Hårtips?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-10-17 17:01:31

Bror Duktig skrev:Är det "oil absolute" du menar?


Ja sedär! Ja det är det jag menar. Förlåt - blev lite upptagen och kom bara på det franska namnet för det....

Vilken av alla oljevarianter är det man ska ha till håret?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 17:04:51

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:Är det "oil absolute" du menar?


Ja sedär! Ja det är det jag menar. Förlåt - blev lite upptagen och kom bara på det franska namnet för det....

Vilken av alla oljevarianter är det man ska ha till håret?

Carrier oil.

Absolut är något slags extraherat alternativ till eterisk olja. Står även att de kan vara "sticky" ^_^
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-10-17 19:00:14

Förresten BD, hur funkar linfrögele? stadgar det som hårsprey eller som gele? (tycker själv gele är sämre), när/hur kan man använda det?

sockervatten har jag hört sliter en massa på håret
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 19:06:09

rapchic skrev:Förresten BD, hur funkar linfrögele? stadgar det som hårsprey eller som gele? (tycker själv gele är sämre), när/hur kan man använda det?

sockervatten har jag hört sliter en massa på håret

Jag har inte provat linfrögele, bara läst om det.
Sockervatten har jag heller inte provat. Bara tänkte att det borde vara lätt att tvätta ur.

Läs om linfrögele på forumet www.lockig.se
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav aspiemelly » 2009-10-17 21:00:10

Får erkänna att jag känner mig som ett enda stort frågetecken av dom senaste sidorna här. Min spontana tanke var "pratar dom om mat eller hårsaker..." :lol: Har aldrig ens haft ägg i håret, tja inte med flit iaf.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav rapchic » 2009-10-22 21:52:12

nån annan som testat att ha sjal som har tips på lite mer kreativa sätt?
Bild
(inte min bild)

brukar göra ungefär såhär fast rullar runt den lösa änden av sjalen runt "knuten"

jag tycker det är jättepraktiskt och enkelt (och det borde väl skydda håret från nötning litegrann? iallafall från solen) särskilt om man vill ha lite annan färg men inte vill/vågar färga håret.

(har bara hittat olika hijabs på youtube)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-24 13:13:30

rapchic skrev:nån annan som testat att ha sjal som har tips på lite mer kreativa sätt?
Bild
(inte min bild)

brukar göra ungefär såhär fast rullar runt den lösa änden av sjalen runt "knuten"

jag tycker det är jättepraktiskt och enkelt (och det borde väl skydda håret från nötning litegrann? iallafall från solen) särskilt om man vill ha lite annan färg men inte vill/vågar färga håret.

(har bara hittat olika hijabs på youtube)


det behöver inte täcka hela håret bara ge en ändring (ny färg, textur etc)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav weasley » 2009-10-24 14:14:43

Jag hade en jättefin ganska tunn sjal från Indiska förut, den använde jag till att sätta upp håret med. Tyvärr har jag tappat bort den. :-(

Jag gjorde så att jag gjorde en fläta/knut/svinrygg/något annat och satte i lite färgglada spännen. Sen knöt jag sjalen runt huvudet som ett hårband ungefär, fäste den i framkanten med ytterligare färgglada spännen och lät ändarna hänga lösa. Sjalen var inte särskilt bred, kanske bara 15cm i utsträckt läge och oftast hopknörvlad till 4-5cm, så den täckte inte håret utan hjälpte bara till att hålla det borta från ansiktet.

En variant på det, när man använder tunna sjalar eller bara 5-6 cm breda, ca 1m långa fina tygstycken, är att knyta det runt huvudet och sedan slå ändarna något varv runt knuten man gjort på huvudet.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-10-24 15:01:50

Bror Duktig:

Jag försökte beställa från sidan men var tvungen att fylla i någon Secure Code för att få betala. Jag har ingen Secure Code och vill inte ha någon heller. Duger det inte med PayPal så.... jag tänker inte ha mina kortuppgifter drällande överallt på internet.

Kan jag få hänga på dej nästa gång du beställer? Då kan jag överföra pengar direkt till ditt konto.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-30 10:34:40

Jag betalar med e-kort. Alltså man har sitt vanliga kort, men banken tillhandahåller en tjänst där man får ett engångskortnummer som fungerar bara för den summa (upp till den summa) man väljer.

Jättebra tjänst. Man får inte alls sitt kortnummer drällandes överallt.

Om jag skulle beställa till dig, så blir det nog 48 kr mer i frakt för dig, om jag ska skicka från mig. (Paket över 250 gram, skrymmande [>3 cm tjockt].) Frakt i Sverige är inte billigt precis :( Dyrare inom Sverige än från UK och USA.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2009-11-01 16:11:24

Bror Duktig

Det strular och jag blir less. Det får vara värt 48:- extra för att slippa allt strul. Jag hänger gärna på en beställning nästa gång du skickar efter - naturligtvis betalar jag för mej! Om det inte är så att du har något skäl att inte vilja ställa upp på det - då förutsätter jag att du vågar berätta det för mej! Jag är inte alltid så bra på att greppa fina hintar....

Borde inte den här tråden läggas i Intressanta Intressen förresten?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rapchic » 2009-11-01 17:13:26

weasle skrev:
Borde inte den här tråden läggas i Intressanta Intressen förresten?

då jag inte är intresserad av hår bara ville ha tips satte jag den här (tänkte bara ur min synvinkel)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-11-03 11:17:03

tror jag ska testat det där Squeaky Green schampo kakan, men jag vet inte om jag ska välja Jungle balsam eller Veganese när det gäller balsam, någon som vet vem som är bäst för långt hår? (http://www.lush.se/)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hårprodukter - vill ha råd!

Inläggav pH » 2010-04-28 21:50:13

Det finns en förbaskad massa hårvårdsprodukter, och dyra är dom, och ointressant och svårt att sätta sig in i. Jag hade hittat en produkt jag gillade, men jag kan inte längre få tag på den och måste skaffa en ersättare. Jag har försökt prova lite olika, men inte hittat något som jag gillar.

Jag skulle verkligen uppskatta råd eller tips. Produkten får inte vara för dyr och det får inte heller vara många steg inblandade. Det skall gå snabbt och lätt att använda och snabbt och lätt att tvätta ur. Det får inte lukta för mycket. Framför allt inte söta kemikalier.

Mitt hår:
Jag har långt spikrakt hår. Jag vill att det skall vara glansigt och inte flygit. Jag vill att det skall glänsa. Jag vill att ändarna skall se hela ut och inte som fluffig svinto. Håret får gärna se lite stripigt eller testigt ut, men inte flottigt eller smutsigt.
(se första bilden)

Produkten jag gillade:
Wella Shine flashy gel wax (blå burken längst till vänster på bild två och tre) Fungerade precis som jag ville. Var vattenlösligt, så man kunde ha det i vått hår och det var lätt att få bort från hår och händer. Håret blev glansigt och topparna såg hela ut. Luktade inte farligt mycket.

Andra produkter:
Jag har inte hittat min produkt eller andra produkter som funkar lika eller heter lika.
Jag har provat två olika "shine-vax", grön och vit burk på bilderna.
De är betydligt "torrare" och klibbigare i konsistensen, är svåra att fördela i håret och håret blir lätt trassligt och tovigt. Det blir inte så glansigt och det känns som om det fastnar damm i håret så det blir matt och smutsigt. Dessutom luktar det ganska mycket kemiskt godis och är svårt att tvätta ur.

Jag hart även prövat Sunsilk antiflat (håret blir inte slätt eller blankt), Nivea hydra balance gel (håret blir klistrigt när det torkat, men blir inte tungt eller fint i topparna) och Lee Stafford shinehead serum spray (som får håret att glänsa, men det blir flygigt och det luktar fruktansvärt mycket kemisk godisparfym).

SNÄLLA; HJÄLP!

Bild

Bild

Bild

Moderator: Slog ihop.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-28 22:05:40

Snabbsvar, jag stänger datorn direkt sedan:
Jag brukar ta olja i topparna. I hela längderna också, men är man rädd för att det ska se fett ut, eller det lätt ser fett ut, så tar man bara lite i topparna. Några droppar testar man först.

Jag skulle inte använda vaxer och annat som kräver hårdhänt borttvättning eftersom det sliter och förvärrar problem med svinto elelr flygigt hår och torra toppar.

Oljtips: kokosfett, kameliaolja, jojobaolja, avocadoolja (raffinerad).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2010-04-28 22:29:54

Jag skulle inte heller använda de där vaxerna. Mängder av märkliga kemikalier i dem.

Bror Duktig har några bra tips, själv brukar jag ta Dream Cream från Lush och krama in i hårtopparna. Dream Cream är egentligen en kroppskräm men den är så otroligt allsidig att den funkar i mitt hår också!

Andra vettiga saker att minnas för att få ett bra hår: Tvätta 1-2 ggr per vecka, max. Inte kamma/borsta det när det är blött. Inte föna det torrt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-29 10:58:27

Mitt hår har blivit bättre sedan jag började med oljorna. Speciellt stor skillnad blev det i de torra topparna. Jag har mycket torrt hår, och det sebum jag har, är av en hårdare variant som inte flyter ut och gör att håret ser fett ut. Bra kan det verka som vid första tanken, men det gör också håret torrt, och vill lägga sig som beläggning i hårbotten.

Som Weasley skrev, så kan man ha kräm i håret också (det var väl en kräm, Weasley? Jag kan inte deras produkter...) Man kan prova sig fram. Kräm kan ge en del fukt som inte olja kan, men emulgeringsmedel (ofta typer av vax) och annat kan ge klibb, men då är det bara att prova sig fram med något annat.

Man kan också förolja håret innan tvätt. T.ex. ganska mycket i de torra topparna, och även i hårbotten om den blir irriterad eller torr.

Man kan också tvätta håret med balsam. Jag tvättar nu med ett speciellt schampo i hårbotten, och har billigt balsam i längderna. Sköljer ur, och tar berikat samma balsam i längderna och sitter i en timme innan jag sköljer igen. Jag har haft svåra problem med hårbotten och detta är det enda som lugnat den. De flesta har inte mina problem.

Du kan ta i billigt balsam (utan silikoner) i längderna, sedan tvätta hårbotten med schampo. Skölj ur. Ta vårdande balsam om du vill (eller berikat balsam = samma billiga balsam med en skvätt olja, glycerin eller vad man vill ha). Detta gör susen för längderna.

Balsamet innehåller också tensider som schampo, fast katjoniska. De tvättar också, men inte lika hårt. Skonsamt och fint mot håret, men tar inte ur hårda produkter och silikon.

Vax har jag inte använt mer än under en period då jag gjorde victory roll 40-talsfrisyrer, men då satt vaxet i uppsättningen för att hålla ihop rullarna. Det gick inte att borsta ut där vaxet satt, då fick man med bra mycket hår.

Victory roll (fast jag hade inte riktigt lika stora, så där stora passar mer till vissa fester):
Bild
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2010-04-29 19:28:30

Jag skulle gå in på www.lockig.se och läsa om balsammetoden! :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav pH » 2010-04-29 19:59:51

Tacksam för tipsen, och kommer nog att pröva mig fram lite. Ni kan mycket och det är intressant att läsa. Men för enkelhetens skull tar jag även gärna emot även enklare tips, särskilt sådant som man kan "skaffa direkt från hyllan!!"

Jag kommer definitivtpröva nya saker, särskilt kräm eller olja. Men jag är lite lat också, har problem med finmotoriken och har svårt att lyfta armarna längre stunder. Och det som kräver metod, planering, struktur och tid tenderar att inte bli av om det skall riktas mot något så (vad mig anbelangar) oväsentligt som koketteri... :?
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav keedo » 2010-04-29 20:24:29

För topparna brukar jag använda Björn Axéns silikondroppar som alltid funkat. Tror det var 100kr (liten flaska) och man behöver inte överanvända den.
Om du inte gillar så stark söt doft är det nog inge intressant, men den har alltid funkat på mig och luktar gott.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav pH » 2010-04-30 18:16:02

Experiment pågår med olja i toppar. Men aldrig mer hårt vax. Hu vad det sliter på håret och vad dam det samlar till sig :P
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav JennyH » 2010-05-02 0:35:49

alfapetsmamma skrev:Jag skulle gå in på www.lockig.se och läsa om balsammetoden! :)

Precis vad jag tänkte rekommendera!
Mitt hår mår kanon av det, så jag tänker aldrig gå tillbaka till "vanligt" sätt igen. Inte en chans!

Och så mycket pengar man tjänar in på shampo och balsam :lol:
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Inläggav rapchic » 2010-05-02 13:14:31

jag körde balsammetoden ett tag och mitt hår blev riktigt långt och så men jag tror jag inte riktigt "fick till det" så det var jätteofta fett, så nu tvättar jaghåret med schampokaka istället fast bara max 2 ggr/veckan annars blir det bara vatten.

det skulle nog de flestas hår må bra av att tvätta med bara vatten oftare altså
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Shadow » 2010-05-11 15:56:40

Jag brukar använda Wella hårkur den funkar väldigt bra och fixar hårtopparna :)
Shadow
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2010-02-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in