Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Debbido » 2009-09-27 1:09:33

Genom en boendestödjare och genom vissa antydningar i lokalpressen som verifierar hennes uttalande har jag fått veta att en aspergare i småstaden Uddevalla har av FK här berövats sin sjukersättning och blivit tillsagd att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!

Jösses! :shock:


Hur ska du denna aspergare (som dessutom mår psykiskt dåligt) klara av att skiljas från sitt kontaktnät på hemmaplan, flytta 50 mil, skaffa lägenhet i Stockholm och sedan dagarna i ändan låta sin hjärna bombarderas av miljontals sinnesintryck samt hantera tusentals kontakter per dag med människor?!

OM man känner till aspergerkriterierna så skulle jag gissa att detta är ett av de mest olämpliga jobb jag kan tänka mig åt en autistisk person - eller - vad säger ni andra?

Om Sverige känner ett sådant förakt för människor med relativt osynliga handikapp, men dock allvarliga i just vårt samhällsklimat, är då inte fängelse att fördra för oss aspergare? Där är det väl lite lugnare är på T-centralen? :roll:
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Aspie?! » 2009-09-27 1:37:00

Debbido skrev:Genom en boendestödjare och genom vissa antydningar i lokalpressen som verifierar hennes uttalande har jag fått veta att en aspergare i småstaden Uddevalla har av FK här berövats sin sjukersättning och blivit tillsagd att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!

Jösses! :shock:


Hur ska du denna aspergare (som dessutom mår psykiskt dåligt) klara av att skiljas från sitt kontaktnät på hemmaplan, flytta 50 mil, skaffa lägenhet i Stockholm och sedan dagarna i ändan låta sin hjärna bombarderas av miljontals sinnesintryck samt hantera tusentals kontakter per dag med människor?!

OM man känner till aspergerkriterierna så skulle jag gissa att detta är ett av de mest olämpliga jobb jag kan tänka mig åt en autistisk person - eller - vad säger ni andra?

Om Sverige känner ett sådant förakt för människor med relativt osynliga handikapp, men dock allvarliga i just vårt samhällsklimat, är då inte fängelse att fördra för oss aspergare? Där är det väl lite lugnare är på T-centralen? :roll:


Hänsynslöshet. Dom som bestämt så, har ingen som helst respekt för personen som har as. Givetvis är jobb som spärrvakt ytterst stressfullt, många otrevliga stressfulla människor som kräver att man genast skall veta allt, eller bara vill bråka.

Känner ett par stycken som redan vid 20årsåldern fått förtidspension för inte alls så allvarliga problem.

Personen som du skriver om hade otur.

Får hoppas att jag efter min utredning inte råkar ut för hänsynslösa idioter.
Senast redigerad av Aspie?! 2011-05-04 21:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Aspie?!
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-09-04

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Debbido » 2009-09-27 1:43:28

Aspie?! skrev:Personen som du skriver om hade otur.

Får hoppas att jag efter min utredning inte råkar ut för hänsynslösa idioter.


Tja, kanske oturen att bo i fel kommun. De nya reglerna är ju omänskliga och ambitiösa handläggare på FK ser som sin mission att dra in ALL tidsbegränsad sjukersättning om de bara kan. När reglerna var helt nya läste jag om en kvinna i kommunen, med cancer, som hade ett okänt antal månader kvar att leva. Eftersom hon inte kunde bevisa att hon nog skulle dö de närmaste veckorna så drog de in ersättningen.

Och AS är ju ingen dödlig sjukdom så det lär väl bli problem...
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2009-09-27 2:13:45

Känslighet för sinnesitryck finns tyvärr inte i de officiella kriterierna.

Sen finns det ju väldigt lugna stationer, alla hamnar ju inte på t-centralen. Eftersom det mesta sköts automatiskt numera, så torde det vara ett ganska enkelt jobb där man bara behöver sitta av tiden. (Skulle inte passa mig dock.)

Men att behöva flytta till Stockholm är lite häpnadsväckande, var hade de tänkt att han skulle bo då? Det är inte precis lätt (eller billigt) att få lgh i storstäderna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aspie?! » 2009-09-27 2:27:25

Inger skrev:Men att behöva flytta till Stockholm är lite häpnadsväckande, var hade de tänkt att han skulle bo då? Det är inte precis lätt (eller billigt) att få lgh i storstäderna.


Välkommen till Rinkeby :wink: .
Senast redigerad av Aspie?! 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Aspie?!
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-09-04

Inläggav Pemer » 2009-09-27 3:42:23

Fullkomligt vrickat. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-27 10:51:02

Hej!

Att någon tvingas ta ett jobb, vilket som helst, i stället för att vara sjukskriiven/ha förtidspension är i mina ögon helt ok. Klarar man inte jobbet så får man väl bli sjukskriven igen.

Men det är fullständigt vansinnigt att tvingas flytta från släkt och vänner till en ort 50 mil hemifrån. Där går gränsen. Finns det inga lämpliga jobb inom 10 mil från där man bor, eller vad man nu tycker är rimligt, borde man få behålla sin nuvarande ersättning.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nabbe » 2009-09-27 12:01:36

Man kan undra vad Fk hande inan för panbenet :?
Senast redigerad av nabbe 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Inläggav weasley » 2009-09-27 12:46:17

Vad finns det för fog för FKs agerande? Det måste ju finnas information i det här fallet som vi inte känner till. Annars är ju ett sådant beslut enbart inhumant!

Står det skrivet något om det här i tidningarna? Ge gärna länkar isf!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2009-09-27 13:11:21

weasley skrev:Står det skrivet något om det här i tidningarna? Ge gärna länkar isf!


Debbido i början av tråden skrev:Genom en boendestödjare och genom vissa antydningar i lokalpressen som verifierar hennes uttalande har jag fått veta att en aspergare i småstaden Uddevalla har av FK här berövats sin sjukersättning och blivit tillsagd att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!


Jag skulle också vilja veta mer fakta. Vi vet ju inte hur kraftig personen Asperger är. Håller med Inger att det är skillnad på en liten station och T-Centralen.

Att bli tvingad flytta 50 mil är ju ingen direkt nyhet men vad jag minns så har AF sagt att den regeln ska tillämnas med urskiljning och hänsyn,
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav weasley » 2009-09-27 14:21:56

barracuber skrev:Jag skulle också vilja veta mer fakta. Vi vet ju inte hur kraftig personen Asperger är. Håller med Inger att det är skillnad på en liten station och T-Centralen.

Att bli tvingad flytta 50 mil är ju ingen direkt nyhet men vad jag minns så har AF sagt att den regeln ska tillämnas med urskiljning och hänsyn,


Ja, dessutom kanske personen har snälla och vänliga släktingar i Sthlm, kanske personens stora intresse är t-banesystemet. Isf vore det ju en kalasbra insats!

Nu var jag nog väldigt optimistisk i stycket ovanför (FK brukar oftast vara mer till för att stjälpa än för att hjälpa) men att gå på diffus hörsägen och "antydningar i lokalpressen" känns lite vanskligt. Ge som sagt gärna länkar!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Charley? » 2009-09-27 14:25:10

Äh, det är lika bra att folk vänjer sig vid att sådana här saker blir nödvändiga i ett kapitalistsamhälle.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Le_inimitable » 2009-09-27 15:18:27

Debbido skrev:... att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!

Fast det finns inga såna. Det här är det närmaste som finns.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Flia » 2009-09-27 15:26:18

Debbido skrev:De nya reglerna är ju omänskliga och ambitiösa handläggare på FK ser som sin mission att dra in ALL tidsbegränsad sjukersättning om de bara kan.


Med rätten hos en som vet hur det är att jobba på Fk så är det dags att reagera.
När de nya reglerna kom skickade ett antal (ska inte säga en siffra efersom jag inte är helt säker) en skrivelse till regeringen och protesterade. Strejkrätt har de inte, men på några kontor gjorde de en del protester ändå. Den kunniga personalen flyr om de kan, de som blir kvar är unga och nyutbildade.

Kort sagt - dom har ett helvete och vill inte alls vara med om de nya reglerna.
Det finns mer att säga om hur det är att arbeta på Fk, men jag slutar här.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-27 15:43:53

Om personen i fråga betraktas som "frisk" så är att tvingas flytta för att få jobb helt efter reglerna.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Charley? » 2009-09-27 15:55:59

L'inimitable skrev:
Debbido skrev:... att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!

Fast det finns inga såna. Det här är det närmaste som finns.


"... insamlande av tidningar där även mindre reparationer ingår."

Reparationer av tidningar? Underbart!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Flia » 2009-09-27 15:56:04

Bjäbbmonstret skrev:Om personen i fråga betraktas som "frisk" så är att tvingas flytta för att få jobb helt efter reglerna.


Japp, på Fk får man tidigt lära sig att följa R-E-G-L-E-R-N-A, inte tänka själv. Ibland blir man så förbannad att man uppmanar folk att överklaga.

När man jobbat ett par år så tappar man dessutom empatin, av ren självbevarelsedrift. Jobbet består ofta i att förstöra livet för andra - kan man inte ta sig därifrån så måste man bli hårdhudad, annars går man under (vilket väldigt många försäkringskassetjänstemän gör).
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-27 16:09:31

barracuber skrev:Att bli tvingad flytta 50 mil är ju ingen direkt nyhet men vad jag minns så har AF sagt att den regeln ska tillämnas med urskiljning och hänsyn,

Vilket betyder att det är handläggarnas godtycke som gäller.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-27 16:15:35

Personen ifråga borde ju ganska lätt kunna slippa undan ett jobb så långt hemifrån genom att medvetet göra en jävligt dålig anställningsintervju samt låta bostadsbristen i Stockholm göra sitt till. Uddevalla är ändå inte sååå litet så något jobb borde väl kunna gå att få... :roll:

Annars förstår jag inte, är inte en aspergerdiagnos till för att man ska ha ett skriftligt bevis på att man har vissa svårigheter som i vissa fall gör att man inte klarar av vissa saker?? Finns det ingen som helst lag på att man ska vara "immun" mot att tvingas söka olämpliga jobb? Om inte så är det ju totalt onödigt att göra neuropsykiatriska utredningar överhuvudtaget. :roll: :roll:
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav Flia » 2009-09-27 16:17:20

KrigarSjäl skrev:
barracuber skrev:Att bli tvingad flytta 50 mil är ju ingen direkt nyhet men vad jag minns så har AF sagt att den regeln ska tillämnas med urskiljning och hänsyn,

Vilket betyder att det är handläggarnas godtycke som gäller.


Nope, det står tydligt i reglerna att om A är uppfyllt, men inte B så ska man inte vara sjukskriven.
Och att säga: "du måste flytta för att få jobb" är inte Fk's sak, det är Af som säger sånt. Fk säger bara att "du får inga pengar härifrån", sen kanske någon handläggare säger en sån sak ändå, men som förslag.

En intressant sak som står i reglerna är att om det funnes ett jobb som X skulle klara av, så kan ju X jobba (inte exakt citerat förstås).
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-27 16:50:32

Flia skrev:
Debbido skrev:De nya reglerna är ju omänskliga och ambitiösa handläggare på FK ser som sin mission att dra in ALL tidsbegränsad sjukersättning om de bara kan.


Med rätten hos en som vet hur det är att jobba på Fk så är det dags att reagera.
När de nya reglerna kom skickade ett antal (ska inte säga en siffra efersom jag inte är helt säker) en skrivelse till regeringen och protesterade. Strejkrätt har de inte, men på några kontor gjorde de en del protester ändå. Den kunniga personalen flyr om de kan, de som blir kvar är unga och nyutbildade.

Kort sagt - dom har ett helvete och vill inte alls vara med om de nya reglerna.
Det finns mer att säga om hur det är att arbeta på Fk, men jag slutar här.

Skönt att få veta att det finns de som protesterar inom FK. Tack för att du skrev det. Nu får jag lite bättre hopp om att inte alla har blivit helt hjärntvättade.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-27 16:56:36

MissNervvrak skrev:Personen ifråga borde ju ganska lätt kunna slippa undan ett jobb så långt hemifrån genom att medvetet göra en jävligt dålig anställningsintervju samt låta bostadsbristen i Stockholm göra sitt till. Uddevalla är ändå inte sååå litet så något jobb borde väl kunna gå att få... :roll:

Annars förstår jag inte, är inte en aspergerdiagnos till för att man ska ha ett skriftligt bevis på att man har vissa svårigheter som i vissa fall gör att man inte klarar av vissa saker?? Finns det ingen som helst lag på att man ska vara "immun" mot att tvingas söka olämpliga jobb? Om inte så är det ju totalt onödigt att göra neuropsykiatriska utredningar överhuvudtaget. :roll: :roll:

Man ska kunna bli handikappkodad på AF (vad nu handikappkodad innebär vet jag inte exakt). Då ska man inte behöva ta vad som helst och hänsyn ska tas till handikappet.

De jag känner som är handikappkodade har inte tvingats till något de inte kan (finns säkert undantag, jag tänker nu på några få som jag har talat med IRL). Däremot aspergare som inte är det, har tvingats till saker. Jag antar att aspergaren själv måste se till att bli handikappkodad, att personalen på AF kanske inte fixar det med automatik.

Bland det senaste jag hörde, var en aspergare som är 40-50 år, har misslyckats snabbt med alla jobb hela livet. Har varit sjukskriven och haft sjukersättning största delen.
Den ska nu till AF. Jag har träffat personen flera gånger och det är helt klart att detta inte kommer att fungera.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Debbido » 2009-09-27 17:18:50

weasley skrev:Vad finns det för fog för FKs agerande? Det måste ju finnas information i det här fallet som vi inte känner till. Annars är ju ett sådant beslut enbart inhumant!

Står det skrivet något om det här i tidningarna? Ge gärna länkar isf!


Anledningen till att jag försöker mangla ut ett av alla dolda övergrepp på människor med funktionshinder, som berövas sin inkomst eller hänvisas omöjliga alternativ (om man besinnar handikappets art) - anledningen är att många inte orkar gå ut i massmedia och därför agerar jag på egen hand för att offentligöra övergrepp som jag bedömer kommer från "säkra källor".

Källan är en viss boendestödjare (gammal i gamet) som var erhört upprörd över detta inhumana beslut eftersom hon känner mannen väl och vet att detta vida överstiger hans kapacitet.

När jag själv var ung småstadsbo skulle jag aldrig vågat flytta till en miljonstad - ensam - autistisk - långt ifrån ett fåtal mycket viktiga relationer.

Sedan läste jag detta i Bohusläningen:
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.576550

"Samtidigt, säger de (stadens personliga ombud), bedömer Försäkringskassan om en person är arbetsför genom att jämföra läkarnas utlåtande med alla typer av jobb som finns i Sverige. Finns det till exempel ett jobb att klippa biljetter i Stockholms tunnelbana som en person i Uddevalla bedöms kunna utföra får personen inte sjuk- eller aktivitetsersättning."

Ombudet är begränsat av sekretessreglerna och säger inte till journalisten att det rör sig om ett konkret fall - en aspergare, alltså ville jag dra fram denna pinsamma sanning i ljuset!

Det är ofta så oerhört svårt för autistiska människor att etablera nära, starka, sociala nätverk att det är (anser jag) en humanitär katastrof att skicka iväg en autist 50 mil. Min boendestödjare skakade av vrede när hon berättade det hela för mig. Säkerligen kommer personen att stanna hemma och begära socialbidrag.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Aspergare tvingas bli spärrvakt!

Inläggav Debbido » 2009-09-27 17:21:42

L'inimitable skrev:
Debbido skrev:... att söka ett ledigt arbete som spärrvakt i Stockhom!

Fast det finns inga såna. Det här är det närmaste som finns.


Detta hände någon gång under de senaste tre månaderna. Jag vet inte vilken plats det var frågan om då.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in