Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2009-08-09 14:33:32

Det är iallafall som Inger säger. Att vara kvällsmänniska, osocial, inte vilja gå i frivillig skola och sådant är inte och ska inte vara straffbart med frihetsberövande och tvångsvård. (För att nu helt bortse från frågan om vårdens relevans och kvalitet.) Står det så i Socialtjänstlagen så bryter den mot internationellt vedertagna mänskliga rättigheter och står det inte så i lagen bryter de som tolkar den så mot samma rättigheter.

Jag har fått intrycket att den aspekten ingår i det A och Pemer håller på att nysta upp... ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-08-09 14:43:19

opteron skrev:Du kan inte gå ut i skogen och jogga själv, eller gömma dig bakom buskar när det kommer folk fram till dig, du måste visa dig för folk och prata med dem för annars har du inget värdigt liv.

Nähä, så man får ett värdigare liv av att bli inlåst med kriminella utan att ha begått något brott...? Hur hade de tänkt sig att detta skulle gynna din framtid? Ser ju 'jättebra' ut att ha varit tvångsomhändertagen... :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-08-09 14:47:56

Inger skrev:Nähä, så man får ett värdigare liv av att bli inlåst med kriminella utan att ha begått något brott...? Hur hade de tänkt sig att detta skulle gynna din framtid? Ser ju 'jättebra' ut att ha varit tvångsomhändertagen... :roll:


Nej det gör man inte.

Visserligen får man gå ut med personal, eller själv ibland i närheten speciellt jag får gå ut själv då jag inte är kriminell, men bara i närheten och max 30 minuter.

Mina föräldrar har själva sagt till dessa behandlingsassistenter att jag inte är kriminell och att jag aldrig har gjort något fel, förutom att jag inte gick till skolan eller tog min medicin.

Mina föräldrar tror att man kan omhänderta folk för sådana anledningar då socialtjänsten har sagt till mina föräldrar att man kan göra det, mina föräldrar blev ledsna och började gråta men socialtjänsten sa att det är för mitt "bästa".
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-09 15:49:15

För ditt bästa? Dom har ingen koll, whatsoever. Arslen är de.

önskar jag hade mer energi att göra nåt åt sådana här dumheter.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav A » 2009-08-09 15:55:27

Opteron

Var finns den bestämmelsen att Länsrätten ska ha förhandling inom 7 dagar när det gäller ett överklagande? Gäller det särskilt när det är ett beslut om fortsatt vård enl LVU?
För när det gäller beslut om vård enl LVU, alltså första gången, så är det 14 dagar som gäller men den tiden får förlängas om Länsrätten anser det nödvändigt.
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav A » 2009-08-09 16:01:34

Opteron, får jag be dig om lite hjälp?

Du har gjort många inlägg här i din egen tråd, där du säger o berättar saker som är viktiga att ha med om P o jag ska skriva nåt.

Kan du tänka dig att samla dessa inlägg i ett mejl till P?
Så är det lite lättare för oss att ta fram det som är viktigt att ta med.
Senast redigerad av A 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav AAA » 2009-08-09 16:30:31

opteron skrev:Mina föräldrar tror att man kan omhänderta folk för sådana anledningar då socialtjänsten har sagt till mina föräldrar att man kan göra det, mina föräldrar blev ledsna och började gråta men socialtjänsten sa att det är för mitt "bästa".

Det är lustigt att det är Polisen som ska få folk att sluta knarka eller Socialtjänsten som ska få mer udda typer som oss att störa andra mindre.

Eller psykiatrin som ska fixa oss, fan jag är som jag är och det är inte ens nåt fel med det. När jag kan acceptera det så kan jag få ett fullgott liv och slipper skämmas för att jag är jag.

Det är det viktigaste jag kan förmedla till mina barn, ni är som ni är och det är good enuff. Det hjälper inte med ökad motivation när gångertabellen inte går in trots sex års hård träning. Moraliserande och brist på inlevelse hjälper inte heller.

De som ser sämre än andra får glasögon. Rycka sig i kragen funkar inte i något av fallen.

Oftast är det ju personer som gjort allt för att dölja vardagshindren! Inte försökt smita från ansvar. Men de har gett upp för de passar inte in och tas därför ej på allvar. Så försvinner de och den personen de egentligen är... Förminskas till ett minimum, för den är ju ingen att respektera, tycka om eller uppskatta. Möjligtvis att skratta åt. Eller ligga med. De blir tysta och apatiska, eller högljudda och frustrerade.

Dessa människor behöver ju få vara exakt som de är och sedan få stöd därifrån. Ska jag våga vara jag krävs det tillit och en icke-dömande omgivning. Det är inte lätt för oss att hitta. Möjligtvis på såna här ställen med andra om vi kan identifiera oss med.

Hoppas det går väl för dig, skolan är gjord för de som pallar samhället med de normer som råder idag. Och för profit, kapitalismen ser till att allt optimeras för maximal vinst. Knepiga barn kostar mer. Knepiga barn har rättigheter på pappret, men vem vill egentligen ha dem?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav opteron » 2009-08-09 17:24:14

A skrev:Opteron

Var finns den bestämmelsen att Länsrätten ska ha förhandling inom 7 dagar när det gäller ett överklagande? Gäller det särskilt när det är ett beslut om fortsatt vård enl LVU?
För när det gäller beslut om vård enl LVU, alltså första gången, så är det 14 dagar som gäller men den tiden får förlängas om Länsrätten anser det nödvändigt.


Det finns ingen bestämmelse men det brukar vara högst 7 dagar för ett brev att komma fram, speciellt om länsrätten ligger i närheten av där jag bor alltså det är i samma ort.

Sedan kan jag förstå att det tar lång tid att skicka brev från länsrätten i göteborg till oss i klarälvsgården, men de kan ju ringa och berätta om en tid annars.

Men men de sa nämnligen att det kommer bli en muntlig förhandling bara socialnämnden bekräftar att de sett överklagan med deras egna ögon.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-08-09 18:10:29

opteron skrev:Förresten, grattis Anders, du blir nämnd i Sveriges Radio P4!

http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyhet ... el=3018918

Här är radioklippet:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=0


Åh, ser man på! Två länkar till till "OA i media"-sidan! Tur att de bara nämnde mig på det sättet, tänk om de hade uttalat Pemer fel... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-08-09 18:23:42

Det är flera tusen som lyssnar på P4 radion, jag är säker på att minst 50% av klarälvsgårdens 30 fast anställda någon gång under gårdagen lyssnade på ljudklippet om de befann sig i en bil vid tillfället.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-09 19:24:15

Jag har inte följt tråden och satt mig in i allt som sagts, men jag måste uttryc ka min uppskattning & respekt mot Pemer och A som tagit tag i det här.

Hela ärendet gör mig fan mörkrädd!
Påminner om gångna tider då vi hade lagar mot lösdriveri och kunde spärra in folk på mentalsjukhus med spännbälten & lavemang på osannolikt lösa grunder.

Opteron, tycker du verkar ha väldigt bra koll på läget, vad som försiggår, och det är en otrolig styrka i dessa sammanhang.

Socialtjänstens ansvariga måste få vad de tål den här gången. Jag tror inte någon vid sunda vätskor skulle be mig att se saken "ur deras perspektiv" den här gången...

Givetvis är jag stolt över att vara medlem i OA som engagerar sig och börjar låta höra av sig i medierna. Vi måste ha fler medlemmar, folks!!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav regnif » 2009-08-09 19:24:34

Ja. Arslen har ingen koll på patienters bästa om det inte sker på deras (patienters) villkor. Hm, för sitt eget bästa får man alltså inte gå ut mer än 30 minuter på egen hand? Är som att man kan skada sig bara för att man har AS, och inte har en daglig rutin. Svartmålande tror jag fortfarande inte är svaret. Vilka straff. Från personer som tror de vet, varav det finns personal som inte ens är legitimerade...

Har säkert tendensen att upprepa mig, men kommer inte med några mer konstruktiva förslag, annat än att jag tycker det här är märkliga sätt.

Personligen så har jag märkt själv att jag dög i skolan tills jag inte klarade av det hela nåt mer. Då var det bara att klara sig själv, eller ingen fattade att man struntade i skolan till slut. Det bara rann ut i sanden. Gör hellre nåt av det här, än att det blir så.
Ja, omgivningen är ju viktig. Vad vill man där och göra sen om de bara tycker att man är fel hela tiden?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-08-09 19:30:34

regnif skrev:Ja. Arslen har ingen koll på patienters bästa om det inte sker på deras (patienters) villkor. Hm, för sitt eget bästa får man alltså inte gå ut mer än 30 minuter på egen hand?


Nej, det är för att de är grovt kriminella de som vistas här, går de för långt kan de begå brott.

Under 30 minuter hinner Klarälvsgården kontakta polisen eller själva köra runt och leta, eller kontakta helikoptrar om det blir så att man blir borta för länge.

Jag brukar inte ens gå ut så ofta, dels för att det känns fejk att gå ut under tvång, dels för att jag inte mår särskilt bra just nu.

Jag saknar den frihet jag hade, där jag kunde röra mig fritt genom hela landet och utanför landet, det kan jag inte idag.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-08-09 19:41:01

Men det är ju det som är sjukt. Om inte du är kriminell och de behandlar alla mer eller mindre likadant, bara för att alla hamnat på samma ställe.. fast det kanske du förstod att jag menade men iallafall.

Kontakta helikoptrar....jösses :lol:
De tror väl att har man AS så kan något hända, NU.
Det kan jag förstå. Tvång kan inte funka särskilt bra.
Har också känt sånt där att om det är under kontroll så utnyttjar inte jag möjligheten att gå ut, om det är så..
Jävlars. Jag vet själv hur det känns att frihetsberövas.
Pga. nån AS. Men då tog jag inte emot frivillig vård då heller men men.
Du skall inte behöva vänta tills du fyller 21.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav weasley » 2009-08-09 19:45:28

Man kan anmäla mobbning till Skolverket. Skriva vilken skola det gäller, gärna vilka som mobbat, samt vad skolan gjort för att förhindra mobbningen.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav opteron » 2009-08-09 20:06:52

weasley skrev:Man kan anmäla mobbning till Skolverket. Skriva vilken skola det gäller, gärna vilka som mobbat, samt vad skolan gjort för att förhindra mobbningen.


Det var några år sist jag gick i skolan, och jag tänker inte gå till skolan igen eftersom att jag inte klarar av det, oavsett om det är en särklass eller inte.

*jag hoppas på att ingen myndighet ser detta inlägg*

Men därför ser jag ingen anledning att anmäla någon skola, jag hade t.om inte tänkt anmäla socialtjänsten till DO om det inte vore för att de valt att förlänga vården.

Jag anmäler väldigt sällan, och det är om det inte går att lösa det på egen hand, genom vänskapliga metoder eller fred, i värsta fall med krig men det undviker jag helst och i sista fall med polisanmälan eller myndighetsanmälan och det är när det går så långt att det inte finns någon annan utväg.

Jag har fortfarande inte fått betalt för mina stulna kläder från Behandlingshemmet, jag väntar fortfarande på att chefen skall ta beslut.

Dessutom fick jag en kroppsskada, och blivit misshandlad dock har jag inte anmält det då Behandlingshemmet inte ville blanda in polis, utan de sa att omstart för individen är bättre.

Omstart betyder att individen börjar med 0 kr och förlorar allt arbete den påbörjat med veckolöner och poängsystem.

De kanske t.om inte gav individen omstart även fast de sagt att de skulle, och därmed skulle denne komma undan helt av en misshandel, den får inte förlängd vård heller för att jag inte valt att anmäla det pågrund utav att Behandlingshemmet inte ville det.

En anmälan hade varit bättre men jag orkade inte bry mig om en misshandel, det viktiga är att jag får min frihet och stöd i vardagen till sociala arenor inte att anmäla folk.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 3 gånger.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-09 20:11:55

opteron skrev:
Inger skrev:Vad jag vet är det inte olagligt att inte vara jättesocial och ha många kompisar...


Socialtjänsten följer inte den vanliga "lagen" de följer socialtjänstlagen.

Att inte ha socialt umgänge är att förstöra sin framtid enligt dem, det är deras värderingar och tydligen har de lyckas övertala domstolen på sitt andra försök.

De försökte placera första gången, men misslyckades, andra gången lyckades de få igenom ett LVU, med hänvisning till att jag destruktivt förstör min framtid och riskerar att totalt bli isolerad från omvärlden om jag inte snarast tar kontakt med andra personer UTANFÖR min familj.

Jag var väldigt o-social med andra ord, jag ville endast träffa min egna familj och gick endast ut för att promenera och jogga ensam "i skogen" detta räckte inte för socialtjänsten.

Du kan inte gå ut i skogen och jogga själv, eller gömma dig bakom buskar när det kommer folk fram till dig, du måste visa dig för folk och prata med dem för annars har du inget värdigt liv.


Precis vad jag menar med majoritetsnormativ, eller NT-normativ. Som jag ser det är det diskriminering. Är man inte olycklig för att man funkar som man gör, inte önskar att man var på nåt sätt och det dessutom inte finns särskilt mycket att göra åt åt att man funkar på det sättet, så är dömandet och nedvärderandet av ens sätt att vara ett problem man inte skulle haft om inte folk hade försökt "hjälpa" en.

För mig går det att dra paralleller till att man skulle säga till en blind att Nä, braille-skrift är inte bra, man kan väl inte läsa med fingrarna fattar du väl, det säger ju sig självt att man läser med ögonen, ansträng dig lite ska du se att det går fint. Vi sätter dig här med alla andra som läser med ögonen och så ska du nog klara det strax. Annars låser vi in dig tills du kommer på bättre tankar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-08-09 20:14:12

Suverän liknelse!!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-09 20:17:46

weasley skrev:Man kan anmäla mobbning till Skolverket. Skriva vilken skola det gäller, gärna vilka som mobbat, samt vad skolan gjort för att förhindra mobbningen.


Det är inte till Skolverket längre, det är till Skolinspektionen och/eller Barn- och elevombudsmannen.

http://www.skolinspektionen.se/BEO
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-09 20:29:54

Pemer skrev:Suverän liknelse!!!


Tack! Jag tycker det är himla bra som sätt att åskådliggöra det de gör. Och jag har talat med en som är på ett liknande ställe som Opteron, om huruvida de andra där "väntar på domar för grov brottslighet" eller vad det nu stod att en på SiS sa i första artikeln.

Enligt den personen är det på det ställe där h*n flera stycken som hållit sig hemifrån ett tag (veckor i stöten) för att de inte kommit överens med den de bott med om regler, och då placerats, och rymt och efter ett tag blivit LVUade och/eller satta på SiS-institution. Inget olagligt att rymma, även om det säkert visar på nån form av problematik (dock inte automatiskt kriminell sådan).

Nån hade skolkat, nån hade rökt på väl mycket (det är visserligen olagligt med droger, men jag tycker inte det kvalar in som tung kriminalitet, om man inte t ex säljer). I flera av fallen handlar konfliktbenägenheten och drogandet om ADHD-relaterad problematik, vilket sköts lika bedrövligt som annat jag sett i sammanhanget.

En som personen inte kände väl men träffat i skolan där hade spelat WoW hela nätterna och ätit dåligt, det var det han gjort, och verkligen inget annat, för han var en rånörd, som h*n sa, inte alls lika stökig och stöddig som några av de andra.

Stökighet och stöddighet kan ju ha olika anledningar, som att bli sagd att vissa regler gäller på stället och de sen inte gör det, och man t o m får skit om man påpekar det. Det är nåt av det jag sett som stör mig mest i behandlingshemssammanhang och som alla härinne kan tänka sig hur bra det funkar med en person som har en hyfsat binär uppfattning om saker/regler.

Frågade personen om några av dessa skulle vara beredda att tala med t ex A eller Pemer, men den jag mest tänkte på har talat med alla på stället utan att nåt hänt och tror inte längre på att nån vill lyssna eller göra nåt åt fallet. Den ungens mamma har tydligen sagt att den bara väntar på att polisen ringer och säger att de hittat hennes barn död. Sjukt sorgligt, det bara knyter sig i halsen när jag tänker på det...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-08-09 21:01:30

:cry:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-08-09 22:59:31

Psykologen gick på resa, så nu är instutionschefen själv där och imorgon kommer hon och skall försöka planera mitt schema.

Psykologen ville att jag skulle lägga mig 22:00 och vakna 07:00, har jag tur går hon inte med på det, han är nu på resa.

Killen har precis börjat arbeta så skall han resa, nå väl, han behövs ändå inte i min närhet anser jag.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Pemer, du är en klippa!

Inläggav Kikarn » 2009-08-10 8:49:43

Försöker febrilt hitta en tråd ang detta fall, om inte mitt minne sviker mig helt så har vi läst om detta fallet här??

Om det redan ligger en tråd i ämnet så ber jag om ursäkt för dubbeltråd.

Men jag måste få ur mig, en mycket stor eloge till Pemer!
http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Socia ... 90807.aspx

Du är en klippa!
*applåd!*

Admin:

Slog ihop detta med den tråd som redan finns i ämnet.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Meppe » 2009-08-10 8:56:12

:-)049
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 19:46:41, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in