Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav underjord » 2009-04-06 15:41:41

Titti skrev:Orsaken till att den [NFD] är stängd för insyn är att den inte skall gå att hitta via sökmotorerna på internet - den som söker på "lesbiska vargar" skall inte få någon träff på AF.


Varför tas då NFD bort egentligen? Den syns ju i alla fall inte utåt och det är ju tydligen (den yttre) fasaden som ni vill putsa upp lite, så det verkar ju göra varken från eller till.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav rdos » 2009-04-06 15:41:54

Det är verkligen snyggt när individer som själva totalt missförstått NFD påpekar allt som kan tas bort där. Vore ju mycket lämpligare att stänga av dessa ifrån NFD än att stänga avdelningen. Ett slags certifikat för NFD vore nästan mer nödvändigt än ett certifikat för PA. PA är ju ändå bara för empowerment-nivå-snack. Det har ju visat sig att akademiska meriter inte räcker för att begripa sig på NFD.

Men jag förstår nog vitsen. Nu ska vi snacka bolltäcken och psykiatriska mediciner, och vilka tanter som ska föra vår talan i samhället. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Liebert » 2009-04-06 15:46:17

aliasFrollo skrev:Kommer tråden En sång från NFD att få finnas kvar om "Öppet Forum" förblir dolt?

Om ni röstar för att forumet kommer att förbli dolt kommer det inte vara någon avgörande skillnad mellan NFD och Öppet Forum. Därför kommer enskilda medlemmar inte heller ha möjligheten att påverka om inlägg flyttas över eller inte utan det blir en fråga för i första hand mig att avgöra.

Har inte granskat den nämnda tråden än men är den befriad från överdrivna personangrepp eller något annat som strider mot de regler som gäller i det övriga forumet idag så ser jag inget problem med att den flyttas över.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Milyc » 2009-04-06 15:48:31

Titti skrev:Det finns en avgörande skillnad mellan NFD och PA. Det är att NFD kan läsas av alla inloggade medlemmar och det kan vem som helst bli med vändande e-post utan några som helst krav i övrigt.


Dåligt argument eftersom detta kan ändras på när som helst bara den som är i beslutsposition så önskar. Fick jag bestämma skulle NFD finnas kvar intakt och med nuvaranderegler men endast läsbart för medlemmar i just NFD.

Jag tycker en avdelning där man får bråka med varandra fyller en funktion. Så länge man bara får adressera medlemmar i NFD och skiten inte heller är läsbar för andra drabbas ingen som inte kan förväntas vara förberedd. Jag menar inte att jag har något behov av att uppenbart mobba någon grovt men att veta att man kan uttrycka sig rättframt och driva med folk lite då och då även om man vet att risken finns att någon inblandad inte gillar det gör det hela friare och roligare.

Men har forumsägaren bestämt att forumet nu ska stå för helt andra värderingar så är det ju så. Det återstår att se hur stora förändringarna därvidlag blir i praktiken men risken finns att jag kommer tycka att det inte är lika roligt att skriva här och gör det i mindre utsträckning.

Jag förstår tanken att göra forumet attraktivt för fler användare men måste medge att jag personligen trivs i denna "interna klubb" och kanske inte skulle göra det på ett forum som så få som möjligt tyckte illa om av den ena eller andra anledningen.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2009-04-06 15:56:11

Milyc skrev:Jag tycker en avdelning där man får bråka med varandra fyller en funktion. Så länge man bara får adressera medlemmar i NFD och skiten inte heller är läsbar för andra drabbas ingen som kan förväntas vara förberedd. Jag menar inte att jag har något behov av att uppenbart mobba någon grovt men att veta att man kan uttrycka sig rättframt och driva med folk lite då och då även om man vet att risken finns att någon inblandad inte gillar det gör det hela friare och roligare.


Jag tycker reglerna ska ändras så att de som sysslar med mobbing permanent ska åka ut ur NFD. Ungefär som att de som håller fel ton i PA åker ut. Med större frihet följer större ansvar. De som klart uttalar i NFD att de inte vill få negativa omdömen i NFD från person X, men då person X inte håller sig till detta, ska åka ut direkt.

Milyc skrev:Men har forumsägaren bestämt att forumet nu ska stå för helt andra värderingar så är det ju så. Det återstår att se hur stora förändringarna därvidlag blir i praktiken men risken finns att jag kommer tycka att det inte är lika roligt att skriva här och gör det i mindre utsträckning.


Samma här, och jag har redan haft en paus efter att folk i NFD forsatt med vad jag kallar för mobbing. Den pausen kan lätt bli permanent.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Liebert » 2009-04-06 16:00:57

underjord skrev:Varför tas då NFD bort egentligen? Den syns ju i alla fall inte utåt och det är ju tydligen (den yttre) fasaden som ni vill putsa upp lite, så det verkar ju göra varken från eller till.

Som ytterst ansvarig måste jag kunna stå för hela forumet, inte bara den öppna delen. Tyvärr har NFD blivit en nivåmarkör för hela AF som av vissa externt betraktas som "Flashback för Aspergare" (kommer inte ihåg vem som myntade uttrycket). Även om epitetet delvis är oförtjänt är det en hämsko om man vill inkludera fler medlemmar än idag. Jag ser det som att forumet växer upp och börjar ta lite mer ansvar. Tonårsperioden är över och nu väntar ett inte fullt så vilt vuxenliv. Lite tråkigare kanske men tryggt och förutsebart.

rdos skrev:Men jag förstår nog vitsen. Nu ska vi snacka bolltäcken och psykiatriska mediciner, och vilka tanter som ska föra vår talan i samhället. :roll:

Gör du det så fortsätter alla andra som vanligt.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Milyc » 2009-04-06 16:06:28

Liebert skrev:Har inte granskat den nämnda tråden än men är den befriad från överdrivna personangrepp eller något annat som strider mot de regler som gäller i det övriga forumet idag så ser jag inget problem med att den flyttas över.


En sång från NFD är ett bra exempel på sådant jag avsåg med att kunna driva med varandra lite lätt i en kontext där alla borde kunna betraktas som förberedda. Det är inte mobbing men en typ av humor som det inte går att utesluta att någon tar illa vid sig över, även om detta absolut inte är syftet.

Jag skulle aldrig vågat starta den tråden utanför NFD. Det medger jag men syftet är inte med tråden att göra någon arg eller ledsen utan att vara rolig för oss som läser och skriver i NFD.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Liebert » 2009-04-06 16:12:10

Syftet, eller snarare intentionen med ett inlägg är alltid viktigare att ta hänsyn till än alla potentiella tolkningsmöjligheter. Det gäller i hela forumet.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Sam » 2009-04-06 16:25:42

Hur kommer spam av forumet att bemötas/hanteras i framtiden?
Som ex inlägg om "kundvagnar och Torgny Lindgren" i trådar där de inte hör hemma.
Är rejält trött på att se dessa inlägg dyka upp i snart varje tråd.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Liebert » 2009-04-06 16:32:36

Sam skrev:Hur kommer spam av forumet att bemötas/hanteras i framtiden? Som ex inlägg om "kundvagnar och Torgny Lindgren" i trådar där de inte hör hemma. Är rejält trött på att se dessa inlägg dyka upp i snart varje tråd.

Kundvagnar och Torgny Lindgren kommer att buntas ihop i varsin fet supertråd.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Kristofer » 2009-04-06 19:35:21

Sam skrev:Är rejält trött på att se dessa inlägg dyka upp i snart varje tråd.


Det är en tämligen liten andel av nu aktuella trådar som dessa två ämnen nämns i. Räkna själv...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2009-04-06 20:46:41

För min del är nu NFD flyttat till nytt forum:
http://www.rdos.net/autismsv (Fri diskussion och nöjestjafs).


Sekretess:

Sökmotorer, anonyma användare och registerade användare ser forumet men kan inte läsa någonting.

Insläpp:

Alla medlemmar måste godkännas. Till att börja med så släpper jag in de som jag vet skött sig på NFD. I ett senare skede kommer folk att bli insläppta på prov, och alla inlägg blir då satta på moderation. Gör man som ny medlem inga inlägg efter ett visst antal dagar blir man utslängd igen. Detta bör garantera folks privatliv.

Regler:

Heta diskussioner. Det är tillåtet att vara rättfram och rå i tonen, men mobbare kommer att slängas ut omgående.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-06 22:16:31

underjord skrev:
Titti skrev:Orsaken till att den [NFD] är stängd för insyn är att den inte skall gå att hitta via sökmotorerna på internet - den som söker på "lesbiska vargar" skall inte få någon träff på AF.


Varför tas då NFD bort egentligen? Den syns ju i alla fall inte utåt och det är ju tydligen (den yttre) fasaden som ni vill putsa upp lite, så det verkar ju göra varken från eller till.


Ja, jag undrar detsamma. Även om man inte är medlem kan man ju läsa inlägg där.
Angående IT-forum: Jag tycker att det är jättebra med ett speciellt forum där man som data-analfabet kan få support. Man behöver ju inte vara där för att diskutera IT. Jag skulle aldrig ha lyckats få datorn att läsa en film jag fått om jag inte hade lyckats få hjälp på IT-forum!
Sedan är det klart att inte varenda specialintresse kan få ett eget forum...
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-06 22:19:51

Milyc skrev:Fick jag bestämma skulle NFD finnas kvar intakt och med nuvaranderegler men endast läsbart för medlemmar i just NFD.


Instämmer.

Jag förstår tanken att göra forumet attraktivt för fler användare men måste medge att jag personligen trivs i denna "interna klubb" och kanske inte skulle göra det på ett forum som så få som möjligt tyckte illa om av den ena eller andra anledningen.


Instämmer igen.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-06 22:42:33

Att leva med Asperger
Om livet i relation till sig själv och andra människor på ett mer personligt plan.

Asperger och samhället
Om svårigheter och möjligheter i samhället med dess krav, regler och förväntningar


Jag ser inte meningen med två separata avdelningar vars trådar oundvikligen kommer att flyta ihop och innehålla diskussioner giltiga på båda ställena.

Om jag t.ex. skulle skriva om kommunikationsproblem bland kollegor på en arbetsplats så gäller det ju både personliga relationer och ett vanligt problem för aspergare i arbetslivet.

Det känns som om man ibland kommer att få singla slant och bestämma vilken avdelning man har lust att posta i. Tidigare har det varit solklart var ens trådar hör hemma.

Bra idé att separera vårdpratet. Det är ett stort ämne och förtjänar en tråd för sig.
Hade varit bra om det framgick att just medicineringen gällde eventuell tilläggsproblematik, och inte asperger.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav earlydayminer » 2009-04-06 22:49:48

Jag vill bara tala om att jag fortfarande tycker det ser bra ut. Så att ni vet att det faktiskt ser bra ut. *Sitter rakryggad och med höjda ögonbryn*
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kristofer » 2009-04-06 22:49:56

Saker kan inte alltid vara som de en gång varit. För att fortleva måste förändring ske. Jag vet inte vad den nu stundande förändringen kommer innebära.

Men jag ser en risk för att forumet förvandlas från ett mötes- och diskussionsforum för aspergare till diskussionsforum om aspergare där aspergare medverkar. Varför oroar det mig? Jag tror att risken är att en sådan förändring skulle kunna innebära att forumet mer får fokus på asperger som ett problem och funktionshinder än det mer mångfacetterade perspektivet som finns på forumet idag. Med mångfacetterat menar jag här ett sätt som tar up asperger både ur problem- och tillgångsperspektiv.

Men det nya strukturen innebär ju också många chanser.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav earlydayminer » 2009-04-06 22:52:07

Let's call it Evolution!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Parvlon » 2009-04-06 22:55:28

Jag tycker med IT-Forumet är passande här. Visst att det finns större,samlad kompetens på andra sidor men varför ta bort något som (verkar) att fungerar bra? Här får man inte som svar; 'sök för helvete', som man annars riskerar få. Lite x-tra info. har väl ingen dött av? ;)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2009-04-06 23:03:23

Ganesh, jag förstår att du tycker det var ett knäppt förslag (med vinklings ändringen), men så har jag aldrig påstått att jag är ngt annat? :)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav nallen » 2009-04-06 23:14:04

rdos skrev:Det som ska hända med NFD låter mer och mer förvirrat.
...
För mig låter detta inte som görbart.

Det håller jag helt och hållet med om.

Och som vanligt tycker jag att det är skit att flytta på gjorda inlägg. Det vorde i.s.f. bättre att arkivera hela det nuvarande forumet och börja om från början.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-04-06 23:28:39

Kristofer skrev:Saker kan inte alltid vara som de en gång varit. För att fortleva måste förändring ske.

nej tack, man ska inte pilla med saker som fungerar

Kristofer skrev:Jag vet inte vad den nu stundande förändringen kommer innebära.

det verkar som man får skaffa sig ett konto på flashback igen om nu den politiska korrektheten ska få censurens våta dimma att sänka sig över detta forum
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Lnovgo » 2009-04-07 0:08:19

Inger skrev:"Att leva med Asperger" låter som "att leva med cancer". Varför inte "AS-frågor", helt enkelt, eller nåt som låter bättre.


"Att leva som aspergare", kanske?
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav Inger » 2009-04-07 0:57:29

Bättre men jag tycker fortfarande "Aspergerfrågor" räcker som sammanfattning för allt som inte är "AS, forskning & medicinska frågor" som borde vara den andra kategorin. Tre kategorier gör att man blir förvirrad och inte vet vilken man ska posta i. "Aspergerfrågor" inbjuder nybörjare till att ställa frågor istället för att avskräcka.

Om nya Övrigt blir fritt från insyn så har jag inget emot förslaget att gallra bort skräpet.

Men att ta bort succén "IT-forum" är oerhört dumt. Har jag ett datorproblem så frågar jag där och vet att jag kommer få kompetenta svar, annars är jag helt handfallen. Jag är inte den som surfar runt på andra forum, har närmast fobi mot att gå med i nya forum, om jag ens vet vilka jag ska leta upp, och känner mig inte trygg att ställa frågor annat än till folk jag känner och litar på. Tror knappast jag är ensam om detta.

Även språkfrågor är ett så pass vanligt intresse bland aspergare att det borde ha ett eget underforum, kanske musik också, men mindre viktiga än IT som är LIVSVIKTIGT för alla som får problem med datorn och inte känner någon IRL att fråga. Den kompetens som finns här är av enastående hög kvalitet men de som är intresserade av att svara på sådana frågor är kanske mindre intresserade av att finkamma andra forumavdelningar för att hitta dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in