Universitetsstudier.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kakmonstret » 2009-09-22 23:45:40

KrigarSjäl skrev:Jag tror jag lägger ner det här med universitetet.

Sekreterartalanger har jag aldrig haft. Kommer aldrig få.
Jag ger det den här veckan, sen skiter jag i alltihop.


Nej gör inte det. Ta en dag i taget bara, en sak i sänder. Det är inte hela världen om man missar något de slänger inte ut en bara för det. Det viktigaste är att du försöker. Lämnar man inte in något har de inget att gå på. Lämnar man in något som är fel så får man komplettera det är inte värre. Så som du känner dig nu kände jag flera gånger under första tiden men misstag måste det få finnas utrymme för.

Gå efter känsla KS, det verkar du ha och du har ju valt den här utbildningen av en anledning. Känslan kommer man långt på.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:50:09

KrigarSjäl skrev:Jag är realist. Min organisationsförmåga är urusel och praktiskt krux innebär en otrolig stress.
Det är en dålig utgångspunkt för att klara av universitetsstudier, uppenbarligen.


Jag tror jag förstår problemet. Många studenter blir oerhört frustrerade av det där. Men får du bara tag i den litteratur du behöver och börjar läsa så tror jag att det andra löser sig lättare genom att du kommer att få påminnelser om du inte lyckats betala in kåravgift rätt och jada jada jada.

Hitta en institutionssekreterare eller något att snacka in dig hos. De brukar veta vad som gäller.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-23 0:05:54

Ska ge mig in i den här fighten och köra på ett tag till.
Om det känns lika förvirrande om en månad har jag facit i hand på att det inte funkar.
Då lägger jag ner det och satsar på något annat istället.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2009-09-23 0:27:23

KrigarSjäl skrev:Aktuellt störningsmoment: texten jag ska läsa in tills i morgon omnämns bara med författarens namn plus sidantal. Hur i h-e ska jag veta VILKEN bok det är jag ska läsa?
Den lilla informationen ger mig ju tre alternativ att välja mellan och det vete fan om jag kan absorbera 3 x 81 sidor tills imorgon.


Det torde framgå av litteraturlistan vilka böcker som gäller. Så vitt jag förstår är det denna kurs det gäller, och här finns litteraturlistor. Du borde ha fått dem, men de kanske är så snåla nuförtiden att man måste ladda ner dem själv?
http://www.sol.lu.se/litteraturvetenskap/utbildning/kurs.html?termcourseid=2025


Ge inte upp för lätt bara för det administrativa. Så oöverkomligt är det knappast ens för en aspergare. Ämnet har du som sagt säkerligen inga problem med. Kanske du skulle ta en diskussion med studievägledaren och informera vederbörande och se om du kan få hjälp med var du hittar relevant information för de kurser du läser.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Universitetsstudier.

Inläggav weasley » 2009-09-23 0:35:46

KrigarSjäl skrev:* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?

Exakt vad som gäller på din kurs vet jag inte men här är en lista på olika moment JAG har fått poäng för i min brokiga utbildning:
- Laborationer redovisade genom labbrapporter
- Närvaro och aktivt deltagande på utvalda seminarier
- Närvaro och aktivt deltagande på utvalda exkursioner
- Hemtentor
- Projektarbeten, både enskilt och i grupp
- Salstentor
- Utvalda inluppar (inlämningsuppgifter)

Vilka av ovanstående varianter som gäller på din kurs vet din föreläsare eller handledare på kursen. Det ska även stå explicit i kursplanen och brukar poängteras på kursens hemsida.


KrigarSjäl skrev:* Vad är det som avgör vilken nation folk väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?

I Uppsala väljer den ovetande nation efter hemmahörighet, den kunnige väljer nation efter rykte och image. Stockholms är stekarnationen med kotlettfrillor och sloganen "lite bättre, lite dyrare". V-Dala är finlandsfärja och köttmarknad men har ett gediget utbud av kulturevenemang för den intresserade. Själv gick jag enbart på hemmahörigheten. Man kan byta nation om man är missnöjd, men i Uppsala spelar det ingen roll vilken nation man är med i egentligen.


KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.

Jag vet inte hur ditt bibliotek ser ut men vi har tillgång till extra tysta läserum, lagom stora för fyra personer och med låsbara dörrar. Dit kan man gå med referenslitteraturen om man är lättstörd. Universitetsbibliotekarier har, enligt mina erfarenheter, STOR förståelse för känsliga öron!

Är detta omöjligt vid ditt bibliotek går det att låna via fjärrlån. Detta ska vara gratis.

Det går även att köpa begagnad kurslitteratur billigare på kåren/nationen.

I sista hand får man vackert slanta upp pengarna för att kopiera ett kapitel eller två.



KrigarSjäl skrev:* Till sist; hur har ni andra aspergare hanterat det? Hur länge ska man behöva känna sig som ett ufo?

Jag har frågat. Och läst varenda informationsblad noggrant och ingående. Och sen frågat någon om jag ändå inte riktigt fattat. Någon = lärare, medstudent, studievägledare eller i förekommande fall vicerektor.

Jag kände mej som ett ufo ungefär en termin. Det började släppa andra terminen då jag verkligen började fatta hur allt hängde ihop och hade gjort mej hemmastadd med universitetets regler.



KrigarSjäl skrev:* Jag vägrar ha assistent eller annan typ av utpekande hjälp. Det jag behöver är ngn som kan ge konkreta svar, den här svepande, allmänna informationen som getts har inte rätat ut några frågetecken. Universitetsvärlden är något helt nytt för mig och min uppfattning är att man i sin info pratar med de som redan är "invigda".

Jag har inte alls upplevt det så. Men det kan ju säkert variera med tiden, lärosäte, personer, etc. Jag var aktiv i mitt informationssökande och istället för att gå runt och bara halvt ha en aning om vad vi eventuellt skulle kunna tänkas göra så gjorde jag som jag skrev. Frågade. Jag har endast en gång träffat någon som blivit förnärmad över att jag frågade, och jag har gått många kurser på många institutioner!



KrigarSjäl skrev:* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?

Återigen beror det nog på lärosäte. I Uppsala finns det en gemensam webbaserad plattform där man har samlat alla kurser och där lärare och handledare har direktkontakt med eleverna. Lite som facebook men väldigt mycket mer studie- och studentanpassat. Där räcker det med den plattformen för att anmäla sej till tentor, kurser, granska sina poäng, se betyg, etc.

Andra lärosäten kan ha separata register för detta. Det vet din studievägledare om. Det bör även finnas en studerandeexpedition som kan hjälpa dej med information om sådana saker!

Jag gissar att du antagligen kan behöva lite internetvana och förmåga att självständigt söka information, både i traditionellt bibliotek och i internetvärlden. Varje universitetsbibliotek har ett digert utbud av prenumerationer på olika facktidskrifter. Som aktiv student vid universitetet är det en ofantlig källa till information. Se till att göra dej hemmastadd med den; prenumerationerna är både i pappers- och digitalform! Bibliotekarien hjälper dej gärna!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Camilla » 2009-09-23 0:38:24

Jag ska försöka klara ut en del grejer. Hoppas det kan vara till nytta!

KrigarSjäl skrev:* Vad är det som avgör vilken nation folk väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?


Det här med nation är viktigt att du väljer snabbt. Jag vill minnas att man måste ha valt, innan man skriver tenta första gången. Men orkar du inte ta reda på vilken som passar bäst, kan du gå in på närmsta och registrera dig. Man kan ändra senare.

I informationen beskriver de sig ganska allmänt, men i verkligheten är de helt olika. Malmö och Gbg är "brattiga", Smålands är vänster. Blekingska och Wermlands är musikinriktade. De som ligger i norra Lund, "Tornanationerna", härbärgerar många teknologer eftersom tekniska högskolan ligger där. Lund är den största nationen. Osv.

KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.


Min erfarenhet är att det inte tog så väldigt lång tid att få boken efter att man reserverat boken. Och det gör man ju på http://lovisa.lub.lu.se/. En vecka kunde det ta.

Annars kanske www.andrahandsbokhandeln.nu har den? De ligger i city.

Om du ska köpa, så kan du välja att köpa dem som verkar viktigast, eller som man kanske behöver under hela terminen. Vissa böcker är små och "nischade", så då fattar man nästan att de inte är så viktiga ;)


Räkna med att du inte klarar din första tenta, så blir du positivt överraskad om du klarar den :). Och du blir inte så stressad. Alla känner nog så som du gör.

Satsa på att läsa och så får det andra runt omkring ge sig.
Senast redigerad av Camilla 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 3 gånger.
Camilla
 
Inlägg: 194
Anslöt: 2008-05-27

Inläggav barracuber » 2009-09-23 0:49:17

Bara på tal om digitalt så kom ju en ny sajt förra året.

Trots namnet och symbolen har den ingenting med ThePirateBay att göra; TPB har officiellt meddelat detta.

Jag vet inte hur mycket material de egentligen har samlat, ibörjan fanns det nästan ingenting.

Krigis, om du hitr något intressant men har problem att ladda hem så fråga nån här om hjälp.

En grej om tekniken: sajten använder inte bittorrent utan rapidshare. Det funkar och är ganska snabbt men kan vara irriterande krångligt.

EDIT: hittade <a href="http://www.metro.se/se/article/2008/03/26/09/1704-48/index.xml">artikel i Metro</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2009-09-23 0:54:11

KrigarSjäl skrev:Jag tror jag lägger ner det här med universitetet.

Sekreterartalanger har jag aldrig haft. Kommer aldrig få.
Jag ger det den här veckan, sen skiter jag i alltihop.


Du skulle ju kunna ringa till studentstödet och fråga vilken hjälp de kan erbjuda en aspergare, du verkar ju behöva just "sekreterarhjälp". Ingen tvingar på dig någon assistent vid föreläsningarna. "Utpekandet" kan vara värre, men ingen annan student behöver iaf veta om det.

Jag minns att jag tyckte det var bra att det fanns hjälp för t ex aspergare och andra funktionshindrade på Uppsala universitet. Studenter var önskade, dem ville de hjälpa. Men som anställd vid universitetet var man som aspergare minsann inte önskad och fick ingen hjälp, tänkte jag bittert.

Det finns också gamla tentor på hemsidan, som man kan ladda ner och sen plugga in frågorna. (På min tid sålde vi gamla papperstentor för 5 kr styck till studenterna.)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-23 1:11:47

Ang nationer så är det def smålands nation som gäller. Det är i lund du läser, right?

"alla har fördomar om smålands" stod det i nån studenblaska för en massa år sen! :)

http://www.smalands.org/


barracuber skrev:Bara på tal om digitalt så kom ju en ny sajt förra året.



Förlåt en dum fråga från en som inte varit så aktiv här på sistone. Får jag också länka till illegalt material utan tillsägelse?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2009-09-23 1:31:29

Ursäkta. My bad. Jag cencurerar mig själv och ger mig själv en tillsägelse. Obetänksamt. Visserligen är väl inte sista ordet sagt i fråga om den där sajten...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-23 1:34:27

barracuber skrev:Ursäkta. My bad. Jag cencurerar mig själv och ger mig själv en tillsägelse. Obetänksamt. Visserligen är väl inte sista ordet sagt i fråga om den där sajten...


Helt okej. Jag ville mest bara veta vad som gäller nuförtiden.

Den siten har nog legat nere ett tag tror jag.


För övrigt, krigis - att dricka öl billigt, prova nationerna. Klår tillåmed svartklubbarna på möllan!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-23 1:35:58

barracuber skrev:EDIT: hittade <a href="http://www.metro.se/se/article/2008/03/26/09/1704-48/index.xml">artikel i Metro</a>.


Nu känner jag mig otroligt tjafsig, och det ber jag om ursäkt för. Din url är fel. Den rätta är: http://www.metro.se/se/article/2008/03/ ... /index.xml


Admin

Har rättat länken i inlägget ovan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-23 1:37:28



Krigis använder sina feta aspieskills till att bli cool på harvard.



Krigis - kämpa på ett tag till. Ge inte upp än.

Själv gav jag upp univeristetsstudierna pga depression, sannolikt orsakad av odiagnosticerad asperger.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2009-09-23 7:35:24

Savanten Svante skrev:Krigis använder sina feta aspieskills till att bli cool på harvard.

Krigis - kämpa på ett tag till. Ge inte upp än.
.


Instämmer med Svante.

Come on, Krigis. You can do this.

Savanten Svante skrev:Själv gav jag upp univeristetsstudierna pga depression, sannolikt orsakad av odiagnosticerad asperger.


Även om det är OT skulle jag vilja lägga till "sannolikt orsakad av misstanken om odiagnosticerad asperger"?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-23 7:42:28

Jag tackar för stödet och kör några ronder till.
Återkommer garanterat med fler dumma frågor.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Hemlig » 2009-09-23 9:13:20

Det är alltid krångligt för alla studenter, spelar nog ingen roll om man har as eller inte. Det är datakonton som ska fixas registreringar, böcker, studieförsäkran och planering för hur man ska lägga upp sina studier.

Om du tycker det är jobbigt kan du väl fråga nån om hjälp typ en studievägledare eller nåt, de kan man ofta mejla till istället för att träffa dem personligen. De borde ju kunna hjälpa med all organisering kring studierna också.

Tycker absolut inte du ska ge upp. Sånt där kan man definitivt fixa. Och om du har svårt att få tag på böcker så kan du kanske låna av någon kurskamrat? Eller kopiera sidorna som behövs.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-23 9:19:28

Det blir inte krångligare med tiden, det är värst i början. Så du borde fortsätta.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2009-09-23 13:55:24

barracuber skrev:Även om det är OT skulle jag vilja lägga till "sannolikt orsakad av misstanken om odiagnosticerad asperger"?


Näe, på den tiden visste varken jag eller psykiatrin vad aspergers var. Världen var bara konstig och ansträngande.

Depression av odiagnosticerad asperger.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Titti » 2009-09-23 14:03:43

Savanten Svante skrev:
barracuber skrev:Även om det är OT skulle jag vilja lägga till "sannolikt orsakad av misstanken om odiagnosticerad asperger"?


Näe, på den tiden visste varken jag eller psykiatrin vad aspergers var. Världen var bara konstig och ansträngande.

Depression av odiagnosticerad asperger.


Depression av ännu odiagnosticerad asperger.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav carl » 2009-09-23 14:12:16

Savanten Svante skrev:
barracuber skrev:Även om det är OT skulle jag vilja lägga till "sannolikt orsakad av misstanken om odiagnosticerad asperger"?


Näe, på den tiden visste varken jag eller psykiatrin vad aspergers var. Världen var bara konstig och ansträngande.

Depression av odiagnosticerad asperger.


Svante jag känner igen mig, men för mig är världen fortfarande konstig och ansträngande..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:42:47, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Kvasir » 2009-09-23 19:01:23

Krigis, kom ihåg att det är många av oss här på forumet som har tagit oss igenom universitetsutbildningar trots asperger. Det kommer förhoppningsvis du också att göra, i synnerhet som jag misstänker att du inte kommer ha några oöverstigliga problem med själva ämnet. Kämpa på och lycka till.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Juddy » 2009-09-23 19:28:52

KrigarSjäl skrev:Läser litteraturvetenskap vid universitetet och kan konstatera att det är jäkligt förvirrande. Jag har inte kommit in i rutinerna än och behöver få en del frågor besvarade.

* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?

* Vad är det som avgör vilken nation folk väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?

* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.

* Till sist; hur har ni andra aspergare hanterat det? Hur länge ska man behöva känna sig som ett ufo?

* Jag vägrar ha assistent eller annan typ av utpekande hjälp. Det jag behöver är ngn som kan ge konkreta svar, den här svepande, allmänna informationen som getts har inte rätat ut några frågetecken. Universitetsvärlden är något helt nytt för mig och min uppfattning är att man i sin info pratar med de som redan är "invigda".

* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?


Jag gick väldigt länge på universitetet (tre olika, två i Sverige, ett utomlands) och älskade det även om det var nytt i början. Skrämmande rent av. Jag var van vid att vara bäst. Nu satt det sjuttio andra i föreläsningssalen som också hade varit bäst.

Som poäng räknas ofta en de facto tentamina. Hem-tenta eller en "normal". När jag läste juridik där hela terminen utgör en enda kurs om 20 poäng som då ska tentas av. Man har duggor, små "kontrolltentor" som används mot sluttentan. Vissa kurser har obligatorisk närvaro till en viss procent eller helt, ingen närvaro, ingen möjlighet till godkänt. Inte godkänt inga poäng.

Om du tycker att det är väldigt rörigt rent organisatoriskt så har varje universitet en person för funktionshindrade. Det är inte utpekande och de är ingen assistent som så, men alla kan vi behöva lite vägledning ibland. De är inga som går bredvid men kan ha tips om hur man manövrerar. Vad du gör med tipsen, om du ens vill ha dem (du uttrycker rätt starkt att du inte vill det), det är upp till dig. Jag har en väninna som är döv och hon fick hjälp genom sina universitetsstudier med teckentolk och anteckningsstöd. Resten, när hon väl visste hur det funkade klarade hon själv. Du har ju rätt att plugga som vem som helst. Du har specifika frågor, personen kan ge specifika svar.

Kurslitteratur. Köp begagnat är en väg. Kopiera är en annan, får man inte göra egentligen så de har slutat sälja kompendier. På den senaste kursen jag gick stod en bok på litteraturlistan där man skulle läsa tio sidor. Kolla på amazon.com när dollarn är låg. Fråga kursare om ni kan beställa böcker ihop och få ner kostnaden. Pröva att anmäla dig till t ex bookmooch, där ger och tar man böcker utifrån ett poängsystem. Inte krångligt men låter kanske så. När jag pluggade som intensivast så fanns det inga internetbokhandlare, varje delkurs kunde kosta 1000 kr och det var fyra delkurser på en termin. Fattig var man.

Jag vet inte riktigt hur du menar med krux. Lösenord hit och dit, pinkod där men inte här, lånekort dit, men inte till institutionsbibblan? Vi fick en informationsgenomgång på den juridiska sektionen av bibblan och se vilka olika databaser det fanns och hur man kunde utnyttja dem. Samma informationsmöjlighet återkom på senare kurser. Just databasbiten är av betydelse ju längre in i utbildningar man kommer, när man måste skriva uppsatser och leta referenser. Är det något du känner att du måste behärska nu?

Jag gick på nationsfria universitet.

Hoppas jag inte varit för svepande! Den första månaden på universitetet använde några kurskamrater ständigt orden explicit och implicit, och diskrepanser. Kände mig som ett litet ufo, ja. Jag Hänger Inte Med!!! Med tiden föll jag in i det mer och mer och det blev enklare. Jag kunde ändå få ångest över allt som jag bara inte såg eller fattade tills det la sig och jag kunde utläsa helheten igen, det var inte kaos, det bara kändes så.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Duras » 2009-09-23 19:41:00

Krigis, det du upplever just nu är bara en utgallringsprocess där de som är olämpliga för akademisk utbildning sorteras ut. Brutalt och effektivt.

Allt serveras inte på silverfat i den akademiska världen, men det är en (viktig) del av själva utbildningen. Alltså att lära sig hantera oilka frågeställningar vad dom än vara må. Att lära sig tänka på ett annat sätt och det är minst lika viktigt som själva kunskapsmassan.

I princip är du på god väg att lyckas eftersom du använde en kanal få andra har tillgång till (detta forum) och vips kom det massor av stöd och konkreta tips.

Egentligen var du både lat och smart vilket kan medföra att du blixtrande snabbt kommer förbi dessa trista besvärligheter och kan koncentrera dig på det du kom dit för.

Är övertygad att det kommer att gå bra för dig där.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Duras » 2009-09-23 20:04:18

Några citat av Krigis från denna tråd:

Just nu känns det för jävla hopplöst


Inte riktigt bra.

Just nu har jag lust att skita i alltihop.


Det blev värre....

Jag ger det den här veckan, sen skiter jag i alltihop.


Ahh, en vecka iaf

Ska ge mig in i den här fighten och köra på ett tag till.
Om det känns lika förvirrande om en månad har jag facit i hand på att det inte funkar.


Uppe i en månad....

Jag tackar för stödet och kör några ronder till.


KS blir nog kvar där på obestämd tid :wink:
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in