Tydligare forumregler? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bör vi ha en tydligare regel om personangrepp?

Ja
26
63%
Nej
10
24%
Ingen åsikt
5
12%
 
Antal röster : 41

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-09 15:09:24

Personligen skulle jag i framtiden önska att vi tillsammans kunde skapa oss vår egna uthyrningsfirma för speciella uppdrag som matchar våra medlemmars kunskap på egna villkor.

Kanske inte något som är gjort i en handvändning men jag tror på konceptet i dagens läge där allt är på internet och inte alls svårt att nå ut till allmänheten.

Vad forumet kan göra just i nuet vet jag inte men jag vill i alla fall väcka tanken.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-03-09 15:11:36

Aspkvinna skrev:
Pemer skrev:Sorgligast är att se att det finns diagnosticerade aspergare som sitter på Flashback och håller med Gogge et al, och på fullaste allvar anser att i princip ingen aspergare som är tongivande här är riktiga aspergare, utan att vi är falsk- och feldiagnosticerade hela högen... :roll:

Å andra sidan torde typen vara en så liten kategori att man bara skulle strunta i dem. Att det inte är något att ta på allvar är ju uppenbart. Men sorgligt är det, man kan inte låta bli att tycka väldigt synd om någon som är så bitter i sin självbild och bild av vad Asperger är och vilka andra med diagnosen som ens har den med rätta.


Möjligen en kategori av diagnosförnekare...... men gillar att kalla sig det och hänga med gaphalsar?

Åtminstone en del av dem kan ju helt enkelt vara folk med såpass stora problem att de känner sig utanför här också. Precis som en del av oss, för all del - fast värre.
Andra kan vara bittra, ja. Men sådant har ju vanligen en orsak - t.ex. att livet har gått dem förbi.
Några kan vara folk som har "klarat sig" till ett högt pris och tycker "kunde jag så kan alla, annars är man bara lat".

En del kan ju också vara sådana personer som de proffs som hävdar att en aspergare inte kan ha ögonkontakt, klara av familj, vilja ha umgänge osv. har fått sin bild av aspergare ifrån.

Aspkvinna skrev:Personligen skulle jag i framtiden önska att vi tillsammans kunde skapa oss vår egna uthyrningsfirma för speciella uppdrag som matchar våra medlemmars kunskap på egna villkor.

Kankse inte något som är gjort i en handvädning men jag tror på konceptet i dagens läge där allt är på internet och inte alls svårt att nå ut till allmänheten.

Vad forumet kan göra just i nuet vet jag inte men jag vill i alla fall väcka tanken.

Bra idé i princip! :D

[OT]
PS. Hur går det med utställningen?
[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2009-03-09 15:14:23

Anser också att alla forum (tex listan ovan) skall vara lika "starka" utan krångliga underforum. Inte minst för att huvudforumet blinkar nytt då bara underforumet har nya postningar. Förslag bra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-09 15:20:35

Zombie skrev:
Aspkvinna skrev:
Pemer skrev:Sorgligast är att se att det finns diagnosticerade aspergare som sitter på Flashback och håller med Gogge et al, och på fullaste allvar anser att i princip ingen aspergare som är tongivande här är riktiga aspergare, utan att vi är falsk- och feldiagnosticerade hela högen... :roll:

Å andra sidan torde typen vara en så liten kategori att man bara skulle strunta i dem. Att det inte är något att ta på allvar är ju uppenbart. Men sorgligt är det, man kan inte låta bli att tycka väldigt synd om någon som är så bitter i sin självbild och bild av vad Asperger är och vilka andra med diagnosen som ens har den med rätta.



Möjligen en kategori av diagnosförnekare...... men gillar att kalla sig det och hänga med gaphalsar?

Åtminstone en del av dem kan ju helt enkelt vara folk med såpass stora problem att de känner sig utanför här också. Precis som en del av oss, för all del - fast värre.
Andra kan vara bittra, ja. Men sådant har ju vanligen en orsak - t.ex. att livet har gått dem förbi.
Några kan vara folk som har "klarat sig" till ett högt pris och tycker "kunde jag så kan alla, annars är man bara lat".

En del kan ju också vara sådana personer som de proffs som hävdar att en aspergare inte kan ha ögonkontakt, klara av familj, vilja ha umgänge osv. har fått sin bild av aspergare ifrån.


Du har rätt och jag ser tillbaka till mitt liv utan uttrycksmöjlighet i känslomässig verbalitet och undrar lite hur jag skulle tagit en diagnos..... :? men jag är inte bitter och har inte uttryckt hat och påhopp som uttryck men det finns väl alla varianter.


Zombie skrev:[OT]
PS. Hur går det med utställningen?
[/OT]


Utställning? :? Menar du utredning?

Edit: nej nu fattar jag. jag har det i åtanken men min utredning är inte klar ännu så jag har ingen möjlighet till ork att fixa med andra saker än så länge.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2009-03-09 15:26:38

Zombie skrev:Utan att gå in i detalj om forumindelningen (rdos' förslag eller annat): när den nu ändå är på tal vill jag slå vakt om idén med "privat", extramodererat utrymme för alla slags frågor vissa kan tänkas vilja taq upp med en personligare vinkling - alltså inte bara snävt styrt till t.ex. "stöddiskussioner" och "sex och relationer".


Isf bör "stöddiskussioner" utvidgas till t.ex. "privat, stöd och känsliga diskussioner".

Vill oxå påpeka att listan är huvudforum, och alltså anser jag inte att något av forumen platsar som "underforum".
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Sam » 2009-03-09 15:34:03

Inger skrev :
någon sorts gäst-konto för tillfälliga besökare?


Tycker jag låter som en bra lösning.

Jag tror inte att man ska stirra sig blind på hur många som är aktiva skribenter i forumet. Utan inse att AF faktiskt når ut till en väldigt stor grupp inte bara till oss med egen diagnos.
För mig är det här ett sätt att sprida insikt om AST

Som moderator på Empowermentlistan så har jag sett hur listan/forumet som är tänkt för oss, har självdött. Mycket för att det har funnits så strikta regler som i sin tur har skapar konflikter och en rädsla för att skriva om "fel" saker.

En person kallade den för en "grönskaslista" vid ett tillfälle, jag är faktiskt tvungen att säga att det finns en bit av sanning i uttrycket.
Jag hoppas att absolut inte AF går samma väg till mötes.

När jag hittade hit upptäckte jag en hel drös med människor som påminde om mig själv. Här fanns den diskussion som jag längtade efter att ta del av.
Under min tid här har jag skrivit knappt 550 inlägg, men jag är här inne och läser dagligen. Hur aktiv skrivare jag är säger inget om betydelsen som forumet har för mig.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2009-03-09 15:43:54

Sedan finns ju Attentions forum, Aspergerkontakt, kanske till och med klubbfh.se, och åtminstone en maillista jag vet om och själv är med på, som komplement för personer som av olika skäl inte finner sig tillrätta här. Även OA-forumet kan vara ett, om man har gjort valet att vara med där (dessutom har vi nu en öppen del även för icke-medlemmar). Det finns mycket som kan tarva klistrade informationstrådar...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-03-09 15:55:07

[OT]

Aspkvinna skrev:
Zombie skrev:[OT]
PS. Hur går det med utställningen?
[/OT]


Utställning? :? Menar du utredning?

Edit: nej nu fattar jag. jag har det i åtanken men min utredning är inte klar ännu så jag har ingen möjlighet till ork att fixa med andra saker än så länge.

Jag förstår. Lycka till med utredningen och känn dig inte pressad - jag bara undrade eftersom jag är intresserad nog för att ha varit aktiv om jag hade orkat... ;)

[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-03-09 16:24:08

Sam skrev:Jag tror inte att man ska stirra sig blind på hur många som är aktiva skribenter i forumet. Utan inse att AF faktiskt når ut till en väldigt stor grupp inte bara till oss med egen diagnos. För mig är det här ett sätt att sprida insikt om AST

Nej, det vore uppenbarligen dumt att stirra sig blind och inte inse självklara saker. Det är ju jättebra att du finner forumet användbart för din egen del. Skulle det förändras om fler individer än idag fann forumet användbart på ett mer aktivt sätt?

Sam skrev:Som moderator på Empowermentlistan så har jag sett hur listan/forumet som är tänkt för oss, har självdött. Mycket för att det har funnits så strikta regler som i sin tur har skapar konflikter och en rädsla för att skriva om "fel" saker. En person kallade den för en "grönsakslista" vid ett tillfälle, jag är faktiskt tvungen att säga att det finns en bit av sanning i uttrycket. Jag hoppas att absolut inte AF går samma väg till mötes.

Finns det något som tyder på att AF är på väg att bli en "grönsakslista"?

Sam skrev:Under min tid här har jag skrivit knappt 550 inlägg, men jag är här inne och läser dagligen. Hur aktiv skrivare jag är säger inget om betydelsen som forumet har för mig.

Nej, självklart inte. Men vad säger din upplevelse om andra människor än dig själv?

Pemer skrev:Sedan finns ju Attentions forum, Aspergerkontakt, kanske till och med klubbfh.se...

Så mycket ovett de där sajterna har fått på AF. Men de duger om inte nytillkomna aspisar vill anpassa sig till detta forum menar du?

Ni får ursäkta om jag låter lite spetsig men jag förstår inte riktigt den här slutna attityden och ständigt återkommande jämförelser med riktigt dåliga sajter och listor. Jag vill utveckla AF till något bättre än idag, inte tvärtom. Med tanke på hur många aspies som finns där ute och hur få som är aktiva här så finns det uppenbarligen utrymme för förbättringar. Är inte det önskvärt? Är det ett hot?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Alien » 2009-03-09 16:31:51

Frågan är ju om alla de som bara läser och inte skriver, gör det för att de är helt nöjda med det. Eller om det är något som avhåller dem från att skriva och i så fall vad.

*ropar* Hallå, varför skriver ni inte? :?:

Men det kan ju finnas medlemmar som var med länge innan de började skriva, de kanske kan svara?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Sam » 2009-03-09 17:11:43

Liebert skrev:
Sam skrev:Jag tror inte att man ska stirra sig blind på hur många som är aktiva skribenter i forumet. Utan inse att AF faktiskt når ut till en väldigt stor grupp inte bara till oss med egen diagnos. För mig är det här ett sätt att sprida insikt om AST


Nej, det vore uppenbarligen dumt att stirra sig blind och inte inse självklara saker. Det är ju jättebra att du finner forumet användbart för din egen del. Skulle det förändras om fler individer än idag fann forumet användbart på ett mer aktivt sätt?


Personligen tror jag inte att man kan "tvinga" fram en ökad aktivitet genom att anpassa eller tydliggöra forumsregler.
AST är en glidande skala vilket i gör det i praktiken omöjligt att alla kan delta på lika villkor.
Jag tycker däremot att AF idag har ett enormt tolerant bemötande mot de som har en mer tydlig problematik. Och detta ser jag som något vi ska vara rädda om.
Jag tror AF måste bestämma sig för att sikta in sig på en ungefärlig målgrupp, vilket inte behöver betyda att andra inte är välkomman att delta utifrån sin förmåga.

Frågan är väl vad är grundtanken med AF?

Försöker man sig på att passa alla från "Mupp" till "NT-aspisar" så tror jag att man förlorar drivkraften och den social biten med forumet. Och klivet till "grönsakslistan" är hår fin.
Så varför inte vara rädda om det vi har.
I någon ände kommer man alltid att förlora potentiella medlemar. Blir nivån förlåg så slutar troligen de mer högfungerande att skriva och vara här på AF. Och vad händer då?
För mig personligen handlar det inte om antalet aktivt skrivande utan att det som finns att läsa känns meningsfullt.
För min del att är det att lura sig själv, att mäta hur lyckat AF är i hur många aktivt skrivande medlemmar det har.
Hur ser besöks frekvensen ut per dag?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Zombie » 2009-03-09 17:37:12

Jag håller (naturligtvis) med i princip - men är (liksom Liebert verkar) betydligt mer optimistisk om utrymmet för breddning.

Jag är redan "inne", [och? men?] tycker forumet är för trångt som det är och skulle välkomna frisk luft. Även personligen, inte bara med tanke på aspergarkollektivets nytta med forumet eller dess eget behov av återväxt (i kvalitet som kvantitet).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-03-09 19:10:46

Sam skrev:Personligen tror jag inte att man kan "tvinga" fram en ökad aktivitet genom att anpassa eller tydliggöra forumsregler.


Nej inte direkt. Ändrade regler ger dock annan moderationspraxis vilket i förlängningen påverkar forumklimatet som i sin tur är avgörande för hur många som vill använda forumet aktivt.

Sam skrev:AST är en glidande skala vilket i gör det i praktiken omöjligt att alla kan delta på lika villkor.

AF vänder sig naturligtvis inte till hela autistspektrum men jag förstår vad du menar.

Sam skrev:Jag tycker däremot att AF idag har ett enormt tolerant bemötande mot de som har en mer tydlig problematik. Och detta ser jag som något vi ska vara rädda om.

Instämmer (men rättigheterna och skyldigheterna skall vara lika för alla).

Sam skrev:Jag tror AF måste bestämma sig för att sikta in sig på en ungefärlig målgrupp, vilket inte behöver betyda att andra inte är välkomman att delta utifrån sin förmåga.

Instämmer igen. Jag tror dock inte det är nödvändigt att definiera denna målgrupp utåt.

Sam skrev:Frågan är väl vad är grundtanken med AF?

Den verkar vara uppe för diskussion just nu. Min bild är i alla fall att AF kommer bli det självklara forumet för de flesta med AS-intresse i framtiden. Om vi spelar våra kort rätt kommer vi rekrytera en hel del aspisar från andra forum utan att få dessa sajters nackdelar på köpet.

Sam skrev:Så varför inte vara rädda om det vi har.

Vi ska inte vara oaktsamma med det vi har. Samtidigt tror jag det är viktigt att arbeta för utveckling eftersom alternativet nästan alltid är stagnation.

Sam skrev:För mig personligen handlar det inte om antalet aktivt skrivande utan att det som finns att läsa känns meningsfullt. För min del att är det att lura sig själv, att mäta hur lyckat AF är i hur många aktivt skrivande medlemmar det har.

Jag mäter inte på det sättet utan förutsätter att även nya medlemmar kan skriva bra inlägg. För mig är ett lyckat forum en plats som så många som möjligt kan finna användbar, glädjande, upplyftande och intressant. Många nuvarande medlemmar vittnar om hur mycket forumet har gjort för dem, det kan inte vara fel att fler får chansen.

Sam skrev:Hur ser besöks frekvensen ut per dag?

Vi har i snitt 1300 unika besökare och 166 inlägg per dag. Siffran jag nämde tidigare på omkring 20 000 avser helt unika per månad. Tittar man på totala besök per månad landar vi på omkring 40 000.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Liebert » 2009-03-09 19:21:33

Zombie skrev:Jag är redan "inne", [och? men?] tycker forumet är för trångt som det är och skulle välkomna frisk luft. Även personligen, inte bara med tanke på aspergarkollektivets nytta med forumet eller dess eget behov av återväxt (i kvalitet som kvantitet).

Otroligt viktig aspekt som jag redan har varit inne på. Utan utveckling, utan friskt blod kommer forumet till slut stagnera och upprepa sig till uttråkningens rand. Jag inser att förändringar ofta uppfattas som negativa, kanske framförallt på detta forum, men hoppas de flesta ser att de förr eller senare är livsnödvändiga.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav rdos » 2009-03-09 19:36:20

rdos skrev:Vad man dock kan misstänka är att folk inom etablerade organisationer inser att AF är det ledande forumet, som bl.a. knäckt empowermentlistan som drivits av RFA, och nu vill man försöka styra in AF på "rätt väg". Det är väl därför vi haft docfrasse på besök? Att ge efter för dessa påtryckningar lär dock inte vara bra för AF. Folk kommer att rösta med fötterna om AF blir omgjort till empowerment II.


Jaha, Savanten Svante har precis bevisat min tes. Jag blir varnad för "personangrepp" för detta inlägg samtidigt som docfrasse producerade en hel tråd med övertramp utan att bli varnad. I rest my case. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-03-09 19:51:42

docfrasse borde ha blivit varnad, och det var den diskussionen som gjorde att praxis nu kanske skärpts så att man inte kan anklaga frånvarande medlemmar för "psykiatrikonspiration" mot forumet utan någon som helst grund.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-03-09 22:42:35

rdos skrev:Jaha, Savanten Svante har precis bevisat min tes. Jag blir varnad för "personangrepp" för detta inlägg samtidigt som docfrasse producerade en hel tråd med övertramp utan att bli varnad. I rest my case. :roll:


Inger skrev:docfrasse borde ha blivit varnad, och det var den diskussionen som gjorde att praxis nu kanske skärpts så att man inte kan anklaga frånvarande medlemmar för "psykiatrikonspiration" mot forumet utan någon som helst grund.


Moderator:

Jag anser att Savanten Svante gjorde rätt som utfärdade varningen. Att misstänkliggöra någons närvaro och agerande på forumet på detta sätt är ett personangrepp och det är inte tillåtet utanför NFD.

Det ni båda syftar på ovan om en hel tråd med övertramp är inget jag kan erinra mig att vi har fått någon anmälan om och varken jag eller någon annan läser allt som skrivs här i realtid. Det är en omöjlighet. Om någon anser att övertramp begås är det dennes ansvar att anmäla detta.

Om ni syftar på debatten som följde på dispyten mellan TK och docfrasse så har detta redan grundligt diskuterats.

Detta utan att ta ställning varken för eller emot docfrasse eller någon annan i deras uppfattningar i de sakfrågor som diskuterats.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nallen » 2009-03-10 0:41:19

Alien skrev:Men det kan ju finnas medlemmar som var med länge innan de började skriva, de kanske kan svara?

Jag minns inga exakta siffror, men jag lurkade, som sig bör, några månader innan jag registrarade mig och började skriva. Fast, jag är inte helt säker på att jag tycker att det är alldeles rätt att kunna göra det, återkommer eventuellt i frågan.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav tvilling99 » 2009-03-10 17:17:12

Alien skrev:Frågan är ju om alla de som bara läser och inte skriver, gör det för att de är helt nöjda med det. Eller om det är något som avhåller dem från att skriva och i så fall vad.

*ropar* Hallå, varför skriver ni inte? :?:

Men det kan ju finnas medlemmar som var med länge innan de började skriva, de kanske kan svara?

Jag vet några som väljer att inte skriva här för att de tycker att det är så hetsk stämning här.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 18:02:03, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Zombie » 2009-03-10 17:27:45

tvilling99 skrev:
Alien skrev:Frågan är ju om alla de som bara läser och inte skriver, gör det för att de är helt nöjda med det. Eller om det är något som avhåller dem från att skriva och i så fall vad.

*ropar* Hallå, varför skriver ni inte? :?:

Men det kan ju finnas medlemmar som var med länge innan de började skriva, de kanske kan svara?

Jag vet några som väljer att inte skriva här för att de tycker att det är så hetsk stämning här.

Och jag vet några. Som jag har sagt förut.

Beträffande vad en del brukar påpeka, att det här stället har mjukare stämning än de flesta på nätet:

Dels kanske det beror på i vilka sektorer man brukar hänga. Jag har inte surfat mycket, men jag har också sett ställen med mjukare stämning (och då menar jag vuxna emellan).

Dels är det här ett ställe som ska passa aspergare, och då kan man inte jämföra med ställen som inte ska det. Och förutom bufflarna finns det också aspergare som är - vad man nu ska använda för ord istället för "känsliga" för att inte få den där ofruktbara följetongsordväxlingen i ännu en repris.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in