Tycker ni att det här är typiskt AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Hyper » 2009-12-14 15:17:21

earlydayminer skrev:
Bror Duktig skrev:
earlydayminer skrev:[quote="Bror Duktig"][quote="earlydayminer"]Tufft!! :) Då är man bra insnöad.

Jag gjorde massa intros till filmer.

Ja, hehe, jag spelade MS Röj tills jag fick mycket ont i axeln, typ musarm/tennisarmbåge-liknande. Nu kan jag inte hålla på så mycket med sådant längre eftersom jag får ont ganska snabbt igen.

Och, jag måste alltid tänka "oh det här var givande och roligt, sluta genast" eftersom alltid när jag gör saker som ger mig något, så förstörs allt annat i livet. P.g.a. att jag inte kan byta fokus, avbryta och hålla på utan problem.


Hur ska jag tolka det? Bildligt? Menar du vardagliga saker och att bry dig om andra? I sådana fall håller jag med. Fast jag var i o f s ganska insnöad i WoW, eller jo. Jag var helt fast. Spelade minst 10 timmar per dag i över 1½ år. Gissa tre gånger vad som fick mig att sluta spela så mycket.

Jag menade att jag tappar alla rutiner, glömmer att äta, det går en massa energi åt att komma ihåg och genomföra hundens promenader, jag städar inte alls - allt blir kaos. Ordentligt. Som det var förr, när jag "levde" och gjorde trevliga saker.

Alltså, jag kan inte få ihop de vardagssysslor som folk gör, utan att lägga ned allt trevligt.

Jag försöker med hjälp av eget schema, men ändå, jag måste planera och tänka att ditten eller datten är det bäst att jag inte gör för det är så givande att min vardag (rutiner/sysslor) går sönder.[/quote]

Hm, jag fungerar nog likadant som du. Men jag är envis som en åsna och har mitt schema i mitt huvud. Tyvärr är det nog inte lika effektivt som ett på papper. Konstigt det där, att man måste övertyga sig själv med hjälp av att skriva ner det.[/quote]

Samma med mig för städandet och så.. glömmer liksom bort det/orkar inte och sitter vid datorn istället. Det ligger 3 veckor gammla hårbollar överallt och jag luktar apa för jag har inte dushat på 3 dagar.

Det är bra att ha en rutin hur man ska städa, typ varje dag klockan 10 på morgonen ska jag dusha! Varje vecka på onsdag dammsuga!

Men jag tror inte det beror på aspergers dock, vad jag vet så är det många ungdomar som har dem städ-problemen.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav earlydayminer » 2009-12-14 15:31:44

Superbra på att organisera och sortera. Men jag är värdelös på att städa, dessutom vägrar jag att använda dammsugare. Sopar för hand.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Hyper » 2009-12-14 15:33:59

Kom och tänka på en till sak om att fascineras.

Jag tycker det är intressant med Anti-Virus program, för många är det bara en tråkig grej att behöva skanna datorn, men jag kan typ sitta och stirra på skanningen och se om den hittat nått virus. Svårt att förklara, men det är fascinerande att programmet liksom har förmågan att hitta och ta bort skadlig kod.

Har hänt att jag lagt in virus på min dator med flit, och skannat den bara för att se hur Anti-Viruset tar bort den.

Som folk i min närhet har kommenterar ibland: "Är det kul eller att sitta och glo på det där?"
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Hyper » 2009-12-14 15:37:56

earlydayminer skrev:Superbra på att organisera och sortera. Men jag är värdelös på att städa, dessutom vägrar jag att använda dammsugare. Sopar för hand.

Jag suger på att organisera :(
Det skyller jag nog min asperger på, för jag har allmänt svårt för att planera, ta eget ansvar och anpassa mig till främmande miljöer.

Fast det kanske blir bra/bättre med träning också :)

Varför vill du inte använda dammsugare?
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Parvlon » 2009-12-14 15:51:27

Hyper skrev:Kom och tänka på en till sak om att fascineras.

Jag tycker det är intressant med Anti-Virus program, för många är det bara en tråkig grej att behöva skanna datorn, men jag kan typ sitta och stirra på skanningen och se om den hittat nått virus. Svårt att förklara, men det är fascinerande att programmet liksom har förmågan att hitta och ta bort skadlig kod.

Har hänt att jag lagt in virus på min dator med flit, och skannat den bara för att se hur Anti-Viruset tar bort den.

Som folk i min närhet har kommenterar ibland: "Är det kul eller att sitta och glo på det där?"
:D Nästan lika kul som att ta bort ett virus i taget för hand. Då har man alltid något att göra. Dra ner vx.netlux.org och scanna mappen där filerna ligger med ett "msdos" antivirus, t.ex avg eller mcafee. Skitkul, netlux har massa gamla virus ifall du vill bli infekterad av ett riktigt virus oxå. Nu för tiden så är det mest trojaner och reklamgrejjer, jag vet dock inte om intresset har med AS att göra. Folk tycker det är skumt, så kanske.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav earlydayminer » 2009-12-14 15:55:36

Hyper skrev:
earlydayminer skrev:Superbra på att organisera och sortera. Men jag är värdelös på att städa, dessutom vägrar jag att använda dammsugare. Sopar för hand.

Jag suger på att organisera :(
Det skyller jag nog min asperger på, för jag har allmänt svårt för att planera, ta eget ansvar och anpassa mig till främmande miljöer.

Fast det kanske blir bra/bättre med träning också :)

Varför vill du inte använda dammsugare?


Hm! Men vad jag har förstått så är många personer med Asperger superb på att organisera, så länge vi kommer igång. Jag har både Aspergers och ADHD. Jag ska tydligen vara värdelös på att organisera. Men icke, jag är extrem. Och det har jag alltid varit. Jag må ha varit stökig av mig när jag var i tonåren, men jag organiserade väldigt bra. Har en frimärkssamling som jag organiserade när jag var 9 år, tror jag. Perfekt organiserad i kategorier och efter frimärkets värde. :)

Varje gång jag ser det så blir jag lycklig. För mig är det ett tecken på att jag alltid varit sådan, inte att det är inlärt.

Dammsugare låter och jag litar mer på min hand än på en maskin.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Hyper » 2009-12-14 16:31:53

Parvlon skrev::D Nästan lika kul som att ta bort ett virus i taget för hand. Då har man alltid något att göra. Dra ner vx.netlux.org och scanna mappen där filerna ligger med ett "msdos" antivirus, t.ex avg eller mcafee. Skitkul, netlux har massa gamla virus ifall du vill bli infekterad av ett riktigt virus oxå. Nu för tiden så är det mest trojaner och reklamgrejjer, jag vet dock inte om intresset har med AS att göra. Folk tycker det är skumt, så kanske.

Jo sånt låter skoj :P

Jag är rätt övertygad om att det har med AS att göra. Visst kan en NT också fastna för saker, men det verkar inte alls vara lika vanligt, och dem fastnar heller inte så intensivt/besatt som vi gör.

Som exempel, min NT polare kan också tycka att en målsökande elboll är skoj då och då. Men han leker inte/håller på med dem så mycket som jag gör, och pratar inte om det på det sättet jag gör. Är liksom inte "besatt".

Fan, jag brukade bygga bana till Warcraft 3 förut, och då gjorde jag så att soldaterna skjöt stora, långsamma målsökande eldbollar som följde efter fienderna. Jag älskade att göra sånna banor.

Jag har aldrig sett en NT vara intresserad av en sådan detalj på det sättet. Så jag är nog speciell på det (som andra aspergare).

earlydayminer skrev:Hm! Men vad jag har förstått så är många personer med Asperger superb på att organisera, så länge vi kommer igång. Jag har både Aspergers och ADHD. Jag ska tydligen vara värdelös på att organisera. Men icke, jag är extrem. Och det har jag alltid varit. Jag må ha varit stökig av mig när jag var i tonåren, men jag organiserade väldigt bra. Har en frimärkssamling som jag organiserade när jag var 9 år, tror jag. Perfekt organiserad i kategorier och efter frimärkets värde. :)

Varje gång jag ser det så blir jag lycklig. För mig är det ett tecken på att jag alltid varit sådan, inte att det är inlärt.

Dammsugare låter och jag litar mer på min hand än på en maskin.

Det är väl som vanligt, aspergare är olika och kan vara bra på olika saker.
Men det kanske är så, att man som aspergare är bra på att organisera det man är intresserad/duktig på?

Jag själv är ofta duktig/nogran på att organisera fil-systemet på min dator. Jag har det lite som en "fix-idé/tvång", att allt ska ligga i rätt mappar med sunda namn och beskrivningar.

Det är en sak som en NT polare har anmärkt på förut, han tycker jag har överdrivit mitt sätt att organisera mappar och filer på datorn.

Men ska nån tala om helt nya uppgifter för mig, så blir det svårt. Det är bland annat därför jag har svårt att skaffa jobb, för att jag inte klarar utföra uppgifterna rätt och lära mig dem tillräckligt snabbt, och jag arbetar för långsamt.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav earlydayminer » 2009-12-14 16:55:29

Hyper skrev:
earlydayminer skrev:Hm! Men vad jag har förstått så är många personer med Asperger superb på att organisera, så länge vi kommer igång. Jag har både Aspergers och ADHD. Jag ska tydligen vara värdelös på att organisera. Men icke, jag är extrem. Och det har jag alltid varit. Jag må ha varit stökig av mig när jag var i tonåren, men jag organiserade väldigt bra. Har en frimärkssamling som jag organiserade när jag var 9 år, tror jag. Perfekt organiserad i kategorier och efter frimärkets värde. :)

Varje gång jag ser det så blir jag lycklig. För mig är det ett tecken på att jag alltid varit sådan, inte att det är inlärt.

Dammsugare låter och jag litar mer på min hand än på en maskin.

Det är väl som vanligt, aspergare är olika och kan vara bra på olika saker.
Men det kanske är så, att man som aspergare är bra på att organisera det man är intresserad/duktig på?

Jag själv är ofta duktig/nogran på att organisera fil-systemet på min dator. Jag har det lite som en "fix-idé/tvång", att allt ska ligga i rätt mappar med sunda namn och beskrivningar.

Det är en sak som en NT polare har anmärkt på förut, han tycker jag har överdrivit mitt sätt att organisera mappar och filer på datorn.

Men ska nån tala om helt nya uppgifter för mig, så blir det svårt. Det är bland annat därför jag har svårt att skaffa jobb, för att jag inte klarar utföra uppgifterna rätt och lära mig dem tillräckligt snabbt, och jag arbetar för långsamt.


Det är mycket möjligt. Men jag är bra på att organisera det mesta förutom om det är tillställningar. Jag skulle inte kunna ta mig ann att sitta och prata med folk för att fixa till en festival eller liknande.

Jag har verkligen ordnat i mitt filsystem. Faktum är att det är ganska överdrivet, men det är så jag vill ha det. Min "NT"-kompis säger likadant. Att jag har överdrivet, han har inte sorterat whatsoever.

Beror på vilket yrke jag skulle jobba inom. Är det välstrukturerat och ett schema med tydliga uppgifter går det bra. Men det blir lätt att dessa som ska vissa ens uppgifter strular till det och förvirrar en med en massa knepigt snack som man inte behöver, eller ens är intresserad av.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Bror Duktig » 2009-12-14 17:11:54

Hyper skrev:Kom och tänka på en till sak om att fascineras.

Jag tycker det är intressant med Anti-Virus program, för många är det bara en tråkig grej att behöva skanna datorn, men jag kan typ sitta och stirra på skanningen och se om den hittat nått virus. Svårt att förklara, men det är fascinerande att programmet liksom har förmågan att hitta och ta bort skadlig kod.

Har hänt att jag lagt in virus på min dator med flit, och skannat den bara för att se hur Anti-Viruset tar bort den.

Som folk i min närhet har kommenterar ibland: "Är det kul eller att sitta och glo på det där?"

LOL Jag satt förr och tittade på grafiken till defrag på datorn. Nu för tiden verkar det inte finnas något grafik att titta på dock. Kanske lika bra så man inte gör ännu fler "meningslösa saker".

Jag skulle också kunna lägga in virus med flit för att kolla om programmet hittar den, och hade säkert gjort det för 10 år sedan.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:19:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-12-14 17:15:54

Hur överdriver man organisationen av filer och mappar???

Ska man sortera, och sedan ta 5 % av filerna och slumpmässigt byta namn på dem och strö ut dem lite varstans? ;)

Jag har inte stenkoll nu som för några år sedan, jag orkar helt enkelt inte.

Men jag har ändå rätt god ordning. Mitt skrivbord är där jag dumpar saker som jag inte orkar ordna.

Sedan fiinns en massa dumma förinställda mappar där mottagna filer och sådant hamnar om man inte förekommer och byter målmapp. Sådant gillar jag inte. Jag vill välja själv varje gång, och jag vill INTE att datorn bestämmer sig för att den eller den mappen, öppnar vi INTE förinställt, du får bläddra dig fram varje jävla gång.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:19:22, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav earlydayminer » 2009-12-14 17:25:21

Exempel:
[img]http://i48.tinypic.com/11tmosn.jpg[/img]
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:19:23, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Hyper » 2009-12-14 17:47:20

earlydayminer skrev:Beror på vilket yrke jag skulle jobba inom. Är det välstrukturerat och ett schema med tydliga uppgifter går det bra. Men det blir lätt att dessa som ska vissa ens uppgifter strular till det och förvirrar en med en massa knepigt snack som man inte behöver, eller ens är intresserad av.

Jo, det MÅSTE vara tydliga uppgifter för att jag ska ha chans på ett jobb.

På mitt första jobb, som jag bara kunde ha i knappt 2 veckor för att allt sluta med katastrof för att jag hade gjort fel, så fick jag inga tydliga uppgifter. Då blev det fel direkt.

Jag gick och frågade arbetskollegor/chefer hela tiden: "Vad ska jag göra nu? Hur gör man nu? Hur gör man med det här?", för jag, som sagt, har svårt att ta ansvar och tänka själv. Dyker det upp nått nytt, så måste jag fråga någon hur jag bör göra.

Så, mitt andra försök till jobb, så sa jag på arbetsintervjun, att jag måste ha tydliga uppgifter. (med det jobbet gick åt skogen likaså).

Bror Duktig skrev:LOL Jag satt förr och tittade på grafiken till defrag på datorn. Nu för tiden verkar det inte finnas något grafik att titta på dock. Kanske lika bra så man inte gör ännu fler "meningslösa saker".

Jag disfragmentera min Vista dator för nåra veckor sen, jag la faktiskt märke till då att det grafiska var borta. Fattar inte varför.. för det är ju bra att se hur snabbt datorn jobbar tycker jag, och hur det går.

Men som du sa, det är ju bra för aspergare som blir besatt i att glo på det där :P
(Microsoft kanske hade fått mycket klagomål från aspergare som inte kan slita sig från att fascineras) xD

earlydayminer skrev:Exempel:

Det är typ ungefär så jag organiserar också.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Bror Duktig » 2009-12-14 18:07:32

Hyper skrev:(Microsoft kanske hade fått mycket klagomål från aspergare som inte kan slita sig från att fascineras) xD
:-)027
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav earlydayminer » 2009-12-14 18:19:15

Hyper skrev:
earlydayminer skrev:Beror på vilket yrke jag skulle jobba inom. Är det välstrukturerat och ett schema med tydliga uppgifter går det bra. Men det blir lätt att dessa som ska vissa ens uppgifter strular till det och förvirrar en med en massa knepigt snack som man inte behöver, eller ens är intresserad av.

Jo, det MÅSTE vara tydliga uppgifter för att jag ska ha chans på ett jobb.

På mitt första jobb, som jag bara kunde ha i knappt 2 veckor för att allt sluta med katastrof för att jag hade gjort fel, så fick jag inga tydliga uppgifter. Då blev det fel direkt.

Jag gick och frågade arbetskollegor/chefer hela tiden: "Vad ska jag göra nu? Hur gör man nu? Hur gör man med det här?", för jag, som sagt, har svårt att ta ansvar och tänka själv. Dyker det upp nått nytt, så måste jag fråga någon hur jag bör göra.

Så, mitt andra försök till jobb, så sa jag på arbetsintervjun, att jag måste ha tydliga uppgifter. (med det jobbet gick åt skogen likaså).


Jag är livrädd för att förlora ett arbete när jag väl får det. Men jag fick hör att min fascination av hur något så ömtåligt som en mask klarade av att ta sig så djupt genom hård mark tydligen hade stört en där. Denna person, som vanligtvis snackade skit om alla som var lediga, störde mig så mycket att jag hoppade av praktiken. Jag totalvägrar att jobba med människor som pratar om andra som inte är närvarande. Jag fick hör av den andra killen med bl a Aspergers, att denna personen hade talat om mig.

Faktum är att jag hatade den personens sätt att styra, alla 5-minuters pauser var 20:e minut, och en rad massa saker som jag inte delade med denne.

En annan sak var att personen slängde fimpar och plast (kan inte bevisa plasten, men jag är ganska så säker) i naturen. Vi jobbade i en ekologisk trädgård. Vilken jävel, vet du.

Du verkar ha varit i en situation som jag var i också. Fy fasiken vad jobbigt det är. :( Man känner sig dum i huvudet.

Hyper skrev:
earlydayminer skrev:Exempel:

Det är typ ungefär så jag organiserar också.


Fint. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:19:23, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Hyper » 2009-12-14 18:37:56

Du hade tydligen otur med arbetskollegor då.

earlydayminer skrev:Du verkar ha varit i en situation som jag var i också. Fy fasiken vad jobbigt det är. :( Man känner sig dum i huvudet.

Jag hade inga problem med arbetskollegor. Mitt problem var att jag var seg på att lära mig uppgifterna och förstå dem rätt.

Jag klarar inte att nån säger uppgifter muntligt till mig heller. Typ, om nån säger: "Ställ den där pallen bland dem andra pallarna där ute, sen sopa undan gruset där, och ställ undan bordet, för vi ska förbi med trucken här sen"... så fattar jag ingenting. Då blir det att jag får gå och fråga hela tiden: "Vad skulle jag göra nu?".
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Japp samma här

Inläggav Fleras » 2010-01-03 13:37:36

Jag fastnar för detaljerna ser inte helheten
Förutom att jag samlar på saker där detaljerna betyder allt så för jag ofta egen statestik . Detaljerna på samlarsakerna måste vara perfekt jag för ofta statestik över dom som för statestik alltså tar reda på hur dom gör.
Sen ser jag ofta detaljerna på tv;film som inte andra ser
folk blir ofta förvånande när jag berättar min syn och snabbt är vi vidare till det normala. Väldigt jobbigt (=

Sen i det sociala är det ännu värre jag ser allt som inga andra ser och fastnar där i evighet varför gjorde hon/han så.

Ett annat exempel
Saker ska göras en viss dag och jag oroar mig långt i förväg drar upp olika detaljer/senarior medans andra bara harklar ur sig det löser sig.
Då kan det oxå kännas hemskt vad mena han/hon osv.

Men jag accepterar det här i dag och det gör det verkligen lättare att leva trots allt

Allt i stora drag
Senast redigerad av Fleras 2011-05-04 23:19:23, redigerad totalt 1 gång.
Fleras
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2009-12-19

Inläggav geocache » 2010-01-03 14:27:04

Hej Hyper!

Jag har inga problem med detta med fokus på detaljer i förhållande till fokus på helheten. Helt enkelt fokuserar jag bara så länge, så mycket, på detaljerna att jag har en klar "bild" av helheten. Enklast så tycker jag, dessutom :wink:!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in