någon som funnits i flera trådar och är ständigt aktuell på forumet. Han borde ju också få ett eget underforum.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav jorand » 2010-05-14 14:33:37

TORGNY!
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav nallen » 2010-05-14 15:00:44

Jag har tydligen programmerat tillräckligt mycket FORTRAN...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2010-05-14 15:00:54

:-)043

Starta egen Torgny-tråd!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 15:01:59

Nej

Underforum ska det vara. Ingenting annat. 8)
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Inger » 2010-05-14 15:20:09

Lakrits skrev:Det är svårare att läsa versaler eftersom rubriken blir alldeles för skrikig. Men eftersom nästan alla här på forumet är någon slags låtsasaspergare, så antar jag att de inte heller har några perceptionsstörningar. Ibland undrar jag om personer utan några egentliga svårigheter av sitt AST/NPF kan förstå oss som faktiskt har det.

Här får du faktiskt ta ansvar för att du inte på något sätt kommunicerat ditt behov förrän nu, utan bara gav en pik på bästa NT-vis, samtidigt som du uppenbarligen förväntar dig att andra ska kunna läsa dina tankar och förstå ditt behov utan att du behöver förklara! Det kan man inte kräva av någon, allra minst andra aspergare.

Om du från början skrivit "jag har svårt att läsa versaler och skulle verkligen uppskatta om ni använde normala rubriker" så hade i alla fall jag känt mig betydligt mer motiverad att försöka ta hänsyn till det än av diskreta pikar utan medföljande förklaring som du försökte med först, eller svepande angrepp och skuldbelägganden i efterhand som du försöker med här. (I det första fallet förstår man inte poängen och ignorerar det, i det andra blir man bara irriterad och kanske vill använda versaler till alla rubriker.)

Men eftersom du behövde att ta i sådär så tolkar jag det som att detta var en mycket viktigare fråga för dig än vad någon av oss förstod.

Jag tycker egentligen också att versaler är ett oskick generellt, men just för att musiktrådarna riskerar att drunkna i trådflödet så tycker jag det varit bra den här gången. Om vi får ett eget musikunderforum så minskar det behovet, så det skulle löna sig för dig att rösta ja. :wink:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-05-14 16:42:30

Nej, ursäkta weasley som brukar göra så mycket bra, men det här var faktiskt den mest ogenomtänkta modereringen jag har sett på forumet sedan affärerna med Milyc och Forummedlem (för att nu ge min syn på den här modereringen, utan krav på att här bli osams om de gamla). Ett grundskott mot hela idén med genretrådar, mot en massa forumisters arbete och dessutom mot den här pågånde omröstningen, precis som Inger skriver strax nedanför i den tråden.

Uppenbarligen förstår inte weasley vitsen med att dela upp i genrer, men det är jag övertygad om att väldigt många andra gör. (Vill någon starta en omröstning om det så varsågod ;) .)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-14 16:56:28

Ett rungande nej till fler underforum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lakrits » 2010-05-14 17:01:02

Inger skrev:
Lakrits skrev:Det är svårare att läsa versaler eftersom rubriken blir alldeles för skrikig. Men eftersom nästan alla här på forumet är någon slags låtsasaspergare, så antar jag att de inte heller har några perceptionsstörningar. Ibland undrar jag om personer utan några egentliga svårigheter av sitt AST/NPF kan förstå oss som faktiskt har det.

Här får du faktiskt ta ansvar för att du inte på något sätt kommunicerat ditt behov förrän nu, utan bara gav en pik på bästa NT-vis, samtidigt som du uppenbarligen förväntar dig att andra ska kunna läsa dina tankar och förstå ditt behov utan att du behöver förklara! Det kan man inte kräva av någon, allra minst andra aspergare.

Om du från början skrivit "jag har svårt att läsa versaler och skulle verkligen uppskatta om ni använde normala rubruker" så hade i alla fall jag känt mig betydligt mer motiverad att försöka ta hänsyn till det än av diskreta pikar utan medföljande förklaring som du försökte med först, eller svepande angrepp och skuldbelägganden i efterhand som du försöker med här. (I det första fallet förstår man inte poängen och ignorerar det, i det andra blir man bara irriterad och kanske vill använda versaler till alla rubriker.)

Men eftersom du behövde att ta i sådär så tolkar jag det som att detta var en mycket viktigare fråga för dig än vad någon av oss förstod.

Jag tycker egentligen också att versaler är ett oskick generellt, men just för att musiktrådarna riskerar att drunkna i trådflödet så tycker jag det varit bra den här gången. Om vi får ett eget musikunderforum så minskar det behovet, så det skulle löna sig för dig att rösta ja. :wink:

Jag har sagt det här tidigare, flera gånger, fast inte just med anledning av musiktrådar. Men nu sker det här oskicket en masse och med rubriker som stör ut de andra trådarnas rubriker. Fast det är bra, förstår jag?

Det kanske är dags för en tråd med rubriken "VÅLDSPORRSOUNDTRACK!" för de som gillar den genren, eller "MONGOLISK STRUPSÅNG!". Det finns så många genrer, att Övriga ämnen kommer att se ut som om klass 8c på Högelidsskolan satte upp en happeningversion av "Den gudomliga komedin"; rörigt och ett djävla skrikande.

Nä, det var väl allt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2010-05-14 17:08:18

Och jag försökte förklara att ditt hånfulla sätt att kommunicera ditt behov, som du nu häpnadsväckande nog fortsätter med är kontraproduktivt för det du önskar uppnå.

Men eftersom det verkar väldigt viktigt för dig så har jag redan föreslagit att musikgenretrådarna återskapas utan versaler. Trots att jag egentligen inte alls tycker att man ska få sin vilja igenom genom att vara hånfull och nedlåtande. Men bara för att jag uppskattar dina inlägg annars och har stor förståelse just för perceptionsproblem.

Sen vad moderatorena tycker om de alls vill återskapa trådarna ifråga får vi väl se.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2010-05-14 17:13:54

Admin

Jag har inte för avsikt att skapa ett nytt underforum för detta - vi skulle kunna ha hur många underforum som helst med resultat att forumet som helhet skulle bli alltför fragmenterat. Vi försöker hålla det rent och överskådligt och vill dessutom att man i de flesta fall ska kunna se hela indexsidan på skärmen samtidigt. Med fler underforum minskar den möjligheten.

Den enda möjlighet jag kan se är en sk metatråd med länkar till de olika musiktrådarna om någon avdelningsmoderator vill åta sig det arbetet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lakrits » 2010-05-14 17:19:24

Idag är hånfullhet och översitteri det enda som jag orkar kräkas ur mig. Jag har varken barn eller hustru att puckla på och jag klarar inte av att supa. Till råga på allt kommer jag att tvingas titta på "Så skall det låta" ikväll. En människa kan bli grinig för mindre.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in