Hemlös!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hemlös!

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-28 12:05:13

Hjälp, har nu blivit hemlös och har verkligen ingen stans att bo. Någon som har tips på vad jag ska göra eller vart jag kan vända mig? Hur ser det ut med boende för er? Har man rätt till att få stöd till att fixa bostad pga AS? Det ekonomiska klarar jag utan problem, det är bara det att det är flera års köer på lägenheter här i sthlm. Och ja kan ju inte sova på bussen i flera år :?
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav Flinta » 2009-10-28 12:53:16

Kurator på habiliteringen om du har AS-diagnos.! Säg att det är akut och att du behöver få tid snabbt för att du inte har ngn stans att bo och är hemlös! Denne får sen hjälpa dig vidare och ta dom kontakter som behövs med t ex LSS- eller SoL-handläggare i din kommun.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Miche » 2009-10-28 13:13:11

Sök dig annars en bit utanför stan, ju längre bort desto större chans att hitta något...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Pemer » 2009-10-28 13:27:16

Rätt till särskilt boende, vilket inte måste betyda grupp- eller servicebostad, ingår i LSS, ja, så hjälp med boende när det inte kan tillgodoses på annat sätt är en rättighet med AS-diagnos. Flintas råd låter vettigt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-28 17:20:51

Men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig? Jag har snackat med de som har hand om LSS i min kommun och de hävdar att de inte kan hjälpa mig. Har också kontaktat socialen i min kommun och de säger att de inte kan hjälpa mig. Och socialenheten för Stockholms stad kopplar mig till enheten för hemlösa. Och dem säger att dem inte har en enda lägenhet och hjälper bara dem behövande.

Så hur fan ska jag göra? Känns som jag har 3 alternativ nu. Göra självmord, acceptera ett liv som uteliggare eller göra så jag blir avskedad från jobbet och börja missbruka och göra massa kriminella saker för det är dem som kan få hjälp med bostad.

Miche: Tro mig jag har försökt överallt att hyra i andra hand och står med i varenda kö för lägenheter över hela sthlm.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav Pemer » 2009-10-28 17:32:29

De ljuger för att slippa undan. De ska hjälpa dig, det är deras förbannade skyldighet. Allt annat är lögn.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-28 17:40:20

Pemer skrev:De ljuger för att slippa undan. De ska hjälpa dig, det är deras förbannade skyldighet. Allt annat är lögn.


Är det soc eller de som har LSS som har skyldighet att hjälpa mig? Och sen undrar jag vart det står att de skulle ha skyldighet att hjälpa mig. Skulle va skönt att ha det svart på vitt när dem säger att dem inte kan hjälpa mig.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav Pemer » 2009-10-28 18:04:56

Det är LSS du hör till i det långa perspektivet, om du har aspergerdiagnos. Då ingår du i personkretsen och har att via LSS söka alla rättigheter som ingår i lagen och som inte kan tillgodoses på annat sätt. Det är vad LSS handlar om.

Alt sådant akut med tak över huvudet för stunden ligger vanligen inom socialförvaltningen, men även LSS är väl ofta en sektion inom socialtjänsten, alternativt inom "vård och omsorg" eller något liknande namn.

När jag 15 september 2000 fick brutalt klart för mig att jag var av med det andrahandsboende jag hade från och med 1 oktober vände jag mig till socialtjänsten och förklarade läget och att jag var sjukskriven för depression och knappast var frisk nog att ta tag i detta på något sätt av egen kraft.

Jag slussades runt lite och fick ett besked att jag den 1 oktober när jag var klar med magasinerandet av mina tillhörigheter skulle vända mig till något slags jourmottagning som jobbade tvärs över kommungränserna, och låg i stora polishuset vid Flemingsbergs station. Dagen kom, jag hade diverse hjälp med flyttandet, såg Huddinges säsongspremiär borta mot Nacka under eftermiddagen och fick sedan hjälp med ett sista lass hemifrån till min mors källare. Från mamma ringde jag sedan den där jouren och fick svaret "jaha, då tar du dig hit nu, så ska vi hjälpa dig".

Jag åkte dit, träffade två trevliga hjälpsamma tjejer som brydde sig om, det konstaterades att jag var skriven i Botkyrka, och så tog de fram en uppsättning nycklar till en av Botkyrka kommuns jourbostäder som låg i Norsborg, strax intill gränsen till Hallunda (Brages väg), och så åkte vi dit.

Sådana lägenheter är då treor eller kanske fyror med ett gemensamt vardagsrum och kök, och ett eget rum som man har lås till. I mitt fall var det en trea, så att det fanns ett låst boenderum till. Först fick jag ha lägenheten för mig själv ca en vecka, sedan kom för en tid en ung invandrarglop som bröt mot alla regler, inklusive tog av min mat och så, så att jag inte kunde annat än säga till vad som pågick, varvid han fick flytta någon annanstans. Strax efter kom en äldre karl runt 50 som det flöt jättebra med, och vi hann ha några trevliga kvällar tillsammans med se på tv och käka tillsammans.

Sedan fick jag väldigt snabbt chansen till en rent egen lägenhet i Tumba Centrum och valde att hoppa på, med facit i hand kanske rentav dumt. Blev sittande där i nära fyra år sedan, ett gräsligt kyffe i jätterisigt skick. Men nästa lägenhet jag erbjds var ju sedan den jag bor i nu, som många här på forumet har varit här och sett.

Det tog tid att få det riktigt bra, men hjälp fick jag i alla fall. Skrämmande att de strular så med att ställa upp med den hjälpen för många som kanske inte är lika talföra och/eller inte vet vilka rättigheter lagen tillförsäkrar oss medborgare.

Men det är för lätt att ramla mellan olika stolar, helt enkelt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:24:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2009-10-28 18:12:31

vetinteriktigt skrev:Men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig? Jag har snackat med de som har hand om LSS i min kommun och de hävdar att de inte kan hjälpa mig. Har också kontaktat socialen i min kommun och de säger att de inte kan hjälpa mig. Och socialenheten för Stockholms stad kopplar mig till enheten för hemlösa. Och dem säger att dem inte har en enda lägenhet och hjälper bara dem behövande.

Så hur fan ska jag göra? Känns som jag har 3 alternativ nu. Göra självmord, acceptera ett liv som uteliggare eller göra så jag blir avskedad från jobbet och börja missbruka och göra massa kriminella saker för det är dem som kan få hjälp med bostad.

Miche: Tro mig jag har försökt överallt att hyra i andra hand och står med i varenda kö för lägenheter över hela sthlm.


Kanske är det samma problem här som med tandvårdkortet, att de anser att man ska andra behov av LSS än bara hjälp med en bostad.
Har du några andra LSS åtgärder?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Charley? » 2009-10-28 18:22:03

Alltså, har du ingenstans att bo alls? Nu? Du kan slagga hos mig några dagar om du vill.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Miche » 2009-10-28 19:28:38

Har du sökt lägenhet på Blocket, Lokus m.fl. sajter?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Flinta » 2009-10-28 19:33:18

Som sagt, kurator på habiliteringen kan va ett första steg. Har du en sån i ryggen kan det gå smidigare. Dom kan ha kontakter o vara kända kollegor till LSS- o SoL-handläggare vilket kan löna sig för dig.

Ensam aspergare är i fall som ditt inte lätt att va, utan snarare en nackdel. Jag har iaf alltid upplevt det som att jag blir mer tagen på allvar dom gånger jag haft med mig andra professionella i mötet med t ex en myndighet.

Vet du vilken Habilitering du tillhör? Var vänlig, och om du måste kräv att dom hjälper dig vidare för att hitta en bostad. Det är ett yrkesfel dom gör om dom nekar dig stöd med att jobba för att lösa din bostadssituation!
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-28 19:42:34

Socialen för bostadslösa hade på min tid bara härbärge att erbjuda och eftersom jag.var en ung nykter frisk tjej så kändes det inte relevant. Jag hoppade runt mellan bekanta i några månader samt sov på föreninslokaler.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav weasley » 2009-10-28 21:16:17

Charley? skrev:Alltså, har du ingenstans att bo alls? Nu? Du kan slagga hos mig några dagar om du vill.


:-)154
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-28 21:28:45

weasley skrev:
Charley? skrev:Alltså, har du ingenstans att bo alls? Nu? Du kan slagga hos mig några dagar om du vill.


:-)154

Ja, att ställa upp konkret är något helt annat än att skicka cyberkramar!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Charley? » 2009-10-28 22:08:21

Min stadsdelsförvaltning kan i alla fall inte fixa bostad (Hägersten-Liljeholmen). Man får liksom förlita sig på andra, och vi måste ställa upp för varandra.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Jossan » 2009-10-28 22:22:13

Charley? skrev:och vi måste ställa upp för varandra.
Absolut!

vetinteriktigt skrev:göra så jag blir avskedad från jobbet och börja missbruka och göra massa kriminella saker för det är dem som kan få hjälp med bostad.
Jag tycker absolut att du ska sköta ditt jobb och försöka ha kvar det. Om du har ett jobb och en fast månadsinkomst så borde du kunna hyra ett rum inackorderad någonstans tills att du får en egen bostad. Det är inte kul att vara inackorderad men det funkar. (Jag har själv varit det en gång, så jag vet.)

Har du just nu inte någonstans att sova eller är det från ett visst datum du blir hemlös?

Om det är det förstnämnda kan du få sova hos mig också några nätter, åtminstone så länge jag själv har tak över huvudet. (Blir kanske också hemlös snart.) Jag har visserligen bara ett rum, bor i studentkorridor, men det går att lägga en madrass på golvet. Har gjort det flera gånger när min mamma och syster sovit över.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2009-10-28 23:17:21

Hej!

Hade jag bott i Stockholm hade du fått slagga hos mig, men tyvärr bor jag i ett helt annat län. Önskar dig dock lycka till. Och behöver du hjälp med nåt, vad det än är, så hojta bara.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-28 23:37:28

Förslaget om att bli inneboende är faktiskt vettigt. Jag utgick från att du inte har jobb. Har du jobb är det mycket lättare.

Då handlar det kanske om att försöka skaffa lite andrum medan du löser situationen?

1. Tak över huvudet
2. Rum (samt magasinering av eventuella saker?)
3. Lägenhet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:24:14, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Flinta » 2009-10-28 23:52:34

Vandrarhem några nätter kan va en nöd-lösning.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 7:18:21

Pemer skrev:Det är LSS du hör till i det långa perspektivet, om du har aspergerdiagnos. Då ingår du i personkretsen och har att via LSS söka alla rättigheter som ingår i lagen och som inte kan tillgodoses på annat sätt. Det är vad LSS handlar om.

Alt sådant akut med tak över huvudet för stunden ligger vanligen inom socialförvaltningen, men även LSS är väl ofta en sektion inom socialtjänsten, alternativt inom "vård och omsorg" eller något liknande namn.

När jag 15 september 2000 fick brutalt klart för mig att jag var av med det andrahandsboende jag hade från och med 1 oktober vände jag mig till socialtjänsten och förklarade läget och att jag var sjukskriven för depression och knappast var frisk nog att ta tag i detta på något sätt av egen kraft.

Jag slussades runt lite och fick ett besked att jag den 1 oktober när jag var klar med magasinerandet av mina tillhörigheter skulle vända mig till något slags jourmottagning som jobbade tvärs över kommungränserna, och låg i stora polishuset vid Flemingsbergs station. Dagen kom, jag hade diverse hjälp med flyttandet, såg Huddinges säsongspremiär borta mot Nacka under eftermiddagen och fick sedan hjälp med ett sista lass hemifrån till min mors källare. Från mamma ringde jag sedan den där jouren och fick svaret "jaha, då tar du dig hit nu, så ska vi hjälpa dig".

Jag åkte dit, träffade två trevliga hjälpsamma tjejer som brydde sig om, det konstaterades att jag var skriven i Botkyrka, och så tog de fram en uppsättning nycklar till en av Botkyrka kommuns jourbostäder som låg i Norsborg, strax intill gränsen till Hallunda (Brages väg), och så åkte vi dit.

Sådana lägenheter är då treor eller kanske fyror med ett gemensamt vardagsrum och kök, och ett eget rum som man har lås till. I mitt fall var det en trea, så att det fanns ett låst boenderum till. Först fick jag ha lägenheten för mig själv ca en vecka, sedan kom för en tid en ung invandrarglop som bröt mot alla regler, inklusive tog av min mat och så, så att jag inte kunde annat än säga till vad som pågick, varvid han fick flytta någon annanstans. Strax efter kom en äldre karl runt 50 som det flöt jättebra med, och vi hann ha några trevliga kvällar tillsammans med se på tv och käka tillsammans.


Skulle va skönt om det löser sig så för mig, men har nog också med att göra vilken komun man är skriven i pga politiken. Botkyrka verkar va en bra komun på så sätt till skilnad mot danderyd.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 7:22:18

Sam skrev:
vetinteriktigt skrev:Men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig? Jag har snackat med de som har hand om LSS i min kommun och de hävdar att de inte kan hjälpa mig. Har också kontaktat socialen i min kommun och de säger att de inte kan hjälpa mig. Och socialenheten för Stockholms stad kopplar mig till enheten för hemlösa. Och dem säger att dem inte har en enda lägenhet och hjälper bara dem behövande.

Så hur fan ska jag göra? Känns som jag har 3 alternativ nu. Göra självmord, acceptera ett liv som uteliggare eller göra så jag blir avskedad från jobbet och börja missbruka och göra massa kriminella saker för det är dem som kan få hjälp med bostad.

Miche: Tro mig jag har försökt överallt att hyra i andra hand och står med i varenda kö för lägenheter över hela sthlm.


Kanske är det samma problem här som med tandvårdkortet, att de anser att man ska andra behov av LSS än bara hjälp med en bostad.
Har du några andra LSS åtgärder?


Ja det är lite så det låter som. Därför jag skrev att jag behövde bli kriminell eller ha missbruksproblem, men jag får väll helt enkelt ljuga om att jag har behov an andra LSS insattser. Men sjukt om de ska behöva slösa det på mig som inte är i behov av det. :?
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav vetinteriktigt » 2009-10-29 7:26:00

Charley? skrev:Alltså, har du ingenstans att bo alls? Nu? Du kan slagga hos mig några dagar om du vill.


Tack vad snälla ni är alla som försöker hjälpa mig! Skönt att det fins personer som mig också, hade skrivit samma sak om jag hade kunnat. :D
Men ska ta in på vandrarhem nästa vecka så har tak över huvet löst en period då iaf. Men jag lovar att höra av mig om det skulle krisa.
Senast redigerad av vetinteriktigt 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
vetinteriktigt
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-09-12

Inläggav r00t » 2009-10-29 7:30:00

Huga ja bostadslöshet är jobbigt. Så har jag levt i långa perioder sen 1998. Just nu bor jag tillfälligt hos min syster. Nåt som är ohållbart i längden. Börjar tröttna rejält på min bostadssituation så jag har ansökt om boende via LSS så fort jag fick min diagnos. Väntar på att de ska höra av sig till mig.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:24:20, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in