Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2009-04-06 0:09:32

Liebert skrev:
Inger skrev:Särskilt den där om mediciner är direkt olämplig (som någon ovan redan påpekat) och "att leva med asperger" gör att jag vill gå och hänga mig direkt! Misstänker att det är vad andra kommer vilja göra också om de kommer hit och möts av en sån rubrik längst upp.

Jag tror möjligtvis att uppfattningen varierar per person. Jag uppfattar rubbarna som, visserligen tråkiga, men neutrala. Vi får väl avvakta vilken uppslutning du får.

Inger kan nog ha ett par poänger. "AS och medicinska frågor" vore väl en utmärkt rubrik. Jag slänger in ett förslag som ersättning för "Att leva ...": "Frågor om att vara aspergare".

Litet väl lång men under den rubriken kunde kanske sånt folk känna sig hemma som (ännu) saknar diagnos. Finns ingen kortare tänkbar rubrik som välkomnar även ickediagsnosticerade?

"Att leva..." kan tänkas skrämma bort även folk som visserligen gärna hänger här men som ser sig som människor i första hand och som aspiesar i sisådär femte.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Liebert » 2009-04-06 0:09:54

Barra: Jag nämnde inte de avdelningar som inte berörs öht. (Träffar & Övriga ämnen).
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Liebert » 2009-04-06 0:12:08

jonsch skrev:"Att leva..." kan tänkas skrämma bort även folk som visserligen gärna hänger här men som ser sig som människor i första hand och som aspiesar i sisådär femte.

Vettig synpunkt.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-04-06 0:14:10

Inger skrev:
Liebert skrev:
Inger skrev:Eftersom IT är ett STORT intresse bland aspergare anser jag att det är väl motiverat även under din nya definition.


Fick inte Z föra sin egen talan? :wink: .

Detta var inte istället för svar från honom utan för att komplettera det då jag råkar tycka likadant i frågan.

Ja, du har rätt att IT är ett (1) stort intresse. Det finns fler

Du får förstås gärna starta ett språkforum också. :wink:

Jodå, Z råkar faktiskt tycka likadant som Inger om både språk- och IT-forum. :P
Och om "Att leva med... " och "medicin" - även om jag vet hur svårt det kan vara att finna bra namn.

Ett språkforum skulle jag önska inte bara för att ämnet intresserar mig, utan också för att Språkspalten har visat sig motsvara ett hyfsat stort behov, vilket å andra sidan har gjort den till ett sådant sammelsurium av olika delämnen vars inlägg går i varandra att det inte riktigt kan avhjälpas med en aldrig så välkommen förbättrad bläddringsfunktion.

Men jag hade tänkt vara försiktig med kritik mot en väl önskad och förberedd förändring redan innan vi har fått prova på den...

edit:
Liebert skrev:
jonsch skrev:"Att leva..." kan tänkas skrämma bort även folk som visserligen gärna hänger här men som ser sig som människor i första hand och som aspiesar i sisådär femte.

Vettig synpunkt.

Tycker jag med.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2009-04-06 0:25:38

jonsch skrev:"AS och medicinska frågor" vore väl en utmärkt rubrik.
/ J


Kanske det. Men tror du ordet 'medicin' betyder samma sak för alla människor då?

[OT]-varning:

Ta t ex tråden om vilka mediciner man tar i Privata. I den likställer trådskaparen uppenbarligen 'medicin' med 'läkemedel'. Jag misstänker att det är ett misstag, jag gör själv det misstaget ofta. Snarare är väl läkemedel en del av den medicinska vetenskapen.

Ska man tro wikipedian:
wikipedia (vad det nu är värt) skrev:Medicinsk vetenskap, även medicin eller biomedicin, är den vetenskap och praktik som ägnar sig åt att förhindra, diagnostisera och behandla sjukdomar, samt att upprätthålla mänsklig hälsa och att undvika död.


Nu blir jag nästan riktigt aspigt bokstavlig: AS är ju inte ens en sjukdom utan ett funktionshinder. Ska den då omfattas av medicinsk vetenskap? :wink:

[/OT]
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Inläggav jorand » 2009-04-06 1:44:36

Liebert skrev:"Nya Fri Diskussion" namnändras till "Öppet forum" och kommer även fortsatt vara en diverseavdelning där det mesta kan dryftas. Till skillnad mot "Övriga ämnen", som kvarstår, kommer dock trams och off topic vara tillåtet i hög grad. Däremot kommer en mer aktiv moderering skapa mer ordning genom exempelvis hopslagning och/eller låsning av liknande trådar.

Regler
En större förändring är att alla specialregler undantaget "Privata Avdelningen" försvinner vilket kommer innebära enklare nivåbedömningar både för moderatorerna och forumisterna. Den fria formen i NFD har haft sina fördelar men tyvärr genererar avdelningen ganska ofta yttringar som inte hör hemma på detta forum. Med tanke på att de icke önskvärda inläggen inte ens berör AS på något sätt ser jag att det finns andra kanaler på nätet som passar betydligt bättre.

Grupper
Alla grupper förutom Privata Avdelningen faller alltså bort då de inte längre behövs.


Blir NFD nu ett helt öppet forum eller som tidigare enbart för medlemmar?
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Parvlon » 2009-04-06 4:45:10

'Att leva med AS' kanske kunde bytas ut med; 'Att leva ,och hantera konflikter med NT-människor'. ;) Jag tycker oxå det ger skumma vibbar annars, att As skulle vara en obotlig sjukdom. Och 'medicin+vetenskap', ger även det associationer åt fel håll. Medicin=läkemedel för de allra flesta tror jag. (speciellt ifall man inte är,har varit med.intresserad)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav earlydayminer » 2009-04-06 6:51:25

VA?! Byter vi färgtema till blått? Det här är helt underbara nyheter för mig som blir mer eller mindre deprimerad av färgen grön, såvida inte det är en del av gräs, buske eller träd. Blå är nämligen min favoritfärg.

För övrigt tycker jag de förändringar som kommer är något att se fram emot.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Inläggav rdos » 2009-04-06 7:43:03

Liebert skrev:Asperger och samhället
Om svårigheter och möjligheter i samhället med dess krav, regler och förväntningar.

Asperger, medicinering och vården
Medicinska aspekter på AS och närliggande ämnen som forskning och vetenskap.


Var hamnar då synen på AS, samt kritik emot neuropsykiatrisk forsknings enkelspårighet? Jag tycker nog att dessa avdelningar bör avgränsas bättre mot varandra.

T.ex. så här:
a. Asperger och samhället fokuserar på bemötande och attityder på individbasis.
b. Asperger, mediciner och forskning fokuserar på etablerad forskning, kritik emot neuropsykiatrin och liknande saker som mer hör ihop med kollektivet än enskilda människor.

barracuber skrev:Vad sägs om: Asperger, vården, vetenskap och forskning


Betydligt bättre.

barracuber skrev:Med vården tänker jag närmast på väntetider, vårdapparaten, akutvården, slutna o öppna avdelningar, vårdcentraler, psykiatrin, läkarna osv osv vilket ju i sig är stora ämnen. Men det kanske inte är fel att slå ihop dem med vetenskap o forskning?


Just dessa bör rimligen höra ihop med samhället, eftersom det handlar om bemötande av individer.

Jag tror mer på en egen avdelning med fokus på vetenskap och forskning, där även mediciner rimligen hör hemma, men inte bemötande i vården eftersom detta handlar om inidivider.

Även diskussion av diagnoser (vilket kommer upp då och då) bör hamna under Asperger, vetenskap och forskning. Även olika "avgiftningsprogram" som jämt och ständigt avhandlas på vissa organisationers listor bör höra ihop med "vetenskap och forskning" och detta är ju närliggande till psykiatriska mediciner.

Inger skrev:"Att leva med Asperger" låter som "att leva med cancer". Varför inte "AS-frågor", helt enkelt, eller nåt som låter bättre.


Jo, det kanske finns en bättre formulering.

Inger skrev:"Asperger, medicinering och vården" är ingen höjdare heller. "AS och medicinska frågor" omfattar mer utan att specificera just medicin.


Absolut inte. Då ger man psykiatriförespråkarna en egen sandlåda där de kan uttrycka sig fritt utan opposition. Självklart bör eventuellt ny avdelning som handlar om neuropsykiatrin, diagnoser, mediciner och forskning omfatta även det som inte är allmänt accepterat. Annars blir det propagandaavdelning för Autism Speaks, RFA och Attention.

Inger skrev:Sen tycker man borde ha ett för tester.


De borde nästan hör ihop med "AS, vetenskap och forskning" om de inte är amatörmässiga då kan de finnas i "Övriga ämnen".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-06 7:52:48

Jag förstår kritiken, men blir det inte väldigt långa rubriker om man ska trycka in en massa tillägg överallt?
Nästa fråga, hur f-n ska folk komma överens om lämpliga rubriktillägg?
Här är jag på moderatorernas sida, man har diskuterat forumändringar hur länge som helst utan att ändra särskilt mycket och de har informerat i god tid.

Om rubrikerna är tydliga kommer resten också funka bra. Det är ju ändå i diskussionen dynamiken ligger. Jag ser faktiskt fram emot en förändring, uppfräschning skadar aldrig. Och blått är ett bättre färgval än grönt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2009-04-06 8:05:25

Inger skrev:Vill bara inte att det låter som ett sånt där stödforum för stackars handikappade individer som drivs av föräldrar, psykologer och andra bättre vetande. (Du vill väl inte att rdos ska få rätt i sina farhågor?? ;))


Det finns ju en viss risk, fast risken ökar betydligt om man skapar en sandlåda för RFA-anhängare som handlar om mediciner och diagnoser. :evil:

Inger skrev:Eftersom IT är ett STORT intresse bland aspergare anser jag att det är väl motiverat även under din nya definition.


Jag tycker nog att "Tips och intressen" bör kunna täcka upp detta. Var man får IT-support ifrån vet jag inte, men det skulle väl gå att posta i någon avdelning relaterat till problemet, alternativt "Övriga ämnen"?

jonsch skrev:Inger kan nog ha ett par poänger. "AS och medicinska frågor" vore väl en utmärkt rubrik. Jag slänger in ett förslag som ersättning för "Att leva ...": "Frågor om att vara aspergare".

Litet väl lång men under den rubriken kunde kanske sånt folk känna sig hemma som (ännu) saknar diagnos. Finns ingen kortare tänkbar rubrik som välkomnar även ickediagsnosticerade?

"Att leva..." kan tänkas skrämma bort även folk som visserligen gärna hänger här men som ser sig som människor i första hand och som aspiesar i sisådär femte.

/ J


Helt rätt. Egentligen borde "AS" i alla rubriker bytas ut emot "Aspie" eller "aspergare", eller jobbas bort på annat sätt.

Parvlon skrev:'Att leva med AS' kanske kunde bytas ut med; 'Att leva ,och hantera konflikter med NT-människor'. ;)


JAAAA. Du har min röst. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2009-04-06 9:20:59

Tycker att Lieberts förslag är bra som det är.

Det kommer alltid att finnas gränsdragningsproblem.

Exempel kan vara om en fråga/tråd ska vara i Leva medAsperger/Asperger och samhället/Asperger, medicinering och vården. Det kan till exempel gälla ideologiska frågor som rdos och Milyc ofta tar upp. Eller frågor om hur det funkar för individen i samhället just på grund av att man lever med AS.

Men det är frågor på praxis-nivå. Och den praxis får ju formas av hur moderatorerna i praktiken tolkar regler med mera.

Jag röstar på Häxadmins förslag rakt av. (Som om det var en faktisk omröstning.)

Sen kanske det får trimmas, efter hur det funkar i praktiken.

'Att leva med AS' kanske kunde bytas ut med; 'Att leva ,och hantera konflikter med NT-människor'.


Det här är både fel och korkat. Att leva med AS är inte bara att leva i förhållande till "NT-människor". Det är också att leva i en relation med sig själv och med andra med AS. Som exempel.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Inläggav Liebert » 2009-04-06 10:23:21

jorand skrev:Blir NFD nu ett helt öppet forum eller som tidigare enbart för medlemmar?

Ja, "Öppet Forum" blir ett öppet forum. Eftersom samma regler gäller i alla avdelningar (förutom PA) finns det inte längre någon anledning att dölja inläggen för omvärlden. Rent tekniskt byter inte NFD namn utan "Öppet Forum" är en ny avdelning som kommer fyllas på fortlöpande med godkända trådar från NFD (som inte kommer vara nåbar för registrerade medlemmar längre). Eftersom det är en stor avdelning kommer det ta några veckor innan alla äldre trådar har bytt plats men de 50 mest aktuella ämnena kommer vara överflyttade från start.

Återkommer i övriga frågor senare.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Kristofer » 2009-04-06 10:26:31

Nonsenstråden måste bara migreras fort som f*n! Det är ju forumets längsta tråd.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Liebert » 2009-04-06 10:28:55

Nonsenstråden är ständigt aktuell så den kommer naturligtvis finnas med från start.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-04-06 10:37:34

En fråga till (om jag nu inte har missat att någon annan har ställt den): vad händer med det gamla forumet, eller de avdelningar som avskaffas och NFD-trådar som inte flyttas? (Hoppas allt blir kvar för läsning...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kristofer » 2009-04-06 10:42:26

Liebert skrev:Nonsenstråden är ständigt aktuell så den kommer naturligtvis finnas med från start.


*phew* 8)
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Milyc » 2009-04-06 10:43:55

Är det ett missförstånd från min sida att rätten att vara spydiga och "elaka" mot varandra som nu finns i NFD inte kommer att finnas i "Öppet forum"?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2009-04-06 10:47:07

Zombie skrev:En fråga till (om jag nu inte har missat att någon annan har ställt den): vad händer med det gamla forumet, eller de avdelningar som avskaffas och NFD-trådar som inte flyttas? (Hoppas allt blir kvar för läsning...)


Tänkte på samma sak. Att bara kasta alla trådar i NFD utom de som är aktuella låter inget vidare. Vissa kan ha postat saker i NFD för "framtida referens". Bör man alltså plocka ut alla dessa inlägg och spara undan dem?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-04-06 10:51:02

Milyc skrev:Är det ett missförstånd från min sida att rätten att vara spydiga och "elaka" mot varandra som nu finns i NFD inte kommer att finnas i "Öppet forum"?


Jag fattar det nästan så. I nuläget är jag dock beredd att acceptera detta eftersom en del individer verkar ha missuppfattat hur detta bör fungera. Alltså att man använder det som ursäkt för mobbing. Skulle vara intressant att undersöka om ett nytt NFD inte skulle kunna skapas på ett bättre sätt med andra stöd än ett öppet forum och i en mindre grupp?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Inläggav Inger » 2009-04-06 11:05:53

Liebert skrev:
jorand skrev:Blir NFD nu ett helt öppet forum eller som tidigare enbart för medlemmar?

Ja, "Öppet Forum" blir ett öppet forum. Eftersom samma regler gäller i alla avdelningar (förutom PA) finns det inte längre någon anledning att dölja inläggen för omvärlden. Rent tekniskt byter inte NFD namn utan "Öppet Forum" är en ny avdelning som kommer fyllas på fortlöpande med godkända trådar från NFD (som inte kommer vara nåbar för registrerade medlemmar längre). Eftersom det är en stor avdelning kommer det ta några veckor innan alla äldre trådar har bytt plats men de 50 mest aktuella ämnena kommer vara överflyttade från start.

Jag efterfrågade mindre insyn, inte större! Ni tänker väl inte flytta trådar som man skrivit i NFD - just för att de inte ska kunna läsas av kreti och pleti - till en öppen avdelning som vem som helst kan läsa och googla på?? Det är helt oacceptabelt!

Ska det skapas en ny avdelning så måste den startas från scratch och alla informerade om vad som gäller redan från början. Och NFD bör förstås finnas kvar som arkiv även om man inte kan skriva där längre.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:47:31, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Forumet stängs för uppdateringar torsdag den 9 april

Inläggav rdos » 2009-04-06 11:16:19

Inger skrev:Jag efterfrågade mindre insyn, inte större! Ni tänker väl inte flytta trådar som man skrivit i NFD - just för att de inte ska kunna läsas av kreti och pleti - till en öppen avdelning som vem som helst kan läsa och googla på?? Det är helt oacceptabelt!


Håller med till 100%. Det är helt oacceptabelt att flytta ut innehåll ifrån NFD utan att alla som skrivit i trådarna lämnat sitt samtycke. På Yahoo kan man t.ex. inte ändra en grupp ifrån "restricted" till "open" av naturliga skäl, eftersom de som postat i en "restricted" grupp gjort det utifrån att kreti-pleti inte kan läsa. Dessutom så tillkommer att öppet innehåll indexeras av Google, och alltså blir sökbart på nätet.

Inger skrev:Ska det skapas en ny avdelning så måste den startas från scratch och alla informerade om vad som gäller redan från början. Och NFD bör förstås finnas kvar som arkiv även om man inte kan skriva där längre.


Naturligtvis.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Micke » 2009-04-06 11:17:11

jonsch skrev:Jag slänger in ett förslag som ersättning för "Att leva ...": "Frågor om att vara aspergare".

Nu är det väl inte alla iofs som tycker om begreppet "aspergare", eller som kan/vill se sig själv som någon sådan.

Det jag undrar annars är om dom tre aspergerkategorierna verkligen täcker in alla tänkbara aspergerämnen som kan vilja manifesteras? För det behöver dom ju göra.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 18:47:31, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav rdos » 2009-04-06 11:25:12

Micke skrev:Det jag undrar annars är om dom tre aspergerkategorierna verkligen täcker in alla tänkbara aspergerämnen som kan vilja manifesteras? För det behöver dom ju göra.


Det undrar jag nog oxå.

Vart hör t.ex. följande ämnen:
1. Jag-är-student-och-vill-ha-folk-till-min-undersökning.
2. Diskussion av vilka drag som hör till AS (är det vetenskap eller personligt pladder?)
3. Jag-har-en-teori-om-AS / Autism-Speaks-har-en-teori-om-AS / Professor-X-har-en-teori-om-AS / Gillberg-har-en-teori-om-AS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:47:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in