Ensamhet och lögner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ensamhet och lögner

Inläggav Alien » 2009-08-24 2:47:02

Heliora skrev:
Mats skrev:Jag tycker att Heliora i den här tråden ska kunna få berätta hur hon känner utan att behöva utmålas som en dålig människa.
...........
Att skriva av sig i en sån här tråd tycker jag är BRA.


barracuber skrev:Heliora,

Ärlighet skakar om folk. På ett positivt sätt.

Ingen är van vid det. Tvärtom är de rädda för det.

Men alla längtar efter det egentligen.

Även om du förlorar på det kortsiktigt tror jag du vinner på det långsiktigt.

Finns för mycket oärlighet.


Tyvärr hade ni ju båda helt kapitalt fel, och ändå är ni moderatorer?! Ni uppmuntrar till saker som ni sedan bestraffar?! :shock:

Jag fattar inte att jag öht kom tillbaka till det här forumet...


Det går inte att vara totalt tydlig ens för moderatorer, eftersom ingen vet i förväg hur det man säger kan uppfattas.

Alltså, det är är skillnad på att säga hur man själv känner och att påstå något nedsättande om någon annan.

Skillnaden mellan "för mig kändes det som hon skröt ..." och "hon skröt ..."
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nallen » 2009-08-24 10:36:41

Varför kommentera ett två månader gammalt inlägg som inte ens är on-topic??
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nano » 2009-08-24 10:57:58

För ev efterkommande läsare och för att frågeställaren får ett svar antar jag.
Kanske frågeställaren inte läser men nu är det iaf korrekt :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nallen » 2009-08-24 11:58:45

verkar meningslöst. newbies söker inte och de gamla vet redan vad som gäller.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Titti » 2009-08-24 12:11:29

nallen skrev:verkar meningslöst. newbies söker inte och de gamla vet redan vad som gäller.


Som newbie här för länge sen (det känns det som i alla fall!) sökte jag ganska systematiskt igenom arkivet av gamla trådar; läste och försökte förstå vad som hände här, vilka som fanns här, vad man talade om...

Naturligtvis till stor del beroende på att jag är aspergare och av det slag som är grundliga, systematiska och vill VETA. Vad får dig att tro att det inte kommer till fler sådana här?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2009-08-24 12:17:31

Det är väl bara att läsa valfri tråd som startats av nån med mindre än 50 inlägg.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nano » 2009-08-24 22:56:34

Tycker Titti har en poäng för alla är inte sådana, och alla som kommer in är inte aspisar även om nog runt hälften är det.
Många är nog bara nyfikna o försvinner när intresset svalnat efter 3 veckor.
Själv var tanken inte att stanna på forumet, jag tänkte mer i stil med "jahaja, vad är nu detta asperger förnågot då, lär ju inte vara något jag har iaf."
Men så visste jag ju inte heller vad det var för något.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2009-08-24 23:19:05

nallen skrev:Varför kommentera ett två månader gammalt inlägg som inte ens är on-topic??


Därför att jag tycker det var ett typiskt aspigt, bokstavstolkat missförstånd och därför principiellt intressant. Och för att mina "moderatorsinstinkter" krävde att även jag försökte sprida upplysning över frågan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:05:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav soulddown » 2009-09-06 13:06:24

Mats skrev:Jag kommer att VÄGRA ljuga på fikarasten på måndag. Om nån frågar vad jag gjorde på midsommarafton kommer jag att säga precis som det är: Jag hade tvättid och utöver det hängde jag på internet.

Det är säkert inte socialt korrekt att svara så men mitt budskap är: Om ni inte vill höra svaret, låt bli att fråga!



jag brukar alltid svara som du visar här ovan hur skulle ja annars svara?

många här som också svårt skaffa relationer behålla relationer?
Många som tyckt om mig men nånstans på vägen tar ja kål på den relationen antagligen med mitt udda sätt.
Aldrig haft flickvän har några vänner som ja har känt sen ja var liten så antagligen därför ja är så bekväm med dem.
Har jättesvårt för att skaffa nya vänner vad ska ja göra med dem vad ska ja prata med dem om blir helt ur balans vara med dem bara så då skippar ja hellre det men Vill ju inte vara ensam livet ut

ursäkta om skrivandet är jättedåligt har noll koll på grammatik
soulddown
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-09-05
Ort: Nordöstraskåne

Re: Ensamhet och lögner

Inläggav Vadskajagheta » 2011-09-13 21:05:11

Heliora skrev:Jag har precis kommit hem från landet och jag vill bara gråta. En sådan här helg som midsommar är till för familjer. Dans kring stången och lyckliga familjer och skratt och sång. Och själv är jag ultrasingel, utan barn, och utan möjlighet att öht få barn eftersom jag inte lyckas få någon kille och tiden börjar rinna ut. Jag mår så dåligt så jag bara gråter och tänker på döden.

Mina föräldrar har ett sommarställe som vi alltid är vid på midsommar. Midsommarstång och sånt finns precis i närheten av vår lilla stuga och därför har det blivit så att vi alltid har varit med vid lövningen av stången och resningen. Och den delen gillar jag också, man känner sig betydelsefull. Men i detta måste man också ta det andra: se alla lyckliga familjer med barn... :cry:

Det är alltid lika jobbigt varje gång. Man skall dessutom tvingas hälsa på och vara artig och trevlig mot sommargrannarna som är i min ålder och har partner och barn. Man frågar hur den andra har det och dyl. "Jo, tack bra", tvingas jag ljuga och säga. Och klistra på ett falskt leende. Och svaret tillbaka "Här är det sååå bra, vi skall ha nytt barn snart och bl a bl a". Och då tvingas man åter sätta på ett falskt leende och ljuga och säga "grattis, vad roligt" när man egentligen helst av allt vill slå dem på käften och säga att jag är jätteledsen och att jag blir deprimerad och vill ta livet av mig bara jag ser dem.

Alltid dessa lögner! :cry: Och här inne på aspergerforum är det precis likadant! Någon säger att den skall få barn eller gifta sig och förväntar sig att man skall gratulera och ha sig. När jag egentligen helst av allt vill svara att "Det gör mig deprimerad att höra. Jag vill ta livet av mig bara jag ser dina inlägg". Men skriver jag så och är ärlig mot mig själv och andra så får man ju bara utskällningar och skit och kanske varningar. :cry:

Det känns bara så jävla jobbigt med alla dessa lögner hela tiden! Jag känner mig som en falsk människa, en bedragare. Och detta TVINGAS jag alltså vara, både i det sociala IRL-livet och på forumet.

Jag orkar inte med detta falska och tråkiga liv. :cry: :cry: :cry:


Klockrent! Känner precis likadant. Jag har 2 systrar som båda har hus, barn och man och är sååå lyckliga. Jag är mittenbarnet av oss 3 och har inte ens haft en flickvän.
Det svider i hjärtat varje gång jag ser bekanta med sina barn o familj eller mina systrar.
MEN JAG DÅ!!? Jag drömmer ju om en egen familj, jag kan göra mig av med allt jag äger för att få uppleva detta. Att ha någon att älska och bli älskad av. Någon att komma hem till, att bry mig om!

Ensamma Matte
Vadskajagheta
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-09-12

Re: Ensamhet och lögner

Inläggav Neko-chan » 2011-09-13 21:53:09

Själv vill jag inte ha barn men jag känner igen de där att vilja ha något nån annan har och måste då låtsas vara glad för dens skull.
Tex alla mina kompisar har varit utomlands, nog långt bort för att behöva flyga, medan jag har fått chansen GRATIS två gånger att åka utomlands men inte tagit den för jag har för mycke ångest att flyga, vara på annat ställe än i kända trakter osv...Jag blir förbannad att jag är låst och chanserna kommer till mig på de viset nästan som att håna mig. :cry:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Ensamhet och lögner

Inläggav nano » 2011-09-14 5:48:08

Vill inte flyga, är orolig att planet ska krascha.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in