Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Altus » 2009-06-21 2:37:23

Har ju redan fått ut ikto som är bland de starkare, så det borde inte vara omöjligt. Men vem vet, får väl se. Ska nog ändå i första hand försöka med Stesolid. Det är väldigt individuellt hur man reagerar, så att Rohypnol fungerar så bra för dig behöver inte betyda så mycket, och jag halvskämtade med vad jag sa om tips.

Det roar mig att säga att jag går på knark nu för tiden och uppvisa en slags lättsam attityd till det, men faktum är att jag är väldigt pålitlig i mitt bruk av dessa preparat, vilket läkaren vet. I motsats till läkare som betraktar alla patienter som potentiella knarkare som omedelbart kommer att hamna i djupt heroinmissbruk om man ger dem minsta frihet.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Inger » 2009-06-21 7:18:37

Altus skrev:Det är väldigt individuellt hur man reagerar, så att Rohypnol fungerar så bra för dig behöver inte betyda så mycket

Jamen självklart (hade tänkt lägga till det men det kändes överflödigt att påpeka).

Har dock hört från andra som får konstiga/farliga biverkningar av de nya, påstått mildare insomningstabletterna att benzo funkar bättre.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-21 9:33:41

Jag har aldrig fått prova Stesolid, Rohypnol eller liknande.
Inte nu och inte för 20 år sedan.
Att jag var vaken flera nätter i rad - ofta - hjälpte inte.
Å andra sidan fick jag inte heller ångestdämpande trots att jag skadade mig allvarligt genom att köra huvud och knytnävar i tegel och liknande.

Och nu har min läkare klartgjort att jag INTE kan få Imovane och Stilnoct samtidigt. Man ska inte blanda. Varför? Jo, för att läkaren tycker inte att man ska det. Men tidigare läkare tyckte att det var bra. Jo, men nuvarande läkare tycker inte att man ska blanda, jag får antingen eller.

Så jag ska välja om jag vill somna effektivt eller sova vidare också.

Han sade att Imovane är den starkare av de två, och att Imovane inte alls är svårare att sluta med än Stilnoct. Lustigt eftersom han är den förste att säga det. Patienter OCH andra läkare har sagt tvärtom.

Tyvärr så är ju inte Imovane på något sätt starkare i sin knockning till sömns, snarare tvärtom.

Så jag har hamstrat på mig mig så mycket Imovane jag kunde på de recept jag hade, och nu ska de räcka att hushålla med i flera år om jag bara tar när jag har något viktigt att göra på förmiddagen dagen efter (typ läkarbesök, psykolog och liknande).

Men varför inser inte läkare vilken otrygghetsställning de sätter sina patienter i?
De skriver ut minimala uttag, drar in något som är ofarligt "bara för att", småpratar om att minska dos trots att det inte är aktuellt, speciellt inte med en ny medicin som gör insomningen svårare.

Jag önskar verkligen att det gick att få tag på sådant här utan läkare. Troligtvis skulle jag dessutom behöva mindre, då jag varje kväll blir påmind om otryggheten i min insomning som är så beroende av läkarens "humör" (det är ju så det känns, läkarens humör för dagen avgör).

Förr fick jag ut hur mycket jag ville, och då åt jag faktiskt mindre, samt kunde prata med läkare om hur lite jag hade lyckats äta, utan att den snabbt minskade på recepten. Jag behövde sällan kolla att mina uttag skulle räcka till nästa besök o.s.v.
Jag har ätit den största dosen konstant sedan min nya läkare, och grubblar nu varje kväll över min dåliga insomning och att jag måste ha medicinsk hjälp för att somna.

Borde inte psykdoktorer känna till vad trygghet betyder för psykpatienter, speciellt aspergare?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-06-21 10:15:25

Tror inte de fattar just detta vilken trygghet det är att bara ha medicin man vet funkar hemma. Utan den ynkliga lilla karta med supersvaga Flunitrazepam som jag haft ett år skulle jag säkert fått sömnproblem bara av rädsla för att inte kunna sova när jag verkligen behöver det. Men eftersom jag vet att den finns där kan jag kosta på mig att inte ta dem mer än just om man måste upp tidigt dan efter och det är omöjligt att somna.

Och sen verkar de inte kunna skilja mellan personer som bara har insomningssvårigheter och såna som har svårt att hålla sig sovande hela natten.Vilken idiot som helst kan väl räkna ut att insomningstabletter är det mest lämpliga för den första typen och riktiga sömntabletter som varar hela natten för den andra??

Sömnbrist är en ju en av de mest nedbrytande saker som finns, både för den fysiska och psykiska hälsan, förutom att man kan bli en fara på jobbet, i trafiken etc. OK, man får visst inte riktigt lika bra sömn av sömntabletter och det ideala är ju att klara sig utan. Men om man nu inte kan det? Då är väl sömnpiller-sömn ändå bättre än ingen alls?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-06-21 11:10:32

Bror Duktig skrev:Han sade att Imovane är den starkare av de två, och att Imovane inte alls är svårare att sluta med än Stilnoct. Lustigt eftersom han är den förste att säga det. Patienter OCH andra läkare har sagt tvärtom.


Jag har haft båda dessa preparat, och jag håller med din läkare, Imovane är starkare. Däremot har jag faktiskt aldrig utvecklat ett beroende av benso (eller nåt annat). Sen ser ju inte jag problemet om vuxna människor med kroniska sömnstörningar skulle råka bli beroende av en låg dos benso.

Förresten, nä, jag köper inte att vi alla skulle vara typ B-personer, utan många av oss som har NPF har uppenbarligen medfödda, kroniska sömnstörningar, som vi faktiskt behöver behandling mot.

Jag tar ju Melatonin, och det funkar bra, även om jag måste ta en hög dos, men nu har jag inte somnat väldigt sent de två senaste kvällarna. Fortsätter det såhär, så kommer jag att be om recept på sömnmedel igen.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-21 11:13:29

Inger skrev:Och sen verkar de inte kunna skilja mellan personer som bara har insomningssvårigheter och såna som har svårt att hålla sig sovande hela natten.Vilken idiot som helst kan väl räkna ut att insomningstabletter är det mest lämpliga för den första typen och riktiga sömntabletter som varar hela natten för den andra??

Då var min läkare ingen idiot, för hon kunde inte räkna ut det :D

Jag fick theralen i flera år, för att jag hade svårt att somna.
Enda som hände var att jag blev seg dagen efter.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-21 11:19:54

Alexandra skrev:
Bror Duktig skrev:Han sade att Imovane är den starkare av de två, och att Imovane inte alls är svårare att sluta med än Stilnoct. Lustigt eftersom han är den förste att säga det. Patienter OCH andra läkare har sagt tvärtom.


Jag har haft båda dessa preparat, och jag håller med din läkare, Imovane är starkare. Däremot har jag faktiskt aldrig utvecklat ett beroende av benso (eller nåt annat). Sen ser ju inte jag problemet om vuxna människor med kroniska sömnstörningar skulle råka bli beroende av en låg dos benso.

Imovane må vara starkare, men det har längre halveringstid. Det håller effekten längre, men börjar också verkar både mer gradvis och efter längre stund än Stilnoct.
Det är just därför jag kombinerade dem.
Stilnocten somnade jag fort och lätt av, men vaknade när den slutade verka efter 3-4 timmar. Imovanen hjälpte sämre för att få mig att somna, men höll i sig längre.

Flera läkare innan min nuvarande, sade att det var en bra idé jag hade kommit på (att kombinera).

Några av de mer beroendeframkallande benso har jag inte provat, så jag vet inte om jag blir beroende av dem.

Förresten, nä, jag köper inte att vi alla skulle vara typ B-personer, utan många av oss som har NPF har uppenbarligen medfödda, kroniska sömnstörningar, som vi faktiskt behöver behandling mot.

Jag tar ju Melatonin, och det funkar bra, även om jag måste ta en hög dos, men nu har jag inte somnat väldigt sent de två senaste kvällarna. Fortsätter det såhär, så kommer jag att be om recept på sömnmedel igen.

Jag vet inte vad jag är för typ av människa (A - B) men jag har mycket lätt för att förskjuta dygnet, och jag har haft stora svårigheter med att somna sedan lågstadieåldern.
Innan dess somnade jag tydligen lättare, men då fick jag också sova och vakna mer som jag ville. Man behöver väl mer sömn som litet barn också, så då kanske det blir lättare att somna.

Jag tror att jag har 26-timmarsdygn.
Fast det kan fungera bättre med 24 timmar om jag lägger mig vid 01:00 och går upp när jag vaknar. Jag gjorde det när jag arbetade sen kväll ett tag, och det fungerade rätt bra med sömnen då.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-06-21 12:06:35

Alexandra skrev:Förresten, nä, jag köper inte att vi alla skulle vara typ B-personer, utan många av oss som har NPF har uppenbarligen medfödda, kroniska sömnstörningar, som vi faktiskt behöver behandling mot.

Inte sagt att alla är B-personer. Finns förstås många andra typer av sömnproblem än just detta att ha längre än 24-timmarsdygn.

Man kan ha sömnapné, narkolepsi, för låg melatoninproduktion, för mycket kortisol, ha för mycket ångest, oro, tankar eller hyperaktivitet i kroppen eller huvudet för att kunna somna. Man kan ha dålig matsmältning, ha ätit eller druckit något alltför energirikt som stör sömnrytmen. Man kan vara känslig för ljud, ljus, doft, värme, kyla, lufttryck, luftfuktighet, damm, kvalster & andra allergener, madrassens tryck på kroppen, sängklädernas känsla mot huden, vibrationer från trafik eller fläktar, samt ev bli subliminalt påverkad av magnetfält, mobilstrålning eller månens dragningskraft om man råkar vara extra känslig för sånt (lär påverka just tallkottkörteln tror jag att jag läst nånstans).

Jag tar ju Melatonin, och det funkar bra, även om jag måste ta en hög dos, men nu har jag inte somnat väldigt sent de två senaste kvällarna. Fortsätter det såhär, så kommer jag att be om recept på sömnmedel igen.

Jag tycker också melatonin funkar lite oberäkneligt. Får man fråga hur hög dos du kunnat ta som max?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav deadpoet » 2009-06-21 12:38:40

Just stilnoct och imovane är olika benso o läkarna tyckte först om att skriva ut dem. De var nya, bättre. Till en början var de inte ens ansedda vara vanebildande. De är fortfarande enklare att få, men man har sett att de inte är perfekta. Min läkare tycker inte om stilnoct just för att den typen av medicin kan vara ganska farlig ibland. Jag vet vad han menar. Av både stilnoct o imovane har jag blivit galen o speedad o fått minnesluckor. Läskigt.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav Inger » 2009-06-21 12:42:50

Verkar vara ganska vanliga biverkningar. Själv fick jag bara en konstig känsla av stilnoct (som 'glappkontakt' mellan mig och kroppen typ) men jag vet andra som fått rysliga mardrömmar, gått i sömnen, försökt laga mat mitt i natten eller vaknat full av blåmärken utan minne av vad som hänt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-06-21 13:04:43

Till att börja med - ett sånt pucko som skriver ut Theralen till att sova på :roll: Theralen är avsett som lugnande! Visst ger de vissa Theralen till att sova på, men då i kombination med benso. Då är det väl ok, men enbart Theralen... (Har själv haft Theralen, så jag vet vad jag pratar om.) Ingen annan patientgrupp får en så oseriös läkemedelsbehandling som psykpatienter. Själv är jag sen tre år tillbaka patient på en mottagning där jag faktiskt känner mig sedd som människa. Tur för mig.

Inger, jag tar 5 mg Melatonin, väger 47 kg. Håller med dig om att Melatonin är oberäkneligt. Har du (och ni andra som tar M, och som kanske läser detta) också en upplevelse av att det är bra att ta en paus ibland? Alltså, några dagar med M., och så en paus på ett par dar. För effektens skull, alltså.

Den enda anledningen till att jag inte vill ta benso är muntorrheten. Munntorrhet = ökad känslighet för karies. Jag har redan så dålig tandhälsa, pga jag saknar ett enzym i saliven. Blir förvisso lite torr av Melatoninet också, men inte som av benso. Märkligt att detta med tandhälsan ignoreras fullkomligt, däremot är man livrädd för att en person som får typ 2,5 mg Nitrazepam per natt att sova med ska bli knarkare :roll:
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Inger » 2009-06-21 13:58:18

Lika rädd som man är för att den som är döende i någon plågsam sjukdom ska bli beroende av sömntabletter eller morfin... :roll:

Tyvärr har jag inte tagit melatonin tillräckligt långa perioder i taget för att kunna säga bu eller bä om det. Jag sover helst min naturliga sömn och tar bara till preparat om det verkligen kniper. Men jag vill minnas att jag läst att det kan bli en viss tillvänjning så att det inte 'tar' efter ett tag. Då är det säkert bra att göra ett uppehåll.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Altus » 2009-06-21 15:53:52

Inger skrev:
Altus skrev:Det är väldigt individuellt hur man reagerar, så att Rohypnol fungerar så bra för dig behöver inte betyda så mycket

Jamen självklart (hade tänkt lägga till det men det kändes överflödigt att påpeka).


Jag menade självklart inte att det var osjälvklart eller att jag tror att du inte förstår det. Slängde bara in det i farten medan jag skrev inlägget, utan implikationer.

Precis uppvaknad efter en godkänd 'natts' sömn. 15 var en lagom tid att gå upp på idag, men jag skjuter dygnet framåt hela tiden så min uppgångstid varierar från dag till dag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-06-21 16:19:12

Bror Duktig skrev:Jag har aldrig fått prova Stesolid, Rohypnol eller liknande.
Inte nu och inte för 20 år sedan.
Att jag var vaken flera nätter i rad - ofta - hjälpte inte.
Å andra sidan fick jag inte heller ångestdämpande trots att jag skadade mig allvarligt genom att köra huvud och knytnävar i tegel och liknande.


Det är vansinnigt; du har mina sympatier.

Så jag har hamstrat på mig mig så mycket Imovane jag kunde på de recept jag hade, och nu ska de räcka att hushålla med i flera år om jag bara tar när jag har något viktigt att göra på förmiddagen dagen efter (typ läkarbesök, psykolog och liknande).


Så var det för mig länge också. Man märkte på läkarna hur motvilliga de var att skriva ut en karta på 30 tabletter, så jag tvingades vara onödigt restriktiv och all min sömnlöshet slet förstås mycket på kroppen. En gång fick jag 10 tabletter utskrivet.

Sedan löser iofs inte sömnmedel alla mina sömnsvårigheter, och att inte vara sjukskriven var ett ännu större problem för mig. Men en del smärta och kroppslig och själslig påfrestning skulle jag kunnat undvika om jag bara fått utskrivet mer.

Men varför inser inte läkare vilken otrygghetsställning de sätter sina patienter i?


Tryggheten att ha effektiva läkemedel till hands går inte att överskatta. Lustigt nog så tror jag att de ibland räknar det som ett tecken på beroende. Ett annat beroendetecken enligt dem är "drogsökande beteende", men det är ganska konstigt eftersom även sunt bruk av läkemedel leder till det. Varför skulle man inte söka mer av läkemedel som fungerar? Är man beroende bara för att läkemedlet fyller en funktion och man därför vill fortsätta använda det? I så fall kan man bara skriva ut till personer som inte behöver läkemedlet alls, för de är de enda som inte är "beroende" enligt dessa kriterier (som dock inte är de enda).

Jag önskar verkligen att det gick att få tag på sådant här utan läkare.


Välkommen till den onda drogliberala sidan. :twisted: Vi har mycket roligare fester.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-06-21 16:34:11

Alexandra skrev:
Bror Duktig skrev:Han sade att Imovane är den starkare av de två, och att Imovane inte alls är svårare att sluta med än Stilnoct. Lustigt eftersom han är den förste att säga det. Patienter OCH andra läkare har sagt tvärtom.


Jag har haft båda dessa preparat, och jag håller med din läkare, Imovane är starkare. Däremot har jag faktiskt aldrig utvecklat ett beroende av benso (eller nåt annat). Sen ser ju inte jag problemet om vuxna människor med kroniska sömnstörningar skulle råka bli beroende av en låg dos benso.


Inte jag heller. Beroende behöver inte vara så farligt. Jag blir per definition beroende när jag tagit benso varje dag ett tag, eftersom jag får vissa abstinensproblem när jag sedan slutar. Men det är inte så farligt. Jag tror inte att de som får stora beroendeproblem är särskilt representativa för brukargruppen, men de är tacksamma att lyfta fram om man vill driva antibensopropaganda.

Sedan finns det en studie som visar att närmare hälften av alla som tog en stor dos benso dagligen i ett år inte blev det minsta beroende, och kunde lätt sluta sedan. Av den övriga halvan så fördelade sig sannolikt beroendegraden över en skala från milt till allvarligt, så det är möjligt att relativt få blev allvarligt beroende trots långvarigt bruk med höga doser.

Förresten, nä, jag köper inte att vi alla skulle vara typ B-personer, utan många av oss som har NPF har uppenbarligen medfödda, kroniska sömnstörningar, som vi faktiskt behöver behandling mot.


Det finns många olika kroppsliga störningar som kan leda till sömnsvårigheter, så en annan sak som är irriterande med sjukvården är att de ofta insisterar på att sömnstörningar beror på "dåliga vanor" och "felaktiga tankemönster" och allt det där.

Min sömn blir radikalt sämre om jag följer vanliga sömnråd.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-06-21 16:48:01

deadpoet skrev:Min läkare tycker inte om stilnoct just för att den typen av medicin kan vara ganska farlig ibland. Jag vet vad han menar. Av både stilnoct o imovane har jag blivit galen o speedad o fått minnesluckor. Läskigt.


Jag blir lite "berusad" av benso och Imovane, särskilt i högre doser, och det kan inkludera minnesluckor. Inte hela tidsperioder som försvinner, men att minnet är lite diffust. Får också andra berusningseffekter, men de är mer eller mindre positiva och jag blir definitivt inte inte galen eller speedad. Fast jag hört att Stilnoct ska vara lite lurigare och det har jag inte provat.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav deadpoet » 2009-06-21 17:34:19

Min specialpedagog hävdar att de flesta med asperger har någon typ av sömnstörning. Och att den största gruppen är just sömnfasproblem.

Tycker det är jobbigt när folk bara tror att man är odisciplinerad. Jag har mycket strängare disciplin vad gäller sömn än de flesta, men det fungerar fortfarande sämre. Folk drar slutsatsen ett bra mående - du har inte varit lat och gjort allt rätt.

Hade en terapeut som hävdade att jag skapade mina egna sömnproblem eftersom om man går upp kl 7 varje dag så somnar man kl 23 och sedan vaknar man kl 7 och är utvilad. Det behövs typ en dag att man gör det, sedan är man botad.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Insomningstabletter

Inläggav Masterpiece » 2009-07-02 14:29:33

Själv kan jag bara säga följande efter att sedan barnsben haft stora svårigheter med att kunna komma till ro/somna och framför allt sova en hel natt.
Gud ske pris för Hoffman LaRoche och Rohypnol, det fungerar och det fungerar varje gång! Jag somnar utan problem och sover 6 - 8h, helt fantastiskt. Helt underbart att vakna utsövd utan hangovereffekt!

Tyvärr har det tagit en jäkla tid att komma hit, som alla känner till är läkarkåren närmast allergisk mot att förskriva detta fantastiska preparat. Visst jag förstår att risken för läckage ut till gatan finns med i tankarna, men ändå, vuxna människor ska inte behöva känna sig misstänkliggjorda bara för att vi vill sova. Något som borde vara en mänsklig rättighet!
Senast redigerad av Masterpiece 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Masterpiece
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-07-02
Ort: Stockholm

Re: Insomningstabletter

Inläggav Altus » 2009-07-02 15:33:55

Masterpiece skrev:Tyvärr har det tagit en jäkla tid att komma hit, som alla känner till är läkarkåren närmast allergisk mot att förskriva detta fantastiska preparat. Visst jag förstår att risken för läckage ut till gatan finns med i tankarna, men ändå, vuxna människor ska inte behöva känna sig misstänkliggjorda bara för att vi vill sova.


När jag bad om Stesolid senast fick jag frågan om jag hade tänkt att sälja det på gatan. Kanske inte så konstigt eftersom jag några minuter tidigare hade fått recept på Sobril förnyat, och att be om två olika benso under samma besök kan nog vara prövande även för generösa läkare. Det gick dock vägen och det skulle aldrig falla mig in att sälja dessa dyrgripar.

Rohypnol står på min önskelista att prova. Helst vill jag prova alla benso som finns i Sverige och sedan hålla mig till kanske de 2-3 som fungerar bäst.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Nu räcker det med.....

Inläggav Xtal » 2009-07-02 16:01:48

Jag har 2-3 lergigan till kvällen och Atarax, hade en period stilnoct (provförpackning 10 tabl) men den var för kraftig så jag hämtade inte ut egentlig förpackning. Propavan är rena skämtet men även i nödfall fungerar teralen på mig om jag har riktigt svårt att sova.

Barnen som medicineras med Concerta och Ritalina har melatonin för insomning och god sömn. Det är licenspreparat och jag och mitt ex har benkoll på dom och deras medicinering.

Annars tycker jag att fysisk träning, ta en timme för att lugna ner sig före sänggång, och bara inte göra ett dugg för sömnen, då tar jag ofta inte några antihistaminer alls och somnar. Men ibland är det ju nätter av rent fysisk oro som gör att man ändå inte kan somna överhuvudtaget innan man blivit rent uttröttad av naturlig sömnlöshet.
Senast redigerad av Xtal 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Insomningstabletter

Inläggav Masterpiece » 2009-07-02 16:13:30

Hade en otrolig tur när vi flyttade till ny bostad och bytte vårdcentral. Träffade en fantastisk husläkare som trots min diagnos och licensmedicinering med Metamina för ADHD:n inte ser några konstigheter i mina sömnproblem, och licensförskrivande läkare lägger sig inte i det hela!

Fick i och för sig börja med att testa Stillnoct och sedan Imovane, bägge är rena döden för mig. Visst jag somnar, men när jag ska vakna på morgonen efter känner jag mig som Rune Mossberg med betongkeps och världens hangover. Efter dessa försök skrev hon ut Flunitrazepam (aktiva substansen i Rohypnol) och det är bara SÅÅÅ bra, jag somnar som ett oskyldigt litet barn.

Tack och lov finns det läkare som har en pragmatisk syn på medicinering!
Senast redigerad av Masterpiece 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Masterpiece
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2009-07-02
Ort: Stockholm

Inläggav serpentin » 2009-07-02 20:11:45

Jag har prövat det mesta för att somna och sova hela natten. Inget har fungerat helt och fullt. Några sorter hade ingen effekt alls medan andra gav massor med biverkningar samtidigt som jag ofta låg vaken.

De jag väl somnade av gick aldrig ur och jag var trött hela tiden men hade ändå lite svårt att somna.

Nu har jag fått en sömnmedicin som fungerar helt fantastiskt på mig. Ett barn. Jag är halvt medvetslös när jag går och lägger mig och sover som en kattunge tills jag väcks i ottan av ett oförskämt morgonpiggt barn.

Ett annat tips är korsord. Inget söver mig så gott som att lösa korsord i sängen. Fungerar även på nattliga uppvaknanden. Enda biverkan är väl att man blir lite klokare.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav deadpoet » 2009-07-02 23:32:06

Läkarna älskar att skriva ut propavan. De kommer undan med nöd och näppe. Det har nämligen efter påtryckningar hamnat i en annan kategori. Egentligen är propavan en stark neuroleptika, men eftersom den inte funkar bra mot psykoser, har man sparat den för att den är så drogande. Skulle den räknas som neuroleptika skulle den inte få skrivas ut offlabel för sömn. Inte konstigt att man blir groggy av den. Dess närmsta släkting heter hibernal, den första neuroleptikan som skapades på 50talet som användes som psykiskt lobotomi.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-03 0:23:00

deadpoet skrev:Egentligen är propavan en stark neuroleptika
Jo tack, det blev jag varse när jag åt den för första gången. Neuroleptika ger mig ofta biverkningen myrkrypningar, restless legs. Blev ju ingen sömn, tänk att det känns som att myror kryper runt inne i musklerna. Som att någon knådar och drar i ens sätesmuskler, samtidigt som alla muskler känns för korta. Då måste man ju upp och jogga på stället, dunka huvudet i väggen mm, detta samtidigt som man är helt yr och svimfärdig. Mild icke narkotikaklassad medicin. Pfft, vilken dynga de proppar i folk, och i synnerhet om man tillhör gruppen ungdomar.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in