Tandvård? (tandläkarskräck)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tandvård? (tandläkarskräck)

Inläggav trams » 2009-08-27 11:33:54

Har inte vågat gå till tandläkaren på över 10 år
men har tänkt våga mig dit före årsskiftet.

Har tandläkarskräck sen en händelse och har bara gått privat.

Har man rätt till någon sorts rabatt som aspergare?
Har försökt hitta information men begriper inte.

Någon som vet?
Senast redigerad av trams 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
trams
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2009-08-25

Inläggav Koboshi » 2009-08-27 11:39:41

Om man får rabatt vet jag inte men för tandläkarskräck, som jag också lider av, hjälper bara en lugn och snäll läkare som tar det försiktigt och förklara vad han/hon gör. Jag har haft tur som har en sådan som är väldigt försiktig i sitt hanterande och det har gjort att jag kan uthärda även om pulsen ligger på 140 slag + -.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Altus » 2009-08-27 11:47:12

Får man ett sådant där kort (som man är berättigad till som LSSare) så blir det gratis, men alla får tydligen inte det eftersom kommunerna tolkar reglerna olika.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Optek » 2009-08-27 12:12:47

Själv gick jag till "Narkoskliniken" här i Sthlm och fick allt åtgärdat vid ett och samma tillfälle under narkos. Mycket dyrt men väl värt det.

Hade inte varit hos tandläkaren på femton år ca.

Nästa gång det är dags så ska jag kolla hur det funkar med LSS och tandvård eftersom det då antagligen blir mer "standardingrepp" och inte så mycket på en gång.
Senast redigerad av Optek 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Optek
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-05-08

Inläggav trams » 2009-08-27 14:17:41

Jag har ett "intyg för förmånstagare" men jag vet inte vad det menas med det.
Senast redigerad av trams 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
trams
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2009-08-25

Inläggav aspiemelly » 2009-08-27 15:26:11

trams, tror inte det är inte samma sak, tandvårdskortet får man via LSS handläggaren.

Nu vet jag inte var du bor men i Göteborg finns ett bra ställe för tandvårdsrädda och andra med specialbehov. Lång väntetid (6mån+) och ligger vid sahlgrenska sjukhuset.

Gick ett tag på delen för rädda, men det kostade lite väl mycket (före diagnos så jag hade inget tandvårdskort), tror hela kalaset med att allt gjordes under narkos, ett par psykolog(?) besök, några "prova på att sitta i stolen"-besök osv, gick på 15 000(!).

För något år sedan upprepades hela proceduren, dock utan psykologbiten, och nu hade jag tandvårdskortet. Hela kalaset gick nu på ca 600kr. 300 för narkosen och tror det var 80kr för kontrollen efter.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav trams » 2009-08-27 15:39:53

Vad är det för kriterier som ska uppfyllas för att man ska ha rätt till ett tandvårdskort då?
Senast redigerad av trams 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
trams
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2009-08-25

Inläggav Alien » 2009-08-27 16:03:47

Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MissNervvrak » 2009-08-27 19:40:46

Det finns ju särskilda tandläkare för tandläkarrädda. Det är nog bara att googla. Funderar själv på att gå till en sådan eftersom jag inte vågat mig iväg till tandläkaren på väldigt länge. Ändå hade jag världens bästa och snällaste tandläkare så jag vet inte varför jag helt plötsligt blev rädd för att gå dit. :roll:
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav serpentin » 2009-08-27 20:08:35

Altus skrev:Får man ett sådant där kort (som man är berättigad till som LSSare) så blir det gratis, men alla får tydligen inte det eftersom kommunerna tolkar reglerna olika.


Inte helt gratis. man får betala en egenavgift på 150 kr/besök. Det gäller för "nödvändig tandvård". Ingen lyxbehandling alltså.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-08-27 22:43:46

Aha... det här låg kvar påbörjat men inte avslutat, i ett bortglömt fönster ända sedan i förmiddags innan jag åkte hemifrån till jobbet:
Altus skrev:Får man ett sådant där kort (som man är berättigad till som LSSare) så blir det gratis, men alla får tydligen inte det eftersom kommunerna tolkar reglerna olika.

Nej, inte gratis, men det kostar inte mer än vanliga läkarbesök.

Märker att flera nya har beskrivit att de inte förstår informationen som finns i den klistrade tråden. Om det är den de menar att de har hittat... för jag ser inte riktigt vad som skulle vara svårt att förstå i den.

Har man Asperger har man rätt till stöd och hjälp enligt LSS, och omfattas man av LSS får man rätt till tandvårdsstödet.

Det som är krångligt i resonemanget är sedan mest bara att många kommuner och landsting försöker fuska bort den här rätten för många av oss som har den, och hur de gör det.

Rent juridiskt torde "omfattas av en viss lag" knappast betyda något annat än att man hör till de grupper som räknas upp i lagens skrivningar om vilka den gäller för, men åtskilliga kommuner och landsting väljer en nonsenslinje att "omfattas av LSS" gör man när man har ansökt om och beviljats insatser enligt LSS.

Inte för att man förstår vad som skulle vara problemet. Någon handfull personer extra om året i något landsting här eller där som skulle kunnat få råd att gå till tandläkare som nu i stället inte har råd. Eller i värsta fall inte har haft någon info om detta, och hunnit gå hos tandläkare för ordinarie pris och lurats på tusentals kronor.

Det är märkligt att Sverige skulle vara ett så fattigt land att vi inte har råd att funktionsnedsatta med lite extra förmånliga lagenliga rättigheter ska kunna få åtnjuta dessa rättigheter för att man får för sig att man måste spara in på humaniteten och solidariteten.

Vad de snåla och missunnsamma må spara in är försumbart. Och deras fåniga linje innebär ju åt andra hållet, att folk minst lika gärna kan välja att ansöka om någon LSS-insats först i onödan, för har de väl en sådan kan man absolut inte prata bort rätten till tandvårdsstödet.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2009-08-27 23:32:55

Pemer skrev:Det är märkligt att Sverige skulle vara ett så fattigt land att vi inte har råd att funktionsnedsatta med lite extra förmånliga lagenliga rättigheter ska kunna få åtnjuta dessa rättigheter för att man får för sig att man måste spara in på humaniteten och solidariteten.

Jag tycker att det är märkligt att man har rätt till subventionerad sjukvård och hjälpmedel för allt i kroppen utom tänderna och ögonen... som om inte dessa organ tillhör kroppen...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Debbido » 2009-08-28 2:44:00

Trams:

Tips för att minska rädslan: När jag var tvungen att operera ut en kindtand utan narkos (hade inte råd med narkos) använde jag: två bra öronproppar, stora hörlurar samt min favoritmusik, en hel del valium.
Resultat: Jag var rätt flummig, njöt av musiken, hörde inte borren, kände bara att de slet och kämpade med min käke i tre dåsiga timmar. Bedövningen ger de ju rejält så man inget känner.

I V:a Götaland har detta gällt: grönt tandvårdskort enbart till dem som beviljats LSS-insats samt har ett omfattande hjälpbehov rent generellt (typ vårdpaket). Man skulle alltså inte kunna borsta tänderna ordentligt själv.

MEN när jag sökte kortet hade regionen ett tillfälligt ekonomiskt överskott så de slopade detta med omfattande vårdbehov och krävde "bara" LSS samt LSS-insats, typ kontaktperson. Så där hade jag tur! Fick kontaktperson och grönt kort. Genomgick en kostsam rotfyllning och när den skulle betalas hade jag dagen innan fått hem mitt kort med posten! :D

Förr i tiden fick jag gratis tandvård p g a Sjögrens syndrom. Den förmånen är borta nu! Dock, vissa med Primär Sjögrens kan få viss rabatt på priset. Tidigare gratis tandsanering för reumatiker pga av livsfara förenad med tandinfektioner: borttaget!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav A » 2009-08-28 3:17:53

Debbido; att de ändrade sin policy kan vara pga att de fick en reprimand från Socialstyrelsen efter att jag hade bråkat med dem och skrivit till Sos om detta. De ändrade sedan i sitt vårdprogram.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Debbido » 2009-08-28 4:23:59

A skrev:Debbido; att de ändrade sin policy kan vara pga att de fick en reprimand från Socialstyrelsen efter att jag hade bråkat med dem och skrivit till Sos om detta. De ändrade sedan i sitt vårdprogram.


AAAhhhh?! Tja, då var väl deras officiella förklaring påhittad i så fall. Så det finns ingenting om krav på omfattande vårdbehov med i någon lagtext?

Om det är Du som har räddat mina ständigt sönderfallande tänder så vill jag självklart säga TACK! Tandinfektioner kan i mitt fall annars leda till döden pga medicinerna och min problematik. Förresten kan tandinfektioner ge svåra härtproblem för fler än mig. Bakterierna kan nå dit.

Helt sjukt därför att inte tandhälsan räknas in i det allmänna hälsotillståndet.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:11:13, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Pemer » 2009-08-28 16:07:03

Debbido skrev:AAAhhhh?! Tja, då var väl deras officiella förklaring påhittad i så fall. Så det finns ingenting om krav på omfattande vårdbehov med i någon lagtext?

Nej, det gör det verkligen inte! En del landsting och kommuner är förbaskat pigga på att lägga till sådana bitar själva i kraven, men de har inget som helst stöd för det i lagen.

21 oktober i fjol är brevet från mig, A och ragnevi till Socialstyrelsen daterat, min 40-årsdag för övrigt. Det är där vi hovsamt har bett SoS se över det här igen och sätta ner foten en gång för alla och kommunicera ut till ALLA landets kommuner och landsting hur lagen är menad att tolkas.

Det är inte intentionen i någon lagstiftning att tillgången till en rättighetslag ska vara beroende av var man bor, och att varje enskild kommun skulle ha rätt till sin egen tolkning av om en lag gäller som den är skriven, eller om man själv vill lägga till "...och har ett VÄLDIGT omfattande vårdbehov" och dylikt.

Och tio månader utan svar från SoS börjar verka smått sinnessjukt. Något svar om att brevet är mottaget, och något besked om vad man hittills har gjort som resultat av att ha fått det, kunde ju vara rätt trevligt åtminstone. Kanske A åtminstone hade fått någon reaktion om att brevet är mottaget och diariefört?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2009-08-28 16:54:21

Här är en till som inte gärna går till tandläkaren, ringde faktiskt igår o diskuterade med en tandläkare som var på väg hem så hon hade gott om tid o hade inget emot att prata länge med mig :)
Hon föreslog titaninplantat för dyra pengar och berättade att det fanns en massa pengar som FK betalade för tandläkarkostnader.

Hon tyckte det var lite ovanligt att man ville göra lagningsprov utanför munnen för o se tandläkarens kunskaper att göra bra lagningar men hon sade inte nej till det.
Vill också komma ifrån att ha några material som läcker ut något i munnen och kroppen och sedan upptäcker man 10 år senare att det inte var så bra med materialet i fråga.

Har inte varit hos tandläkaren på 10 år heller med undantag för ett försök hos en privattandläkare men det var ingen bra ide, vill nog mena att denne tandläkare var dåligt utrustad och dåig koll på att det faktiskt finns bakterier och satte ett halvdant skydd på den digitala röntgenplattan hon satte in i munnen, visade sig att sladden var oskyddad o den satte hon ju i munnen den med!
Hon var trevlig men kunskaperna var det nog sämre med.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-08-30 14:27:56

Altus skrev:Får man ett sådant där kort (som man är berättigad till som LSSare) så blir det gratis, men alla får tydligen inte det eftersom kommunerna tolkar reglerna olika.


Inte gratis, men max 100kr hos tandhygienist och 150kr hos tandläkare, går på högkostnadsskyddet. Åtminstone i Värmland kanske det är gartis på andra ställen.

Du bör verkligen gå till tandläkaren, går man dit ofta kan man förhindra hål och sådant som kan leda till obehagliga borrningar mm. Jag har aldrig haft hål i tänderna.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Debbido » 2009-09-03 21:41:12

Pemer skrev:
Debbido skrev:AAAhhhh?! Tja, då var väl deras officiella förklaring påhittad i så fall. Så det finns ingenting om krav på omfattande vårdbehov med i någon lagtext?

Nej, det gör det verkligen inte! En del landsting och kommuner är förbaskat pigga på att lägga till sådana bitar själva i kraven, men de har inget som helst stöd för det i lagen.

21 oktober i fjol är brevet från mig, A och ragnevi till Socialstyrelsen daterat, min 40-årsdag för övrigt. Det är där vi hovsamt har bett SoS se över det här igen och sätta ner foten en gång för alla och kommunicera ut till ALLA landets kommuner och landsting hur lagen är menad att tolkas.

Det är inte intentionen i någon lagstiftning att tillgången till en rättighetslag ska vara beroende av var man bor, och att varje enskild kommun skulle ha rätt till sin egen tolkning av om en lag gäller som den är skriven, eller om man själv vill lägga till "...och har ett VÄLDIGT omfattande vårdbehov" och dylikt.

Och tio månader utan svar från SoS börjar verka smått sinnessjukt. Något svar om att brevet är mottaget, och något besked om vad man hittills har gjort som resultat av att ha fått det, kunde ju vara rätt trevligt åtminstone. Kanske A åtminstone hade fått någon reaktion om att brevet är mottaget och diariefört?


Oj då! Inte ens ett enda litet svar? Märkligt. Har du kollat upp om ärendet är diariefört, så att det inte har kommit bort?

för övrigt vet jag inte vilka rätigheter man har när man ligger i strid med viss kommun eller Region. Har under mina år som gerillasoldat (skrivelser angående funktionshindrades rättigheter) ofta stött på ordet PRAXIS. Varje kommun har sin egen praxis - och vad gör man egentligen då? Man går emot en Berlinermur. "Vi tolkar texten så här....bla bla."

Att få ett avslag och sedan överklaga till Länrätten är väl den enda vägen om man vill slåss mot Praxis? Sedan kan man ju hoppas på rätt att få överklaga i Hovrätten. Själv har jag aldrig fått den rätten.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav A » 2009-09-03 22:26:22

Debbido o Pemer

Brev till SoS tar tid att få svar på så jag är inte direkt orolig.
Hör vi inget under hösten så kan man ju göra en förfrågan. Det är dock troligt att de skickar remiss till t ex Sveriges kommuner o landsting för att höra vad de säger om saken, och sånt tar ju tid.
Sen tror jag de är en grupp som handhar tandvårdsfrågor o de träffas väl inte varje vecka precis. Och där har man nog mkt att prata om så vårt ärende ställs väl i den allmänna kön.

Ang de krav på stort vårdbehov som vissa landsting tror ska gälla alla de fyra grupper som har rätt till tandvård på högkostnadsskyddet. Detta krav gäller för de tre andra grupperna, men INTE för gruppen med autism.

Nano
Sök tandvårdskort, det ger dig rätt till s k nödvändig tandvård.
Har du LSS-insatser så söker du hos din stadsdels LSS-handläggare tror jag, fråga annars vem du vänder dig till, det ska LSS-handläggaren veta.

Har du inte lss SÅ SÖKER DU CENTRALT HOS TANDVÅRDEN I sTHLMS LÄNS LANDSTING, TROR ATT DET FINNS NÅN UPPGIFT OM VAR O VEM I DEN KLISTRADE TRÅDEN OM TANDVÅRDSKORT
ursäkta versalerna ...... fingrarna slinter orkar inte skriva om det ....
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Debbido » 2009-09-04 0:33:16

A skrev:Debbido o Pemer

Brev till SoS tar tid att få svar på så jag är inte direkt orolig.
Hör vi inget under hösten så kan man ju göra en förfrågan. Det är dock troligt att de skickar remiss till t ex Sveriges kommuner o landsting för att höra vad de säger om saken, och sånt tar ju tid.
Sen tror jag de är en grupp som handhar tandvårdsfrågor o de träffas väl inte varje vecka precis. Och där har man nog mkt att prata om så vårt ärende ställs väl i den allmänna kön.


Kanske är det så med tandvårdsfrågorna.
Jag skrev till SoS för något år sen när de skulle lägga ned det allra sista psykiatriska behandlingshemmet och för övrigt göra drastiska nedskärningar av slutenvården.

Jag fick svar efter ett par dagar från en Projektledare för NU-sjukvården. Snabba ryck, men förstås - bara ett försvarstal för hur bra vården var och skulle bli...

Behandlingshemmet tog hand om personlighetsstörningar, mest ungdom. Mindre än ett år senare tog en tjej livet av sig på den extremt trista, fängelseliknande sjukhusavdelning som nu var det enda alternativet.

Jag är hellre en som protesterar mot orättvisor, även om ropen uppslukas av börshajarnas höga skrikande, även om ingen bryr sig om protesten - hellre det än att jag är en medlöpare.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Det gröna kortet

Inläggav lakritsmyggan » 2009-09-25 0:19:33

:?: Om du har en sköterska kan hon skriva ut ett "grönt kort", intyg om nödvändig tandvård. Då får man rätt till nödvändig tandvård, och kostnaden ingår i högkostnadsskyddet(samma som till läkare och vårdcentral 900 kr/år. Jag vet inte säkert, men jag tror att det gäller oavsett vilket landsting man tillhör. Så här är det där jag bor. :idea:
Senast redigerad av lakritsmyggan 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
lakritsmyggan
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-09-17

Inläggav A » 2009-09-26 0:06:23

Lakritsmyggan skrev "Om du har en sköterska "

Njaeh, så enkelt är det inte, det avtalas mellan landsting o den kommun man bor i vilka som har rätt att utfärda kort. Det varierar också mycket mellan olika landsting hur man gör trots att lagen ju borde följas lika överallt. Tyvärr gör man inte det och det var därför vi skrev till Socialstyrelsen.
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav earlydayminer » 2009-09-26 1:43:15

Finns det möjlighet att välja mellan fler alternativ (mer alternativ till bedövning, lustgas etc) hos en privat tandläkare?

Mina två senaste besök hos den vanliga tandläkaren i stan gick inte bra. Den första tandläkaren var från utlandet och talade inte mycket svenska. Jag vred mig och skakade när han rotade runt. Det kändes som jag tror det känns att bli borrad rätt ner i roten. Så innan tandläkaren var tvungen att avbryta behandlingen så gjorde han en provisorisk lagning. Någon vecka efteråt försökte min ordinarie tandläkare sen flera år tillbaka att behandla mig. Hon var duktig, kompetent, försiktig och uppmärksam. Hon lyckades få bort en halv tand innan det blev för mycket. Då skrev hon en remiss till den käkkirurgiska kliniken på centralsjukhuset. Där fick jag flytande lugnande medel 30 minuter innan behandling samt lustgas vid behandling. Kändes tryggt och tandläkaren var väldigt bra. Han var en sådan där käck och rolig man i typ 40-årsåldern. Innan behandling fick jag andas ut och då brukade han berätta historier om hur han med familj reste runt. Assistenten var en mycket vacker kvinna troligtvis också i 40-årsåldern.

Första gången jag provade lustgas pratade jag knepigt, upplevde konstiga saker och sa helt spontana saker utan att ha blivit tilltalad, sedan skrattade jag så mycket att tandläkaren började skratta för att det blev omöjligt att behandla mig.

Jag bad faktiskt om narkos innan tandläkaren berättade om väntetiden och brist på personal. Sedan talade han om att det fanns en viss risk med narkos, och att det lugnande medlet samt lustgas var effektivt och mindre krävande vid rädsla.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:11:19, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in