Aspiga även i drömmen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-28 0:13:53

Jag visste det! Sverige kommer att bli stalinistiskt! Inger är synsk!
:lol:

En gång drömde jag att jag var tvungen att äta upp ett par jeans... :roll:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-28 0:36:55

r00t skrev:och kassörskan såg ut att vara av plast, och därmed inte levande. Jag stirrade på kassörskan länge och försökte utröna om hon verkligen var av plast eller riktig samtidigt som hon försökte kommunicera med mig. Jag betalade och accepterade att hon var levande trots att jag fortfarande hade förnimmelsen att hon inte skulle vara det.

Detsamma hände mig men det var när jag var på banken...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav styx » 2009-11-28 18:23:26

Mina drömmar är oftast extremt kaotiska. Ofta så kaotiska att jag inte kan berätta vad de handlat om, och att jag är tröttare när jag vaknar än när jag gick och lade mig. Mycket frustrerande.

Men den där drömmen med julkorv innehållande julduk var festlig, där fick jag mig ett gott skratt.:)
Senast redigerad av styx 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-28 22:01:34

Häromnatten drömde jag att jag och en tonårskompis skulle sova i någon sorts gammal lagerbyggnad intill en byggnad som var snabbköp när jag var liten (nu är det en pizzeria). På någon sorts loft låg gamla spiralfjädrade madrasser, kuddar och filtar. Det påminde om de gamla filtarna och lakanen som fanns hos min farmor och farfar, men de kändes använda och smutsiga.
"Måste vi verkligen sova här?" frågade jag min kompis. "Det verkar så skitigt!"
"Äh, det här går bra!" tyckte hon. "Här finns inga snuskiga insekter eller nåt!"
"Nej...," sade jag avvaktande, "...men det kanske finns RÅTTOR här..."
Mycket riktigt. Snart kryllade det av råttor, enorma bestar som började bita mig riktigt hårt. Det var inte otäckt, men det var ÄCKLIGT. Vi flydde ut ur byggnaden.
Konstigt nog tycker jag egentligen om råttor och blir arg när folk säger att råttor är äckliga och sprider pest.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav nano » 2009-11-29 2:01:48

Jag har en massa framtida prylar i mina drömmar, rymdskepp, ryndstationer, rymdplaneter.
Mycket teknik blir det.

Sorterat drömmar en gång som typ 5 åring (på det lokala postkontoret i Mariefred där såklart hon i luckan bodde).

I övrigt ser jag bara lösningar i mina drömmar typ.
Och lösningarna går i uppfyllelse mer eller mindre automatiskt bara för att man vill det.
Märkte en gång att jag kunde styra en dröm en stund med vilja för att jag var införstådd med att jag drömde.
Jag var på väg till skolan och gick i ett dike med några klasskompisar, jag tror jag provade att gå rakt igenom de två framför mig, det gick.
Eller så var det en annan gång det gick i ett annat samanhang.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav annorlunda » 2009-11-29 2:17:04

Det låter häftigt :D Jag vill också drömma om rymdskepp.

Mina bra drömmar brukar ofta vara fantasyinspirerade. Har varit kvinnlig riddare, flugit på drakar, varit uppstudsig Lady, ändrat skepnad mellan djur och människa och en massa andra saker.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav sgtbaker » 2009-11-29 2:20:10

Jag löser världsproblem i sömnen.
Alltså, då menar jag att jag LÖSER dem.
Tyvärr kommer jag inte ihåg HUR, när jag vaknar på morgonen, bara ATT.

Fast jag brukar också ha mardrömmar om att vara normal. :wink:
Senast redigerad av sgtbaker 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
sgtbaker
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2009-10-04
Ort: Stockholm

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-29 21:36:33

Jag drömmer jätteofta att jag åker hiss. Hissen brukar gå enormt fort så att det suger i magen och ofta kan jag titta ut och riktigt hisna. Men jag är varken rädd för höga höjder eller hissar. Det enda jag är rädd för vad gäller hissar är att bli klämd i hissdörren, för det har jag blivit som barn och det gjorde väldigt ont. Men det är aldrig något jag råkar ut för i drömmarna, jag bara åker. Oftast till översta våningen i ett höghus.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Saga » 2009-11-29 22:59:54

Kahlokatt skrev:Jag drömmer jätteofta att jag åker hiss. Hissen brukar gå enormt fort så att det suger i magen och ofta kan jag titta ut och riktigt hisna. Men jag är varken rädd för höga höjder eller hissar. Det enda jag är rädd för vad gäller hissar är att bli klämd i hissdörren, för det har jag blivit som barn och det gjorde väldigt ont. Men det är aldrig något jag råkar ut för i drömmarna, jag bara åker. Oftast till översta våningen i ett höghus.


Kan tyda på stora problem med humörsvängningar.

Drömmer också ofta om hissar. När jag var barn var jag ibland rädd att de skulle åka ned i underjorden. När jag var äldre blev det mer att jag aldrig kom av vid rätt våning, fick åka om och om igen tills det kanske till slut blev rätt.

Väldigt många gånger har jag också åkt hiss sidledes.

Numera brukar dock hissarna nästan alltid ta mig dit jag vill.
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav earlydayminer » 2009-12-08 4:10:45

Jag drömde helt sjuka drömmar inatt.

I en dröm så går jag längs en bilväg utanför mitt hem. Lite längre bort ser jag en cyklist komma, men personen använder en huvjacka - jag ser inte ansiktet. När han kommer närmare och närmare så saktar jag ner. När han är mittemot mig (fast på andra sidan) så svänger han sakta mot mig, cyklar upp bredvid mig och drar ner huvan. Jag hälsar och frågar vad jag kan hjälpa honom med. Han tippar huvudet på sned och öppnar sin ryggsäck, tar upp en pistol och frågar om jag vet vad det är han håller i handen. Jag svarar och han frågar om jag känner en kille, jag svarar och han ber mig att springa. Så jag springer och han cyklar bort från mig, men pumpar ut skott precis bredvid mig. Så jag springer ännu snabbare och lyckas undvika att bli skjuten av de 3 skott han avfyrar.

Visste inte om jag skulle springa upp i lägenheten eller inte, men jag gör det och möter min broder, min moder och min morbror. De har med den sista lasten vi ska ha med oss eftersom att vi flyttar. Jag säger inte ett ljud utan hänger med ut mot flyttbilen och sätter mig i baksätet med min broder och moder. Frågar min morbror om han vill sitta ytterst. "Det spelar ingen roll", svarar han. Och vi åker.

Vaknar.

Somnar.

Nu befinner jag mig helt plötsligt på någon sorts karnival. Där befinner sig också min andra broder, klädd i värsta "flower power"-klädseln. Jag sitter på ena sidan av ett dike med några andra personer som är helt sjukt flummiga. En kille kommer och tittar på mig med uppspärrade ögon och frågar om jag också är trippad. Jag svarar och han fortsätter stirra på mig, men sätter sig ned bredvid sin tvilling.

(Dåligt minne)

Nu sitter jag i en vagn på en berg- och dalbana som är byggt ÖVER en restaurang. När jag åker över taket på restaurangen, vars tak är av glas, så tittar vi ner på gästerna - gästerna tittar upp på oss. Tänker för mig själv att det var ett väldigt olyckligt ställe att bygga en bana. Helt plötsligt lossnar en bit av rälsen och taket öppnas, vagnen sjunker sakta ner mot golvet och vi är i restaurangen. Den bit av rälsen åker upp igen - tillsammans med vagnen, taket stängs och vagnen åker vidare som vanligt. "Jävlar vad coolt", tänker jag. Där sitter det två kvinnor i medelåldern som börjar jävlas med min moder. Jag får världens ryck och säger allt möjligt ondskefullt, sedan kom vi in på snacket om intelligens och så vidare. Jag frågade om att det här med att förolämpa är allt de är bra på, de frågade vad jag var bra på. "Musik", svarade jag. De började skratta.

Här vaknar jag och hjärtat slår hur snabbt som helst.

NU! Det intressanta är att jag OFTA bygger riktigt COOLA och avancerade berg- och dalbanor i mina drömmar. Sist byggde jag en som åkte i en rör-liknande tunnel. Den var helt SJUKT cool. Ganska lik den som är i "The Polar Express". Snabb som få var den och riktigt futuristisk.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kahlokatt » 2009-12-12 0:41:28

Jag har drömt om råttor igen. Är det något som har med ångest att göra? Skumt i sådana fall, för jag gillar råttor.
I den här drömmen var det gulliga tamråttor som en tjej hade. En råtta bet mig, men det gjorde inte så ont, för den nafsade mest.
Jag var jättenervös, för min katt var i samma rum och jag tänkte: "Nu äter katten upp råttorna och jag får skulden!" Men min katt jagade bara iväg en råtta, sedan lät han dem vara.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Pemer » 2009-12-12 7:25:13

Jag har ofta och återkommande drömt mer eller mindre mardrömmar där jag är tillbaka i skolmiljö och lider av svåra problem i skolan - värre problem än jag någonsin hade då. Det är mobbingsekvenser, och ibland politiska diskussioner som spårar ur.

Däremot har jag aldrig hittills drömt att jag träffat... Gogge. Fast när den första galna tråden var i full gång på Flashback drömde jag mardrömmar bl a om att någon sköt mot mig i min lägenhet från skogskullen mittemot huset. Och att plötsligt någon av de andra lagsidorna på SvenskaFans.com (där jag skriver om/för Huddinge Hockey) hade en intervju med den som hade beskjutit mig. :?

Ständigt återkommande mardrömstema har alltid varit att befinna mig i ett hus där det plötsligt utan rimlig förklaring inte länge finns något fungerande ljus. Och när jag var ganska liten fanns någon konstig specifik familj jag har minnesbilden att jag har drömt om många gånger att jag hade hamnat hemma hos.

Och så då förstås... otäcka Saaben! :D

Ett drömtema från antagligen att jag var fem-sex år och fram tills någon gång när jag var åtta-nio någonting. I dessa drömmar bodde bakom vår hallspegel en otäck trollkarl som körde en gammal Saab 96 med karakteristiskt V4-motorljud. Tror aldrig jag har sett trollkarlen, eller ens Saaben, det var att man plötsligt hörde Saaben komma ute i hallen... :D

Roligast av allt med detta är att jag minns så väl allra sista gången jag drömde om detta. Denna gång var vi en stor del av familjen i vardagsrummet och höll på med något. Plötsligt hörs otäcka Saaben, och pappa gömmer mig under några kuddar i ena vardagsrumsfåtöljen. Drömmen slutar, utan att jag fattar det just då, när han lägger sista kudden över mitt ansikte. Jag väntar ett litet ögonblick och lyfter undan kudden - och visar mig då just där ha vaknat och lyfter i själva verket undan täcket från ansiktet.

Efter den gången drömde jag aldrig mer om Saaben. :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Chrilleb » 2009-12-12 11:03:01

Jag vet inte om mina drömmar är så Aspiga, men jag drömmer ofta återkommande teman,; t.ex att nån kräks och att jag färdas med flera transportmedel som båt och flygplan.

Jag har ett drömlexikon hemma och har slagit upp lite ord och att nån kräks i drömmen betyder avsky för en person, om jag själv gör det är det nåt JAG avskyr. De senaste gångerna har det varit andra som kräks.


Att färdas med nåt transportmedel i drömmen betyder ju att man är på väg till något, jag åkte både båt och flyg senaste drömmen, den var rätt häftig ( var känslan när jag vaknade ).


Jo..nu kom jag på , andra häftiga saker är när jag kör saker själv, t.ex bil=är på väg till nånting.


I övrigt har det varit fall-drömmar, såna är inte så roliga, nån gång har jag vaknat upp i ett ryck helt svettig..haha..nä att köra nåt fordon är roliga drömmar.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Chrilleb » 2009-12-12 11:12:33

Kahlokatt + Saga:


Jag brukar oxå drömma om att jag åker hiss, och är själv rädd att hissen inte ska stanna, de drömmarna är jag lite rädd i , hissen går oftast så fort..
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Chrilleb » 2009-12-18 9:56:59

Natten till idag ( skriver ner så länge jag har drömmen i huvet, den var rätt kul och intressant :)


Drömde om en struts som var en korsning mellan Jonas Gardell och ( glömt den andra )


Sen kom jag till en stad till Tommy Körberg höll på att spela in en skiva, han hördes långt ut på gatan, och mitt i dörren tror jag det stod en man med mörka solglasögon ( vaktade väl stället.. ) .En stund senare var jag inne och gick ut på nån balkong, tror jag såg Tommy i ögonvrån sitta i en soffa och sjunga.Kommer ihåg att jag drömt just den drömmen om Tommy en gång förut :))


Vaknade av att jag var tillfreds med att få höra Tommys röst och se den där strutsen jaga mig i en gränd ( jo , jag gömde mig, så var det )


Alltså två drömmar då.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Inger » 2009-12-18 10:03:27

Kul att du fick drömma om Tommy. :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav kakmonstret » 2009-12-18 10:04:58

Jag drömmer då och då att jag är naken i situationer då det ej är särskilt passande. Senast var i natt. Jag skulle övervaka två bråkiga ungdomar i en tågkupé och till uppgiften hörde att jag var naken. Det var jäkligt pinsamt då dessa ynglingar givetvis inte var sparsamma med att påpeka detta på olika sätt. Till slut fick jag nog och gick och letade upp ett par kalsingar och det kändes bättre måste jag säga.

Andra gånger har jag drömt att jag är ute i samhället, kanske handlar jag, är i skolan, och av någon anledning är jag naken/halvnaken. Det kan alla förstå att detta inte är några nöjsamma drömmar :oops:. En gång fick jag springa genom stan naken.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Inger » 2009-12-18 14:34:48

Jag brukar också ha såna drömmar ibland. Fast då brukar jag bry mig förvånansvärt mycket mindre än jag skulle gjort om det var på riktigt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-18 14:38:07

LOL.

Jag brukar aldrig drömma så mycket om mig själv och mina personliga egenskaper. Jag brukar mest drömma om att saker händer utanför, mycket absurt.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Altus » 2009-12-18 16:12:39

Härom kvällen hade jag vakendrömmar av något slag, kanske var det rent av hallisar. Saken var den att jag behövde vara så utvilad som möjligt inför ett läkarbesök, vilket innebar att jag behövde somna många timmar tidigare än jag normalt skulle kunna somna.

Lösningen? Höga doser av ett par lugnande läkemedel. Först hjälpte det inte, så jag tog mer, och efter det så började jag blanda ihop drömmar och vakenhet. Förbannade mig själv för att jag fortfarande inte kunde somna, men samtidigt hade jag en massa skumma drömlika tankar och upplevelser som var en del av min verklighetsuppfattning. Hehe.

Det fungerade hur som helst till slut, somnade och vaknade rätt utvilad ca 7 timmar senare, dock var jag helt berusad. Var påverkad rätt länge, men jag lyckades hålla mig lugn och sansad under läkarbesöket tror jag, förutom att jag kanske var lite för pratsam.

Tyvärr minns jag inte innehållet i vakendrömmarna, inte ens om det var aspigt.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Moggy » 2009-12-19 6:33:20

Har några återkommande teman i min drömmar.

Drömmer om hemliga och mystiska gångar och dörrar. Ofta handlar det om att jag är på nåt bekant ställe, typ en skola jag gått på eller nånstans jag bott. Här hittar jag dörrar som gör att jag kommer till okända ställen i byggnaden, Kan t.ex komma till ett bibliotek med massa böcker jag aldrig hört talas om man som är fantastiska. Jag kan även ta mig mellan olika ställen via dessa dörrar t.ex en mycket kortare väg mellan matsalen och en lektionsal. Samtidigt vet jag att det är lite farligt att gå in i dessa dörrar för att man kan gå vilse i ett virrvarr av dörrar och gångar eller träffa otreviga människor och folk som inte vill att man är där. Ibland är jag med kompisar men dom är alltid helt ointresserade av dessa dörrar, jag kan berätta om vad som finns där men dom tycker alltid typ att "vad är det för bra med det då?"

Skoldrömmar, ungefär det som Pemer skriver om. Jag är vuxen när jag plötsligt måste tillbaka till grundskolan, det är nåt ämne som dom glömde bort då så min klass måste samlas igen. Vi äralla vuxna och allt där är litet men vi ska sätta och i bänkarna och allt är som det var i mellanstadiet. Jag tycker att vi inte kan behöva vara här men alla i klassen menar bara att vi måste ju för att dom säger så.

Färjedrömmar. Åker färja som skjunker och jag hamnar i vattnet, ofta simmar jag i land och hamnar i nåt samhälle jag aldrig tidigare varit. Flera gånger har det varit Novosibirsk, nån stad i Ryssland... Det här drömmarna är ofta trevliga trots att det inte låter så. När färjan sjunker så kan jag utan vidare hoppa i vattnet och det är varmt och skönt i vattnet.


Bussåkardrömmar. Jag åker buss till eller från nåt, allt är fantastiskt bra för att jag vet att jag är på väg till nånting roligt/bra/intressant. Ofta träffar jag underbara kvinnor på bussen som är vänliga och som jag kommer jättebra överrens med. Bussen åker i jättehäftiga landskap och det kan t.ex vara backar upp eller ned som är höga som berg som bussen rusar fram i. Vi stannar på rastplaster där dom säljer fascinerande saker i kiosken och där jag inte kan välja på allt som finns att köpa. Just det här är ett återkommande tema i mina drömmar och det är ofta så att jag kommer till samma ställen och träffar samma personer, kan t.ex vara så att jag stannar på en rastplats som jag varit på förr men att jag nu är på väg åt ett annat håll, men jag kan tänka att "skulle jag åka ditåt så kommer till XYZ där jag har varit förr."





Fan, synd att det är så svårt att beskriva sina drömmar, det är nästan omöjigt att få med hur drömmarna upplevs och hur betydelsefulla och starka en del kan vara.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Truly » 2009-12-19 7:09:24

sgtbaker skrev:Jag löser världsproblem i sömnen.
Alltså, då menar jag att jag LÖSER dem.
Tyvärr kommer jag inte ihåg HUR, när jag vaknar på morgonen, bara ATT.

Fast jag brukar också ha mardrömmar om att vara normal. :wink:


Jag löser också ofta världsproblemen i sömnen.
JAG hade kommit på MENINGEN MED LIVET!!! Och precis när jag är påväg att vakna så brer jag ut mitt svar som en lång ekvation på täcket för att inte glömma denna så viktiga upptäckt.

Jag ritar med mitt finger på täcket och bara babblar på om att 39x(4x + 57y^2) - 5y... osv, osv. Ja, ni vet, värsta ekvationen som naturligtvis inte förklarade ett enda jota.

Och precis när jag var i slutet av ekvationen så hittar jag ingen lösning på ekvationen eftersom jag då var påväg att vakna.
När jag väl hade vaknat till lite så tittar jag på täcket och blir helt förfärad av att jag inte kan se min ekvation som jag så säkert VISSTE att jag hade skrivit just där. Och sen skällde jag ut min man för det måste ju ha varit han som har tvättat påslakanet så att ekvationen hade försvunnit. :) :lol:
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Kahlokatt » 2009-12-20 0:02:10

Det finns någon känd berättelse om en kvinna som drömde att hon hade funnit svaret på meningen med livet. Hon vaknade och klottrade ned det, varpå hon somnade om.
Så här stod det på blocket på morgonen:

Hula ha hula hama
Män är polygama
Hula ha hula huma
Kvinnor är monogama

:shock:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zirre » 2009-12-20 0:32:18

Jag brukar drömma lite olika och inget särskilt aspigt i det.
Dock så drömde jag att jag skällde ut en på jobbet efter noter vilket jag i vanliga fall inte alls skulle våga göra. (även om jag gärna skulle vilja det)
Minns drömmen så exakt vilket inte är så vanligt.
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 3 gånger.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in