Problematisk trötthet! Utmattningsdepression?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sotnosen77 » 2010-03-03 14:43:32

ling0n skrev:Du kanske skulle försöka gå ner till deltid? Fattar inte hur någon orkar med heltid.

Plus att du borde komma överens med din sambo om att dela upp sysslorna och nattning av dotter. Inte konstigt att du är trött när du får göra allt!


Vi försöker dela på sysslorna så gott det går. Min sambo pluggar och ahr mycket läxor att göra. Men vi försöker hjälpas åt så mycket det går.
Senast redigerad av Sotnosen77 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Inläggav jonsch » 2010-03-03 14:46:42

Sotnosen77 skrev:
ling0n skrev:Du kanske skulle försöka gå ner till deltid? Fattar inte hur någon orkar med heltid.

Plus att du borde komma överens med din sambo om att dela upp sysslorna och nattning av dotter. Inte konstigt att du är trött när du får göra allt!


Vi försöker dela på sysslorna så gott det går. Min sambo pluggar och har mycket läxor att göra. Men vi försöker hjälpas åt så mycket det går.

Då har man litet grepp om sambons situation också. Skulle sambon kanske kunna plugga på halvtid? Dra ut på studierna, för att få det att hålla för er gemensamt?

Jag vägrade själv att dra ut på mina studier (var för övrigt singel även då) men det kanske är det bästa ibland, faktiskt.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav carl » 2010-03-03 14:48:33

Är ditt schema fullt eller känns det bara som att orken inte klarar av schemat?
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Sotnosen77 » 2010-03-03 15:11:54

carl skrev:Är ditt schema fullt eller känns det bara som att orken inte klarar av schemat?


Egentligen är det nog inte så fullt som det känns. Fast heltidsjobb och barn tar ju ganska mycket tid. Jag tror det är orken som tryter. "Alla andra" verkar ju klara detta bra. Det är nog mina "problem" som ställer till det.
Senast redigerad av Sotnosen77 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Inläggav Inger » 2010-03-03 15:20:37

Man kan inte jämföra sig med andra, man måste jämföra sig med sig själv.

Det verkar vara ganska vanligt att aspergare inte på långa vägar orkar lika mycket som andra. En del klarar ett normalt liv men för den mer lättuttröttade typen blir det helt omänsklig överbelastning att klara av både jobb, hem, barn och relation. En eller två av de sakerna kanske, men definitivt inte alla på en gång.

Har du diagnos? I så fall borde du kunna få boendestöd hemma. Eller så får sambon göra en större del eftersom du jobbar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2010-03-03 15:21:09

Mina problem med start och stopp gör att om jag får "fel" rytm så kan saker ta fruktansvärt olika lång tid vilket gör att dagarna blir skeva.
Detta får till följd att jag kan bli fruktansvärt trött utan att ha fått särskilt mycket gjort bara pga energin varje uppgift tar. En annan dag däremot med samma arbetsbörda ter sig relativt lätt, men då utan en massa onödig energiförlust.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-03-03 15:24:50

Så funkar jag också. Därför försöker jag tajma saker så att jag gör dem när de känns som lättast.

Men har man barn och jobb har man tyvärr inte lyxen att känna efter, då är det bara att göra det som ska göras oavsett hur trött man blir.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sotnosen77 » 2010-03-03 15:29:01

Inger skrev:Man kan inte jämföra sig med andra, man måste jämföra sig med sig själv.

Det verkar vara ganska vanligt att aspergare inte på långa vägar orkar lika mycket som andra. En del klarar ett normalt liv men för den mer lättuttröttade typen blir det helt omänsklig överbelastning att klara av både jobb, hem, barn och relation. En eller två av de sakerna kanske, men definitivt inte alla på en gång.

Har du diagnos? I så fall borde du kunna få boendestöd hemma. Eller så får sambon göra en större del eftersom du jobbar.


Jag har gjort en neuropsykologisk utredning och fick resultatet "problematik inom autismspektrumet" men uppfyller inte kriterierna för någon speciell diagnos. Så jag kan inte få boendestöd.
Senast redigerad av Sotnosen77 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Inläggav Inger » 2010-03-03 15:33:14

Ajdå, det var värre. Då får du nog se till att sambon gör mer. Och att du får vara ifred och göra något bara för dig själv emellanåt så att inte det påtvingade umgänget med sambon gör dig ännu tröttare när du skulle behöva ladda batterierna istället.

(Som folk redan föreslagit i den här tråden alltså.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Jossan » 2010-03-03 15:50:14

Ibland kan man bli mentalt trött, och det kan också påverka den fysiska tröttheten.

Du kanske skulle kunna börja på någon aktivitet, som inte tar för mycket tid i anspråk förstås. T.ex gå på Friskis och Svettis en gång i veckan, köra ett jympapass och sedan koppla av i bastun efteråt.

Då vet du att den tiden bara är din och du kan koppla ifrån hemmet helt och hållet när du är där. Dessutom kan motion göra att man får mer energi och orkar mer, både psykiskt och fysiskt. På många ställen kan man gå på söndagar nuförtiden, vilket borde vara en bra dag eftersom du då inte behöver tänka på barnvakt.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Oculi » 2010-03-03 17:14:11

Det brukar höra till ens Apserger att man är mindre stresstålig än andra människor.
Sedan så kan det om du har överstimulerad sensibilitet trötta ut dig med alla intryck omkring dig med.
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav Zombie » 2010-03-03 18:28:54

Kan egentligen inte bedöma någonting så här över nätet. Men om jag utgår från mig själv och en del andra autismspektrare jag vet om:

Det kan vara helt avgörande för ens framtid att ta sådana här trötthetstecken på allvar, att inse att man inte orkar lika mycket som "alla andra" även om skillnaden ser rent grotesk ut, och vara stenhård med att skaffa sig så mycket man bara kan av det egna rum man behöver gentemot de andra vuxna man har runt sig.

För det kan hända att man hör till de fysiskt känsliga, och i så fall kan mycket av den lilla vitalitet man hade vara borta för gott om några år om man inte ser upp. Och kroppssjukvården är för närvarande inte ens benägen att erkänna att de här problemen existerar, de brukar inte synas på prover och så vidare.

Hoppas inte det här skrämmer upp dig på fel sätt, och i praktiken brukar man ju ändå tvingas till ett evinnerligt pusslande och kompromissande, men det här kan ändå vara viktigt att hålla i minnet.

Kanske kan det också vara idé att försöka få en ny NPF-utredning. Nu vet jag ingenting om din, så jag kan ha helt fel i just ditt fall, men många utredare tillämpar orimligt stränga kriterier för att sätta diagnos eller är inte såpass kunniga att de borde få sätta den (kan till exempel anse att Asperger är utesluten för att man vill ha vänner, kroppskontakt, klarar ett jobb, kan se saker ur andras perspektiv och liknande).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ayhanza » 2010-03-03 23:10:54

NU riktar jag mig inte helt fullt ut till enbart dig utan lite almänt vad JAG tror många gör som kan ställa till det energimässigt så ta det inte personligt mer som tips..

först och främst sambon "måste inte få sitt" om du inte orkar.. vad sitt är utgår jag ifrån att umgås.. mysa kolla film ihop eller sådant.

Städa inte så förbenat! folk städar sig blå.. "bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" ett av få väldigt kloka ordspråk!

skaffa diskamaskin! och tvättmaskin.. om ni inte redan har det..
laga enkla måltider i veckorna 3 åringen går på dagis antar jag och där får de faktiskt ganska vettig mat och frukt till mellanmål (iaf bör de få det) du behöver således inte laga några ultra näringsriktiga STORA mål mat i veckorna spara det till helgen (då ni förhoppningsvis kan umgås du och sambo och med 3åringen och göra roliga saker).

Om du tycker att det käns som du borde umgås med sambo men inte orkar/vill/pallar med det alla dagar i veckan så bestäm att ni har "fritid" någon av dagarna.. om du tar måndag och onsdag så tar han tisdag och torsdag, då är det även tillåtet att lämna huset så sköter den andre om ansvaret för barnet.. (ja det låter skitfånigt att schemalägga det så men det kan funka bra! och kan underlätta tills ni får mer ork/ordning).

3 åringen kan få uppgifter .. och "städa" själv.. barn städar inte gärna.. men de gillar att tävla/leka så man kan köra med taktiken att be barnet hitta röda saker att städa undan först, sedan blå.. osv eller att man städar något med hjul på röst sedan något med päls..

om barnet har eget lekrum/sovrum låt det se ut lite som det vill där.. men se till att barnet plockar undan grejjor från resten av lägenheten i "blå/röd/hjul/päls" stilen en bra stund innan läggdags så blir det rutin av det med!

Bestäm att ni städar alihop en dag så kan alla hjälpas åt efter förmåga 3åringar gillar gärna att slabba runt med en trasa som är blöt och "torka" diverse ytor..

se till att barnet har lådor för olika saker tex 1 för bilar, 1 för dockor, 1 för kritor/papper/pennor osv märk gärna lådorna med bil/docka osv bilder altså.. (man kan göra lika dant med lådor till er vuxna också, tidningar,reklam,räkningar pennor,saxar osv i det oändliga) så vet man var man gör av sakerna när det skall plockas undan (eftersom man alltid glömmer lägga tillbaka det när man använt det så behövs det tyvärr).

framför allt Sänk kraven på dig själv, du måste inte städa 5 gr / vecka.. eller laga superdupernyttig mat jämt, inte heller vara en glad förstående söt sambo/mamma jämt.. man får vara SUR och grinig när man är trött utan att vara hemsk! (inget sagt om att du har för höga krav men många har det på sig själva)
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav Björne » 2010-03-03 23:57:57

Jossan skrev:Ibland kan man bli mentalt trött, och det kan också påverka den fysiska tröttheten.

Du kanske skulle kunna börja på någon aktivitet, som inte tar för mycket tid i anspråk förstås. T.ex gå på Friskis och Svettis en gång i veckan, köra ett jympapass och sedan koppla av i bastun efteråt.


+1! Det verkar helt kontraproduktivt att trötta ut sig på gym när man är trött, men det funkar jättebra. Jag får fler saker gjorda, mer tid över och sociala grejer är inte lika uttröttande längre sedan jag började motionera. Motion är tydligen minst lika viktigt som alla säger.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav Zombie » 2010-03-04 0:46:07

Motion kan vara lika viktig som alla säger. Men just om man har kroniskt trötthetssyndrom eller något ditåt, som en del av oss aspergare verkar extra sårbara för, kan den också göra läget värre och det kanske i värsta fall för gott.

Så till dess att någon som verkligen kan det ämnet slår mig på fingrarna vill jag nog anbefalla att gå försiktigt fram och att lirka och retirera istället för att forcera - till och med om vård- och motionsfolk som inte är inlästa på kroniskt trötthetssyndrom och liknande saker säger annorlunda. Och även om det man orkar är löjligt litet mot "alla andra".

Hjälper motion så är det desto bättre. Men doserar man den med lyhördhet för sin egen kropp och ingen annans är chansen större i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav vallesmamma » 2010-03-04 10:40:38

Jag klarar inte av ett jobb men måste ändå genomgå funktionsutredning som börjar nästa vecka.

Jag har man och en son och det räcker för mig. Jag orkar nästan inte med hushållet.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav FamiljenM » 2010-03-04 11:23:26

Ayhanza skrev:3 åringen kan få uppgifter .. och "städa" själv.. barn städar inte gärna.. men de gillar att tävla/leka så man kan köra med taktiken att be barnet hitta röda saker att städa undan först, sedan blå.. osv eller att man städar något med hjul på röst sedan något med päls..

om barnet har eget lekrum/sovrum låt det se ut lite som det vill där.. men se till att barnet plockar undan grejjor från resten av lägenheten i "blå/röd/hjul/päls" stilen en bra stund innan läggdags så blir det rutin av det med!

Alla dina tips är jättebra, och detta är suveränt! Det går nog till och med att få aspie barn att städa på detta sätt. I alla fall min egen.


Jag tycker att du har för stora krav på dig själv.
Jag har inget jobb, är utförsäkrad. Har inte lyckats med något jobb i mitt liv. Om jag fungerar ca 4 timmar på ett jobb, så sover jag resten av dygnet.
Städa, gör vi bara om vi ska få något besök....
Matlagningen, står sambon för... om jag gör mat blir det bara pannkaka, bokstavligt... :wink:
Sambon får INGEN tid...
Fattar inte hur detta förhållande håller....
Jag misstänker dock att alla i familjen, sambon, jag och våra barn har asperger.
(sonen står i kö, jag utreds, men ska vidare till neuropsyk)
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav nano » 2010-03-04 12:48:46

Tycker man behöver "egentid" :)

Städråden fungerade på mig en tid som liten av två orsaker, jag insåg att det behövde städas och jag gillade att tävla tills jag insåg att jag blivit halvt lurad att städa.
Senare kunde jag städa mot veckopeng men ogillade skarpt om det blev bråk om att det inte var städat.
Jag ville ha valet själv, inte bli avkrävd att städa ändå även om det utlovades att jag ändå skulle få veckopengen.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav carl » 2010-03-04 14:19:07

Jag tyckte att Ayhanza's tips var väldigt konkreta och smarta.
:)
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Defekt Mupp » 2010-03-04 15:37:45

Det finns mediciner som hjälper mot den trötthet som ofta förekommer vid asperger. Tyvärr får jag inte tala om för dig vad de heter och var du köper dem eftersom det är att uppmana till brott enligt moderator - även om de är lagliga att köpa och inneha i landet i fråga liksom i Sverige - fast här kan du inte få dem utan recept och en del inte alls eftersom de inte lagerförs på apoteket.

Du får göra samma resa som jag gjorde, om du spenderar lite tid på att läsa på om vad asperger är, hur saker fungerar i huvudet på dig och experimenterar lite så kommer du efter några år att ha kommit fram till något som funkar.
Senast redigerad av Defekt Mupp 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Inläggav nano » 2010-03-05 0:23:03

Jag kan inte se medicinnamn som uppmaning till brott.
Såvida vi inte pratar om kokain, mauriana (stavning), extacy eller något men de är väl å andra sidan inte heller klassade som mediciner.

Kan det köpas på apotek även om inte just i Sverige så har jag svårt o se någon olaglighet i dem.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav AAA » 2010-03-05 0:58:55

Vilken intressant tråd! Jag är trött hela dagarna och tycker allt är superjobbigt - tills kl 24, då blir jag pigg och lite avslappnad.

Experimentera med preparat är inget för mig. Jag kan inte ens hantera en påse godis på ett vettigt sätt.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Sotnosen77 » 2010-03-05 13:34:45

Oj, tack för alla goda råd och tips. Vilka bra inlägg ni skriver. Jag har tänkt på att det inte kan vara bra för kroppen att må så här. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Om jag inte ger sambon "sitt" så tror jag han kommer tröttna på detta förhållande. Det är redan ansträngt som det är. Han tycker det är väldigt jobbigt att jag är så tystlåten och aldrig säger vad jag tycker och så. Jag försöker "jobba" på det, men det går långsamt. Jag vill inte förlora jobbet heller. Jag trivs där och måste ju få pengar också. Deltid vet jag inte om jag skulle kunna få. Men då kanske vi inte klarar oss på den lönen jag får då. Mycket att tänka på är det. Min dotter måste jag ta hand om och hon kommer alltid i första hand. Men iof så måste jag må bra för att kunna ta hand om henne på ett bra sätt. Detta är som ni märker mycket komplicerat. Jag och min sambo har diskuterat detta många gånger men kommer aldrig någon vart.
Senast redigerad av Sotnosen77 2011-05-05 0:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Sotnosen77
 
Inlägg: 143
Anslöt: 2010-02-02
Ort: Uppland

Inläggav A » 2010-03-05 14:30:32

Sotnosen

Om din sambo har "tid över" att umgås på kvällarna så finns det väl utrymme för att han gör lite till av de gemensamma hushållssysslorna?
Han kan väl inte vänta sig att du efter en hel arbetsdag ska ägna dig åt honom medan det fortfarande finns saker kvar att fixa i ert hem?

Antar att han är mycket hemma pga pluggandet. Tar det lika lång tid som ditt heltidsjobb inkl resorna? Det är ju också mycket mer tröttande att arbeta utanför hememt än i hemmet.

Gör en lista på allt som ska göras under en dag eller en vecka
Se om ni kan uppskatta den tid varje syssla tar.
Diskutera vem som lättast gör den
Fördela på ett sätt som lämnar utrymme för er båda att ha "tid över" och kunna umgås.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:55:29, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in