Har ni träffat nån Arbetspsykolog?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni träffat nån Arbetspsykolog?

Inläggav barracuber » 2009-06-21 17:22:11

Ska på första möte med en arbetspsykolog på AF i morgon.

Nån som känner till/själv har träffat en sådan?

Tidigare tillhörde jag vanliga AF och hade en helt vanlig handläggare. Men nyligen blev jag omflyttad till en avdelning som heter AF Rehab, där min nye handläggare jobbar. Samt en handfull arbetspsykologer (AP). De jobbar förresten åt mer än ett AF-kontor.

Har gått på Aspergerutredning hos min läkare i ett halvår, det verkar som att han kommer ge mig nån form av Aspergerdiagnos. Han vill inte bara sätta "Asperger", han vill vara mer specifik än så.

Jag har under utredningen klagat på att jag inte begriper hur MIN asperger ser ut, vilka som är mina styrkor och svagheter, även om vi vet att det i huvudsak är arbetsrelaterade problem (jag är stresskänslig). Även om det också finns sociala bitar i det hela så klart.

Min läkare tyckte jag skulle fråga ifall AP kan göra WAIS eller andra tester. (Precis som om han inte skulle kunna göra det själv). :roll:

En WAIS-test skulle iofs kunna visa ifall jag har problem med nånting speciellt, och om jag har speciella styrkor och svagheter, som bildsinne, problem att ta verbala instruktioner, analysförmåga, stresskänslighet osv
- jag bara spånar för jag vet inte.

Vissa skulle kanske känna sig kränkta av att bli utsatt för personlighets och intelligenstest - vilket det egentligen handlar om - men jag funkar inte så. Jag vill veta mer hur jag funkar.

Nån som gått hos en arbetspsykolog på AF?

Om inte: vilken typ av arbetsrehabilitering har ni fått efter att ha halkat ut från arbetsmarknaden?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kristofer » 2009-06-21 17:26:38

Jag har gått hos sådan. För min del resulterade det inte i något som nu känns hållbart. Men jag kan tänka mig att det varierar.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:07:05, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav barracuber » 2009-06-21 17:36:18

Kristofer,

Fick du göra några tester?

:arrow:

Jag vill förtydliga att Arbetspsykolog (AP) som min handläggare beskrev det, inte handlar om terapi.

Utan det handlar om "mig och arbetsmarknaden."
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Heliora » 2009-06-21 17:46:16

Jag var hos en sådan efter jag blev kuggad från lärarpraktiken. Han remitterade mig vidare till en öppenvårdspsykolog och denne i sin tur misstänkte AS och remitterade mig vidare till vuxenhab.

Jag har dock valt att inte gå ut med diagnosen på AF, så jag tillhör vanliga AF.

Vet inte vad AF-psykologer kan göra egentligen mer än att skicka en vidare.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:07:05, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav MsTibbs » 2009-06-21 17:47:20

Jag fick träffa en arbetspsykolog; hux flux var brevet i lådan utan att jag visste om det innan. Jag fick göra ett arbetspsykologiskt test som skulle visa vad jag var för en och vad jag skulle passa till. Hon sa efter en timme att jag hade så mycket Asperger och ADHD-symtom att hon insisterade på att skicka mig på utredning, andra gången där gjorde hon det, till en inhyrd privat psykolog som utredde mig och gav mig Asperger och ADHD.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:07:05, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2009-06-21 17:54:09

MsTibbs skrev:Jag fick träffa en arbetspsykolog; hux flux var brevet i lådan utan att jag visste om det innan. Jag fick göra ett arbetspsykologiskt test som skulle visa vad jag var för en och vad jag skulle passa till. Hon sa efter en timme att jag hade så mycket Asperger och ADHD-symtom att hon insisterade på att skicka mig på utredning, andra gången där gjorde hon det, till en inhyrd privat psykolog som utredde mig och gav mig Asperger och ADHD.


Lustigt att jag blev skickad tvärtom mot dig - från utredning till arbetspsykolog.

Mina problem är iofs mest arbetsrelaterade. Men jag har enligt läkaren autistiska drag och vissa tvångsdrag (även om de tvångsdragen mest visar sig i arbetssiutationer).

Jag är så jäkla trött på att "inte gå ut" med vad jag har eller misstänker att jag har. Hatar när människor stoppar huvudet i sanden.

Samtidigt, som bl a Kristofer skrivit, inser jag ju att det finns vissa risker med att "outa" sig....

* suck *
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2009-06-21 18:09:13

barracuber skrev:
MsTibbs skrev:Jag fick träffa en arbetspsykolog; hux flux var brevet i lådan utan att jag visste om det innan. Jag fick göra ett arbetspsykologiskt test som skulle visa vad jag var för en och vad jag skulle passa till. Hon sa efter en timme att jag hade så mycket Asperger och ADHD-symtom att hon insisterade på att skicka mig på utredning, andra gången där gjorde hon det, till en inhyrd privat psykolog som utredde mig och gav mig Asperger och ADHD.


Lustigt att jag blev skickad tvärtom mot dig - från utredning till arbetspsykolog.

Mina problem är iofs mest arbetsrelaterade. Men jag har enligt läkaren autistiska drag och vissa tvångsdrag (även om de tvångsdragen mest visar sig i arbetssiutationer).

Jag är så jäkla trött på att "inte gå ut" med vad jag har eller misstänker att jag har. Hatar när människor stoppar huvudet i sanden.

Samtidigt, som bl a Kristofer skrivit, inser jag ju att det finns vissa risker med att "outa" sig....

* suck *


Men du hade väl ingen aspergerdiagnos än? Läkaren kanske vill ha mer beslutsunderlag?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kristofer » 2009-06-21 18:17:51

Jag fick göra WAIS, vilket jag då nyligen gjort i utredningssammanhang.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Selma » 2009-06-21 18:27:23

Gjorde arbetspsykologiskt test efter gymnasiet.
Minns inte om det var AF som skickade mig dit eller om jag själv efterfrågade det.
Omfattande tester i två dagar och sedan utlåtande från en psykolog.
Enligt honom rörde jag mig för långsamt för att passa inom vården... :cry:
Arbete i ett arkiv ansågs mera lämpligt. :?
Detta var tidigt 70-tal och det skulle dröja 30 år innan jag fick diagnosen.
Och under alla dessa år har jag jobbat inom just vården.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Kikarn » 2009-06-21 18:27:49

Jag var på någon sorts utredning för många år sedan, och det var tester under två dagar, och sedan fick jag sammandraget och testresultat av arbetspsykologen.
Vet inte varför jag skulle dit, det var onödiga kostnader för af, tycker jag? De kom fram till att jag hade en god allmänbildning, hade god inlärningsförmåga, hade god teknisk (grrr!) förmåga och vad det nu var, inget av det var någon överraskning, jag hade kunnat berätta det för dem utan att de la tusentalskronor på testet. Men visst var det kul att få sitta hela dagar och svara på självskattningstest och liknande....
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-21 18:30:17

Kikarn skrev:Jag var på någon sorts utredning för många år sedan, och det var tester under två dagar, och sedan fick jag sammandraget och testresultat av arbetspsykologen.
Vet inte varför jag skulle dit, det var onödiga kostnader för af, tycker jag? De kom fram till att jag hade en god allmänbildning, hade god inlärningsförmåga, hade god teknisk (grrr!) förmåga och vad det nu var, inget av det var någon överraskning, jag hade kunnat berätta det för dem utan att de la tusentalskronor på testet. Men visst var det kul att få sitta hela dagar och svara på självskattningstest och liknande....


Hihi, det får mig att tänka på när jag gick på några dagars testning på dåvarande AMI. Det de kom fram till var att jag kunde göra vad jag ville, bara jag bestämde mig för nåt. Typ. Och så att jag kunde jobba på min siffer-aversion (nån form av dyskalkuli tror jag numera).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-06-21 18:35:23

MsTibbs skrev:Men du hade väl ingen aspergerdiagnos än?


Stämmer, men han anser det jag skrev. Och har skrivit det i ett intyg till AF (vilket han tog extra betalt för). Antar att han kan skriva ett diagnosutlåtande rätt lätt, fast han vill ha extra betalt då med.


MsTibbs skrev:Läkaren kanske vill ha mer beslutsunderlag?


Jo så är det nog. Mina föräldrar går inte att fråga och min syster verkar han inte så intresserad av att prata med.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2009-06-21 19:05:58

barracuber skrev:
MsTibbs skrev:Men du hade väl ingen aspergerdiagnos än?


Stämmer, men han anser det jag skrev. Och har skrivit det i ett intyg till AF (vilket han tog extra betalt för). Antar att han kan skriva ett diagnosutlåtande rätt lätt, fast han vill ha extra betalt då med.


MsTibbs skrev:Läkaren kanske vill ha mer beslutsunderlag?


Jo så är det nog. Mina föräldrar går inte att fråga och min syster verkar han inte så intresserad av att prata med.


Jag tänkte att han kanske skickade dig till AP just för att få mer info, av någon anledning? Annars skulle han ju kanske tom tjäna pengar på att ge dig diagnos medsamma?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2009-06-21 19:16:57

MsTibbs skrev:Jag tänkte att han kanske skickade dig till AP just för att få mer info, av någon anledning? Annars skulle han ju kanske tom tjäna pengar på att ge dig diagnos medsamma?


jo han tar extra betalt för intyg har jag ju förstått.

Ibland undrar jag hur mycket npf han kan. Tror han har halkat in på npf rätt sent i livet (han är lite äldre) men han påstår att han har AS-diagnostiserat folk tidigare. Jag har fått honom att läsa en och annan bok, bland annat Karin Stadler, eftersom den stämmer bra på mig i vissa delar.

Han tycker mina problem mest är arbetsrelaterade. Exempelvis är jag gift och har barn så jag har det inte dåligt på det sättet.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-08-16 18:39:51

Jo, då har själv viss erfarenhet av en arbetspsykolog men som tyvärr i mitt fall såg mer till diagnosen än till min personlighet
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Inläggav Lakrits » 2009-08-16 18:46:22

Min far jobbade sina sista år innan pensionering som arbetspsykolog. Han tyckte att det var mentalt jobbigt, eftersom det är så mycket för patienten och dennes fortsatta liv, som beror på vad psykologen kommer fram till. Samtidigt kunde det vara bra att kunna styra en person ifrån ett fruktlöst arbetssökande (p.g.a. sjukdom, medfött funktionshinder eller annat) till att få hjälp att ta itu med det som orsakat problemen.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-08-16 18:53:44

Vill ogärna lämna ut för mycket information men hade kontakt med en arbetspsykolog i gymnasiet. I mitt fall blev det tyvärr så att på grund av viss (misstanke) om påverkan från så avrådde hon mig från att börja ta steget mot ett självständigt liv. Det vill säga flytta hemifrån, studier efter gymnasiet, vägra söka 50% tjänst efter gymnasiet. Det är naturligtvis inget fel i detta om det skulle kännas rätt för någon. Alla är olika även Aspergers -. Jag har personligen ambitioner som många försökt avrådda mig ifrån, bland annat högre studier, flytta hemifrån och söka arbete den vanliga vägen.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 20:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Inläggav sommar » 2009-08-16 19:09:45

Jag fick ingen arbetspsykolog men undrar om jag inte haft rätt till det. Det nämndes inte ens för mig. :( Jag fick själv komma fram till vad jag ville jobba med genom praktik och skulle söka jobb på egen hand liksom Nt:s. Som väl är hittade rehabhandläggaren ett lämpligt jobb kort därefter och där är jag kvar. :)
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in