Uppdrag granskning: Den andra våldtäkten (Bjästafallet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-26 19:56:42

Småsamhällen blir korrupta per automatik och man ser ner på "utbölingar". Det blir rena frimureriet där lokala föreningslivshöjdarna drar i trådarna och inte staten.
Det är min erfarenhet och jag kan vittna om en pedofillärare som, trots att folk kände till hans sätt, jobbade kvar på byskolan tills pension.
Alla håller varann om ryggen och ingen vägar ställa sig upp och säga ifrån.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2010-03-26 19:57:07

jorand skrev:
sssssm skrev:
atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


Nä, bara bönder i hålor där "alla känner alla" kan bete sig på det här viset. Mentaliteten i små städer är riktigt, riktigt vidrig. Den återfinns inte i storstäder. Synen på våldtäktsoffer och våldtäktsman återkommer säkert men det skulle aldrig ta dessa proportioner och leda till ett sådant oförstående i en större stad.


Jag tror dessvärre att det är att förenkla problemet, även om jag kan hålla med i viss mån. Detta hade säkert kunnat hända på i princip vilken högstadieskola som helst i hela landet.
jorand skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Ja men sssssm har en stor poäng. Befinner man sig på en liten ort finns det ingen utväg, ingenstans man kan gå utan att folk är medvetna om skvallret. På en större ort kan man hitta andra miljöer inte allt för långt bort och man kan i viss mån gömma sig i anonymiteten.


Jodå, det håller jag både med om och känner väl till. Fler personer blir inblandade eftersom alla känner alla och det skvallras överallt. Jag menar bara att som högstadielev kan ju den egna skolan i princip vara större delen av den värld man själv känner till, vilket troligen kan göra lika stor skada i ett sådant här fall även om man bor i en större stad.

Instämmer. Eller stadsdelen, eller samhällsklassen i staden. Jag råkar själv ha fått uppleva den illaluktande korrupta byhålan både på landet och i stor stad.

Man måste också obetingat vara observant på skillnaden mellan abstrakt lufttorkad teori och levande livet med dess emotionella faktorer, begränsade kraftresurser och indivuella begränsningar i vars och ens personliga läggning - och inte minst observant på sina egna begränsningar som bekvämt tillbakalutad aspigt abstraherande fåtöljanalytiker, kanske också med en ovanligt stark tendens att generalisera just sina egna erfarenheter.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flawed » 2010-03-26 22:15:37

Hade jag varit aktiv på facebook så hade jag startat gruppen "vi som tycker att Bjästa ska sprayas med agent orange och bombas med napalm"
Senast redigerad av Flawed 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-03-26 22:28:29

Flawed skrev:Hade jag varit aktiv på facebook så hade jag startat gruppen"vi som tycker att Bjästa ska sprayas med agent orange och bombas med napalm"


Det hade kanske passat dig personligen men inte varit till någon som helst hjälp för de våldtagna flickorna.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-26 23:09:05

Flawed skrev:Hade jag varit aktiv på facebook så hade jag startat gruppen "vi som tycker att Bjästa ska sprayas med agent orange och bombas med napalm"

En sökning på grupper om detta, visade att det fanns 53 grupper som hatade Bjästa, eller pojken, eller ville hjälpa flickan. Någon eller flera ville bomba med atombomb.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav jorand » 2010-03-26 23:20:10

Bror Duktig skrev:
Flawed skrev:Hade jag varit aktiv på facebook så hade jag startat gruppen "vi som tycker att Bjästa ska sprayas med agent orange och bombas med napalm"

En sökning på grupper om detta, visade att det fanns 53 grupper som hatade Bjästa, eller pojken, eller ville hjälpa flickan. Någon eller flera ville bomba med atombomb.


Även om han är är både skyldig och dömd så beter nu en mängd människor sig precis lika illa som de människor de fördömer för samma beteende. Mänskligt antar jag...?
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Lakrits » 2010-03-26 23:30:03

Hatkampanjer, dödshot och mer eller mindre fabulösa idéer om hur man skall åsamka människorna i Bjästa fysisk smärta, är lika fel och lika obehagliga som de som riktades mot den stackars flickan. Pojken har erkänt, han är dömd och han avtjänar nu sitt straff. De i Bjästa som har varit med i kampanjerna mot flickan, aktivt eller passivt, skall naturligtvis ställas mot väggen och, i de fall det finns fog för det, åtalas.

Men folk som agerar både domare och bödel, och som piskar upp hat och våld mot andra människor, vare sig de har gjort sig skyldiga till något brott eller ej, sådana människor vill jag inte ha med att göra eller ens ha kvar i landet. De är livsfarliga i det att de agerar på rykten och inte fakta, att de går utanför domstolsväsendet och att de utmäter straff som sällan står i proportion till brottet. Jag är mer rädd för sådana idioter än vad jag är för brottslingarna de hetsar emot.

Så, flytta till Somalia, Sudan eller något annat land som har ett gatans parlament och ett ickefungerande rättsväsende. Men här i Sverige vill jag inte ha er.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2010-03-26 23:41:53

Somalier och sudaneser unnar jag inte att få det ännu djävligare än de redan har det, men i det jag tror är andemeningen håller jag med.

Man vill ju helst att folk ska lära sig något av sådant här - just det här fallet tror jag som sagt att de flesta av oss har mer att lära oss av än vad vi gärna vill - men vad gör man när småfolket bara gör likadant som till exempel storpolitikerna?...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liljencroowna » 2010-03-27 0:29:46

[censurerad youtubelänk]


Moderator Mats:
På det censurerade klippet syns bl.a. "Oskar" på bild. Det går inte att räkna ut vem som är "Oskar" enbart genom att titta på klippet, men med hjälp av annan info i den här tråden kan man räkna ut det. Därför censurerar jag.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2010-03-27 0:30:33

************ heter pojken.


Moderator Mats:
Censurerade namnet.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Lakrits » 2010-03-27 0:43:21

Zombie skrev:Somalier och sudaneser unnar jag inte att få det ännu djävligare än de redan har det, men i det jag tror är andemeningen håller jag med.

Ja, det var inte meningen att mitt medvetet överdrivna exempel (för att visa hur mycket jag ogillar beteendet) skulle bli en huvudpunkt.

Andemeningen var: Det beteende som uppvisades i kampanjen mot flickan och nu i kampanjerna mot pojken och orten han och flickan kommer ifrån, kommer om det tillåts härja fritt att leda till ett samhälle som jag inte vill vara en del av. Det är ett samhälle byggt på hat och våld, på okunskap och fördomar.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2010-03-27 0:46:23

Misstänkte det ;) : jag håller med.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flawed » 2010-03-27 1:04:34

jorand skrev:
Bror Duktig skrev:
Flawed skrev:Hade jag varit aktiv på facebook så hade jag startat gruppen "vi som tycker att Bjästa ska sprayas med agent orange och bombas med napalm"

En sökning på grupper om detta, visade att det fanns 53 grupper som hatade Bjästa, eller pojken, eller ville hjälpa flickan. Någon eller flera ville bomba med atombomb.


Även om han är är både skyldig och dömd så beter nu en mängd människor sig precis lika illa som de människor de fördömer för samma beteende. Mänskligt antar jag...?

Det är trevligt när sådana här obehagliga skvaller och banjohålor avslöjas för vad de är.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Pemer » 2010-03-27 1:35:08

Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-27 1:59:14

Så Pemern har varit på sightseeing i Skåne? :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jorand » 2010-03-27 7:19:42

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article6844667.ab

Nej, det är ingen som spelar banjo på gatan i Bjästa. Om någon hade hoppats på det. Att själva samhället skulle vara konstigt och invånarna av en särskild typ.

För ska vi granska oss själva en smula har både du och jag betett oss på exakt samma sätt. Vi har också någon gång vägrat att tro att den trevliga grannen är hustrumisshandlare eller att den älskade partnern är otrogen eller att ens eget barn kan ha klottrat ner hela skolan.


Det var tydligen gärnings"mannens" mor som tipsade Uppdrag granskning om det hela. Bra jobbat av reportrarna.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav rdos » 2010-03-27 14:26:27

Ni kanske borde läsa den här bloggen innan ni deltar i hetsjakten?

http://daddys.blogg.se/

Även om bloggaren skulle vara totallt "tappad bakom en vagn", så har han onekligen rätt bra inlbick i den svenska rättstaten.
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sssssm » 2010-03-27 14:51:50

rdos skrev:Ni kanske borde läsa den här bloggen innan ni deltar i hetsjakten?

http://daddys.blogg.se/

Även om bloggaren skulle vara totallt "tappad bakom en vagn", så har han onekligen rätt bra inlbick i den svenska rättstaten.


Turligen nog fungerar den inte så jag slipper. Inte för att jag hade tänkt att läsa det ändå...
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Zombie » 2010-03-27 15:46:22

Den här "daddy" får ju (som rdos kanske antydde) bedömas på samma sätt som alla andra bloggkällor - mycket vaket och kritiskt. (Varmed jag inte säger att "Uppdrag granskning" inte ska bedömas så.)

Dessutom gäller det två (eller två par) skilda frågor här: dels två våldtäktsfall, dels två nätdrev. Beträffande nätdreven är det ju knappast någon av dem som har yttrat sig här som inte tar avstånd från båda.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2010-03-27 16:07:46

Zombie skrev:Någon gång på nittiotalet hörde jag från vad jag förstår initierat vuxet håll, att det var mycket vanligare än man mådde väl av att tro att "välartade" och populära gymnasiepojkar (tror jag var de som nämndes) våldtog och förgrep sig på flickor - inte på kvällen och fyllan i det här sammanhanget, utan dagtid på nykter kaluv.

Skolpersonal (eller andra vuxna) fick ofta nys om det - men att det anmäldes förekom i stort sett inte, efter vad det sades mig. Motiveringen till det skulle ha gått på två linjer: dels att de här pojkarna var ju så välartade annars, så inte gick det an att förstöra deras framtid; dels att vem skulle kunna tro på det om så fina grabbar - deras offer skulle bara bli dubbelt och tredubbelt lidande.

Så rätt många visste och gjorde ingenting alls.

Nu kan jag ju inte belägga det här, men det känns relevant nog att skriva ändå.


Jag såg en amerikansk film på TV, "based upon a true story". Där handlade det om att sportkillarna (the jocks) hade hög status både i de vuxnas och ungdomarnas ögon. Därför kom de undan med lite extra. Framgångar för skollaget var mycket värt för skolledningen. Så när en tjej anmälde en av dessa populära killar blev hon minst sagt impopulär. Så småningom kom det fram att det inte var ovanligt att killarna våldtog tjejer på festerna efter matchen. De hade vant sig vid att som högstatuskillar ha "extra privilegier".

I debattprogrammet nämndes också att tjejen skulle fått stöd och sympati om det t ex varit en kriminellt belastad invandrarkille som blivit anklagad för samma sak.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-27 16:20:19

Ja jag vet inte vad jag ska tro om sådant här - Uppdrag granskning har jag ju fattat inte är riktigt opartiska. Det märker man direkt de tar upp något där man själv har insyn.

Så jag vet varken ut eller in. Killen kan nog ha våldtagit flickan, och rättssystemet kan nog ha förvridit processen och båda två sakerna kan ha inträffat.

Och även om allt Uppdrag granskning sagt är sant, så hoppas jag att man inte ser till att förstöra livet för pojken. Meningen är ju att vi vill se en frisk människa som inte våldtar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2010-03-27 22:38:00

Alien skrev:Jag såg en amerikansk film på TV, "based upon a true story".


Var det den om Alex Kelly, som fri från borgen snabbt pep ut ur landet, och föräldrarna höll tyst om var i världen han bodde i många herrans år?

Jag skulle vilja hitta den på DVD, för det är så jäkla kul när han bodde i Klädesholmen i Sweden och det ska föreställa att svensk polis är på vippen att gripa honom...

(Poliser i gröna uniformer och en Volvo 850 kombi målad som en amerikansk polisbil men med något kommunvapen och POLIS på svenska. Så rätt men så fel, obetalbart!)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-03-30 16:03:03

Lite "humor"/ironi/whatever från en bekant på en maillista:
Nytt verb i svenska språket: att bjästa
bjästa - att bjästa. när ett helt samhälle aktivt och passivt vänder
sig mot ett oskyldigt barn, även på Internet. Ex:
De bjästade den stackars flickan.
Prästen bjästade henne också.
Att bjästa tyckte skolan var en lämplig åtgärd.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2010-03-31 14:33:52

jorand skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinahlborg/article6844667.ab

Nej, det är ingen som spelar banjo på gatan i Bjästa. Om någon hade hoppats på det. Att själva samhället skulle vara konstigt och invånarna av en särskild typ.

För ska vi granska oss själva en smula har både du och jag betett oss på exakt samma sätt. Vi har också någon gång vägrat att tro att den trevliga grannen är hustrumisshandlare eller att den älskade partnern är otrogen eller att ens eget barn kan ha klottrat ner hela skolan.


Det var tydligen gärnings"mannens" mor som tipsade Uppdrag granskning om det hela. Bra jobbat av reportrarna.


Vilket visar vådan av att be Uppdrag granskning om hjälp. Resultatet kan bli helt motsatt mot det avsedda. Men att modern gjorde det visar hur övertygad hon var om sonens oskuld. Det är inte så konstigt att pojkens familj förnekade möjligheten att han var skyldig. Att så många andra också gjorde det visar den farliga gruppmentaliteten.

Om den våldtäktsdömda pojken inte Bjästa inte fått ett sådant massivt stöd från omgivningen hade kanske inte den andra våldtäkten behövt ske. Det menar psykologen Julie Richter som arbetar med unga sexualförövare på Bärby Ungdomshem utanför Uppsala.

Att behandla unga sexualförövare är komplicerat och det tar ofta lång tid att bryta igenom den mur av förnekelse som förövaren i många fall förskansar sig bakom. Skälen till att det ofta tar tid att erkänna, både för sig själv och andra, är många men handlar i de flesta fall om en rädsla för att stötas bort.

– Förnekelsen ser väldigt olika ut. Vissa nekar till att ens ha varit på platsen, andra medger sex men förnekar våldtäkt. Ibland är det helt enkelt för tungt att erkänna att man begått ett allvarligt brott, förklarar Julie Richter.

När det gäller händelsen i Bjästa så erkände den nu dömde pojken redan på ett tidigt stadium. Men en stor del av hans omgivning, föräldrar och kompisar, förnekade det inträffade och la skulden på de två våldtagna flickorna.

– Min spontana reaktion är att om pojken inte fått det här massiva stödet från omgivningen så hade den andra våldtäkten kanske inte behövt inträffa. Nu fick han i stället signalerna att hans beteende var okej, säger Julie Richter.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjasta-valdtakt-uppdrag-granskning-1.1068851
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in