Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alexandra » 2009-04-13 13:19:54

Då jag fått nog av apotekspersonal, som visserligen sällan eller aldrig varit otrevliga mot mig, men däremot vid upprepade tillfällen visat sig vara väldigt okunniga, så har jag som strategi att, med lugn och vänlig röst, säga att jag enbart diskuterar mina mediciner med min läkare, inte med apotekspersonal. Det tystar de flesta.

För tillfället tar jag enbart Levaxin, det känns väldigt skönt att slippa dessa evinnerliga apoteksbesök och den DDR-känsla man lätt får när man stiger in.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-13 16:42:27

Altus skrev:
sugrövmanövern skrev:Och när man ska hämta ut sitt knark får man skit av apotekspersonalen för att de tycker det är så jobbigt att sälja knark åt en.


Jag har börjat beställa mitt knark via apotekets hemsida, sedan hämtar man bara ut ett slutet paket på apoteket. Inga samtal, ingen risk att något är slut, och man får inga förklaringar hur ett läkemedel ska användas. Man behöver inte ens krångla med betalning eftersom det betalas i förväg över nätet. Leg. måste man dock ändå visa.

Mitt första inlägg.
Det där måste jag kolla upp :) . För jag hatar när de granskar mig uppifrån och ner, och sedan säger att de måste ringa läkaren först och kolla om jag verkligen ska ha så mycket knark :evil: . Slutade med Ritalin till stor del för att slippa bli arg på apoteket varje gång.

Och så finns ju ett till stort problem. De har sällan ens mediciner hemma i rätt styrka, och så försöker lura på en billigare märken. Den diskussionen skulle man slippa om det där systemet finns i hela landet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav DodeN » 2009-04-13 16:48:59

Nu blir det massa OT, men det kanske går att splitta tråden.

Det systemet finns överallt. Man skaffar sig en E-legitimation och loggar in på apoteket.se hemsida där kan du se alla dina recept och beställa medicin över nätet, endel skickas hem om man vill och endel måste man hämta på plats.

Att man får billigare märken är något som det inte går så mycket att göra åt om man inte är villig att betala mellanskillnaden själv. Sådana är reglerna.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Altus » 2009-04-13 18:53:09

sugrövmanövern skrev:Det där måste jag kolla upp :) . För jag hatar när de granskar mig uppifrån och ner, och sedan säger att de måste ringa läkaren först och kolla om jag verkligen ska ha så mycket knark :evil: .

Oj, det har jag aldrig råkat ut för, men så knarkar jag inte några jättemängder heller. Fast lite käbbel kan det bli, och det är jobbigt med alla förklaringar (de upprepar ju ändå bara antingen läkarens ordination som man redan vet och som står på förpackningen, eller vad som står i de medföljande instruktionerna), med mera.

Slutade med Ritalin till stor del för att slippa bli arg på apoteket varje gång.

Ritalin har jag börjat ta upp med läkare för att se om jag kan få prova. De verkar inte så positiva, men om jag fortsätter att ta upp det kanske jag får vad jag vill till 2015. Förödmjukande att man som vuxen person ska behandlas som en femåring, särskilt när det inte finns några särskilda omständigheter (som en historia av missbruk eller självmordstendenser, etc).

Och så finns ju ett till stort problem. De har sällan ens mediciner hemma i rätt styrka, och så försöker lura på en billigare märken. Den diskussionen skulle man slippa om det där systemet finns i hela landet.

Man måste ändå ta det billigaste om man vill ha det på högkostnadsskyddet. Men man får alltid rätt styrka förstås, och det ska i princip vara samma läkemedel (samma verksamma ämne), t ex Zopiklon istället för Imovane (jag märker ingen skillnad).

Edit: Och lite mer on topic så äter jag Zopiklon/Imovane regelbundet, men inte varje natt, vilket fungerar bra. Aldrig provat Stilnoct, men det skulle vara intressant att göra någon gång. (Någon som vet vilket är mest knarkigt, dvs starkast och "farligast", av Stilnoct och Zopiklon/Imovane?)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-13 19:15:15

Stilnoct har mer ruspotential, även jag som är tålig vad gäller diverse mediciner har fått hallucinationer av Stilnoct när jag tagit dubbel dos. En gång började mitt täcke prata med mig. Hej lilla täcket sade jag. Men täcket bara rörde på munnen och viskade något ohörbart.

Den kan ha en uppiggande effekt ett tag rentav, om man tar den och inte lägger sig i sängen.

Har läst att man lyckats väcka komapatienter med den också....

Något sådant har aldrig hänt med Imovane. Men jag tror en del kan bli lite på fyllan av dem. Imovane har mer karaktären av en ångestdämpare, i de fall den fungerar alls.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Altus » 2009-04-13 19:21:27

Det låter lite otäckt faktiskt. Jag är inte ute efter rus och jag vill definitivt inte hallucinera...
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Savanten Svante » 2009-04-13 20:14:00

Alltså, stilnoct funkar.

Det funkar tyvärr inte alltid på AVSETT vis, men det funkar...

Det är en tablett man ska ta mycket varligt och försiktigt, och läsa på innan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Altus » 2009-04-13 20:47:04

Savanten Svante skrev:Alltså, stilnoct funkar.

Det funkar tyvärr inte alltid på AVSETT vis, men det funkar...

Det är en tablett man ska ta mycket varligt och försiktigt, och läsa på innan.


Jo jag förstår, men att hallucinationerna ändå kan ligga så pass nära känns lite olustigt. Sedan reagerar förstås folk olika, men om effekter av det slaget ändå är vanligare med Stilnoct så ser jag det som en nackdel.

Och Zopiklon fungerar ju för mig (dock inte lika bra under alla omständigheter), så mitt behov av ett nytt sömnmedel är inte så stort. Men det hade ändå inte skadat att ha något att växla med ibland, om inte annat för att motverka tolerans, vilket jag kan få om jag tar Zopiklon för länge i följd (går dock alltid tillbaka om jag upphör ett tag). Om de nu inte är korstoleranta.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-13 21:14:58

Mina erfarenheter är att Stilnoct "tar" snabbare och kraftigare. Men det går ur kroppen på halva tiden mot Imovane.

Jag somnar alltså bäst av Stilnoct, men nu när jag även har fått problem att sova vidare, så vaknar jag oftast efter några timmar.

Problemet med Imovane är att jag inte somnar in så bra.

Lösningen var att ta en av varje, men det tycker nya läkaren är dumt, så han skriver inte ut mer Imovane (~4 läkare före har sagt att det var en ovanlig, men bra idé).

Ett annat problem med Imovane, är att det verkar vara svårare att sluta med. Man får svårare med sömnen dagarna efter man slutat, än vad man får av Stilnoct som verkar ha mer psykiska problem (att man ligger och funderar "hur ska detta gå", vilket ju beror på en själv och inte på medicinen i sig).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-04-13 21:50:05

Bror Duktig skrev:Lösningen var att ta en av varje, men det tycker nya läkaren är dumt, så han skriver inte ut mer Imovane (~4 läkare före har sagt att det var en ovanlig, men bra idé).

Tråkigt att höra och ett exempel på förödmjukande behandling, att man som vuxen inte ska få avgöra en sådan sak själv.

Ett annat problem med Imovane, är att det verkar vara svårare att sluta med. Man får svårare med sömnen dagarna efter man slutat [...]

Så är det definitivt för mig, men det är ett enkelt pris att betala. Antar att det räknas som en form av beroende, så det visar att beroende inte behöver vara så allvarligt eller jobbigt (även om det säkert kan vara det i vissa fall).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-13 22:00:59

Altus skrev:
Ett annat problem med Imovane, är att det verkar vara svårare att sluta med. Man får svårare med sömnen dagarna efter man slutat [...]

Så är det definitivt för mig, men det är ett enkelt pris att betala. Antar att det räknas som en form av beroende, så det visar att beroende inte behöver vara så allvarligt eller jobbigt (även om det säkert kan vara det i vissa fall).

Jag är jätterädd att få värre problem med insomnandet, och om jag inte sover på - det räcker med ett dygn - så blir jag helt väck/zombie.
Jag klarar inte att stå ut några dagar med lite sömn.

Fast å andra sidan så har jag säkert blivit psykiskt beroende av att behöva bli klubbat till sömns varje kväll, av Stilnoct.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-04-13 22:08:44

Bror Duktig skrev:Jag är jätterädd att få värre problem med insomnandet, och om jag inte sover på - det räcker med ett dygn - så blir jag helt väck/zombie.
Jag klarar inte att stå ut några dagar med lite sömn.


Okej, jag förstår. Vi kanske drabbas olika hårt, eller lever under olika omständigheter, eller bara ser olika på för- och nackdelarna. Jag får bara abstinens om jag tar det i mer än 2-3 veckor i följd, och då är 2-5 dagar av sämre sömn därefter ett acceptabelt pris. Normalt tar jag det inte ens så länge och får alltså ingen abstinens alls när jag slutar.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 18:52:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Sömnproblem

Inläggav Flinta » 2009-05-18 22:27:13

treeman skrev: Jag tar "Stesolid" som sömnmedel för att sova 6-7 timmar i streck.


Hmm Stesolid. Sov du inte alls på andra sömnmediciner (tänker på propavan, imovane, stilnoct, theralen etc)? Eller har du Stesolid för ångest och att den dessutom hjälper dig att sova?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 19:30:47, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav AkiraChan » 2009-05-19 0:23:12

jag har sömnproblem. fick circadin, nu sover jag mycket mycket bättre. typ 5-6 timmar ofta.
Senast redigerad av AkiraChan 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Re: Sömnproblem

Inläggav treeman » 2009-05-19 13:31:17

Flinta skrev:
treeman skrev: Jag tar "Stesolid" som sömnmedel för att sova 6-7 timmar i streck.


Hmm Stesolid. Sov du inte alls på andra sömnmediciner (tänker på propavan, imovane, stilnoct, theralen etc)? Eller har du Stesolid för ångest och att den dessutom hjälper dig att sova?


Stesolid tar bort ångest innan jag ska sova. Och jag går ner i varv. Sover djupare då.

Testat "propavan, imovane, stilnoct" men jag blir tung i huvudet dagen efter. Ibland huvudvärk. Så jag kör med Stesolid nu istället.
5 - 7.5mg räcker.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Chrilleb » 2009-06-19 18:56:52

Jag har fått Mirtazapin mot ångest och för att kunna sova bättre ( är på min andra ask ), tar 2 tabletter per kväll, känner att jag kan vara gladare vissa dagar i veckan nu :)


Har haft svårt att sova flera år, har aldrig vetat vad det berott på, det kan ha att göra med min As..för en del As-personer har även sömnsvårigheter.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav deadpoet » 2009-06-19 21:22:14

Mja, xanor är inte speciellt. Man ska nog ta ganska stora doser då. Man blir lugn o trött av den som de flesta bensos. Tror det är lite hype pga den korta halveringstiden som kan leda till att folk som lätt blir beroende fastnar lättare. Halcion som är en sömnmedicin har ännu kortare. Den skrivs inte ut mycket alls. Har fått dem genom att jag provat saker som inte funkat plus manipulation av läkare. Blir mest trött av sobril, det jag gillar med xanor är att den är mer lugnande o mindre tröttande. Av stesolid händer inget alls vid lägre doser, vid högre blir jag aggressiv och manisk.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav Altus » 2009-06-19 22:04:02

deadpoet skrev:Mja, xanor är inte speciellt. Man ska nog ta ganska stora doser då. Man blir lugn o trött av den som de flesta bensos. Tror det är lite hype pga den korta halveringstiden som kan leda till att folk som lätt blir beroende fastnar lättare.


De säger att den är bra att "flöddra" på. Sobril har också kort halveringstid och den är inte särskilt populär (för svag), och Iktoviril som har lång halveringstid är bland de mer populära (kanske för att den anses vara bland de starkaste bensona). Men detta är bara de intryck jag fått när jag ströläst drogavdelningen. Min egen erfarenhet är dock också att ikto är stark, jag blir lätt för utmattad av den och tar den säkrast som sömnmedel. Som sådan kan den dock vara väldigt effektiv, fungerar ibland när Imovane inte gör det.

Av stesolid händer inget alls vid lägre doser, vid högre blir jag aggressiv och manisk.


Ops.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Sömnproblem

Inläggav Inger » 2009-06-20 3:21:11

Altus skrev:Leve benso. (Det är mitt livskall att med små medel motverka samhällets antibensopropaganda.)

Om jag någon gång behöver sömntabletter (några få gånger om året) så tycker jag rohypnol är oslagbart. Sover som en stock på 0,5 mg. Inte beroendeframkallande på mig i alla fall. Inga biverkningar utan bara djup och skön sömn. Andra sömntabletter jag provat blev jag bara konstig av.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-06-20 11:15:02

Melatonin är det som funkat absolut bäst på mej. Stesolid kan funka det också men jag behöver sådana hästdoser att jag är otroligt restriktiv med det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Sömnproblem

Inläggav Altus » 2009-06-21 1:40:21

Inger skrev:
Altus skrev:Leve benso. (Det är mitt livskall att med små medel motverka samhällets antibensopropaganda.)

Om jag någon gång behöver sömntabletter (några få gånger om året) så tycker jag rohypnol är oslagbart. Sover som en stock på 0,5 mg. Inte beroendeframkallande på mig i alla fall. Inga biverkningar utan bara djup och skön sömn. Andra sömntabletter jag provat blev jag bara konstig av.


Tack för tipset. :) Helst skulle jag vilja prova alla benso och använda flera av dem parallellt (men inte vid exakt samma tillfälle) eftersom de trots sina likheter är olika och kan passa vid olika tillfällen.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Inger » 2009-06-21 1:58:37

Tipset är nog tämligen värdelöst eftersom de flesta läkare vägrar skriva ut dem längre.

Intressant att det alltid kommer såna där 'larm' och 'varningsartiklar' om äldre preparat samtidigt som man vill lansera något nytt läkemedel i samma klass...

Tyvärr är de nya inte alltid bättre.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Altus » 2009-06-21 2:18:09

Inger skrev:Tipset är nog tämligen värdelöst eftersom de flesta läkare vägrar skriva ut dem längre.


Du menar att det är svårare än med andra benso? För alla benso är ganska svåra att få ut (fast vissa mer än andra). Det finns iaf fortfarande, även om det inte heter Rohypnol längre.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:52, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Inger » 2009-06-21 2:24:58

Stämmer. Flunitrazepam heter det nu. Om det är svårare att få än andra benzo vet jag inte, det är som du säger svårt att få några alls. Beror väl också på den enskilda läkarens inställning och bedömning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in