Varför har vi så svårt att få jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav nano » 2009-12-02 4:30:07

Det var ju någon tjej på något ställe för väldigt unga AS-barn som fått kicken på lite märkligt vis och blivit utfryst efter att ha berättat att hon själv var AS-are.

Har för mig hon nämnde något om att hon fick kontakt med barnen lättare än sina kollegor som jobbat många år.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:50:20, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-12-02 8:46:05

nano skrev:Det var ju någon tjej på något ställe för väldigt unga AS-barn som fått kicken på lite märkligt vis och blivit utfryst efter att ha berättat att hon själv var AS-are.

Har för mig hon nämnde något om att hon fick kontakt med barnen lättare än sina kollegor som jobbat många år.


Men gud! Vad är det för fel på folk..?! :shock:
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav svempus » 2009-12-02 10:19:26

letar själv jobb just nu har inte hittat något som jag har trivits med än får väll se om man kan få en osa anställning på komunen går inte de så blire till att hitta en annan utbildning än skogen som jag är utbildad innom får se vad som händer vill ha ett mekaniker jobb.....
Senast redigerad av svempus 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Re: Jobb

Inläggav Hyper » 2009-12-03 1:53:14

Dalakille skrev:Men om jag ska se till mig själv ändå så är det nog för att jag har väldigt begränsade intressen. Och att jag har svårt för att låtsas vara tillräckligt engagerad och intresserad av ett jobb jag mest vill ha för att det verkar ok, och för att jag vill tjäna pengar. Det är sällan jag stöter på jobb när jag söker som jag känner att wow det här jobbet vill jag verkligen ha.

Så då kanske ansökningarna inte blir så bra. Sen verkar det ju som att man ska vara värsta framåt och ringa och tjata också. Sen kanske det tyvärr är så också att om man har svårt att få kompisar, så har man svårt att få ett jobb också. Man ska vara framgångsrik från början i vårat samhälle tyvärr.

Detta är precis vad jag också känner.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-22 20:02:20

Letade efter jobbtipsartråden och hittar den inte. Häromdagen läste jag om ett jobb som jag tänkte skulle kunna passa nano eller kanske nån annan duktig el-, teknik- och allfixartyp härinne.

Musikmuseet söker Museitekniker med inriktning på elektronik och ljud

Musikmuseet har många interaktiva utställningar. Det mesta handlar om ljud ur någon aspekt:
Ljud (men även ljus, rörelse etc) som sätts igång via t ex IR-deckare eller datorprogram. Ljudapplikationer och ljud- eller filmexempel som besökarna ska kunna styra eller påverka på olika sätt.

Vi söker dig som kan konstruera nytt efter utställningsmakarnas önskemål,
reparera befintlig apparatur (kan innehålla t ex programmerbara kretsar) etc samt vara med vid upphandling av större nyinvesteringar på området.

Du är van vid programmering, styrning, konstruktion, reparationer samt
har bra koll på marknaden och teknikutvecklingen.

Vi tror att du är klurig och händig i största allmänhet och har lätt för att tänka nytt. Du kommer att arbeta självständigt samt tillsammans med andra i Utställningsgruppen, som du tillhör.

Vi är en ganska liten arbetsplats och du måste därför ibland rycka in och utföra även andra arbetsuppgifter vid akuta behov.


Frågor kan ställas till Åsa Frid, tel 08-519 554 57. Facklig representant är
Agneta Nordqvist (ST) tel 08-519 554 87 och Bo Nordenfelt (SACO) tel 08-519 554 03

http://e-rekrytering.wise.se/smus/syndi ... ement.aspx
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-12-22 20:10:01

alfapetsmamma skrev:Letade efter jobbtipsartråden och hittar den inte.


Here you go! <a href="http://www.aspergerforum.se/jobbtipsartraden-for-npf-are-t9331.html?highlight=jobbtipsartr%E5den">Jobbtipsartråden för npf:are</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav nano » 2009-12-22 20:13:53

Tackar och bockar alfapetsmamma :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-12-22 20:17:04

Gillar tonen i den annonsen. Inte sån extrem fokusering på stresstålig, utåtriktad, säljinriktad, resultatdriven som 99 % av dagens annonser. Skulle önska att jag kunde söka den.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2009-12-22 20:21:54

barracuber skrev:Gillar tonen i den annonsen. Inte sån extrem fokusering på stresstålig, utåtriktad, säljinriktad, resultatdriven som 99 % av dagens annonser. Skulle önska att jag kunde söka den.


Det är många kufar där tydligen så jag tror säkert man skulle kunna trivas där som nörd, bara man är tillräckligt haj på det de efterfrågar, för som jag hörde behöver man i det närmaste ingenjörskunskaper, även om jag inte ser att de nämner nåt krav på formell utbildning, vilket är trevligt. (Det där om vad man behöver kunna sa en som jobbat där, när jag nämnde annonsen. Eller, han sa väl att den som jobbar nu och antagligen är pensionsmässig är något av en trollkarl... ;))
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:50:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Jnx » 2009-12-22 22:10:18

"Vi är en ganska liten arbetsplats och du måste därför ibland rycka in och utföra även andra arbetsuppgifter vid akuta behov. "

Farlig bisats där, man får passa sig så man inte blir it-support. ;)

Ser ju annars ut som ett perfekt jobb för den med brinnande intresse för att göra intressanta saker med teknik. Ett riktigt drömjobb, skulle jag varit arbetslös skulle jag sökt direkt. :)
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Varför har vi så svårt att få jobb?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 3:53:56

Jag har nog problem med för mycket intryck. Numera. Som yngre klarade jag att jobba heltid, men numera har jag både problem med måendet och med orken. :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför har vi så svårt att få jobb?

Inläggav rapchic » 2018-03-15 7:29:53

Har inte läst hela tråden men en stor anledning till varför jag tror det är svårare för oss att få jobb är att vi upplevs ofta lite udda då vi träffar andra. Det är många små saker som flyter ihop till en stor udda känsla. Som hur länge vi kollar folk i ögonen då vi pratar och hur vi gör det. Hur rösten är, hur vi pratar om oss själva osv osv.

Jag har fått öva rejält innan jag fick mitt första riktiga vick vid sidan av mitt företag.

Bland annat har jag lärt mig massor då jag föreläst, det har varit guld värt

Det sociala är ju det viktigaste när det gäller att få jobb, inte vad för papper man fått från någon skola (undantag finns såklart) så passar man inte in socialt så är det mycket svårare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Varför har vi så svårt att få jobb?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-15 8:17:52

rapchic skrev:Har inte läst hela tråden men en stor anledning till varför jag tror det är svårare för oss att få jobb är att vi upplevs ofta lite udda då vi träffar andra. Det är många små saker som flyter ihop till en stor udda känsla. Som hur länge vi kollar folk i ögonen då vi pratar och hur vi gör det. Hur rösten är, hur vi pratar om oss själva osv osv.

Jag har fått öva rejält innan jag fick mitt första riktiga vick vid sidan av mitt företag.

Bland annat har jag lärt mig massor då jag föreläst, det har varit guld värt

Det sociala är ju det viktigaste när det gäller att få jobb, inte vad för papper man fått från någon skola (undantag finns såklart) så passar man inte in socialt så är det mycket svårare


Jag håller med. Arbetsgivaren vill inte ta någon risk. Om hen inte kan sätta fingret på oss blir det svårt för honom att se oss arbeta med det som krävs av jobbet. Eftersom det förblir oklart för hen vad vi är kapabla till. Arbetsgivare vill i regel vara säkra på den som de anställer då det finns flera kandidater men även är en anställning förenad med skyldigheter för honom och dessutom företräder vi hans företag i viss mån.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in