Jag vill att hela världen ska veta att jag har AS men...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fantasi » 2009-12-12 13:36:53

TheBoxSaysNo skrev:Vad som är konstigt och inte konstigt är helt subjektivt.
Bara för att en upplever sig själv som konstig betyder det inte automatiskt att alla man träffar har samma upplevelse av en.


Vad som är konstigt och inte konstigt är väl inte subjektivt?
- Det bestäms ju av normen..eftersom om en person uppfattar en annan som konstig så är det ju för att den refererar till något - det som är vanligast att se för just den individen, så på så vis håller jag med.

Men samtidigt så är det ju så att EN person inte bestämmer för resten av befolkningen vad som är normalt, utan vad som är verkligen ÄR norm bestäms genom att ta "medelvärdet" på hur ALLA beter sig. Hamnar man då utanför "normalfördelningskurvan" så är man ju konstig enl. definition.

Det gör att ibland kan i stort sett samtliga individer i hela samhällen med rätta kan defineras som konstiga med avseende på dess befolkning.

Inte för att det är praktiskt, men det är ju principmässigt korrekt.


Zombie:
Kvistigt det där med om man ska förklara sin konstighet eller ej.

Ibland tar man fel på ens att folk märker den, även om man själv är säker.

Och en förklaring måste ges vid väldigt noggrant valt rätt tillfälle och till rätt bedömd person för att inte få motsatt effekt. Ofta får den tyvärr det. Många är rädda, fördomsfulla, tycker inte om att man lämnar ut sig så och så vidare. Det har man lätt dålig koll på som aspergare. Och har man en gång gett den kan man inte ta den tillbaka, men en tillbakahållen förklaring kan man alltid ge när man känner sig (ännu) säkrare. Kanske man också missar någon glad överraskning. Men hur stor risk är det värt?


Håller med.
Senast redigerad av Fantasi 2011-05-04 23:16:07, redigerad totalt 1 gång.
Fantasi
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2009-12-09
Ort: Större tätort

Inläggav Zirre » 2009-12-15 2:05:40

opteron skrev:
Zirre skrev:Det var tråkigt att höra.


Var det ironi? Jag förstår mig inte på ironi.


Ingen ironi alls!
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 23:16:07, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav lasseivägen » 2009-12-15 22:21:09

Har berättat lite gran på jobbet, för att förklara vad mina utbrott av svordomar, över hopplösa datorprogram beror på, och hur svårt det är att behärska utbrotten. Har dessutom försökt att förklara min bristande förmåga att tolka underförstådda sociala mönster. Och även att man kanske missförstår mina signaler.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in