Uppdrag granskning: Den andra våldtäkten (Bjästafallet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Uppdrag granskning: Den andra våldtäkten (Bjästafallet)

Inläggav Alien » 2010-03-25 23:53:35

I TV1 igår onsdag men det är repris ikväll kl 0:15:

14-åriga Linnea våldtogs på en skoltoalett. Men när hon anmälde övergreppet förlorade hon sina kompisar och vuxenvärlden vände henne ryggen. På nätet och i det lilla samhället smutskastas Linnea samtidigt som den våldtäktsdömde hyllas.
Och kampanjen fortsätter - trots att killen dömts för ännu en våldtäkt.
Linnea anmälde våldtäkt - pojken hyllades

Jag tänkte se den. Jag har en teori om varför både vuxna och ungdomar tog våldtäktskillens parti: Han var mer populär än tjejen.

DET VAR I MARS förra året som Linnea klev in på polisstationen i Örnsköldsvik och anklagade skolkamraten Oskar för att ha våldtagit henne mitt på dagen på Bjästaskolans toalett.

Oskar tas in till förhör direkt men nekar till att över huvud taget varit på toaletten tillsammans med Linnea.

NU BÖRJAR rykten spridas. Om att Linnea ljuger och Oskar är oskyldig. Om att Linnea är lösaktig och att hon anmält våldtäkten som hämnd för att Oskar inte ville vara tillsammans med henne.

Nästan alla på skolan tar Oskars parti och även vuxna i Bjästa engagerar sig och vänder sig mot Linnea.
---
DET ÄR TYDLIGA och enhälliga domar, Linneas trovärdiga berättelse, Oskars detaljerade erkännande, rättsintyg och vittnesuppgifter talar alla sitt tydliga språk: Oskar våldtog Linnea på skoltoaletten den där dagen för ett år sen.

Ändå fortsätter de flesta i Bjästa att tro på Oskar. På nätet skriver 2000 personer på ett upprop för att fria honom och på sajten Facebook startas en grupp som snabbt får 4000 medlemmar. På internet är kommentarerna hätska:

"Fyfan för äckliga fjortisluder som vill ha pengar och uppmärksamhet."

"Det är sånt här som gör att jag skäms över att vara tjej. Att anmäla någon bara för att hämnas tyder på enorma psykiska problem. Hon borde få psykvård."

DETTA ÄR BARA axplock av alla hundratals kommentarer som skrivs om Linnea på nätet och hon mår allt sämre av ryktespridningen och mobbingen. Hon känner sig isolerad och hotad och tvingas ha en kamratstödjare som följer henne i skolan.

Till slut blir situationen ohållbar. Då tar hon beslutet att flytta 50 mil hemifrån till en skola i Stockholmsområdet.
- Det jobbigaste är att ingen tror på en. Det är det jobbigaste som finns när man vet själv att man talar sanning men sedan är det folk som inte tror på mig, säger hon.


Det är säkert inte det enda fallet, inte konstigt om många unga tjejer inte vågar anmäla våldtäkter. Det är lätt att bli offer för en rykteskampanj, som sprider sig extra snabbt på nätet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:23:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sssssm » 2010-03-26 1:15:53

Den lämpligaste lösningen på problemet är givetvis att jämna byhåla med marken mha kärnvapen.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-26 1:18:05

Ett tydligt exempel på hur "bygemenskapen" fungerar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2010-03-26 1:27:01

Ja, det är fullständigt otroligt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav earlydayminer » 2010-03-26 1:30:42

http://svtplay.se/t/103450/debatt

Del 8 av 15. Debatt följer upp Uppdrag gransknings reportage om våldtäkten på en 14-årig flicka på en skoltoalett i Bjästa. Hur kan en våldtäkt få ett helt samhälle att vända sig mot det 14-åriga offret? Frågan debatteras ikväll med berörda från orten. Medverkande: Anders Fager, skolområdeschef Bjästa, Kurt Enberg, kyrkoherde i Bjästa, Katarina Wennstam, författare, Lars Arrhenius, Barn- och elevombudsman, samt utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Zombie » 2010-03-26 1:49:47

"Fjortisar" har dåligt rykte. Så är det. Jag tror de flesta svenskar bör ta åt sig av det här.

Jag undrar om inte fjortishatet rentav kan vara ett av de starkare kvarvarande "legitima" utloppen för diverse gamla traditionella kvinnonedvärderingar. Hos både män och inte minst kvinnor. "Alla vet ju" hur överdrivet de sminkar sig, hur lösaktiga de måste vara och så vidare. Hur reagerar samma människor på motsvarande tonårsklumpigheter hos killarna?

***

Jag såg också följande i Aliens länk:
Nicke Nordmark och Hasse Johansson skrev:Och det som gör det än märkligare att så många stödjer Oskar är att han dömts för ännu en våldtäkt, efter övergreppet på Linnea.

Det var på skolavslutningen, efter att Oskar tagit emot applåder och hejarop i kyrkan, som han våldtog den 17-åriga flickan Jennifer i ett omklädningsrum på en badstrand. Jennifers berättelse tillsammans med flera vittnen räcker som bevisning i tingsrätten.

I hovrätten tillkommer dessutom DNA-bevisning eftersom sperma som bär spår av Oskars DNA hittats i Jennifers trosor. Oskar nekar till våldtäkten, men döms.

ÄNDÅ FORTSÄTTER den hätska kampanjen för att få honom friad.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav earlydayminer » 2010-03-26 2:03:39

Ja, jag brukar faktiskt ifrågasätta folk som använder det uttrycket. De flesta svarar: "Jamen du vet, sådana där översminkade blonda brudar."

Man börjar undra hur mycket folk själva tänker. :-)063
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav carl » 2010-03-26 2:09:27

Fan vad trött man blir... :(
Senast redigerad av carl 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav atoms » 2010-03-26 2:24:54

Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav carl » 2010-03-26 2:32:48

När man får sånt där beskrivet så får jag känslan av att man beskriver händelserna på en annan planet. Eller något ytterst primitivt samhälle. Det känns så jävla osannolikt att människor som inte är psykopater eller totalt intelligensbefriade skulle kunna bete sig så utstuderat elakt. Men jag har ju inte alla detaljer finns säkert en mer kompetent förklaring.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav earlydayminer » 2010-03-26 2:43:57

Den kan man minsta sagt säga, carl. Det är.. Ja, jag vet inte vad jag ska skriva! Det är obegripligt hur de sedan kan sitta och säga att det är brister och beklagligt. Jag tänker sarkastiskt: "Jasså, menar ni det?"

Man blir så trött på sådant här, jävla människor alltså!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Alien » 2010-03-26 2:50:16

Katarina Wennstam, som skrivit boken En riktig våldtäktsman, sa att folk har en bild av att en våldtäktsman är en snuskgubbe, en sån som Anders Eklund. En snygg, schysst kille som "Oskar" kan aldrig vara en våldtäktsman; han kan ju få sex utan våld.

Det var så mycket som man blev upprörd över:

- Skolan som måste vara "neutral". Varför det, de skulle själva undersökt saken i stället. Hur kan de klara av mobbningsfall, om de ska vara "neutrala". T om när Oskar blivit dömd, ansåg de att skolan skulle vara "neutral".

- De vuxna som föregick med dåligt exempel. Oskars bror skrev en blogg om att hans bror var oskyldig, Oskars mamma startade en Facebookgrupp som fick 4000 anhängare. Iofs förståeligt att de anhöriga vill tro på hans oskuld, men de gjorde honom en björntjänst.

- De övriga vuxna som villigt spred ryktena vidare: Hon var kär i Oskar men inte han i henne, alltså ville hon hämnas. Hon var med på det hela för att hon trodde de skulle bli ihop, när de inte blev det ville hon hämnas. Hon ville ha uppmärksamhet och pengar. En sak är om många ungdomar tror att den trevlige killen inte kan vara en våldtäktsman. Men vuxna borde ha lärt sig att man inte kan veta hur någon verkligen är för att han är snygg och charmig.

- Prästen som tyckte det var en fin demonstration att Oskar kom till avslutningen i kyrkan och delade ut blommor och kramar. Starkt gjort av honom, tyckte prästen. Och hur hade Linnea känt det om hon varit där? När prästen fick veta att Oskar begått en ny våldtäkt samma kväll, så sa han typ "Stackars kille. Synd om tjejen med förstås." Men hans första tanke gällde killen. Och kyrkan ska vara öppen för alla. Alla syndare är lika välkomna. Och offret och syndaren är lika älskade av kyrkan. Prästen vill inte döma, men det vill jag.

- Ungdomarna som sa att Oskar kan inte vara skyldig, då skulle han inte vågat komma till kyrkan. Oskar kan inte vara skyldig, då skulle inte tjejerna ha kramat honom. Vilken naiv inställning, den borde de vuxna i skolan försökt ta ur dem.

- Rektorn som inte haft en aning om vilka grovheter som skrevs om Linnea och Jennifer på nätet. T ex att de borde bli våldtagna på riktigt, det skulle vara rätt åt dem.

Linnea har väl inte trott att hennes egna kompisar skulle vända henne ryggen. Tack och lov för Amanda, som var självständig nog att inte tro på ryktena och blev hennes vän. Hon sa också att folk trodde på killen för att han hade större status:
1) Han var äldre
2) Han var snygg och populär
3) Han var kille och killar har högre status än tjejer, tydligen bland både killar och tjejer

Alla de som okritiskt stött kampanjen för Oskar har moraliskt ansvar för att Jennifer också blev våldtagen. Men lik förbannat tror de att Oskar är oskyldig. En killes ord är mer värt än två tjejers.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2010-03-26 3:12:44

Alien skrev:Alla syndare är lika välkomna. Och offret och syndaren är lika älskade av kyrkan. Prästen vill inte döma

Snudd på att den här prästen dömde till förövarens förmån verkar det.

Alien skrev:3) Han var kille och killar har högre status än tjejer, tydligen bland både killar och tjejer

Och särskilt i tonåren (i både varandras och de vuxnas ögon).

Undrar också hur barbariserande nätet verkar på oss. Byhålefenomen, som några skrev (vilket jag visserligen inte tror mer än atoms på) - jag tycker mig ha märkt också på annat att nätet har gett oss den globala byhålan.
Dobbelseedig byhåleinflammation.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-03-26 4:32:01

Någon gång på nittiotalet hörde jag från vad jag förstår initierat vuxet håll, att det var mycket vanligare än man mådde väl av att tro att "välartade" och populära gymnasiepojkar (tror jag var de som nämndes) våldtog och förgrep sig på flickor - inte på kvällen och fyllan i det här sammanhanget, utan dagtid på nykter kaluv.

Skolpersonal (eller andra vuxna) fick ofta nys om det - men att det anmäldes förekom i stort sett inte, efter vad det sades mig. Motiveringen till det skulle ha gått på två linjer: dels att de här pojkarna var ju så välartade annars, så inte gick det an att förstöra deras framtid; dels att vem skulle kunna tro på det om så fina grabbar - deras offer skulle bara bli dubbelt och tredubbelt lidande.

Så rätt många visste och gjorde ingenting alls.

Nu kan jag ju inte belägga det här, men det känns relevant nog att skriva ändå.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-03-26 7:11:10

Jag tror Alien har helt rätt i det här fallet.

Jag tror också att Zombies reflektion när det gäller fjortisar är exakt på kornet.

Det är en ahaupplevelse för mig. Jag har pinsamt nog inte tänkt på den aspekten förut och jag får massor av nya reflektioner.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav FamiljenM » 2010-03-26 9:00:04

Jag hoppas att Bjästaborna skäms rejält mycket nu. De ska de göra. Sitta som vuxna kvinnor och prata så mycket skit om de stackars flickorna. Jag skulle skämmas om jag kom därifrån nu.
Jag hoppas inte att detta är fingervisning om hur det kommer att bli framöver, utan att detta bara är ett inavels problem i detta område.
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav jorand » 2010-03-26 9:02:45

Det skvallras och snackas skit överallt, vilket tyvärr knappast har med eventuell inavel att göra.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav MsTibbs » 2010-03-26 11:53:56

atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


+1
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:23:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sssssm » 2010-03-26 12:42:11

atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


Nä, bara bönder i hålor där "alla känner alla" kan bete sig på det här viset. Mentaliteten i små städer är riktigt, riktigt vidrig. Den återfinns inte i storstäder. Synen på våldtäktsoffer och våldtäktsman återkommer säkert men det skulle aldrig ta dessa proportioner och leda till ett sådant oförstående i en större stad.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav MsTibbs » 2010-03-26 14:34:24

sssssm skrev:
atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


Nä, bara bönder i hålor där "alla känner alla" kan bete sig på det här viset. Mentaliteten i små städer är riktigt, riktigt vidrig. Den återfinns inte i storstäder. Synen på våldtäktsoffer och våldtäktsman återkommer säkert men det skulle aldrig ta dessa proportioner och leda till ett sådant oförstående i en större stad.


Det finns subkulturer i stan med, tex inom en kyrka, i ett kompisgäng, inom en skola, i en förening... Man är ingen bättre människa om man bor i stan, som vissa stadsbor tror... :roll:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sssssm » 2010-03-26 14:36:18

MsTibbs skrev:Det finns subkulturer i stan med, tex inom en kyrka, i ett kompisgäng, inom en skola, i en förening...


Men de utgör en betydligt mindre del av samhället och är därför mindre problematiska, på mindre orter blir detta kompisgäng ofta helt dominerande i byn. Något som aldrig förekommer i Göteborg eller Stockholm.


Man är ingen bättre människa om man bor i stan, som vissa stadsbor tror...


Jo lite. Men i huvudsak beror skillnaden inte i komponenterna utan i den helhet som byggs upp.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav jorand » 2010-03-26 14:47:17

sssssm skrev:
atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


Nä, bara bönder i hålor där "alla känner alla" kan bete sig på det här viset. Mentaliteten i små städer är riktigt, riktigt vidrig. Den återfinns inte i storstäder. Synen på våldtäktsoffer och våldtäktsman återkommer säkert men det skulle aldrig ta dessa proportioner och leda till ett sådant oförstående i en större stad.


Jag tror dessvärre att det är att förenkla problemet, även om jag kan hålla med i viss mån. Detta hade säkert kunnat hända på i princip vilken högstadieskola som helst i hela landet. Liknande tendenser finns antagligen i alla mänskliga grupperingar, inklusive detta forum.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-03-26 19:26:41

jorand skrev:
sssssm skrev:
atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


Nä, bara bönder i hålor där "alla känner alla" kan bete sig på det här viset. Mentaliteten i små städer är riktigt, riktigt vidrig. Den återfinns inte i storstäder. Synen på våldtäktsoffer och våldtäktsman återkommer säkert men det skulle aldrig ta dessa proportioner och leda till ett sådant oförstående i en större stad.


Jag tror dessvärre att det är att förenkla problemet, även om jag kan hålla med i viss mån. Detta hade säkert kunnat hända på i princip vilken högstadieskola som helst i hela landet.


Ja men sssssm har en stor poäng. Befinner man sig på en liten ort finns det ingen utväg, ingenstans man kan gå utan att folk är medvetna om skvallret. På en större ort kan man hitta andra miljöer inte allt för långt bort och man kan i viss mån gömma sig i anonymiteten.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav jorand » 2010-03-26 19:43:43

jorand skrev:
sssssm skrev:
atoms skrev:Jag tror inte det är ett glesbygdsfenomen utan ett folkfenomen.


Nä, bara bönder i hålor där "alla känner alla" kan bete sig på det här viset. Mentaliteten i små städer är riktigt, riktigt vidrig. Den återfinns inte i storstäder. Synen på våldtäktsoffer och våldtäktsman återkommer säkert men det skulle aldrig ta dessa proportioner och leda till ett sådant oförstående i en större stad.


Jag tror dessvärre att det är att förenkla problemet, även om jag kan hålla med i viss mån. Detta hade säkert kunnat hända på i princip vilken högstadieskola som helst i hela landet.
Bjäbbmonstret skrev:
Ja men sssssm har en stor poäng. Befinner man sig på en liten ort finns det ingen utväg, ingenstans man kan gå utan att folk är medvetna om skvallret. På en större ort kan man hitta andra miljöer inte allt för långt bort och man kan i viss mån gömma sig i anonymiteten.


Jodå, det håller jag både med om och känner väl till. Fler personer blir inblandade eftersom alla känner alla och det skvallras överallt. Jag menar bara att som högstadielev kan ju den egna skolan i princip vara större delen av den värld man själv känner till, vilket troligen kan göra lika stor skada i ett sådant här fall även om man bor i en större stad.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:23:43, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in