Arbetsförmedlingen och arbetsförmågebedömning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsförmedlingen och arbetsförmågebedömning

Inläggav Elfen » 2010-02-12 8:15:49

Tjenare!!

Jag har en fråga angående arbetsförmedlingen!!!

Har ni genomgått en arbetsförmågebedömning via arbetsförmedlingen??

Moderator: Kompletterade rubriken.
Senast redigerad av Elfen 2011-05-05 0:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Elfen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Göteborg

Inläggav Chrilleb » 2010-02-12 8:55:26

Hej , jag genomgick nog en arbetsförmågebedömning via AF ( det drar jag mig till minnes av ) som satte en kod på mig och på papperet stod det: Arbetshandikapp. Efter detta fick jag lönebidraget som skulle hjälpa mig att komma igång i jobb, och det är ännu kvar fast har sjunkit i "nivå", man utgår ifrån en full nivå om man säger, och kan även jobba ner den. Hör gärna med din Arbetsförmedlare om du inte fått ett papper på vad ditt funktionshinder innebär för kommande arbeten och så vidare.

Efter du blivit utredd på AF kan du även genomgå en Neuropsykiatrisk utredning på nån psyk-mottagning, för får man ett handikapp på papper har man rätt till saker och ting, tex en kontaktperson ( om man vill det ) , en psykolog vid Habiliteringen som man bokar när just du själv vill, och även hjälpmedel , t.ex som en Handi-fon som underlättar för dig i arbete med kom-ihåg funktioner, telefon och kamera :)

Lycka till!
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Tjenare!!

Inläggav Elfen » 2010-02-12 9:07:02

Halloj!!

Jag har inte direkt mina funktionshinder på papper pga att jag har skador efter en hjärntumör där jag har drag av AS.

Har funderat på att göra ett neuropsykiatriskt utredning men har att göra med vuxenhabiliteringen här i Göteborg men eftersom att många säger att står jag i en gråzon så vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Har fått svar av AF att de gärna inte vill göra en arbetsförmåge bedömning men eftersom att jag inte riktigt vet var jag står vill jag gärna ha en sådan gjord för att veta hur mycket jag klarar av att arbeta innan jag börjar någonstans där jag kanske inte klarar av!!
Senast redigerad av Elfen 2011-05-05 0:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Elfen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-02-12 9:53:33

Med din historia tycker jag du borde tillhöra AF Rehab. De har arbetspsykologer som bedömer arbetsförmåga. Man blir också ev tilldelad en funktionshinderkod.

Ska senare länka till andra trådar om AF rehab.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:27:55, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Elfen » 2010-02-12 9:57:22

Hejsan!!

Har bara träffat en arbetspsykolog en gång och ingenting mer sedan.
Barracuber, har du haft mycket kontakt med de eller??
Senast redigerad av Elfen 2011-05-05 0:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Elfen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-02-12 11:26:44

Elfen skrev:Hejsan!!

Har bara träffat en arbetspsykolog en gång och ingenting mer sedan.
Barracuber, har du haft mycket kontakt med de eller??


Nej jag fick träffa en kvinnlig AP som gjorde en miniutredning bestående av två entimmessamtal. Sedan skrev hon ett intyg till min handläggare på AF Rehab om att jag borde vara berättigad till lönebidrag och annat arbetsstöd. Har slarvat bort intyget men det dyker förhoppningsvis upp - är totalt värdelös med papper. Av APn fick jag även en funktionshinderkod 92 - allmänna inlärningssvårigheter. Låter märkligt, men det är deras sätt att benämna dyslexi, Asperger, ADHD m.m. Hon menar att den här koden sätts för rätt milda fall, annars får man en annan kod - särskilda inlärningssvårigheter.

Här står mer om deras koder: AF:s funktionshinderkoder

Här är mer om AP: Har ni träffat nån Arbetspsykolog?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bedömning av arbetsförmåga

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-15 12:53:57

Hej!

Jag har sjukersättning. Först var det tillfälligt och skulle förnyas. 2004 fick jag en läkartid, en stafettläkare pratade med mig och skrev ett intyg som jag skickade till FK. Därefter fick jag fortsatt sjukersättning från FK och har inte hört ett dugg. Pengarna bara kommer varje månad. Alltså drog jag slutsatsen att det blev permanent sjukersättning.

Jag hittade papperet från läkaren nyligen när jag tittade i en pärm. Läkaren har kryssat i ja på frågorna "Kan anpassade arbetsuppgifter möjliggöra sysselsättning på deltid/heltid?" och "Kan deltid förbättra prognosen för återgång i arbete?" vilket betyder att läkaren anser att jag kan ta ett anpassat arbete på halvtid.

Under "Övriga upplysningar" har läkarn skrivit: "Bör genomgå ngn form av bedömning avseende arbetsförmåga vad hon kan tänkas klara eller ej. I så fall endast deltid. Uppenbarligen stressintolerant."

Eftersom ingen har hört av sig på sex år, tror jag inte att någon kommer göra det. Inte ens nu med alla skärpta regler har mitt ärende flytit upp. Tror inte att någon kommer bry sig i framtiden heller.

Hur bedömer man arbetsförmågan? I augusti 1992 fick jag gå på AMI unde sju månader och prova på kök, kontor, snickeri och verkstad samtidigt som jag bodde i en av deras träningslägenheter. Då kom man fram till att det var svårt att hitta jobb åt mig, och sa att jag skulle studera på en folkhögskola. Vilket jag gjorde.

Men om man ska testa arbetsförmågan igen, vad kan bli aktuellt då? Nu har jag egen lägenhet, är gift och har faktiskt jobbat i tre år (varav deltid på slutet) innan jag blev sjukskriven på heltid.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:30:11, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Glimma » 2010-02-15 13:31:26

praktik kanske? det hade jag för att testa arbetsförmågan.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:30:11, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Parvlon » 2010-02-15 14:14:24

Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:30:12, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-15 17:50:24

Hej!

Tack för länkarna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:30:12, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hej

Inläggav Elfen » 2010-02-25 16:22:06

Tjenare!!

Jag håller på med arbetsförmedlingen också där jag vill genomgå en arbetsförmågebeömning men de vill inte genomföra det, för jag vill veta om jag ska hoppas på heltids tjänst som jag inte vet om jag klarar, eftersom att jag också har hörselnedsättning och när jag väll koncentrerar mig på någonting så blir jag jätte trött.

Arbetsförmedlingen har sagt att de vill testa arbetsförmågan ute på praktikplatser, men eftersom att de inte har några praktikplatser så vet jag inte om det någon gång kommer bli någon arbetsförmågebedömning, men kollar man på internet om arbetsförmågebedömningar kan man utföra det.
Så frågan är om man ska trycka på försäkringskassan eller hur man ska gå tillväga??
Elfen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in