Centralstimulerande medicin (CS) - Concerta och Ritalin och?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Centralstimulerande medicin (CS) - Concerta och Ritalin och?

Inläggav Vaken » 2010-02-17 13:06:26

Jag är diagnostiserad med add och as och testar nu lite olika mediciner mot just de problem som min add manifesterar. Hittills har jag testat concerta och provar nu ritalin (har även testat en uppsjö olika SSRI/NDRI/SNRI utan givande effekt). Problemet är att jag får väldigt mycket ångest av både concerta och ritalin men också en del goda effekter. Vad jag har förstått så är medicinen metamina kanske bättre lämpad för mig då jag läst en del personliga erfarenheter som stämmer överens med mina som blivit hjälpta av metamina när de andra cs-medicinerna inte fungerat optimalt.

Är det någon här med dubbeldiagnos och tillhörande ångestproblematik som tar centralstimulantia? Vilken medicin hjälper dig? Finns det andra typer av mediciner som kan hjälpa?
Senast redigerad av Vaken 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
Vaken
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2010-02-06
Ort: Månen

Inläggav MsTibbs » 2010-02-17 13:17:57

"Dubbeldiagnos" = psykdiagnos + missbruk ;)


Jag har Concerta och ångest. Har fått kraftigt minskad ångest av Zyprexa, men den lägger man nog inte till utan psykossymtom. Jag har Atarax, Theralen och Sobril också att ta till när ångesten biter i.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2010-02-17 13:39:40

Jag tar Concerta sedan tre fyra månader tillbaka, med mycket gott resultat. Dock tar jag fortfarande Zoloft, vilket jag har tagit sedan väldigt många år tillbkaka pga. bla. ångest. Det kanske är för tidigt att säga om Concerta ger någon ångest som bieffekt, och Zoloften kan tänkas neutraliserara ev. sådana bieffekter. Jag ska prova att sätta ut Zoloften när jag har landat på någon slutdosering av Concerta.

Men erfarenheten av alla psykofarmaka är väl att det är oerhört individuellt hur man reagerar och vad som fungerar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sigge » 2010-03-29 11:48:15

Reagerar vissa olika på olika centralstimulerande mediciner? Har förstått att en del testar sig fram men den verksamma substansen är ju den samma. Jag tänker på metylfenidat, kanske finns andra substanser. Jag vet att de har olika halveringstid men finns det andra skillnader? Kan man reagera positivt på exempelvis concerta samtidigt som man mår dåligt på ritalin eller att den ena har svagare effekt?
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav MsTibbs » 2010-03-29 11:53:55

sigge skrev:Reagerar vissa olika på olika centralstimulerande mediciner? Har förstått att en del testar sig fram men den verksamma substansen är ju den samma. Jag tänker på metylfenidat, kanske finns andra substanser. Jag vet att de har olika halveringstid men finns det andra skillnader? Kan man reagera positivt på exempelvis concerta samtidigt som man mår dåligt på ritalin eller att den ena har svagare effekt?


Ja, Concerta funkar på vissa och Ritalin bättre på andra, trots att de innehåller samma sak. Ett annat exempel på ADHD-medicin är Strattera, som inte heller är beroendeframkallande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sigge » 2010-03-29 12:19:34

Strattera kan jag förstå eftersom de innehåller en annan verksam substans, men de andra borde ju ha samma effekt förutom hur snabbt och länge de verkar. Jag tar själv concerta, effekten är svag men positiv. Jag är lite nyfiken på om jag skulle reagera annorlunda på en annan medicin.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav AAA » 2010-04-02 20:54:41

MsTibbs skrev:"Dubbeldiagnos" = psykdiagnos + missbruk ;)


På riktigt, eller? Är det innebörden av uttrycket?
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav LILITH_ » 2010-04-02 21:43:48

Tycker mig ha läst någonstans att man kan få centralstimulantia utskrivet även vid enbart AS. Stämmer det?
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav AAA » 2010-04-03 1:54:37

Säkert, det är förhoppningsvis symtomen som ska mildras och då är inte själva etiketten intressant, anser jag.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav MsTibbs » 2010-04-07 19:36:41

AAA skrev:
MsTibbs skrev:"Dubbeldiagnos" = psykdiagnos + missbruk ;)


På riktigt, eller? Är det innebörden av uttrycket?


That's what I've been told.

Även på wiki ser jag nu när jag googlar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeldiagnos
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav dino » 2010-04-15 0:40:58

Cannabis är rena döden mot det som läkaren misstänker är det som gör att jag har AS (inte diagnosticerats än).

Den funkar däremot sämre mot min ADD, den lugnar mig och gör mig mer koncentrerad osv, men den hjälper inte så bra mot min trötthet. Den psykiska tröttheten försvinner, men istället blir man ju trött i kroppen (och lugn).

Där kanske amfetaminliknande mediciner är grejen, har aldrig testat så jag vet inte. Men jag vet ju att man får energi av vanligt amfetamin, det har jag prövat en gång (men aldrig igen eftersom det var fruktansvärt när det gick ur kroppen).

Men Cannabis är ju inte okej i Sverige och det innebär ju jättemånga nackdelar för den som vill medicinera med det. Dock kan man få syntetiskt THC som är den "viktigaste" beståndesldelen i Cannabis. Men chansen är minimal, tror det är 5 st totalt i hela landet som fått det och dom hade typ svår MS och grejer eller nåt liknande.
Senast redigerad av dino 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-04-15 1:17:52

Däremot varnar jag nybörjare att inte underskatta möjligheten till fruktansvärd ångest på cannabis. När du får ångest när du röker så drar känslorna och tankarna iväg på ett ruggigt obehagligt sätt för att man tror att det är Cannabisen och inte fattar att det är svårare att kontrollera sin ångest när man är nedrökt. Plus att man lever in sig i sina känslor så sjukt mycket mer under ett cannabisrus att alla katastroftankar lättare kan ta över dig totalt.

Psykoser får man väl av stress? Tror att när man får helt vanligt ångest under ett rus, så är den förstärkt och det tillsammans med en oro för att Cannabisen i sig själv kan orsaka psykoser etc, kan säkert orsaka "haschpsykoser". Tror nog att det dock är helt vanliga psykoser, men att haschet hjälpte till att utlösa den.

Jag har själv trott att jag skulle dö en gång i en ångestattack i ett cannabisrus. Då var det iofs massa hemskheter som hände i mitt liv, så jag var ovanligt stressad och jag rökte bland kriminellt patrask som man inte kunde lita på och inte kände sig alls hemma med.

Sen vågade jag inte röka igen på 6 år, så stark var attacken. Ställdes inte vid valet att röka eller inte så särskilt ofta dom 6 åren, men när jag hade möjlighet så var jag otroligt långt från att verkligen göra det.

(Hoppar fram i berättelsen)

Nu sen när jag sakta vande mig och lärde mig hantera ångesttendenser under ett rus så har jag blivit immun mot ångest. Kan inte få det under ett rus och har heller aldrig haft det (när jag inte röker) sen dess. Jag valde att möta min ångest under ett rus och t.o.m. välkomna och hetsa ångesten att blomma ut i all sin prakt och efter det så sitter insikten om att ångest bara kan komma om man är rädd för ångest - aldrig annars - så djupt rotad i mig att jag motar en ångestattack på ett sånt tidigt stadium att jag i stort sett utrotat min ångest.

Så, nu tror jag inte det finns någon risk för en cannabispsykos här inte...

Dessutom så vet jag ju att vissa delar av läkar/forskar/tyckar-kåren kallar en människa som är hög av cannabis för psykotisk. Och ja, om man klassar en hög människa för psykotisk, då kan man ganska lätt leda i bevis ett oerhört samband mellan intag av cannabis och cannabispsykoser. Men det får inte alla andra veta som tror att dom pratar om schizofrent psykotiskt störda människor.

Men som sagt, är du inte beredd på att kanska råka ut för en mardrömslik ångest där du som jag satt och huttrade på en toalett i en knarkarkvart, undan alla hemska människor i hela mitt liv som i Truman Showstil spelat med mig och skrattat åt mig i smyg, medans jag grät, kissade, bajsande och spydde ur mig känslor på samma gång medans jag trodde jag skulle dö (innan jag kom på att man inte kan dö av cannabis och istället förberedde mig mentalt för att bli haschpsykotisk for life) - Ja, då kanske du inte ska prova cannabis!
Senast redigerad av dino 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-04-15 1:28:05

AAA skrev:Säkert, det är förhoppningsvis symtomen som ska mildras och då är inte själva etiketten intressant, anser jag.


Vad menar du? Det blev lite luddigt uttryckt, men lät intressant!
Senast redigerad av dino 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-04-15 1:46:34

Förtydligade eller vad man säger. Cannabis dödar inte min Asperger, men den hjälper mig förstå andra genom att jag inte tar in lika mkt information, blir lugn och får mkt mer kontakt med mina känslor och därmed prioriterar mina känslor mycket mer.

Den här nästan sjukliga besattheten av att förstå saker och ta in information som jag annars har, den försvinner.

Jag behöver inte längre förstå allt, jag kan göra det jag känner för, för att det känns bra, och njuta av det jag gör mycket mer. Och den relaxionen gör att jag kan begrunda alla tankar och få distans till dom och känna vad som är viktigt och det ger mig alltså nån sorts känslomässig förståelse som jag annars brukar sakna när hjärnan överskuggar mitt känsloliv*

* Eller om det är en överbelastning av känslor som orskar shut down eller vad det nu är när huvudet smattrar av lösryckta ideer och intryck och jag inte vet vad jag känner (men vet att det känns dåligt). Mitt vanliga state of function :)
Senast redigerad av dino 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-04-15 1:55:23

Glömde att skriva att min Asperger nog inte skulle ha avslöjats om jag inte råkat vara lite småhög medan jag träffade min senaste psykolog första gången. Min asperger blommar liksom ut samtidigt som det jobbiga med den försvinner. En riktigt trevlig kombo :)
Senast redigerad av dino 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Vrs » 2010-04-16 0:16:47

Med Concerta blev jag av med sömnproblemen, istället fick jag ångest, blev lättirriterad och aggressiv. Så den skiten slutade jag med snabbt. Något som hjälper mig en hel del är omega 3, inte mot sömnproblemen, men definitivt mot alla dom andra problemen.
Senast redigerad av Vrs 2011-05-05 0:38:02, redigerad totalt 1 gång.
Vrs
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-04-15

Inläggav Inger » 2010-04-16 3:19:05

dino skrev:Förtydligade eller vad man säger. Cannabis dödar inte min Asperger, men den hjälper mig förstå andra genom att jag inte tar in lika mkt information, blir lugn och får mkt mer kontakt med mina känslor och därmed prioriterar mina känslor mycket mer.

Den här nästan sjukliga besattheten av att förstå saker och ta in information som jag annars har, den försvinner.

Jag behöver inte längre förstå allt, jag kan göra det jag känner för, för att det känns bra, och njuta av det jag gör mycket mer. Och den relaxionen gör att jag kan begrunda alla tankar och få distans till dom och känna vad som är viktigt och det ger mig alltså nån sorts känslomässig förståelse som jag annars brukar sakna när hjärnan överskuggar mitt känsloliv*

* Eller om det är en överbelastning av känslor som orskar shut down eller vad det nu är när huvudet smattrar av lösryckta ideer och intryck och jag inte vet vad jag känner (men vet att det känns dåligt). Mitt vanliga state of function :)

Mycket intressant beskrivning! Känner delvis igen mig själv.

Tycker dock jag fått bättre balans mellan tanke och känsla med åldern, utan att behöva några droger eller mediciner alls. När jag var yngre var det bara en enda röra inuti och inte alls lika lätt att få kontakt med kropp och känslor bara av mig själv.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Centralstimulerande medicinering

Inläggav Akira » 2012-08-03 12:33:04

Till er som har en autismdiagnos: Har ni någon medicin som påverkar uppmärksamhet och koncentration? Hjälper den?

Har själv inte blivit rekommenderad att pröva sådana mediciner, men självmedicinerar mig själv med kaffe och tobak. Tror inte jag skulle klara ett normalt liv utan snus och kaffe, utan dessa simultantia klarar jag ingenting. En dag utan dessa och jag uppträder som jag blivit lobotomerad.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Akira
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-11-24
Ort: Växjö

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Gomajja » 2012-08-03 23:34:31

Hej,
vad har hört så är ska AS-personer inte medecinera för just det du frågar om... eller så kanske det handlar om graden av AS. Men min karl blev helt galen av typ -ritalin och sånt centraltimuli. Så vare för honom.
Tjing
Gomajja
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-02-25

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-03 23:45:25

Va? Nej?
Det är väl bara när man har dubbeldiagnos AS + ADD eller ADHD som centralstimulantia skrivs ut eller har jag fel?
Det enda som fungerar någolunda positivt på mig (boostar sociala kompetensen) är bensodiazepiner och cannabis. Men läkare brukar vara kinkiga att skriva ut benso eftersom det är "dödsknark" - speciellt om man har något så pass "milt" som en autismdiagnos.

Bottom line är iaf att det inte finns någon "egentlig" medicin mot autism. De som får mediciner har antingen andra problem eller en läkare som vågar experimentera.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Wine » 2012-08-04 10:24:05

Akira skrev:Till er som har en autismdiagnos: Har ni någon medicin som påverkar uppmärksamhet och koncentration? Hjälper den?


Nej, ingen sådan medicin här.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav Orogor » 2012-08-05 12:02:58

Jag har dubbeldiagnos AS + ADD och använder för närvarande Ritalin för koncentrationen.
Medicinen gör skillnad för mig, i det att jag har lättare att fokusera på det jag gör samt att jag faktiskt gör klart saker och ting innan jag går vidare med nytt. Med det sagt så kan jag fungera till viss del utan medicinen, dock blir jag lättare distraherad samt påbörjar mer än jag gör klart.


Skulle även vilja nämna två problem jag hade när jag började medicineringen:

1. Sömnen. Jag började sova väldigt djupt i början. Jag hörde inte väckarklockan på morgonen, så min sysselsättning blev lidande för att jag kom sent flera gånger i veckan. Har dock hört att andra haft motsatt problem, att dom inte kan sova alls.

2. Utprovning av rätt styrka. Tog ett tag att hitta rätt styrka på medicinen för mig. För lite och det märks ingen skillnad, för mycket så blev jag väldigt hyperaktiv(något jag normalt inte är).
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav weasley » 2012-08-05 13:24:59

Den här tråden tar upp CS-preparat. Mycket information finns där!

concerta-strattera-metamina-ritalin-etc-t7515.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: centralstimulerande medicinering

Inläggav weasley » 2012-08-05 13:25:57

Är det något speciellt läkemedel du grunnar på så kolla Metatråden: metatrad-t9446.html

Där finns alla möjliga läkemedel upptagna.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in