LSS sysselsättning = skit

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS sysselsättning = skit

Inläggav ufo » 2007-09-23 0:01:39

Har nu gått och dragit ett tag smält det faktum att man har AS och inser lite varför man aldrig fått "godkänd på arbetsintervjuer" = jobb etc...

Men att börja med sysselsättning är ju lika med att bli idiotförklarad.
Vad jag hittils haft att välja mellan är

1: Sitta inne i en "datasal" och tillverka visitkort till behövande kommuntjänstemän. dvs 4,5dagar/vecka rulla tummarna.
2: Stå i en träverkstad och somna till fläktljudet som direkt bedövar mig till sömn.
3: Stå ute i skogen och kratta parkeringsplatsen till en idrottsförening.

Och nu senast så var det prat om att tillsammans med gravt handikappade individer stå och trycka en djävla pappspik igenom en gummiring.

Men vafan jag har ju lyckats sköta riktiga jobb. Jag trivs med hyfsat tempo och svåra uppgifter.
Finns det verkligen INGENTING som en missanpassad asp kan göra i det här samhället?

Antingen så är det frågan om "sysselsättning" så att lagen om ens rättigheter uppfylls.
Eller så tas det inte emot praktikanter alls. "kostar och tar tid att lära upp".

Jag hatar sysselsättning för sysselsättningen skull. Varför tror alla att man skall gå bärserk i staden och slå sönder allt o alla om man får ett verktyg i handen?

Javisstja penseln får jag ju inte glömma, den där djävla penseln. Att kladda på färg på soc-tanternas förbannade kontorsstolar det klarar ju en asp av.
Ni förstår att när myndigheterna skall sysselsätta asp:ar och annat löst drägg så gör dom så här.

1: Letar rätt på en byggnad utan hyra (Troligen långt ute i skogen).
2: Skickar ut div möbler. (som skall kastas)
3: Sätter en pensel och sandpapper i handen på missantropen. (tro inte att vi får ha slipmaskiner)
4: Börjar åma sig och prata om kostnader när det behövs färg/lack.
5: Blir vansiniga för att alla penslar är förstörda. (De vägrade ju att ge oss lacknafta till rengöring)
6: När sedan möblerna är renoverade så får man beröm (det var duktigt gjort)

För att sedan när man besöker sopstationen för att se vad som säljs av alkisarna så kan man se vad arbetet på de där stolarna faktiskt var värt. (Jamen titta den där stolen som jag renoverade för ett tag sedan är kastad) var det mitt arbete på den som gjorde att den kastades? Nej möblerna kastades redan innan vi renoverade dem, det var ju bara en sysselsättning ju.

Vem tror att ovannämda sysselsättning/praktik/arbetsmarknadsåtgärd/"kalla det vad du vill" ger någon som helst möjlighet att få ett jobb?

Fan jag mår skit av att träffa den där handläggaren igen imorgon och se vad som erbjuds den här gången.

Kan jag inte bara få en verkstad att smurfa runt i?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-09-23 0:26:42

Detta borde alla tanter läsa! Skicka en liknande skrivelse till kommunkontoret eller andra ansvariga. Dom ska ha klart för sig att deras små åtgärder & deras små socionomer inte är till någon nytta. Att "åtgärderna" är lika med förnedring.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2007-09-23 2:15:37

I bästa fall borde någon tids "daglig verksamhet" ge en bra referenser för ett framtida jobb. Men då ska det förstås vara ett riktigt jobb.

Så här står det i min bok om LSS och daglig verksamhet: "Verksamheten har som mål att att utveckla den enskildes möjligheter till förvärvsarbete, även om detta måla för vissa endast kan uppnås på längre sikt eller inte är realistiskt. Det är viktigt att verksamheten bedrivs i nära samarbete med arbetsförmedling, försäkringskassa och handikapporganisationer."

Fråga er handläggare vilken kontakt de har med AF? Och har AF någon verksamhet för funktionshindrade? Det är ju AF som måste skaffa en praktikplats.

Jag har också daglig verksamhet, men jag vet att jag gör nytta. De vill bara inte betala för det. Så därför bryr jag mig inte om att vara där mer än några timmar i veckan. Annars skulle det bli för tråkigt och jobbigt och det är jag inte beredd att genomlida för "flitpengar".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:42:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: LSS verksamhet = skit

Inläggav Kristofer » 2007-09-23 13:08:33

ufo skrev:Men vafan jag har ju lyckats sköta riktiga jobb. Jag trivs med hyfsat tempo och svåra uppgifter.


Hmm... Nu kanske jag i brist på erfarenhet av systemet ställer en dum och hopplös fråga. Har du påtalat detta för de tanter eller de som nu sköter verksamheten? Kanske du ska försöka få dem att fatta vilka arbetsuppgifter och uppdragsgivare du tidigare haft.

Om inte annat. Hur fick de dina förra jobb? Du kanske kan använda dina gamla erfarenheter til att lyckas hitta ett riktigt jobb. Nu vet jag inte så mycket om din situation så att jag kan avgöra om det är en vettig idé eller inte.


Själv fungerar jag så att jag vill ha en riktig sysselsättning, skapad av ett riktigt behov, för att må bra. Jag tror att jag har en ganska starkt behov av detta för att må bra. Och jag tror att det kan bero på min aspighet.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:42:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2007-09-23 19:57:40

LSS-åtgärder leder inte till jobb, vad än handläggartanterna lyckats tuta i er. De är anpassade för förståndshandikappade och ser ut därefter.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2007-09-23 21:00:29

KrigarSjäl skrev:LSS-åtgärder leder inte till jobb, vad än handläggartanterna lyckats tuta i er. De är anpassade för förståndshandikappade och ser ut därefter.


Nä att få jobb trodde inte jag heller :?
Men nog trodde jag att det skulle gå att få göra något meningsfullt, Något som lockar en att avbryta sina parasitår.
Räkna växtarter i stadsparken, dragga skräp i hamnen eller rensa ogräs i stadens rabatter är bättre än att ha följande "merit" när man söker jobb.
Jag har i 6 månader suttit och målat komunens avfall i regnbågens alla färger.

Eller vilken arbetsgivare får förtroende att anställa någon som kan komma med meriten "Jag har sopat föreningen XX parkeringsplats så det inte börjar växa ogräs där de senaste 3 månaderna"

Eller "under mitt år i arbetsrehabprojektet ifrån FK så producerade jag visitkort åt hela 10 personer".

För mig är en "rehab" att få göra någonting dvs NÅGONTING översatt till svenska = någonting och det betyder någonting och inget annat än någonting.

För Soc/FK/LSS betyder det samla alla nötter i en kohage så kan de gå där och beta alger och andra exotiska svampar. Att någon skulle få för sig att vilja gå vidare och ta ett riktigt jobb är ju otänkbart.

---------

KREAKTIVITET
Så jag hör mig för om regelverket om jag startar min alldeles egna rehab/dagligverksamhet.
Får stående ovationer beröm och en massa annan skit att slänga i papperskorgen.
För oavsett vilken av mina ide'er jag har så finns det ingen plats att syssla med den här, samtliga platser inom kommunen är det hård konkurens om. Att hyra en ny lokal går inte för sig. Verktyg/medel är heller inget man får ta del av.

Således
1: Jag måste hitta en lokal/rivningshus/kohage som kostar 0:- i hyra.
2: Där kan jag sedan sitta på golvet/marken och göra vad som nu är tänkt, utan verktyg/medel.
3: Försäkringar nja de gäller ju inte egna initiativ så jag får tekna en själv.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-09-23 21:04:04

Inlägget var avsett för Kristofer & Alien, så du behöver inte ta åt dig, ufo.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2007-09-23 21:13:39

KrigarSjäl skrev:Inlägget var avsett för Kristofer & Alien, så du behöver inte ta åt dig, ufo.


Det gjorde jag heller inte. Ville bara förtydliga vad LSS/Verksamhet är för skit då vissa (Inte du) inte verkar veta det.

Det var inte en försvarställning imot dig snarare så stod jag jämte dig och talade med dig, till dem.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-09-23 21:54:32

Ok, då vet vi att vi är på samma linje.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2007-09-23 22:02:33

Och här är en till som känner sig kräk-sugen LOL
http://youtube.com/watch?v=5ApJFkLsxek
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-09-23 22:17:48

:lol: fräscht...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Micke2 » 2007-09-23 22:39:22

KrigarSjäl skrev:LSS-åtgärder leder inte till jobb, vad än handläggartanterna lyckats tuta i er. De är anpassade för förståndshandikappade och ser ut därefter.


Enlig §15 punkt 4 i LSS tillhör det kommunens uppgifter att medverka till att personkretsen får tillgång till arbete (eller studier). Det fungerar nog illa i praktiken, men enligt lagen har de denna skyldighet.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2007-09-23 22:41:10

Står det inte rätt till daglig sysselsättning, vilket är en omskrivning för låtsasjobb?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2007-09-23 22:42:44

Micke2 skrev:Enlig §15 punkt 4 i LSS tillhör det kommunens uppgifter att medverka till att personkretsen får tillgång till arbete (eller studier). Det fungerar nog illa i praktiken, men enligt lagen har de denna skyldighet.


Nja finns det en definition av arbete också? för jag tror det skulle vara "Beta gräs i en kohage" kompatibelt
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Micke2 » 2007-09-23 23:13:24

KrigarSjäl skrev:Står det inte rätt till daglig sysselsättning, vilket är en omskrivning för låtsasjobb?


Det står det också, i § 9, punkt 10, att man är berättigad till "daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig", men utöver detta är alltså kommunen också skyldig man får tillgång till arbete eller studier.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Micke2 » 2007-09-23 23:16:48

ufo skrev: Nja finns det en definition av arbete också? för jag tror det skulle vara "Beta gräs i en kohage" kompatibelt


Nej, någon definition finns inte, men gäller alltså arbete och inte daglig verksamhet.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav ufo » 2007-09-23 23:22:13

Micke2 skrev:
ufo skrev: Nja finns det en definition av arbete också? för jag tror det skulle vara "Beta gräs i en kohage" kompatibelt


Nej, någon definition finns inte, men gäller alltså arbete och inte daglig verksamhet.


Jamen då sköter dom ju sig alldeles utmärkt jag får ju tillomed betalt(25:-/dag) för att göra det jag blir erbjuden.

Jag skall bli en ko i mitt nästa liv. Då får jag vara hur asocial jag vill och kunna ligga helt lungt och bara idisla hela dagarna. Och desutom få äran att producera något dvs mjölk.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: LSS verksamhet = skit

Inläggav nassepuh » 2007-09-24 0:15:15

ufo skrev:Javisstja penseln får jag ju inte glömma, den där djävla penseln. Att kladda på färg på soc-tanternas förbannade kontorsstolar det klarar ju en asp av.
Ni förstår att när myndigheterna skall sysselsätta asp:ar och annat löst drägg så gör dom så här.
1: Letar rätt på en byggnad utan hyra (Troligen långt ute i skogen).
2: Skickar ut div möbler. (som skall kastas)
3: Sätter en pensel och sandpapper i handen på missantropen. (tro inte att vi får ha slipmaskiner)
4: Börjar åma sig och prata om kostnader när det behövs färg/lack.
5: Blir vansiniga för att alla penslar är förstörda.(De vägrade ju att ge oss lacknafta till rengöring)
6: När sedan möblerna är renoverade så får man beröm (det var duktigt gjort)

För att sedan när man besöker sopstationen för att se vad som säljs av alkisarna så kan man se vad arbetet på de där stolarna faktiskt var värt. (Jamen titta den där stolen som jag renoverade för ett tag sedan är kastad) var det mitt arbete på den som gjorde att den kastades? Nej möblerna kastades redan innan vi renoverade dem, det var ju bara en sysselsättning ju.

Vem tror att ovannämda sysselsättning/praktik/arbetsmarknadsåtgärd/"kalla det vad du vill" ger någon som helst möjlighet att få ett jobb?

Fan jag mår skit av att träffa den där handläggaren igen imorgon och se vad som erbjuds den här gången.

Kan jag inte bara få en verkstad att smurfa runt i?


Kan du inte:

a) Ordna ett arbete själv.

b) Övertala din tant att ge dig något vettigt.

c) Använda din överlägsna kunskap och kapacitet till att göra något vettigt... exempelvis starta eget.

... så har du gjort dig förtjänt av penseln. "Sysslorna" är ju en reflektion av att du inte förmår att hitta på något själv.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Re: LSS verksamhet = skit

Inläggav ufo » 2007-09-24 0:28:55

nassepuh skrev:Kan du inte:

a) Ordna ett arbete själv.

b) Övertala din tant att ge dig något vettigt.

c) Använda din överlägsna kunskap och kapacitet till att göra något vettigt... exempelvis starta eget.

... så har du gjort dig förtjänt av penseln. "Sysslorna" är ju en reflektion av att du inte förmår att hitta på något själv.


a) Ett "kommersiellt" arbete idag kräver för mycket. 100% och fullt ansvar är för mycket idag.
b) Exakt hur då? Alla ideer och försök slutar i fiasko iaff.
c) Överlägsen kunskap och kapasitet? när uttryckte jag mig så? Att ligga 50-80% av vad en "normal" klarar av ser inte jag som överlägset.

Så penseldjäveln kan du gott ta hand om själv
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: LSS verksamhet = skit

Inläggav nassepuh » 2007-09-24 0:39:46

ufo skrev:a) Ett "kommersiellt" arbete idag kräver för mycket. 100% och fullt ansvar är för mycket idag.

Så varför gnäller du då?

Penseln sitter ju bra.

b) Exakt hur då? Alla ideer och försök slutar i fiasko iaff.

Så varför gnäller du då?

Penseln är lagom.

c) Överlägsen kunskap och kapasitet? när uttryckte jag mig så? Att ligga 50-80% av vad en "normal" klarar av ser inte jag som överlägset.

Så varför gnäller du då?

Penseln kräver inte.

Så penseldjäveln kan du gott ta hand om själv

Lita på mig när jag säger att jag aldrig någonsin skulle underlåta mig. Jag fattar att det är svårt och att du inte har så mycket val (beroende hur man ser på det) - vad jag inte fattar är att du gnäller om det när du uppenbarligen inte har någon direkt stolthet som sätter hinder för att du målar de förbannade möblerna.

Om fler tog ställning (stred för sin sak) och slutade knyta näven i fickan (gnälla på internetforum) så skulle saker och ting ändra sig ganska snabbt både vad gäller direkta resultat för dig personligen och långtgående resultat för autister i stort.

Så sluta gnäll om du inte har tänkt att göra något - du kan inte leva ditt liv och reparera dina misstag genom internet-gnäll.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Pazuzu93 » 2007-09-26 16:45:24

Huvaligen vilken otrevlig ton det har blivit här. Jag vill bara säga att jag har en utvecklande, meningsfull sysselsättning via LSS/Sysselsättningsförmedlingen här i Uppsala. Jag får utnyttja min kreativitet, får arbetslivserfarenhet och har faktiskt en chans att få jobb, till skillnad från den hopplösa meningslösa sysselsättning ufo beskriver. Det jag vill säga är att det finns nyansskillnader av LSS. En del är totalt intelligensbefriat, annat är utvecklande och uppmuntrar en att komma vidare.
Senast redigerad av Pazuzu93 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Pazuzu93
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2006-05-12
Ort: Uppsala

Inläggav msitua » 2007-09-26 17:30:20

Jag har LSS verksamhet och är jätteglad för det!!!
Jag är placerad att hjälpa till med statistik.

- Kommer aldrig klara mig på öppna arbetsmarknaden.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav saltgurkan » 2007-09-26 18:22:40

Måste du ha LSS-verksamhet då? Du säger att du har klarat vanliga jobb om jag inte inte minns fel.
Jag går i vanlig gymnasieklass trots min diagnos, men jag måste erkänna att jag knappt orkar arbeta just nu och att det är jobbigt med alla människor; att inte kunna vara med någon. Men det beror nog på depression eller något. Jag har klarat mig genom grundskolan i vanlig klass, det har gått jättebra tills nu.
Jag hoppas att du inte känner ett krav att gå i "verksamhet" bara för att du är aspie!
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav barracuber » 2007-09-26 18:50:37

Pazuzu93 skrev:... Jag vill bara säga att jag har en utvecklande, meningsfull sysselsättning via LSS/Sysselsättningsförmedlingen här i Uppsala. Jag får utnyttja min kreativitet, får arbetslivserfarenhet och har faktiskt en chans att få jobb, till skillnad från den hopplösa meningslösa sysselsättning ufo beskriver. Det jag vill säga är att det finns nyansskillnader av LSS. En del är totalt intelligensbefriat, annat är utvecklande och uppmuntrar en att komma vidare.


Utvecklande hur då? Vad gör du på dagarna?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:42:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in