Hemlös!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 7:31:47

Jossan skrev:
Charley? skrev:och vi måste ställa upp för varandra.
Absolut!

vetinteriktigt skrev:göra så jag blir avskedad från jobbet och börja missbruka och göra massa kriminella saker för det är dem som kan få hjälp med bostad.
Jag tycker absolut att du ska sköta ditt jobb och försöka ha kvar det. Om du har ett jobb och en fast månadsinkomst så borde du kunna hyra ett rum inackorderad någonstans tills att du får en egen bostad. Det är inte kul att vara inackorderad men det funkar. (Jag har själv varit det en gång, så jag vet.)

Har du just nu inte någonstans att sova eller är det från ett visst datum du blir hemlös?

Om det är det förstnämnda kan du få sova hos mig också några nätter, åtminstone så länge jag själv har tak över huvudet. (Blir kanske också hemlös snart.) Jag har visserligen bara ett rum, bor i studentkorridor, men det går att lägga en madrass på golvet. Har gjort det flera gånger när min mamma och syster sovit över.


Nej det är tyvärr nu. Har åkt runt på lite nattbussar i natt och försökt sova en kvart här och där men fan vad kallt det är ute :?
Synd att det inte var sommar, för då var det helt ok att sova ute när de var varmt och skönt.
Tack till dig också! Men som sagt så har jag tak över huvet i några dagar nu iaf.

Ni alla som har bostadskris får komma och bo hos mig sen när jag har fixat det här. :lol: (förhoppningsvis)
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 7:34:26

Flinta skrev:Som sagt, kurator på habiliteringen kan va ett första steg. Har du en sån i ryggen kan det gå smidigare. Dom kan ha kontakter o vara kända kollegor till LSS- o SoL-handläggare vilket kan löna sig för dig.

Ensam aspergare är i fall som ditt inte lätt att va, utan snarare en nackdel. Jag har iaf alltid upplevt det som att jag blir mer tagen på allvar dom gånger jag haft med mig andra professionella i mötet med t ex en myndighet.

Vet du vilken Habilitering du tillhör? Var vänlig, och om du måste kräv att dom hjälper dig vidare för att hitta en bostad. Det är ett yrkesfel dom gör om dom nekar dig stöd med att jobba för att lösa din bostadssituation!


Vad är habilitering för något? Har alltid klarat mig själv innan dess så jag har ingen koll på vad man har som rättigheter och så pga AS..
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 7:36:24

r00t skrev:Huga ja bostadslöshet är jobbigt. Så har jag levt i långa perioder sen 1998. Just nu bor jag tillfälligt hos min syster. Nåt som är ohållbart i längden. Börjar tröttna rejält på min bostadssituation så jag har ansökt om boende via LSS så fort jag fick min diagnos. Väntar på att de ska höra av sig till mig.


Får önska dig lycka till då! Berätta gärna hur det går sen.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav r00t » 2009-10-29 7:38:41

vetinteriktigt skrev:Vad är habilitering för något? Har alltid klarat mig själv innan dess så jag har ingen koll på vad man har som rättigheter och så pga AS..


Du kan kontakta öppenvården i kommunen du är skriven i. Jag vet inte hur det är just där, men i min kommun så är habiliteringen en del av öppenvården. De kan svara på vad de kan hjälpa dig med, jag är än så länge lite för färsk för att ha nån bra koll på sånt.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav r00t » 2009-10-29 7:41:49

vetinteriktigt skrev:Får önska dig lycka till då! Berätta gärna hur det går sen.


Tack, du med! Hoppas vandrarhemmet funkar för dig kortsiktigt iaf! Jag tror inte jag skulle ha klarat av det så bra.

Det kommer jag att göra under förutsättning att jag kommer ihåg det. Du kan skicka mig ett PM om du tycker att jag drar ut med ett svar för långt om du då fortfarande är intresserad. :)
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav Flinta » 2009-10-29 12:01:53

vetinteriktigt skrev:
Flinta skrev:Som sagt, kurator på habiliteringen kan va ett första steg. Har du en sån i ryggen kan det gå smidigare. Dom kan ha kontakter o vara kända kollegor till LSS- o SoL-handläggare vilket kan löna sig för dig.

Ensam aspergare är i fall som ditt inte lätt att va, utan snarare en nackdel. Jag har iaf alltid upplevt det som att jag blir mer tagen på allvar dom gånger jag haft med mig andra professionella i mötet med t ex en myndighet.

Vet du vilken Habilitering du tillhör? Var vänlig, och om du måste kräv att dom hjälper dig vidare för att hitta en bostad. Det är ett yrkesfel dom gör om dom nekar dig stöd med att jobba för att lösa din bostadssituation!


Vad är habilitering för något? Har alltid klarat mig själv innan dess så jag har ingen koll på vad man har som rättigheter och så pga AS..


Här är en länk:

http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... ilitering/

Om du bor i Danderyd lär du ha din Habilitering i Täby:

Här har du alla Habiliteringscenter i hela sthlms län:

http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... enter.html

Kopierat:

Habiliteringscenter Täby för ungdom & vuxna
Adress: Kemistvägen 8, 2 tr, 183 79 Täby
Telefon: 08-446 36 00
Fax: 08-756 11 14
E-post: hctabyvuxna@sll.se
Upptagningsområde: Vallentuna, Täby, Vaxholm, Danderyd, Österåker, Lidingö.

Du behöver eg inte ta reda på så mkt om vad dom gör, bara sök och säg det jag skrivit i tidigare inlägg, så får dom berätta för dig om hur dom kan hjälpa dig!

Om du ändå vill veta mer finns mycket skrivet om Hab i trådar här på forumet t ex:

habiliterin ... literingen

habiliterin ... literingen

vuxenhabili ... literingen
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 17:53:29

r00t skrev:
vetinteriktigt skrev:Får önska dig lycka till då! Berätta gärna hur det går sen.


Tack, du med! Hoppas vandrarhemmet funkar för dig kortsiktigt iaf! Jag tror inte jag skulle ha klarat av det så bra.

Det kommer jag att göra under förutsättning att jag kommer ihåg det. Du kan skicka mig ett PM om du tycker att jag drar ut med ett svar för långt om du då fortfarande är intresserad. :)


Nja, vet inte om jag klarar det så bra egentligen. Men jag har ju liksom inget annat val.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 17:55:56

Flinta skrev:
vetinteriktigt skrev:
Flinta skrev:Som sagt, kurator på habiliteringen kan va ett första steg. Har du en sån i ryggen kan det gå smidigare. Dom kan ha kontakter o vara kända kollegor till LSS- o SoL-handläggare vilket kan löna sig för dig.

Ensam aspergare är i fall som ditt inte lätt att va, utan snarare en nackdel. Jag har iaf alltid upplevt det som att jag blir mer tagen på allvar dom gånger jag haft med mig andra professionella i mötet med t ex en myndighet.

Vet du vilken Habilitering du tillhör? Var vänlig, och om du måste kräv att dom hjälper dig vidare för att hitta en bostad. Det är ett yrkesfel dom gör om dom nekar dig stöd med att jobba för att lösa din bostadssituation!


Vad är habilitering för något? Har alltid klarat mig själv innan dess så jag har ingen koll på vad man har som rättigheter och så pga AS..


Här är en länk:

http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... ilitering/

Om du bor i Danderyd lär du ha din Habilitering i Täby:

Här har du alla Habiliteringscenter i hela sthlms län:

http://www.habilitering.nu/gn/opencms/w ... enter.html

Kopierat:

Habiliteringscenter Täby för ungdom & vuxna
Adress: Kemistvägen 8, 2 tr, 183 79 Täby
Telefon: 08-446 36 00
Fax: 08-756 11 14
E-post: hctabyvuxna@sll.se
Upptagningsområde: Vallentuna, Täby, Vaxholm, Danderyd, Österåker, Lidingö.

Du behöver eg inte ta reda på så mkt om vad dom gör, bara sök och säg det jag skrivit i tidigare inlägg, så får dom berätta för dig om hur dom kan hjälpa dig!

Om du ändå vill veta mer finns mycket skrivet om Hab i trådar här på forumet t ex:

habiliterin ... literingen

habiliterin ... literingen

vuxenhabili ... literingen


Jaha ok, det är precis dem jag varit i kontakt med. Visste bara inte vad det hette. Där säger dom bara att de inte kan hjälpa mig. Men ska gå dit och sätta mig varje dag tills de hjälper mig eller något sånt dumt.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav Flinta » 2009-10-29 18:10:45

Dom kan inte neka dig en kuratorskontakt! Det ska du ha så att ni kan diskutera din bostadssituation.

Finns personliga ombud också i många kommuner. Kolla med kommunväxeln! Vad man kan få för hjälp från dom finns det info om här på forumet.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Flinta » 2009-10-29 18:38:36

Danderyd erbjuder personligt ombud:

http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... __276.aspx

Mer info om personligt ombud: http://www.parasoll.org
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-30 2:56:38

Nej asså de neka mig hjälp med bostad inte kontaktpersson eller så.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav Flinta » 2009-10-30 11:25:46

vetinteriktigt skrev:Nej asså de neka mig hjälp med bostad inte kontaktpersson eller så.


Så Habiliteringen vill inte hjälpa dig som har Asperger och är Hemlös att försöka lösa din bostadssituation överhuvudtaget? Säger den som svarar i telefonen det (assistenten), eller har du haft ett samtal med en kurator där som sagt så?

Du kan testa att ringa det personliga ombudet. Skulle va intressant och höra hur du blir bemött av denne ...
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Pemer » 2009-11-01 16:59:14

På socialstyrelsens hemsida finns pdf-broschyren "Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS - Stöd för rättstillämpning och handläggning" att ladda ner.
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6

Enligt socialtjänstlagen har samhället en skyldighet att ordna lämplig bostad och service för människor med funktionshinder. För personer med omfattande funktionshinder regleras rätten till en sådan bostad också i LSS.


Bostad enligt socialtjänstlagen – ingen absolut rätt
Av socialtjänstlagen (5 kap. 7 §) framgår att socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra. Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd och skall inrätta bostäder med särskild service för dem som behöver ett sådant boende.
Insatsen ”bostad med särskild service” är enligt socialtjänstlagen en rättighet för en enskild person som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt. Insatsen skall tillförsäkra den enskilde en skälig levnadsnivå, och den erhålls efter en individuell behovsbedömning. En helhetsbedömning av den enskildes totala situation måste alltid göras; eventuella kommunala riktlinjer får inte användas på ett schablonmässigt sätt.
Enligt socialtjänstlagen har den enskilde emellertid inte en ovillkorlig rätt till en viss typ av insats, exempelvis en bostad med särskild service. Det är fullt möjligt för kommunen att föreslå en alternativ insats om den erbjudna insatsen tillgodoser biståndsbehovet och en skälig levnadsnivå är möjlig att uppnå på annat sätt.

Bostad enligt LSS – en ovillkorlig rätt
I LSS anges konkret vilka insatser de personer som omfattas av lagen har rätt till om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om behovet inte tillgodoses på annat sätt. En av de insatser som regleras i lagen är vuxnas rätt till bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad (9 § 9 LSS).

Vid bedömningen av om en enskild har behov av insatsen i sin livsföring måste jämförelser göras med den livsföring som kan anses normal för personer i samma ålder. Genom insatsen skall den enskilde tillförsäkras goda levnadsvillkor.

För att en begäran om insatsen ”bostad med särskild service” skall kunna nekas den funktionshindrade med hänvisning till att behovet tillgodoses på annat sätt, skall behovet också faktiskt tillgodoses på annat sätt. Det räcker alltså inte att behovet kan tillgodoses på annat sätt, vilket är en väsentlig skillnad gentemot socialtjänstlagen. Enligt LSS har den enskilde en ovillkorlig rätt till en specifik insats, och lagen ger alltså inte utrymme för kommunen att neka den enskilde en bostad med särskild service med motiveringen att alternativa insatser kan tillgodose behovet av hjälp.


LSS reglerar inte i detalj hur boendet för vuxna skall vara organiserat. En bostad kan vara utformad på olika sätt men tre huvudformer kan urskiljas:
- gruppbostad
- servicebostad och
- annan särskilt anpassad bostad.
Gruppbostad och servicebostad är att betrakta som ”bostäder med särskild service” vilket däremot inte gäller boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad”. För samtliga boendeformer gäller dock att bostaden skall vara fullvärdig, att den är den enskildes privata och permanenta hem och att den inte skall ha en institutionell prägel. Dessutom innebär ett boende i ”bostad med särskild service” enligt LSS att omvårdnad skall ges utifrån individuella behov och önskemål, med syfte att tillförsäkra den enskilde goda levnadsvillkor.


Annan särskilt anpassad bostad
Med ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” avses en bostad med viss grundanpassning till funktionshindrade personers behov men utan fast bemanning. Behövligt stöd och service i anslutning till boendet bör ges inom ramen för de insatser som finns att tillgå enligt LSS – t.ex. personlig assistans samt ledsagarservice. Stöd kan även ges i form av hemtjänst enligt socialtjänstlagen.
I denna boendeform ingår inte omvårdnad och inte heller fritidsverksamhet och kulturella aktiviteter.
”Annan särskilt anpassad bostad för vuxna” är inte att betrakta som en ”bostad med särskild service” och kommunen kan därför inte anses ha
ansvar för hälso- och sjukvården för de personer som bor i denna boendeform.
(Se kapitel 7 avsnittet Kommunens ansvar för hälso- och sjukvård.)
Boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” kommer inte
att behandlas ytterligare i denna rättssammanställning.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Glimma » 2009-11-03 10:33:48

r00t skrev:Huga ja bostadslöshet är jobbigt. Så har jag levt i långa perioder sen 1998. Just nu bor jag tillfälligt hos min syster. Nåt som är ohållbart i längden. Börjar tröttna rejält på min bostadssituation så jag har ansökt om boende via LSS så fort jag fick min diagnos. Väntar på att de ska höra av sig till mig.



Ett tips är att om det dröjer länge att få svar så ring upp själv. Det brukar skynda på lite och så märker de att du har koll på dem. Fråga helt enkelt hur det ligger till med din utredning. Det gäller samtliga sådana fall har jag märkt. Sådana ärenden kan bli liggande lite för länge om man inte är på dem lite granna iaf.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav nabbe » 2009-11-03 18:10:41

Hej!

Lånar brors inlogg här..
Enligt lag måste de hjälpa dig med boende.
Det finns flera bostäder i Danderyds kommun som är tillfälliga boenden för människor med olika "problem".
Det är deras skyldighet. Du måste gå på dom som in åt helvete!!!
Har du någon kontakt på Mörby Psyk motagning??
Annars kontakta även dom och förklara din situation, och att detta gör dig stressad och deprimerad.
De har kuratorer och teraputer som hjälper dig och stöttar dig.
Danderyds kommun är kända för att exportera deras "social" fall.
Så stå på dig. De har nyligen gjort en revistion över alla deras boenden. Så de har för en gång skull faktiskt koll på vilka som bor i deras lägenheter och hur många de har..
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mer än det här. Jag hoppas det löser sig och att du har någonstans att sova på nätterna nu..
Senast redigerad av nabbe 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Inläggav r00t » 2009-11-03 18:14:14

Jag kom precis hem från ett möte med LSS. De påstår att de boendeformer LSS erbjuder är för människor som av olika anledningar behöver personal dygnet runt. Alla andra ansökningar går via socialtjänstlagen.

Tur för mig att jag sökte både via LSS och SOL då så att jag inte blir helt avaktualiserad gällande boendebiten. Jag har gjort det klart för dom att jag i ordets bemärkelse är bostadslös, samt har ansökt om bl.a. boendestöd och en person som ska hjälpa mig i min kontakt med tex. myndigheter i samma veva så det skulle nog se väldigt konstigt ut i deras papper om de inte fixade boende till mig.

I övrigt verkar den personen jag pratade med både vettig, trevlig och välinsatt så det bådar iaf gott inför framtiden. Det kan dock ta veckor till månader innan något som helst beslut kan tas från deras sida.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav MissNervvrak » 2009-11-03 20:13:14

Sätt in en annons på Blocket under Tomter och gårdar! Där kan du få tag i ett litet mysigt hus och det behöver inte vara så långt från stan. Själv fick jag tag i mitt nuvarande boende i Tyresö och ska troligtvis flytta till ett annat hus i Nacka kommun snart. Jag har fått bo här så länge jag har velat och det är samma sak med det nya huset. Anledningen till att jag flyttar är mögelskador...
Gör som jag och sätt in en annons! Tro mig, det är värt de 110 kronorna det kostar och du kommer få napp, bara du lägger mycket tid på utformningen av annonsen. Det är den som avgör hur många svar du får.
Stort lycka till!!
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav Pemer » 2009-11-04 1:46:30

r00t skrev:Jag kom precis hem från ett möte med LSS. De påstår att de boendeformer LSS erbjuder är för människor som av olika anledningar behöver personal dygnet runt. Alla andra ansökningar går via socialtjänstlagen.


Vilket är en ren misstolkning av LSS, som jag redan har skrivit om i mitt tidigare inlägg härom dagen:

Pemer skrev:På socialstyrelsens hemsida finns pdf-broschyren "Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS - Stöd för rättstillämpning och handläggning" att ladda ner.
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6


LSS är en ovillkorlig rättighetslag för de som ingår i någon av dess angivna personkretsar, vilket man gör med Aspergerdiagnos. Rätten att få hjälp med någonstans att bo förmedlad enligt LSS är inte alls inskränkt till bara de som behöver personal dygnet runt, den gäller alla som ingår i någon av personkretsarna för LSS, för alla typer av insatser som i lagtexten anges ingå, om den insatsen inte kan tillgodoses på annat sätt.

Socialstyrelsen har i sina ovannämnda stöd för rättstillämpning och handläggning gjort fullkomligt klart för berörda myndigheter att boende enligt LSS kan vara gruppbostad, servicebostad eller annat särskilt boende, vilket i praktiken inte behöver betyda mer än hjälp med förmedling av bostad när det behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.

Har du namn, telefon och eventuellt e-post till den här handläggaren, så pm:a mig gärna dessa uppgifter så får jag väl ta och läsa lagen för honom/henne...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ling0n » 2009-11-04 14:34:10

Du kan inte köpa lägenhet då, om du har fast jobb? Eller kontakta en förmedling som förmedlar andrahandslägenheter?
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Charley? » 2009-11-04 15:39:49

Jag måste dra tillbaka mitt erbjudande, jag råkade precis bli hemlös själv.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-11-04 17:22:12

Oj! charley? Jobbigt! Nära förestående?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Charley? » 2009-11-04 17:33:14

Bjäbbmonstret skrev:Oj! charley? Jobbigt! Nära förestående?

Bakåtvänt, såpass nära. Sedan igår. Men det är lugnt, jag slaggar hos en polare och hoppas på det bästa.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Noli » 2009-11-04 17:46:44

Hej!
Jag har läst igenom alla inläggen i den här tråden och jag kan inte låta bli att fråga Vetinteriktigt, hur det kommer sig att du har blivit hemlös? trots att du har arbete och bra ekonomi och inte har några missbruksproblem?

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav r00t » 2009-11-04 17:59:59

Pemer skrev:
r00t skrev:Jag kom precis hem från ett möte med LSS. De påstår att de boendeformer LSS erbjuder är för människor som av olika anledningar behöver personal dygnet runt. Alla andra ansökningar går via socialtjänstlagen.


Vilket är en ren misstolkning av LSS, som jag redan har skrivit om i mitt tidigare inlägg härom dagen:

Pemer skrev:På socialstyrelsens hemsida finns pdf-broschyren "Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS - Stöd för rättstillämpning och handläggning" att ladda ner.
http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 2007-101-6


LSS är en ovillkorlig rättighetslag för de som ingår i någon av dess angivna personkretsar, vilket man gör med Aspergerdiagnos. Rätten att få hjälp med någonstans att bo förmedlad enligt LSS är inte alls inskränkt till bara de som behöver personal dygnet runt, den gäller alla som ingår i någon av personkretsarna för LSS, för alla typer av insatser som i lagtexten anges ingå, om den insatsen inte kan tillgodoses på annat sätt.

Socialstyrelsen har i sina ovannämnda stöd för rättstillämpning och handläggning gjort fullkomligt klart för berörda myndigheter att boende enligt LSS kan vara gruppbostad, servicebostad eller annat särskilt boende, vilket i praktiken inte behöver betyda mer än hjälp med förmedling av bostad när det behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.

Har du namn, telefon och eventuellt e-post till den här handläggaren, så pm:a mig gärna dessa uppgifter så får jag väl ta och läsa lagen för honom/henne...


Absolut. Namn och telefonnummer kan jag ge dig. Skickar ett pm.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:24:21, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in