”Vi ska förändra attityden till alla som är psykiskt sjuka”

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-11-01 23:13:25

ragnevi skrev:Jag sitter med i referensgruppen.

Modellen som ligger till grund för den svenska kampanjen är främst vad som gjorts i England och Skottland, där man haft med Stephen Fry bland annat.

Jag har inom referensgruppen framfört vid ett par tillfällen att det som regeringen gjort med de nya sjukförsäkringsreglerna egentligen leder till att skapa stigmatisering gentemot personer med psykisk ohälsa.
Att tala om utanförskap har lett till ett klassiskt vi- och dom-tänkande. Man har överdrivit talet om bidragsfusk, fast sjukförsäkringen snarare varit överfinansierad och i själva verket pågick inget omfattande fusk. Retorik som bidragsberoende ger intrycket av att vara sjuk handlar om ett missbruk.
När människor är sjukskrivna på grund av något som inte syns, så blir de också lättare offer för människors fördomar.

Det är främst Christina Husmark Pehrsson som vägrar att inse sambandet.


Bra att du sitter med där. Det inger en viss form av hopp.

Både regeringen (s) och regeringen (blågrön röra) har gått ut hårt med att tvinga ut folk på arbetsmarknaden genom tal om fusk med sjukbidrag och liknande.

FK själva skriver dock att man beräknar antalet sjukskrivna kommer att öka enormt nästa två åren. Just för att de som är sjukskrivna nu inte blir friskare för att regeringen vill det. Ska strax skapa ny tråd om det, jag läste det i DN idag nämligen.

Husmark-Persson och Axen-Ohlin verkar vara av samma överlägsna föraktfulla skrot och korn. "Om de inte har bröd, varför äter de inte bakelser istället?"
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:48:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-11-01 23:19:01

Instämmer med weasley och ragnevi. Bra att åtminstone någon av oss sitter med i sådant som den där referensgruppen och att den personen dessutom är vettig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:48:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ragnevi » 2009-11-02 0:51:07

Fast jag har en ny favorit, från Naymko Sabuni som mycket väl faller in i bakelse-kategorin:

"Om din tjejkompis inte har råd att dansa, så kanske hon kan spela fotboll istället. Det kostar inget…"

Sagt när Integrationsministern på besök i Göteborg diskuterade varför ungas engagemang inom föreningslivet var lägre i förorterna var lägre och en tjej poängterade att hennes kompis fått sluta dansa eftersom hennes mamma var arbetslös.

Uppvuxen med två bröder som spelade fotboll vet jag, tillskillnad från Sabuni, vad ett par fotbollsskor och övrig utrustning kostar, att det kräver bil, körkort och bensin, även om samåkning med de andra barnens föräldrar sker, tid för att följa med på matcher, fotbollsläger och klubbavgifter.

Dans är nog betydligt billigare att hålla på med.

Fast min Sabuni-favorit är nog ändå när hon besöker Rosengård utanför Malmö och säger:

- Det är viktigt att ni alla får ett jobb, så att ni kan flytta härifrån…
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 21:48:52, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav regnif » 2009-11-02 1:08:20

Finns det inget sånt här aktivt arbetande mot detta att göra ofta? Inget seminarium man går till två gånger om året, bara. Lite roligare grejer alltså.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:48:52, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-11-02 1:10:08

Kahlokatt skrev:Vi pratar vackert och drar en vals
Men någon skillnad gör vi ej alls
Ty vi kan aldrig komma till skott
Det ser så bra ut på papper blott
:roll:


Hehe, det här var ju fint :)
Eller delvis
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav BMW » 2009-11-02 3:19:38

"Attitydambassadörer" och "sanitetstekniker"...kiss my ass :lol: :twisted:
Dessa titelkåta fånar...hela samhället borde reformeras...i grunden!
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Inger » 2009-11-02 6:02:02

Jag har tyvärr alltid haft väldigt svårt för den människan. Hon verkar ha otur så fort hon öppnar brödluckan.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-02 12:42:12

Ragnevi, om du vill ha ett offer för rehab-kedje-pratet att intervjua o sen referera till så ställer jag gärna upp. Jag blir utförsäkrad, och damen från FK säger att det är meningslöst att ha ett möte, för det finns ändå inget att göra.

Hon tyckte jag skulle in på AFs program, men det står tydligt i nån pdf om AF och funktionshinder/psykisk ohälsa att arbetslivsinriktad rehabilitering bara ska komma ifråga om den medicinska rehabiteringen är på god väg.

Själv har fått sjukskrivning och ett gäng sömntabletter och lugnande. That's it. Vill jag ha samtal så är det som bjuds på den psykmottagning jag hör till samtal med kurator som är socionom och inte kan ett skvatt om npf, det har hon själv sagt, och det är var sjätte eller åttonde vecka som är budet. Det är mer ansträngande att resumera nåt till de träffarna än att inte ses alls, så det tackade jag nej till.

Jag väntar på bedömning och behandling för PTSD och jag hoppas det ska vara verksamt, men jag är inte döende så förlängd sjukpenning trodde FK-damen inte var nån idé att söka.

En ansökan om förtidspension utifrån föreställningen att jag ALDRIG nånsin mer kommer att kunna jobba eller slutföra mina studier är inte heller nåt alternativ, för mig, eftersom jag ju hoppas att EMDR ska göra att jag t ex skulle kunna jobba på andra behandlingar, som Rememo (arbetsminnesträning som jag får beviljat den dag jag orkar) eller nåt annat.

Hur det tidigare var att vara tvungen att komplettera min toklåga SGI med soc-pengar orkar jag inte ens skriva om, men det tycks vara det "val" jag kommer att hamna i.

Var är vården och rehabiliteringen frågar jag mig? Det vore ärligare att säga att man egentligen skulle vilja skicka mig och folk i min sits till arbetsläger för slutgiltig lösning. Kanske man hoppas folk tar tag i det själva..? Nu låter jag grymt överdriven och bitter men frågan kommer ändå ganska naturligt till mig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nisse » 2009-11-02 17:20:49

alfapetsmamma skrev:
Var är vården och rehabiliteringen frågar jag mig? Det vore ärligare att säga att man egentligen skulle vilja skicka mig och folk i min sits till arbetsläger för slutgiltig lösning.


Jag misstänker att de vill trötta ut oss. Att vi självmant ska komma till insikt att det inte finns något att hämta. Vi ska sluta upp att simulera och istället rycka upp oss, klippa sig och skaffa ett jobb! En tillämpning av tuff kärlek eller vad det nu kallas för?
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Alien » 2009-11-12 18:59:16

Träffade en aspergare igår som berättade att hon skulle vara attitydambassadör.

Särskilt FK behöver upplysas. En ärlig och bokstavstolkande aspie svarar på frågan "Kan du arbeta?"

"Ja", och menar då att den kan ta sig till och från jobbet och utföra sitt arbete. Men den berättar inte att den blir alldeles slut och varken orkar sköta hemmet el ha några sociala kontakter på fritiden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Danne » 2009-11-12 19:10:35

Jag har inte läst igenom den här tråden.
Upptäckte den precis, och tyckte det var ett intressant sammanträffande.

Jag har nämnligen nyligen skickat in just den artikeln till Försäkringskassan som en bilaga till det jag skulle skicka in.
Jag tyckte dom gott kunde läsa den, och jag gillar att slänga tillbaka politikernas fagra ord/löften tillbaka på deras myndigheter/byråkrater.

Om inte annat så kan dom väl torka sig i arslet med sina egna ord, så slipper vi göra det.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-11-12 19:55:03

Alien skrev:Träffade en aspergare igår som berättade att hon skulle vara attitydambassadör.

Särskilt FK behöver upplysas. En ärlig och bokstavstolkande aspie svarar på frågan "Kan du arbeta?"

"Ja", och menar du att den kan ta sig till och från jobbet och utföra sitt arbete. Men den berättar inte att den blir alldeles slut och varken orkar sköta hemmet el ha några sociala kontakter på fritiden.

Tja, för en gångs skull kan väl de där förbannade generaliserande fördomarna spela oss i händerna då.

Inte för att jag prisar oärlighet genom att skriva så, aspergare som inte gör riktigt så enkla feltokningar har minsann nog av andra sätt att göra sig exakt lika missförstådda på. Men de sätten kan nog faktiskt vara för krångliga att lära ut till folk som har levat ett halvt liv utan att stöta på någonting som har gett dem minsta möjlighet att referera till en sådan främmande art som vi är i den sociala praktiken (om också inte i biologin). När även vuxenhabpersonal gör elementära sociala fel stup i ett...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-11-12 21:16:26

KrigarSjäl skrev:Jag ser hellre Pemer, Ragnevi, Torbjörn Andersson mfl informera om AS än ett gäng korridorlejon & byråkrathöjdare från Alliansregeringen


Personer som är otrevliga när man ifrågasätter deras initiativ har jag inget förtroende för (Torbjörn Andersson).

Pemer har jag däremot förtroende för. Ragnevi känner jag inte personligen.

Sedan är det naturligtvis så att folk i allmänheten och vårdinrättningar i synnerhet lyssnar mycket mer på överhögheten än småföreningar som OA. Det kommer man aldrig ifrån. Det är därför som OA måste komma med som remissinstans på utredningar och sånt för att få något reelt inflytande.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2009-11-26 1:10:33

Tydligen ska alla attitydambassadörerna själva ha funktionshinder/sjukdom (det gäller inte bara npf:are), hörde jag i kväll. Det borde borga för det rätta engagemanget.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-26 1:13:16

Det låter lite mer hoppfullt. Hoppas det blir folk som har koll på läget och inte bara okritiska typer fullmatade med myndigheternas egna ord.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2009-12-07 14:54:53

Idag börjar en artikelserie i DN på temat, som heter Är du knäpp eller?

DN Insidan skrev:Är du knäpp, eller?Är psykiskt sjuka människor våldsbenägna? Ska man vara rädd för dem? Okunskapen om psykisk ohälsa är stor. Nu startar en statlig kampanj som ska öka kunskapen och ändra våra attityder.

Kampanjen lyfter fram patienters erfarenhet – Att förändra attityder till psykisk ohälsa, gör man enligt forskningen bäst genom att lyfta fram personer med egen erfarenhet av psykisk sjukdom. Renodlad information hjälper inte särskilt mycket, säger Rickard Bracken, projektledare för ”Attityduppdraget”. Fram till och med 2011 ska regeringen satsa 24 miljoner för att öka kunskaperna om psykisk ohälsa och ändra attityderna till personer med psykiska problem, sjukdomar och funktionsnedsättningar.

Psykisk ohälsa är vanligt. En av fyra är drabbade. Forskning visar också att den upplevda psykiska ohälsan ökar, speciellt bland ungdomar och unga vuxna.

Samtidigt är psykiska besvär, sjukdomar och funktionsnedsättningar fortfarande tabu för många. Och attityderna mot drabbade personer är ofta negativa och präglade av bristande kunskaper och diskriminering. Det gör det svårare för människor som drabbats att söka hjälp, att återhämta sig och hitta strategier för att hantera livet. Detta är bakgrunden till rege­ringsuppdraget, som ska genomföras av myndigheten Handisam tillsammans med patient- och anhörigorganisationerna.

– Vi kommer att jobba på olika sätt, både med mediekampanjer och med riktade insatser till olika yrkesgrupper, som vården, polisen och socialtjänsten, säger Rickard Bracken. Vi ska försöka att också komma in på grundutbildningar, och exempelvis ta upp psykisk ohälsa i arbetslivet – vi vill få företag att ställa sig bakom projektet.

Uppemot hundra ”attitydambassadörer” med egna erfarenheter kommer att medverka i uppdraget. De kan bland annat ”beställas” av företag och organisationer.

– Man skulle kunna tro att det skulle vara svårt att hitta folk som vill berätta öppet, med tanke på de fördomar som finns, säger Rickard Bracken. Men det är tvärtom, det strömmar in anmälningar. Jag tror att många känner att de vill skapa en mening med det som de gått igenom.
http://www.dn.se/insidan/ibland-nar-jag-berattar-blir-det-alldeles-tyst-1.1007848

Först ut är en som berättar om sitt tvångssyndrom.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alexandra » 2009-12-08 23:08:25

Jag är faktiskt tillräckligt mycket optimist för att tro att det gör skillnad när DN (eller annan seriös tidning) skriver sånt här. Det har faktiskt blivit mer legitimt att prata om att psykisk ohälsa.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Alien » 2010-02-13 1:23:56

Nu läster jag i !attention att de utsedda kampanjlänen är Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten. Kampanjlänen får extra pengar.

Det ska också genomföras opionionsmätningar i hela landet. Det har redan skett under 2009, och ska genomföras 2010 och 2011 också. Förhoppningsvis kommer folk och myndigheter att vara mer upplysta och mindre diskriminerande år 2011.

I samma nummer intervjuas en viss attitydambassadör från Göteborg.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2010-02-13 1:34:33

Den första opinionsmätningen var nog just den som skrivs om här:
http://www.aspergerforum.se/en-av-fem-skulle-inte-bjuda-hem-mig-dig-oss-om-de-visste-t14151.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2010-04-29 17:53:41

Nu drar attitydambassadörerna i gång i Uppsala. Här intervjuas två stycken:
UNT skrev:En fjärdedel av svenskar drabbas någon gång under sin livstid av psykisk ohälsa. För att slå hål på myterna om dem kommer ett fyrtiotal nyutbildade attitydambassadörer i Uppsala län att bjuda på sina egna erfarenheter vid olika tillfällen.
Att människor går ut offentligt och berättar om sin psykiska sjukdom eller ohälsa har länge varit ganska ovanligt. För den enskilda människan kan vara ett stort steg att ta. Det finns en risk att de blir bedömda utifrån vanföreställningar och fördomar. Något som ytterligare försvårar livet för dem som tampas med sjukdom eller funktionsnedsättning. Då är det lättare att hålla tyst.
- Det handlar om att man är orolig för fördomar och att man ska bli stigmatiserad, säger Thomas Ekstrand när jag träffar honom för intervjun i texten intill.

Han är trygg på sin arbetsplats, där han möter förståelse och har därför valt att bli attitydambassadör. Hade han inte haft stöd hade han inte vågat.
På måndag startar Attityduppdraget sin kampanj på Stora Torget i Uppsala och flera andra platser. Attitydambassadörer kommer att agera levande böcker redo att svara på frågor från allmänheten.
http://www.unt.se/leva/attitydambassadorer-i-stan-923692.aspx

Thomas är bipolär. En annan attitydambassadör har barn med NPF:
Kaoset startade när Kristian skulle börja skolan. Familjen bodde då i Stockholm.
- Han har utretts och testats gång på gång och sen har utredningarna inte tagits på allvar. Tills i dag har vi träffat säkert 250 personer i olika professioner, säger Katri Atti.

Strömmen av nya läkare, psykologer, rektorer, speciallärare, arbetsterapeuter, sjuksköterskor, logopeder, biståndshandläggare och fritidspedagoger har varit oändlig.
- Hälften av gångerna som vi mött en ny person, har de bett mig berätta vår historia. Om och om igen. Det kändes som att vridas om i en torktumlare. Sånt nonchalant bemötande är tortyr, säger Katri Atti.
Hon upplevde det som om hon saknade värde och tycker att folk kunde bemödat sig med att läsa sammanfattningen i journalen.
---
I dag går Kristian i en aspergerklass och trivs bra.
http://www.unt.se/leva/det-kandes-som-att-vridas-om-i-en-torktumlare-923702.aspx
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Noli » 2010-05-04 0:27:39

Jag var där på Stora Torget i dag måndag och träffat några attitydambassadörer varav två personer som jag känner från Attentions cafékvällar. Ingen av dom som är med i artikeln var där.

När det gäller andra som besökte attitydambassadörerna förutom jag var bl.a. Deep Space där som jag träffade honom där. Jag ser inga andra än honom från Aspergerforum där.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Alliansen

Inläggav will » 2010-05-08 10:37:17

Jag tar allt som Alliansen säger med en nypa salt.... :-)096

Jag kommer inte rösta på Alliansen.... :x icon
Senast redigerad av will 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
will
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2008-07-31

Inläggav barracuber » 2010-05-08 10:56:01

will skrev:Jag kommer inte rösta på Alliansen....


Inte jag heller.

[OT]

När det gäller Reinfeldts ministär så kan jag tycka att, ingen har gjort så många bra och så många dåliga saker som den regeringen. Men jag vill absolut inte ha kvar den. Oavsett att snack som det nya arbetarpartielt, den nya högern osv. BS.

Hörde förresten nån på radion som sa "den rödgröna alliansen".

:roll: :?

[/OT]
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:48:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ragnevi » 2010-05-11 14:50:39

Jag var ute med kampanjen i måndags förra veckan, då stod vi vid Kopparmärra och delade ut material. Jag blev intervjuad i P4.
Vi var ute i lördags också, hade extremt otur med vädret dock, då stod vi på Kungsportsplatsen, samma sida som apoteket ligger på.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in