Hårtips?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav honeysquid » 2009-10-17 0:25:39

rapchic skrev:ok jag är trött. menar du att man kan använda raps och olivolja eller inte, eller menar du att det inte har någon effekt (utom kosmetisk)?


kan kan man ju men det kommer inte att reparera strået eller göra håret friskare, men det kommer kännas som det... ett litet tag. :)

lawsonia inermis är ju latin för hennabusken för övrigt så det verkar ju kanon!
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Inläggav rapchic » 2009-10-17 0:30:41

snubblade på denna metod (bikarbonat tvätt) i ett annat forum nån som testat? http://lottes.bloggie.se/category/no-poo-naturlig-har-och-hudvard/
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav weasley » 2009-10-17 2:56:01

rapchic skrev:
honeysquid skrev:Lägger bara till inte till någon speciell att oliv- samt rapsolja inte har rätt sammansättning för att tränga in i hårstået, enligt en frisör jag pratade med... det mjuka resultatet är enbart kosmetiskt :)

ok jag är trött. menar du att man kan använda raps och olivolja eller inte, eller menar du att det inte har någon effekt (utom kosmetisk)?


rapchic jag har redan svarat på det där på förra sidan. Du verkade lägga märke till svaret eftersom du citerade det senare. Men jag tar det väl igen:
weasley skrev:Apropå olja till håret: Mandelolja och olivolja funkar görbra för den kuren. Jag kladdar i en halv matsked eller så när jag vet att jag inte ska få besök dagen efter. Sen går jag så hela dagen och nästan hela nästa dag och sen schampoonerar jag ut det. Var medveten om att olivolja kan lukta lite skumt dag II.


Så alltså. Ja, du kan använda rapsolja, olivolja, solrosolja, mandelolja, tistelolja, jojobaolja och alla möjliga andra oljor som både jag, honeysquid och BD har tipsat om.

Olivolja kan, precis som BD skrev, lukta lite skumt efter ett tag. Det är inget farligt, bara en egenskap hos olivoljan. Det viktiga är som alltid att du provar dej fram till vad som passar dej bäst.

Enligt honeysquids frisör har tydligen rapsolja och olivolja egenskaper som gör att de inte tränger in i håret ordentligt. Jag tror att sånt varierar från person till person. Du får som sagt prova dej fram!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rapchic » 2009-10-17 9:14:13

weasley skrev:
rapchic skrev:
honeysquid skrev:Lägger bara till inte till någon speciell att oliv- samt rapsolja inte har rätt sammansättning för att tränga in i hårstået, enligt en frisör jag pratade med... det mjuka resultatet är enbart kosmetiskt :)

ok jag är trött. menar du att man kan använda raps och olivolja eller inte, eller menar du att det inte har någon effekt (utom kosmetisk)?


rapchic jag har redan svarat på det där på förra sidan. Du verkade lägga märke till svaret eftersom du citerade det senare. Men jag tar det väl igen:
weasley skrev:Apropå olja till håret: Mandelolja och olivolja funkar görbra för den kuren. Jag kladdar i en halv matsked eller så när jag vet att jag inte ska få besök dagen efter. Sen går jag så hela dagen och nästan hela nästa dag och sen schampoonerar jag ut det. Var medveten om att olivolja kan lukta lite skumt dag II.


Så alltså. Ja, du kan använda rapsolja, olivolja, solrosolja, mandelolja, tistelolja, jojobaolja och alla möjliga andra oljor som både jag, honeysquid och BD har tipsat om.

Olivolja kan, precis som BD skrev, lukta lite skumt efter ett tag. Det är inget farligt, bara en egenskap hos olivoljan. Det viktiga är som alltid att du provar dej fram till vad som passar dej bäst.

Enligt honeysquids frisör har tydligen rapsolja och olivolja egenskaper som gör att de inte tränger in i håret ordentligt. Jag tror att sånt varierar från person till person. Du får som sagt prova dej fram!


det var till hneysquid altså :oops:
ville veta om hon menade att det var effektslösta eller inte, bara.

ser att jag missförstode henne ändå, förstod det som om all olja bara har kosmetisk effekt.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 10:28:54

rapchic skrev:
honeysquid skrev:
Bror Duktig skrev:På Indian food house i GBG [...] Där finns även ren henna mycket billigare än hälskostens fuskmärken.


Hur vet du att det är ren henna? Nu blir jag mycket intresserad. Vill byta från Herbique till Body Art Quality men beställa över nätet är för dyrt.


hur dyrt får det vara? detta verkar vara ren henna http://www.grongava.se/shop/product/henna-harfarg-rod
(vet inte vad du räknar som dyrt men jag tycker inte det verkar dyrt)

Den jag såg på indian food house kostade 10 kr för samma mängd.
Men allt är mycket billigt där. Ofta saker som är vanliga i Indien och inte dyra där alltså.
Det är den gröna förpackningen som finns på denna sida: http://www.top-op.com/cgi-bin/sh000001. ... 1075#a1075
(Priset på den sidan avser 12 förpackningar eftersom det är sidan för grossisten.)

Denna henna var mer lik den gamla Lawsonia från apoteket, än både urtekram och herbique. Den färgar bättre än urtekram och herbique (jämfört då fläckar på hud och naglar eftersom jag inte färgar håret längre).
Den röda förpackningen är det lite mindre i, men innehåller liten flaska ren terpinol och lite annat.
Den svarta som det står "vasma" på har indigo i sig. Vasma betyder indigo.

Sedan kan man ju undra hur saker är odlade, av det som säljs så billigt. Beror priset på utnyttjade människor eller översprutade växter?
Å andra sidan så vet man ju inte om dyrare produkter är bättre, om de inte har en pålitlig ekomärkning.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 10:40:25

honeysquid skrev:
rapchic skrev:ok jag är trött. menar du att man kan använda raps och olivolja eller inte, eller menar du att det inte har någon effekt (utom kosmetisk)?


kan kan man ju men det kommer inte att reparera strået eller göra håret friskare, men det kommer kännas som det... ett litet tag. :)

Det låter konstigt om olivoljan. Vad skulle hända efter "ett litet tag", och var har personen som sade detta lärt sig detta?
Olivoljan har fettsyror med korta kedjor och låg molekylvikt, och borde tränga in bra.

De som har längst och friskast hår i världen, använder mycket olja.
Runt medelhavet är det olivolja, i Japan kameliaolja. På andra ställen kokosolja och sesamolja.

Reparera hår kan inget göra om man inte ska "limma" det.

Jag är faktiskt väldigt skeptisk till vad frisörer säger. Mycket är ju helt fel.

Här är en översikt över fettsyror: http://www.shenet.se/ravaror/fettsyraoversikt.html
Scrolla ned för att hitta oljor. Där står då bara andel av de olika huvudgrupperna, men om man klickar på oljan kommer man till en infosida där det står exakt vilka fettsyror den har.

Jag undviker oljor med hög andel fettsyror som har längre kolkedja än 18, som är fasta i rumstemperatur och numer även de som innehåller linolensyra över 1 %.

Längre kolkedja = större molekyl och högre molekylvikt vilket jag tror har stor avgörelse för inträngning i håret.

De oljor som ger glans tränger ofta in sämre än de som "inte ger glans".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 10:44:15

rapchic skrev:snubblade på denna metod (bikarbonat tvätt) i ett annat forum nån som testat? http://lottes.bloggie.se/category/no-poo-naturlig-har-och-hudvard/

Bikarbonat är basiskt och reser fjällskiktet.
Jag använder det endast ihop med hårtvätt av örter med saponin, för att få upp pH-värdet då mitt hår inte gillar pH-värde under 5,5.

Det rengör dock bra efter vad jag har hört andra berätta.

Jag skulle hellre använda vanligt utspätt schampo än bikarbonattvätt.

Helst skulle jag vilja ha ett mikroskop för att studera fjällskiktet efter att det fått utstå olika typer av rengöringsmedel. :)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-10-17 10:52:22

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:snubblade på denna metod (bikarbonat tvätt) i ett annat forum nån som testat? http://lottes.bloggie.se/category/no-poo-naturlig-har-och-hudvard/

Bikarbonat är basiskt och reser fjällskiktet.
Jag använder det endast ihop med hårtvätt av örter med saponin, för att få upp pH-värdet då mitt hår inte gillar pH-värde under 5,5.

Det rengör dock bra efter vad jag har hört andra berätta.

Jag skulle hellre använda vanligt utspätt schampo än bikarbonattvätt.

Helst skulle jag vilja ha ett mikroskop för att studera fjällskiktet efter att det fått utstå olika typer av rengöringsmedel. :)


kankse nått efter tio ton hårsprej efter att man spelat teter typ då?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 10:52:42

rapchic skrev:vet du om Camellia oljan är från tebusken (camellia senisis), vanlig kamelia (camellia japonica) eller hampa (camellia sativa)?
då man kanske helldre kan hitta på deras svenska namn (ex har jag sett hampaolja någonstans).

jag evt då att man gör olja både av tebuskens frön och av hampa frön

Hampa heter väl Cannabis sativum?
Tittade på hampaolja här: http://www.shenet.se/ravaror/fettsyraoversikt.html

Jag ser att den innehåller mängder av linolensyra, alltså kommer jag inte att ta den i mitt hår. På huden har jag hört att den ska vara bra, men har inte testat.

Camellia japonica är den bästa för håret (enligt typ alla, inklusive jag, som har testat olika typer [håller till på ett internationellt långhårsforum]).
Men jag tyckte att annan kameliaolja var bättre än kokosolja ändå, och bättre än andra oljor jag har provat.

Sinensis och Olifeira innehåller lite mindre oljesyra. Övriga skillnader vet jag inte eftersom jag har haft svårt att hitta info.
Japonica, som du även kan hitta som "oshima tsubaki" är den japanska oljan från ön Oshima.

Kameliaolja används även för att skydda metall från oxidering, p.g.a. sin goda inträngningsförmåga. Säljs då riktigt svindyrt i småflaskor.
Jag älskar den oljan.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 10:53:22

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:snubblade på denna metod (bikarbonat tvätt) i ett annat forum nån som testat? http://lottes.bloggie.se/category/no-poo-naturlig-har-och-hudvard/

Bikarbonat är basiskt och reser fjällskiktet.
Jag använder det endast ihop med hårtvätt av örter med saponin, för att få upp pH-värdet då mitt hår inte gillar pH-värde under 5,5.

Det rengör dock bra efter vad jag har hört andra berätta.

Jag skulle hellre använda vanligt utspätt schampo än bikarbonattvätt.

Helst skulle jag vilja ha ett mikroskop för att studera fjällskiktet efter att det fått utstå olika typer av rengöringsmedel. :)


kankse nått efter tio ton hårsprej efter att man spelat teter typ då?

Testa ;D Men räcker det inte med vanligt schampo?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 10:59:34

Alltså, jag har använt olja i håret i 1,5 år nu, och har MYCKET färre skadade strån och knappt några kluvna toppar.
Jag går igenom 100 % av håret i jakt på sådant att klippa av, och skillnaden är enorm.
Jag ser till att alltid ha så mycket olja att det inte blir svårkammat eller tovigt eller ser torrt ut.

För att få in fukt, kan man olja fuktigt hår, och gärna sätta upp det så det får vara fuktigt ett tag.
Man kan även, om man vill använda balsam, ta en inpackning med balsam + olja + honung/aloe/glycerin.

En del på det där långhårsforumet jag talade om, har haft mycket goda resultat av att låta vanligt schampotvättat hår få en slutinpackning av bara kattmyntainfusion (kattmyntate). Den lilla mängd flyktiga oljor där i, verkar vara mycket bra för hår, men även då att man har det ihop med en svagt sammandragande vätska gör att fukt kan komma med in.

Mitt hår har alltid varit torrt, och jag tycker att kattmyntan visserligen fungerar lite, men inte tillräckligt för det jobb som krävs.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 11:12:27

honeysquid skrev:
Bror Duktig skrev:På Indian food house i GBG [...] Där finns även ren henna mycket billigare än hälskostens fuskmärken.


Hur vet du att det är ren henna? Nu blir jag mycket intresserad. Vill byta från Herbique till Body Art Quality men beställa över nätet är för dyrt.

Tillägg här:
Det står bara henna som ingrediens, samt body art quality.
Det måste ju inte iofs betyda att det ÄR så, därför skrev jag som jag gjorde i mitt förra svar på detta.

Herbique är med i en lista över produkter med falsk innehållsförteckning t.ex.
Det står "Herbique Henna består uteslutande av pulvriserade blad från Henna-busken." på deras produkter, fast det inte är sant.
Vet inte om det är ändrat direkt på förpackningarna nu, men marknadsföringen säger ovanstående om alla deras produkter som grupp.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-10-17 11:35:43

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:vet du om Camellia oljan är från tebusken (camellia senisis), vanlig kamelia (camellia japonica) eller hampa (camellia sativa)?
då man kanske helldre kan hitta på deras svenska namn (ex har jag sett hampaolja någonstans).

jag evt då att man gör olja både av tebuskens frön och av hampa frön

Hampa heter väl Cannabis sativum?
Tittade på hampaolja här: http://www.shenet.se/ravaror/fettsyraoversikt.html

Jag ser att den innehåller mängder av linolensyra, alltså kommer jag inte att ta den i mitt hår. På huden har jag hört att den ska vara bra, men har inte testat.

Camellia japonica är den bästa för håret (enligt typ alla, inklusive jag, som har testat olika typer [håller till på ett internationellt långhårsforum]).
Men jag tyckte att annan kameliaolja var bättre än kokosolja ändå, och bättre än andra oljor jag har provat.

Sinensis och Olifeira innehåller lite mindre oljesyra. Övriga skillnader vet jag inte eftersom jag har haft svårt att hitta info.
Japonica, som du även kan hitta som "oshima tsubaki" är den japanska oljan från ön Oshima.

Kameliaolja används även för att skydda metall från oxidering, p.g.a. sin goda inträngningsförmåga. Säljs då riktigt svindyrt i småflaskor.
Jag älskar den oljan.


kanske är heter hampa cannabis googlade på camellia nämligen och den visste jag inte var en kamelia art så det kan nog stämma att den inte är det.
däremot vet jag att tebusken är en camellia, och att man utvinner olja ur den men då var det inte den heller

däremot låter kameliaolja dyrt... är det de?
om det är det hur vet man att oljan är långkedjad och utan linolsyra (eller var det linolen? ska kolla tidigare i tråden)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-17 11:36:40

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:[quote="rapchic"]snubblade på denna metod (bikarbonat tvätt) i ett annat forum nån som testat? http://lottes.bloggie.se/category/no-poo-naturlig-har-och-hudvard/

Bikarbonat är basiskt och reser fjällskiktet.
Jag använder det endast ihop med hårtvätt av örter med saponin, för att få upp pH-värdet då mitt hår inte gillar pH-värde under 5,5.

Det rengör dock bra efter vad jag har hört andra berätta.

Jag skulle hellre använda vanligt utspätt schampo än bikarbonattvätt.

Helst skulle jag vilja ha ett mikroskop för att studera fjällskiktet efter att det fått utstå olika typer av rengöringsmedel. :)


kankse nått efter tio ton hårsprej efter att man spelat teter typ då?

Testa ;D Men räcker det inte med vanligt schampo?[/quote]

nu var det länge sen men då fick jag inte ur det på flera dagar, trots flera schamponeringar åt gången
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 12:27:38

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:vet du om Camellia oljan är från tebusken (camellia senisis), vanlig kamelia (camellia japonica) eller hampa (camellia sativa)?
då man kanske helldre kan hitta på deras svenska namn (ex har jag sett hampaolja någonstans).

jag evt då att man gör olja både av tebuskens frön och av hampa frön

Hampa heter väl Cannabis sativum?
Tittade på hampaolja här: http://www.shenet.se/ravaror/fettsyraoversikt.html

Jag ser att den innehåller mängder av linolensyra, alltså kommer jag inte att ta den i mitt hår. På huden har jag hört att den ska vara bra, men har inte testat.

Camellia japonica är den bästa för håret (enligt typ alla, inklusive jag, som har testat olika typer [håller till på ett internationellt långhårsforum]).
Men jag tyckte att annan kameliaolja var bättre än kokosolja ändå, och bättre än andra oljor jag har provat.

Sinensis och Olifeira innehåller lite mindre oljesyra. Övriga skillnader vet jag inte eftersom jag har haft svårt att hitta info.
Japonica, som du även kan hitta som "oshima tsubaki" är den japanska oljan från ön Oshima.

Kameliaolja används även för att skydda metall från oxidering, p.g.a. sin goda inträngningsförmåga. Säljs då riktigt svindyrt i småflaskor.
Jag älskar den oljan.


kanske är heter hampa cannabis googlade på camellia nämligen och den visste jag inte var en kamelia art så det kan nog stämma att den inte är det.
däremot vet jag att tebusken är en camellia, och att man utvinner olja ur den men då var det inte den heller

däremot låter kameliaolja dyrt... är det de?
om det är det hur vet man att oljan är långkedjad och utan linolsyra (eller var det linolen? ska kolla tidigare i tråden)

Kameliaolja är ganska dyrt, men ska man bara ha till håret så blir det inte så dyrt i alla fall. Billigare än andra produkter.

Linolensyra var det som jag undviker.
Följ länken ovan så ser du en översikt.
Linolensyra kallas även linoljesyra.

Men jo om tebusken. Viss kameliaolja är från tebuskens frön. Minns inte om det är sinensis eller olifeira. Japonica bör vara bättre just för håret. De som jag skrev om som hade testat, tyckte att på huden var alla lika bra.

Jag köper kameliaolja här: http://www.luminescents.co.uk/
Billig frakt där! Billigare än inom Sverige t.o.m. (inte ovanligt, Sverige verkar ha dyr postavgift).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 12:29:11

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:[quote="Bror Duktig"][quote="rapchic"]snubblade på denna metod (bikarbonat tvätt) i ett annat forum nån som testat? http://lottes.bloggie.se/category/no-poo-naturlig-har-och-hudvard/

Bikarbonat är basiskt och reser fjällskiktet.
Jag använder det endast ihop med hårtvätt av örter med saponin, för att få upp pH-värdet då mitt hår inte gillar pH-värde under 5,5.

Det rengör dock bra efter vad jag har hört andra berätta.

Jag skulle hellre använda vanligt utspätt schampo än bikarbonattvätt.

Helst skulle jag vilja ha ett mikroskop för att studera fjällskiktet efter att det fått utstå olika typer av rengöringsmedel. :)


kankse nått efter tio ton hårsprej efter att man spelat teter typ då?

Testa ;D Men räcker det inte med vanligt schampo?[/quote]

nu var det länge sen men då fick jag inte ur det på flera dagar, trots flera schamponeringar åt gången[/quote]
Låter ju gôrjobbigt.
Du kanske kan använda linfrögele eller sockervatten eller något som blir lättare att få ur?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-10-17 12:31:41

Bror Duktig skrev:

Kameliaolja är ganska dyrt, men ska man bara ha till håret så blir det inte så dyrt i alla fall. Billigare än andra produkter.

Linolensyra var det som jag undviker.
Följ länken ovan så ser du en översikt.
Linolensyra kallas även linoljesyra.

Men jo om tebusken. Viss kameliaolja är från tebuskens frön. Minns inte om det är sinensis eller olifeira. Japonica bör vara bättre just för håret. De som jag skrev om som hade testat, tyckte att på huden var alla lika bra.

Jag köper kameliaolja här: http://www.luminescents.co.uk/
Billig frakt där! Billigare än inom Sverige t.o.m. (inte ovanligt, Sverige verkar ha dyr postavgift).


camellia senisis är tebusken (som igentligen är ett träd) det finns två underarter, camellia senisis senisis och camellia senisis assamatica

får kolla in sidan, har dock alldrig beställt utomlands så det kan bli krångligt då jag inte är van
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-17 12:33:43

Bror Duktig skrev:Låter ju gôrjobbigt.
Du kanske kan använda linfrögele eller sockervatten eller något som blir lättare att få ur?


som sagt detta var för teater (se tex bild tidigare i tråden), i vanliga fall behöver man inte så tovat hår (särskilt eftersom jag aldrig tovar håret eller använder stylingprodukter i vanliga fall)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 12:46:26

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:Låter ju gôrjobbigt.
Du kanske kan använda linfrögele eller sockervatten eller något som blir lättare att få ur?


som sagt detta var för teater (se tex bild tidigare i tråden), i vanliga fall behöver man inte så tovat hår (särskilt eftersom jag aldrig tovar håret eller använder stylingprodukter i vanliga fall)

Jag menade att använda när du behöver bara :)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rapchic » 2009-10-17 12:51:50

Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:Låter ju gôrjobbigt.
Du kanske kan använda linfrögele eller sockervatten eller något som blir lättare att få ur?


som sagt detta var för teater (se tex bild tidigare i tråden), i vanliga fall behöver man inte så tovat hår (särskilt eftersom jag aldrig tovar håret eller använder stylingprodukter i vanliga fall)

Jag menade att använda när du behöver bara :)


tja när man spelar teater och har flera ombyten så tar man det som skolan betalar och är enkelt...

däremot skulle jag stå för produkten själv + ingen jäkt kanske... men oddsen att jag någonsin får stå på en riktig scen igen är tyvärr små :cry:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 12:56:13

rapchic skrev:
Bror Duktig skrev:
rapchic skrev:[quote="Bror Duktig"]
Låter ju gôrjobbigt.
Du kanske kan använda linfrögele eller sockervatten eller något som blir lättare att få ur?


som sagt detta var för teater (se tex bild tidigare i tråden), i vanliga fall behöver man inte så tovat hår (särskilt eftersom jag aldrig tovar håret eller använder stylingprodukter i vanliga fall)

Jag menade att använda när du behöver bara :)


tja när man spelar teater och har flera ombyten så tar man det som skolan betalar och är enkelt...

däremot skulle jag stå för produkten själv + ingen jäkt kanske... men oddsen att jag någonsin får stå på en riktig scen igen är tyvärr små :cry:[/quote]
ok
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2009-10-17 14:45:12

Bror Duktig skrev:Men jo om tebusken. Viss kameliaolja är från tebuskens frön. Minns inte om det är sinensis eller olifeira. Japonica bör vara bättre just för håret. De som jag skrev om som hade testat, tyckte att på huden var alla lika bra.

Jag köper kameliaolja här: http://www.luminescents.co.uk/
Billig frakt där! Billigare än inom Sverige t.o.m. (inte ovanligt, Sverige verkar ha dyr postavgift).


Tänkte jag skulle beställa en omgång. Men det fanns ju trettio (erhm, nästan iaf!) kategorier av oljor där. Vilken ska man välja? Spontant, efter att ha läst lite om de olika sorterna, tänker jag Huile Absolue, men vad brukar du använda?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 15:35:26

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:Men jo om tebusken. Viss kameliaolja är från tebuskens frön. Minns inte om det är sinensis eller olifeira. Japonica bör vara bättre just för håret. De som jag skrev om som hade testat, tyckte att på huden var alla lika bra.

Jag köper kameliaolja här: http://www.luminescents.co.uk/
Billig frakt där! Billigare än inom Sverige t.o.m. (inte ovanligt, Sverige verkar ha dyr postavgift).


Tänkte jag skulle beställa en omgång. Men det fanns ju trettio (erhm, nästan iaf!) kategorier av oljor där. Vilken ska man välja? Spontant, efter att ha läst lite om de olika sorterna, tänker jag Huile Absolue, men vad brukar du använda?

Huh?
Jag vet inte vad huile absolute är.
Camellia finns som carrier oil där.
De andra kategorierna verkar vara dofter eller eteriska oljor.
Var hittade du info om huile absolue? Blev nyfiken.
Deras meny känns lite rörig, men jag har sökt mig fram till saker jag visste att jag ville ha.

Carrier oil är väl det vanligaste som man använder om man inte ska ha EO, som massageoljor, i matlagning, att göra örtmacerat av o.s.v.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 15:40:22

Är det "oil absolute" du menar?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in