Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-27 17:46:28

MissNervvrak skrev:Personen ifråga borde ju ganska lätt kunna slippa undan ett jobb så långt hemifrån genom att medvetet göra en jävligt dålig anställningsintervju samt låta bostadsbristen i Stockholm göra sitt till. :

Det räcker att vara ärlig. Arbetsgivaren kommer att fråga om man är stresskänslig o.s.v.
Om inte annat så är det bara att berätta om sådant som folk brukar ljuga och hålla käft om när de vill ha ett jobb.

Alltså sådana saker som jag berättade förr när jag ville ha jobb men inte fattade att jag inte skulle berätta vissa saker.
T.ex. berätta om ryggproblem under anställningsintervju för vårdjobb, eller säga "nej stress klarar jag INTE" när man söker jobb som bilprovare och de undrar om man klarar stress bra.

Jag tror att det är väldigt lätt att INTE få sådana där anvisade jobb. Och vem anställer en person som fortfarande bor 50 mil bort? VIll arbetsgivaren vänta flera månader innan personen börjar jobba?
De flesta som letar personal vill att personen börjar ganska direkt. Hur hittar man bostad så fort?

Jag förstår faktiskt inte hur någon ska kunna fixa ett jobb på det här viset, om det inte är planerat (ofta någon som vill flytta eller flyttar med en del av det företag den redan jobbar på).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Debbido » 2009-09-27 18:37:39

Bror Duktig skrev:
MissNervvrak skrev:Personen ifråga borde ju ganska lätt kunna slippa undan ett jobb så långt hemifrån genom att medvetet göra en jävligt dålig anställningsintervju samt låta bostadsbristen i Stockholm göra sitt till. :

Det räcker att vara ärlig. Arbetsgivaren kommer att fråga om man är stresskänslig o.s.v.
Om inte annat så är det bara att berätta om sådant som folk brukar ljuga och hålla käft om när de vill ha ett jobb.


Jag håller naturligtvis med föregående talare! Den här personen har egentligen inte en chans att få jobbet med både neuropsykiska och psykiatriska diagnoser plus allt detta ni tar upp: Vem vill anställa då?
Svar: Ingen.

Och....tja, grejen är ju då att FK har gjort sitt jobb: Rehabiliteringskedjan ska erbjudas alla! Rehabiliteringen innebär att 1. Man har plötsligt fått rätten att bli helt och hållet FRISK via den fantastiska Sjukvården. 2. Man har också rätt till att få prövat om man kan arbeta med det man tidigare arbetat med. 3. Alternativet ta "en annat arbete" någonstans i Sverige (eller Norge, om man bor nära gränsen).

Jag antar att en handläggare på FK inte kan bedöma vad en viss aspergare med psykiska besvär kan/inte kan göra. De har ju inte den kompetensen och läkarintygen är ju numera i högsta grad ointressanta!

Hur går nu detta ihop med FN:s stadgar för funktionshindrade?
Regel 9:

1. "Människor med funktionsnedsättning bör ha möjlighet att leva med sina familjer. "


(Vad menas då med detta? Ha närhet till sina föräldrar, släktingar, flickvän...eller Vad menas med familj? En autistisk person kan behöva t ex närhet till föräldrar längre än annars. Jag kan inte se annat än en total konflikt mellan FK och FN!)

Regel 8. Ekonomisk och social trygghet

"Staterna är ansvariga för att människor med funktionsnedsättning har social trygghet och tillräckliga inkomster."


(Trygghet? HA! Social trygghet att ta ett jobb någonstans långt borta där man inte känner en kotte - och har grava sociala handikapp. :-)081 )
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-27 19:28:27

Sitta i Masmo på natt-tjänst, som jag gjorde när jag var spärrvakt var nåt av det aspievänligaste jobb jag kan tänka mig, om man utgår ifrån standarduppfattningen om AS och vad aspisar önskar sig (som inte stämmer med så särskilt många kanske).

Jag läste läste läste, drack termoskaffe och åt turkisk peppar, pratade oftast inte med en levande själ (och inga döda heller) och hade betalt för det (om än kasst betalt). Vore bra att skippa de värsta generaliseringarna alltså.

Spärrvaktsjobb är inte EN upplevelse likadan överallt, jämt, för alla, på samma sätt som ICA-kassörskejobb, polisjobb, växeljobb, lärarjobb eller vilket jobb som helst är det.

Tvinga folk till saker de inte klarar eller orkar är däremot inte bra, vad det än gäller.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2009-09-27 20:04:34

Det är ju bra att det finns PO i Uddevalla iaf, så kan folk få hjälp med att överklaga:
De är personliga ombud, anställda av socialtjänsten i Uddevalla för att hjälpa personer med psykisk funktionsnedsättning i kontakten med just myndigheter. De är noga med att poängtera att de inte går i någon myndighets ärende utan finns bara till för att ge stöd åt personer med psykisk ohälsa.

– De är guld värda och alltid väldigt lätta att nå, säger Ronny Mattsson, ordförande i föreningen Vänkraft.

Christina Kirpensteijn och Louise Niklasson håller till viss del med om kritiken mot Försäkringskassans hårda regelverk. Tidigare gavs sjuk- eller aktivitetsersättning för två år framåt. Sedan tittade man i slutet av andra året om ersättningen skulle förnyas.

– Nu ska funktionsnedsättningen vara livslång för att man ska bli beviljad sjukersättning. Det finns inte en läkare i världen som kan skriva ett sådant intyg, säger Christina Kirpensteijn.

Samtidigt, säger de, bedömer Försäkringskassan om en person är arbetsför genom att jämföra läkarnas utlåtande med alla typer av jobb som finns i Sverige.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Debbido » 2009-09-27 20:07:51

alfapetsmamma skrev:Sitta i Masmo på natt-tjänst, som jag gjorde när jag var spärrvakt var nåt av det aspievänligaste jobb jag kan tänka mig, om man utgår ifrån standarduppfattningen om AS och vad aspisar önskar sig (som inte stämmer med så särskilt många kanske).

Jag läste läste läste, drack termoskaffe och åt turkisk peppar, pratade oftast inte med en levande själ (och inga döda heller) och hade betalt för det (om än kasst betalt). Vore bra att skippa de värsta generaliseringarna alltså.

Spärrvaktsjobb är inte EN upplevelse likadan överallt, jämt


Tack, nu fick vi veta det, bra! Om det nu var en nattjänst tillgänglig för just denna person vet jag inte.

Annars så tog jag också upp detta med att folk med funktionshinder ska vara beredda att flytta bort från nära och kära. Just autister är väl de som har allra svårast att bygga nya kontaktnät? Blir man strandsatt i Märsta i en etta utan några vänner alls så ligger väl självmordet nära till hands för den som redan före flytten mådde dåligt?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-27 20:13:42

Debbido skrev:
Annars så tog jag också upp detta med att folk med funktionshinder ska vara beredda att flytta bort från nära och kära. Just autister är väl de som har allra svårast att bygga nya kontaktnät? Blir man strandsatt i Märsta i en etta utan några vänner alls så ligger väl självmordet nära till hands för den som redan före flytten mådde dåligt?


Att folk med vissa drag oavsett om det är funktionshinder eller personlighetsstörning eller "bara" t ex social fobi tvingas till nåt som ligger bortanför det de klarar att träna sig att klara/orka, är hemskt, ja, det håller jag med om.

Det jag vände mig emot är generaliserandet kring vad AS innebär och vad spärrvaktsjobb och Stockholmsboende innebär. Jag råkar kvala in på alla tre kriterier (AS, spärrvaktserfarenhet och Stockholmsboende) och jag vet måååååånga saker jag gjort som varit många resor värre. Kurser på Aspergercenter är bara ett exempel...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Flia » 2009-09-27 20:40:56

Nej, Fk-tjänstemän är inte kvalificerade att bedöma om någon är handikappad, eller ens förkyld.
Men de tvingas att göra det, efter klara mallar.
Förkylning: feber och snorig

Jag: Alltså nä... jag hostar och har ingen feber, men jag orkar inte....... och det går inte över.... Och jag har ju läkarintyg på att jag har varit förkyld i tre veckor.
Fk: Jag läser här.... feber och snorig ska det vara. Ingen sjukpenning
Jag: Men doktorn sa
Fk: Här är det vi som bestämmer!

Nästan taget ur verkliga livet, det var skitjobbigt att vara Fk-tjänsteman redan då (på 80-talet).

/före detta centralbyråkrat
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav A » 2009-09-27 20:55:24

Bara för att komplicera det hela litet ...
så känner jag en person som i flera år jobbat som spärrvakt i T-banan i Sthlm, och som haft andra jobb innan dess, och som har diagnosen autistiskt syndrom och lågbegåvning ....
Personen jobbar inte där längre pga ett överfall

Men - det går alltså.

Sen tycker jag INTE om Fk:s agerande alls! Men så länge vi har den regeringen lär vi få se mer av den här sortens inskränkningar o försämringar för människro som inte klarar dagens samhälle.

Man får hoppas personen i Uddevalla får hjälp att överklaga.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav tahlia » 2009-09-27 21:26:03

Det är väldigt "enkelt".

Tidsgränser är satta för olika sjukdomar/skador. T.ex "ryggskott, högst 2 veckor", etc. Du kan få högst 1,5 år (sammanlagt). Efter det blir du utsparkad från sjukförsäkringen, såvida du inte kan bevisa att det inte finns ett enda existerande jobb i norden som du någonsin kommer att klara av.
Vad du har för utbildning eller kvalifikationer är det ingen som tar hänsyn till. Om du bedöms klara av att vara professor i Matematik, när ditt yrke alltid varit bilmekaniker, så kan FK kasta ut dig. Varför? För att det finns ett yrke du klarar av.
Den s.k "rehabiliteringen" består i att slänga ut en person på en arbetsplats och låta dem jobba. That's it.

Om det sedan inte finns ett jobb i dina trakter som du bedöms klara av, så är det bara till att flytta. Nu för tiden kan de dessutom trycka på för att folk ska söka sig till t.ex Norge (eller resterande Norden) för det finns jobb där, annars blir man av med a-kassan.

Välkommen till det kalla, kapitalistiska Sverige. Have fun!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Debbido » 2009-09-27 21:39:13

alfapetsmamma skrev:Det jag vände mig emot är generaliserandet kring vad AS innebär och vad spärrvaktsjobb och Stockholmsboende innebär. Jag råkar kvala in på alla tre kriterier (AS, spärrvaktserfarenhet och Stockholmsboende) och jag vet måååååånga saker jag gjort som varit många resor värre. Kurser på Aspergercenter är bara ett exempel...


Och - hur många mil var du tvingad att flytta för att komma till Stockholm, på order från myndigheterna?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2009-09-27 21:42:38

A skrev:Bara för att komplicera det hela litet ...
så känner jag en person som i flera år jobbat som spärrvakt i T-banan i Sthlm, och som haft andra jobb innan dess, och som har diagnosen autistiskt syndrom och lågbegåvning ....
Personen jobbar inte där längre pga ett överfall

Men - det går alltså.


Sådant har jag också funderat över. Har själv varit beredd att vända mig till spärrvakten för att få hjälp med personer i kris, missbrukare som tuppat av på mina fötter t ex.
Det kan ju dyka upp allehanda svåra eller hotfulla situationer när man sitter så där utsatt - situationer som är svåra för en NT att klara, men ännu svårare för en aspergare.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-27 21:43:15

Debbido skrev:
alfapetsmamma skrev:Det jag vände mig emot är generaliserandet kring vad AS innebär och vad spärrvaktsjobb och Stockholmsboende innebär. Jag råkar kvala in på alla tre kriterier (AS, spärrvaktserfarenhet och Stockholmsboende) och jag vet måååååånga saker jag gjort som varit många resor värre. Kurser på Aspergercenter är bara ett exempel...


Och - hur många mil var du tvingad att flytta för att komma till Stockholm, på order från myndigheterna?


Oh gosh... du verkar inte vilja ta in vad jag skrev... Jag tvingades inte flytta alls, jag bodde redan här och jag sökte mig till jobbet helt frivilligt, så nej, mitt fall är inte som det du beskriver riktigt, men det har jag heller aldrig påstått.

Det enda jag försökt få fram är att det är bra att försöka hålla ner de grövsta generaliseringarna och påhoppen på vad det nu månde vara för aktörer. Tjänstemän gör sitt jobb, annars mister de jobbet de är lika angelägna om som andra som har jobb. Det är inte folk på FK eller AF som bestämt att det ska se ut så här...

Det och så att säga att ALLA med AS inte skulle vantrivas som spärrvakter. Och då utgick jag inte bara ifrån att det KAN vara så utan utgick ifrån att jag de facto varit spärrvakt vilket jag inte vet om nån annan här inne kan säga sig ha varit.

Gäääääsp.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Debbido » 2009-09-27 21:48:39

alfapetsmamma skrev:
Debbido skrev:
alfapetsmamma skrev:Det jag vände mig emot är generaliserandet kring vad AS innebär och vad spärrvaktsjobb och Stockholmsboende innebär. Jag råkar kvala in på alla tre kriterier (AS, spärrvaktserfarenhet och Stockholmsboende) och jag vet måååååånga saker jag gjort som varit många resor värre. Kurser på Aspergercenter är bara ett exempel...


Och - hur många mil var du tvingad att flytta för att komma till Stockholm, på order från myndigheterna?


Oh gosh... du verkar inte vilja ta in vad jag skrev... Jag tvingades inte flytta alls, jag bodde redan här och jag sökte mig till jobbet helt frivilligt, så nej, mitt fall är inte som det du beskriver riktigt, men det har jag heller aldrig påstått.


Jag har redan skrivit att jag tagit in det du skrev om hur skyddat och bra det kan vara att sitta som spärrvakt under natten på vissa stationer.
Jag ifrågasätter inte det. Har redan tackat dig för informationen!

Sedan satte jag spotlights på detta med att flytta så långt, som aspergare. Och där svarade du att du är stockholmare?????????
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-27 22:00:30

tahlia skrev:Den s.k "rehabiliteringen" består i att slänga ut en person på en arbetsplats och låta dem jobba. That's it.

Om det sedan inte finns ett jobb i dina trakter som du bedöms klara av, så är det bara till att flytta. Nu för tiden kan de dessutom trycka på för att folk ska söka sig till t.ex Norge (eller resterande Norden) för det finns jobb där, annars blir man av med a-kassan.

Konstigt att kalla utslängandet för rehabiliteringskedja...

Det där om att bli av med a-kassan om man inte vill jobba i Norge eller Danmark. Det blir man väl ändå om man jobbar utomlands?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-27 22:12:27

Debbido skrev:
alfapetsmamma skrev:
Debbido skrev:[quote="alfapetsmamma"]
Det jag vände mig emot är generaliserandet kring vad AS innebär och vad spärrvaktsjobb och Stockholmsboende innebär. Jag råkar kvala in på alla tre kriterier (AS, spärrvaktserfarenhet och Stockholmsboende) och jag vet måååååånga saker jag gjort som varit många resor värre. Kurser på Aspergercenter är bara ett exempel...


Och - hur många mil var du tvingad att flytta för att komma till Stockholm, på order från myndigheterna?


Oh gosh... du verkar inte vilja ta in vad jag skrev... Jag tvingades inte flytta alls, jag bodde redan här och jag sökte mig till jobbet helt frivilligt, så nej, mitt fall är inte som det du beskriver riktigt, men det har jag heller aldrig påstått.


Jag har redan skrivit att jag tagit in det du skrev om hur skyddat och bra det kan vara att sitta som spärrvakt under natten på vissa stationer.
Jag ifrågasätter inte det. Har redan tackat dig för informationen!

Sedan satte jag spotlights på detta med att flytta så långt, som aspergare. Och där svarade du att du är stockholmare?????????[/quote]

Vi kanske missförstod varann, men det är väl inte värt förton frågetecken? Antingen reder man ut det, fine, eller så orkar eller klarar man inte det och då går man vidare. Ingen jättebig deal för mig.

Vad jag menade var att Nej, jag tvingades inte till nånting, allt skedde helt frivilligt från min sida, men att bara för att man ett så kallat servicejobb så betyder det inte att det är olämpligt för en aspig person.

Nu orkar jag inte försöka förklara vad jag menade mer, jag blir helt snurrig av allt han ba hon ba.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Debbido » 2009-09-27 22:29:15

alfapetsmamma skrev:[Nu orkar jag inte försöka förklara vad jag menade mer, jag blir helt snurrig av allt han ba hon ba.


De många frågetecknen beror på att jag är en väldigt tempermentsfull och expressiv människa. Dessvärre har jag svårt att tygla detta. Men jag försäkrar att jag inte alls är sur eller irriterad på dig! Nix! Jag efterfrågade bara reaktioner på just det som jag skrev. Ber om ursäkt för invasionen av frågetecken! På riktigt. :-)061

Nå, är vi aspergare så har vi väl rätt att misslyckas något i vår kommunikation?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2009-09-27 22:34:51

Bror Duktig skrev:
tahlia skrev:Den s.k "rehabiliteringen" består i att slänga ut en person på en arbetsplats och låta dem jobba. That's it.

Om det sedan inte finns ett jobb i dina trakter som du bedöms klara av, så är det bara till att flytta. Nu för tiden kan de dessutom trycka på för att folk ska söka sig till t.ex Norge (eller resterande Norden) för det finns jobb där, annars blir man av med a-kassan.

Konstigt att kalla utslängandet för rehabiliteringskedja...

Det där om att bli av med a-kassan om man inte vill jobba i Norge eller Danmark. Det blir man väl ändå om man jobbar utomlands?


Jag har inga källhänvisningar, men har hört folk prata om detta med Norge som ett alternativ, som FK ser det, eftersom vi ligger rätt så nära norska gränsen.
Sjukvården har reducerats så vissa sjukfall får transporteras till närmaste sjukhus - i Norge!

Att rehabiliteringskedjan kallas så, fast det bara är en bluff, i stort sett, är ju inte konstigt. Vi lever inte i en fullständig demokrati. Det finns ett kapitalismens diktatur där Penningen bestämmer allt och sedan får "sanningen" modifieras så att den passar in i Marknadens Sanningsmall.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav BMW » 2009-10-03 1:14:00

Debbido skrev:Genom en boendestödjare och genom vissa antydningar i lokalpressen som verifierar hennes uttalande har jag fått veta att en aspergare i småstaden Uddevalla har av FK här berövats sin sjukersättning och blivit tillsagd att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!

Jösses! :shock:
]


Då kan väl FK fixa en lägenhet också i samband med detta? :roll:
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-03 1:20:15

Enligt en person jag kände som hade arbetat på SL i flera år, bland annat som spärrvakt så fanns det "två sorters" spärrvakter. De som föredrog de lugna stationerna vid någon obefolkad mellanstation på linjen och de som helst ville sitta vid T-centralen där det "hände något".

Dessa "två sorter" brukade också ibland byta med varandra när tillfälle erbjöds. Hur det är organiserat nu vet jag inte. En del av de lugnaste stationerna har väl stängts antar jag. Hur det är med obemannade spärrar numera vet jag inte helle.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Debbido » 2009-10-04 0:00:15

BMW skrev:Då kan väl FK fixa en lägenhet också i samband med detta? :roll:


Som jag skrev så är den här personen också psykiskt sjuk. Han behöver naturligtvis finnas nära dem han har sin lilla trygghet i. Det är absolut inte möjligt att flytta 50 mil, till en storstad, från en byhåla - sånt kräver mod, kraft och hälsa. Det fanns ingen realism i det här förslaget. FK fixar varken lägenheter eller hälsa. De bara avrättar folk.
(Ansvaret ligger givetvis på högre nivå än handläggarnas)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in