Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall göra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-11-10 6:08:25

Pemer skrev:Jag är glad att kunna säga att den där socialtjänsten är anmäld till Länsstyrelsen. I sinom tid ska nog alla grava syndare i den här historien få vad de rätteligen förtjänar... :twisted:


Hehehe...
Snarare socialbjörntjänsten?
:twisted: :evil:
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Inger » 2009-11-10 6:19:29

:lol: Det där var en riktig femetta!

Älskar verkligen din diskreta ordhumor!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav regnif » 2009-11-10 6:23:03

Femetta? Okej, får väl anta att det är nåt bra då. Trevligt.. :roll:
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav serpentin » 2009-11-10 11:22:01

regnif skrev:Femetta? Okej, får väl anta att det är nåt bra då. Trevligt.. :roll:


Japp, det är det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Femetta
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Zombie » 2009-11-10 14:41:27

Inger skrev::lol: Det där var en riktig femetta!

Älskar verkligen din diskreta ordhumor!

Jag med!

Och det är som serpentin säger.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav regnif » 2009-11-10 19:55:48

Zombie skrev:
Inger skrev::lol: Det där var en riktig femetta!

Älskar verkligen din diskreta ordhumor!

Jag med!

Och det är som serpentin säger.


Måste vara ett decennium sedan jag hörde det ordet, kanske. Låter lite bekant..
Tänkte just på wikipedia, hehe.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:25, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Re: Hej! Jag har ett stort problem, vet inte hur jag skall g

Inläggav Mariette » 2009-11-11 23:22:33

opteron skrev:Jag fick LVU för sex månader sedan, jag har haft LVU nu i hela år 2009, socialen ansåg att mina föräldrar inte kunde ge mig den struktur som behövdes här är den problematik jag har:

Jag la mig sent på nätterna/morgonen och vaknade på kvällen.

T.ex la jag mig 10 på morgonen och vaknade klockan 18:00.

Jag var väldigt osocial, var helst med mig själv när jag var ute, folk såg mig som konstig.

Jag visste inte hur man lagade mat, diska, tvätta kläder.

Jag har diverse tvångstankar, t.ex gillar jag inte röra vid smutsiga grejer, eller liknande men det har blivit bättre nu.


Jag var 17 år gammal när jag fick LVU
När jag fick LVU så blev jag tagen med polisen till en låst SIS-institution, men jag tänkte vafan? Jag är inte kriminell?

SIS-institution är väl för kriminella? Dom på SIS-institution säger att de hjälper både kriminella och psykiskt sjuka som jag och därför måste jag stanna.

Jag var 17 och ett halvt när jag fick LVU och är snart 18 år i juni.

Jag har lärt mig att:

Diska, Laga mat, Tvätta kläder, Mindre tvång, Bättre socialt, men det är ett par grejer kvar som de vill lära mig och detta kan ta 6 månader till.

Jag vill gärna ha en egen lägenhet när jag blir 18 år, då socialen inte vill att jag kommer hem igen, mina föräldrar ansåg de inte kunde gränssätta mig och bestämma vad jag skulle göra t.ex städa, laga mat och sånt ville jag inte göra.

Socialen säger att de inte tror att jag klarar av att sköta en egen lägenhet, även fast jagag har lärt mig att, Diska, Laga mat, Tvätta kläder.

Dessutom anser de att mina föräldrar inte har rätt att ta mig hem heller, så vad skall jag göra? Jag vill ha ett värdigt liv, jag vill inte bo bland kriminella, drogmissbrukare i HVB-hem eller SIS-institutioner.

Jag är villig att förändras men socialen tror mig inte.

Dom lovade mig en lägenhet och det innan jag fick LVU, men nu när de fick igenom LVU ändrade de sig:

Du har ju LVU, varför skall du bo i egen lägenhet?

Även om jag är villig till förändring så vill de inte fria mig från behandlingshemmet.

Säg till dina föräldrar att de skaffar dig en egen lägenhet för det kan de väl med tanke på vad de har kunnat innan



Jag fick diagnosen asperger här på institutionen.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav regnif » 2009-11-11 23:29:01

Jao, det blev nog litet offtopic.
Hur går det?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-11-19 23:40:39

Så här har det varit de senaste dagarna, institutionen sa att de tyckte att jag skulle ta tillbaka anmälan och att de i gengäld tänkte säga till socialtjänsten att de inte kunde hjälpa mig något mer.

Jag drog tillbaka anmälan, sedan försökte jag anmäla igen då jag ansåg det vara övergrepp i rättssak, institutionen ville fortfarande släppa mig fri den 16 november.

Jag påpekade att hur vet jag att ni kommer hålla det och att det inte kommer att bli några problem, jo tro på oss sa institutionen vi håller vad vi lovar.

De hade alltså sagt att jag skulle bli fri den 16 november, jag och mina föräldrar har hämtat alla mina grejer därifrån så nu är de hemma grejerna.

Nu vet jag inte om socialtjänsten eller institutionen ändrat på detta men enligt min pappa har någon ringt till honom och sagt att de ville ändra på detta igen och förlänga tiden, och att om jag inte kommer så funderar de på att skicka starkt beväpnade poliser.

Är inte alla poliser beväpnade förutom civil?

Jag vet inte men nu hänger allt till de empatistörda jävlarna på socialtjänsten, jag kan ju säga att jag hellre springer från en polis som skjuter mot mig än att behöva stanna på en avdelning som man blir misshandlad både psykiskt och fyskiskt.

Jag orkar inte tänka så mycket blir bara förvirrad då både socialen och institutionen är totalt störda i huvudet så jag försöker låtsas att jag är någon annanstans och väntar helt enkelt på att socialen lugnat ner sig.

Tydligen ville institutionen ta emot några nya till avdelningen så jag håller tummarna på att de skriver ut mig, har hört att vissa som varit på rymmen blivit utskrivna men då kanske soc väljer ett annat ställe, frågan är om soc verkligen orkar att envist hålla fast på detta ärende, har de inget bättre för sig kan man undra.

Jag är alltså hemma nu men för att inte polis skall komma hit måste de skriva ut mig, detta har de inte gjort än och det vet jag inte när de skulle göra.

Ringer de till polisen kan de ju dyka upp här när som helst.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-20 0:20:37

Bra att du är utanför nu. Det låter konstigt att säga starkt beväpnade poliser. Alla poliser har inte skjutvapen i vanliga fall. I vissa länder har beväpningen ökat kraftigt efter 2001, t.ex. i Tyskland men jag tror inte vanliga polispatruller i Sverige är speciellt tungt beväpnade ännu. Poliser som gör handräckningsärenden åt socialen trodde jag inte ens hade pistol, men det kanske de har...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-11-20 3:05:31

Bara detta att hota med beväpnad polis torde falla under "olaga hot". Att dessutom utpressa en boende att ta tillbaka en fullt legitim polisanmälan kan inte heller vara lagligt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-20 3:10:15

Inger skrev:Bara detta att hota med beväpnad polis torde falla under "olaga hot". Att dessutom utpressa en boende att ta tillbaka en fullt legitim polisanmälan kan inte heller vara lagligt.


Frågan är väl om det går att sätta dit dem. Anmälan skulle väl återupptas vill jag minnas?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav serpentin » 2009-11-20 10:21:57

För allt vad du gör så åk inte tillbaka!

Beväpnade polsier skickar man när det handlar om väpnat rån eller farliga (beväpnade) personer där polisernas och eller allmänhetens liv kan vara i fara.

man skickar inte beväpnade polser för att hämta en person till en vårdinstituation bara för att den inte vill återvända frivilligt.

Förresten så undrar jag om inte personalen skulle ta och bli vuxna snart. Jag har också lekt "tjuv och polis" men det slutade man väl med innan man kom upp i mellanstadiet? För mig låter det bara väldigt löjligt. Inget man ska ta på allvar eller ens bry sig om. Jisses vad är det för folk man anställt där egentligen... Du kanske skulle kontakta psykakuten och be dem prata lite med personalen? Man kan inte vara frisk när man uttrycker sig på det viset. Snart tror de väl att de är Jesus också.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav opteron » 2009-11-20 19:07:14

Idag ringde man från socialtjänsten hit.

Det har löst sig (tror jag), socialtjänsten sa att de "inte visste" något om den avtalade tiden, mina föräldrar påpekade att jag skött mig exemplariskt under tiden jag varit hemma och att de är rädda att jag skulle bli smittad av Svininfluensan om jag åker tillbaka (många smittade på den orten som behandlingshemmet ligger på) så de sade att "ja, okej", men de sa till mina föräldrar "Vill ni ha honom så ta honom då, men skyll inte på oss om han återgår tillbaka i samma mönster som... Tills dess så får ni ha kontakt med SiS tills han skrivs ut om 1 och en halv vecka"

Får se hur det slutar, jag tror inte på något förens jag ser det själv!
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-20 19:23:59

Vilken cirkus... Men nu låter det ju bra igen.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav regnif » 2009-11-20 20:27:37

Jag håller med. Skulle också hellre springa ifrån någon skjutande människa än sitta därinne igen när man väl kommit ut, för fan. De kan ju hålla vad de lovar? Det verkar vanligt att de inte vet vad som sagts tidigare i sådana där kontakter (myndigheter, allt vad det heter).

Jag vet att man blir förvirrad när man har med såna där saker att göra. Energikrävande. Låtsas att man är någon annanstans kan fungera ett tag.
Mm, man tror inte på det förrän man ser det själv.. De och deras datum osv som aldrig stämmer...typiskt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-11-20 20:32:10

regnif skrev:Jag håller med. Skulle också hellre springa ifrån någon skjutande människa än sitta därinne igen när man väl kommit ut, för fan. De kan ju hålla vad de lovar? Det verkar vanligt att de inte vet vad som sagts tidigare i sådana där kontakter (myndigheter, allt vad det heter).


Skillnaden är väl att farsan hörde dem säga det också till honom, när "vuxna talar" då håller socialtjänsten sina ord.

När opteron (lille man) talar så kan man säga vad som helst men inte hålla det, så hade mina föräldrar inte fått reda på det hade det nog varit Lilleman versus Vuxna tjänstemännen och då har de "Vuxna tjänstemännen rätt" oavsett om de är 3 år äldre än mig eller 45 år gamla.

Dessutom så har de inte Aspergers (eller så erkänner de inte öppet att de har det, eller andra diagnoser för den delen) därmed är man sinnessjuk och utvecklingsstörd och därmed har man också fel eller så ljuger man bara för att man har Asperger, eller inbillar sig saker som de så fint kallar det.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-11-20 20:48:52

opteron skrev:
regnif skrev:Jag håller med. Skulle också hellre springa ifrån någon skjutande människa än sitta därinne igen när man väl kommit ut, för fan. De kan ju hålla vad de lovar? Det verkar vanligt att de inte vet vad som sagts tidigare i sådana där kontakter (myndigheter, allt vad det heter).


Skillnaden är väl att farsan hörde dem säga det också till honom, när "vuxna talar" då håller socialtjänsten sina ord.

När opteron (lille man) talar så kan man säga vad som helst men inte hålla det, så hade mina föräldrar inte fått reda på det hade det nog varit Lilleman versus Vuxna tjänstemännen och då har de "Vuxna tjänstemännen rätt" oavsett om de är 3 år äldre än mig eller 45 år gamla.

Dessutom så har de inte Aspergers (eller så erkänner de inte öppet att de har det, eller andra diagnoser för den delen) därmed är man sinnessjuk och utvecklingsstörd och därmed har man också fel eller så ljuger man bara för att man har Asperger, eller inbillar sig saker som de så fint kallar det.


Hehe. Vi känner igen det där. Jag inbillar mig eventuellt en del, men det betyder inte att man som aspergare automatiskt inbillar sig om allt (och jag kanske dessutom har annat utöver AS, är inte säker). Det låter inte riktigt klokt, det där. När det talas vuxna emellan, så låter det visst helt annorlunda..
Man blir helt paff att höra en annan version helt plötsligt när det byts personer.
Kan ju tjata om det, men jag var på LPT någon vecka, med några permissioner också, och jag höll på att bli totalt tokig trots att iallafall ingen fysisk misshandel skedde. Jag hade heller inte hotat någon innan det. Inte ens hotat om att skada mig själv. Visst, jag hade tappat vikt, men det hade inte varit avsiktligt alls. Där så talades det om någon som hade en allvarlig störning. Jag kunde ana vad de pratade om..Det var nästan ett år sedan men har ännu inte glömt. *inte vet jag, men eftersom jag hört sådant associeras med AS tydligen, så kanske det var så*
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Pemer » 2009-11-21 4:34:45

opteron skrev:Idag ringde man från socialtjänsten hit.

Det har löst sig (tror jag), socialtjänsten sa att de "inte visste" något om den avtalade tiden, mina föräldrar påpekade att jag skött mig exemplariskt under tiden jag varit hemma och att de är rädda att jag skulle bli smittad av Svininfluensan om jag åker tillbaka (många smittade på den orten som behandlingshemmet ligger på) så de sade att "ja, okej", men de sa till mina föräldrar "Vill ni ha honom så ta honom då, men skyll inte på oss om han återgår tillbaka i samma mönster som... Tills dess så får ni ha kontakt med SiS tills han skrivs ut om 1 och en halv vecka"

Får se hur det slutar, jag tror inte på något förens jag ser det själv!


Wow... äntligen lite förnuft...?!? Låtom oss hoppas...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Titti » 2009-11-21 13:42:00

serpentin skrev:Beväpnade polsier skickar man när det handlar om väpnat rån eller farliga (beväpnade) personer där polisernas och eller allmänhetens liv kan vara i fara.

man skickar inte beväpnade polser för att hämta en person till en vårdinstituation bara för att den inte vill återvända frivilligt.


Jag utgår från att all polis i yttre tjänst är beväpnad, även om det inte alltid syns (de civilklädda).

Hur skulle de annars kunna hantera saker som kommer upp under tjänstgöring? Om det blir en utryckning, ska de då först åka till stationen och hämta sina tjänstevapen? Det kan inträffa hotfulla situationer även om man ska hämta någon till en vårdinstitution.

Att polis som sitter inne på stationen med utredningsärenden inte är beväpnade i alla lägen ser jag däremot som självklart även om det händer, då uniformerad polis tar emot rapporter, genomför förhör mm.

Att man sällan behöver eller ens vinner något på att använda vapen är en helt annan sak.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:47:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav serpentin » 2009-11-21 20:42:30

Titti, jag syftade mer på "hela paketet", inte bara just att de är beväpnade. Personalens "hot" fick det att låta som att poliserna skulle komma med pistolen i handen.

Varför skulle man skicka polis överhuvudtaget? Det är ju bara löjligt. Så vitt är känt här så är opteron varken kriminell eller akut farlig för någon. Han har inte rymt från Kumla.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 19:47:31, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav nano » 2009-11-21 23:48:27

Socialen kanske fått verklighetens ljus på sig.
Som i en annan tråd så hade man gjort fel från socialens sida som jag fattar det.
Ungefär som "shit, vi vet ju inte ett skvatt om varför vi gjort vad eller ens vad vi tänkt göra".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:47:31, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav weasley » 2010-01-12 13:31:24

opteron: Ta kontakt med SR P1 i den här frågan - de söker folk med dina erfarenheter!!

Läs mer i mitt inlägg i tipsavdelningen.

sr-soker-pe ... tml#344101
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in