Störd människa eller As?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lasseivägen » 2009-11-20 1:09:47

Albulena skrev:
Ja lika verkar dom vara av min beskrivning, och han är en sån som jag aldrig kunde tänka mig ha As, fast jag vet ju inte.

Jag är intresserad av en skiljelinje?

En del kan vara att om man har AS har man oftast svårt att fatt sociala signaler, fast man försöker förtvivlat. Man ger felaktiga signaler till baka, kan uppfattas som ganska otrevligt fast inte menat så. Vi svarar inte enligt de sociala koderna, eftersom vi inte klarar av att koda av dom. Ibland kan man bli otroligt förvånad, när man inser hur människor missuppfattat ens uppträdande.
Man har oftast haft problem med koderna redan under skolåren. Själv var jag nog närmst ett ADHD barn, satt aldrig still klarade inte att vara tyst = klarade inte de sociala skolkoderna. Har fortfarande svårt att hålla käften när jag hör ologiska resonemang och kan även påpeka när man upptäcker rena tankefel. Tyvärr kan det vara svårt för en AS att var smidig, när man upptäcker riktiga grodor.

En störd människa skiter troligen i de sociala koderna, eftersom dom har blivit illa behandlade, och har tröttnat på att försöka få andra att fatt deras ståndpunkter.
Kan ibland vara så att en prson blir utsatt för mobbning, och svarar med att isolera sig, är personen dessutom tillräckligt stark för att inte knäckas och nog klyftig, kan den ta sig friheterna att hämnas på sina plågoandar genom inlindade elakheter.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 22:44:51, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Albulena » 2009-11-20 1:40:25

Kan inte en med AS kunna dom sociala koderna och skita i dom också då?
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:44:51, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav lasseivägen » 2009-11-20 9:16:49

Kann säker vara olika. men det är ett av kriterierna för en diagnos. Vet själv att jag blivit totalt misstolkad och även mistolkat andas avskter vid många tillfällen. Delvis kan det bro på vad som dikuterats i en annan tråd, stora problem´med ögonkontakt.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 22:44:51, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Albulena » 2009-11-20 14:42:26

Har nästan alla ni andra svårt att fatta sociala signaler också?

Hur visar det sig i så fall?

Jag tycker själv det är ganska lätt att uppföra mig eller vad man ska kalla det. Då menar jag att passera som en snäll och trevlig tjej på tex ett jobb.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 22:44:51, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Excempel på misstag

Inläggav lasseivägen » 2009-11-20 20:50:22

Hej

Om du vill kan jag pm'a några exempel där jag missat vad en NT troligen hade fattat.
Men eftersom någon skulle kunna känna igen delar av beskrivningarna vill jag inte lägga upp det i en öppen tråd.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in