Tydligare forumregler? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bör vi ha en tydligare regel om personangrepp?

Ja
26
63%
Nej
10
24%
Ingen åsikt
5
12%
 
Antal röster : 41

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-18 23:08:30

pH skrev:
KrigarSjäl skrev:
KrigarSjäl skrev:Mycket väl funnet!

Ja alltså det Ganesh skrev.


Jo jag fattar att du inte menade mig.

Jag försökte bara göra en poäng (som jag uppfattat att även du försökt föra fram) att något kan lindas in i ett subtilt språk men inte desto mindre vara ne atack eller förolämpning. Jag anser inte att man bör förbjuda folk att kalla andra idiot rent ut men samtidigt tillåta att man gör det i en sofistikerat och inlindad språkdräkt. Antingen eller. Och till slut blir det ändå en subjektiv bedömning.

Men skall jag vara uppriktig känner jag mig inte helt bekväm i det jag gör nu. Jag ville föra en metadiskussion kring hur vi vill ha det här. För att jag tycker diskussionen är viktig att föra, inte nödvändigtvis för att det skall sluta i någon förändring i viss riktning. Jag gillar metadiskussion, och jag har en tendens att fokusera på att förstå den sida som jag förstår minst eller som för tillfället verkar ha det minsta antalet annhängare.

Men denna metadiskussion har sin grund i en verklig kontrovers. En situation där jag tror många har upplevt stort obehag. Människor har dragit sig undan, tillfälligt eller inte vet jag inte. Och genom att diskutera principiellt kring detta är jag rädd att jag håller liv i en situation som troligen skulle behöva gå till vila.


Oj vad du är bra!! Bara så där, inte för nåt särskilt du säger. Du låter så himla klok bara. :-)122
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:01:57, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-19 0:25:14

Tycker du? Jag tycker han låter som en FN-konvention...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:01:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav pH » 2009-02-19 11:15:29

KrigarSjäl skrev:Tycker du? Jag tycker han låter som en FN-konvention...


:D Kan vara så, alla passar inte alla, och sämre jämförelseobjekt kan jag tänka mig. Men din mening innehåller åtminstone en objektivt felaktig utsaga. :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:01:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Titti » 2009-02-19 11:51:42

pH skrev:
KrigarSjäl skrev:Tycker du? Jag tycker han låter som en FN-konvention...


:D Kan vara så, alla passar inte alla, och sämre jämförelseobjekt kan jag tänka mig. Men din mening innehåller åtminstone en objektivt felaktig utsaga. :wink:


Ja - för visst är du en kvinna? Annars har jag fått något om bakfoten.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:01:57, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav pH » 2009-02-19 11:55:51

Titti skrev:
pH skrev:
KrigarSjäl skrev:Tycker du? Jag tycker han låter som en FN-konvention...


:D Kan vara så, alla passar inte alla, och sämre jämförelseobjekt kan jag tänka mig. Men din mening innehåller åtminstone en objektivt felaktig utsaga. :wink:


Ja - för visst är du en kvinna? Annars har jag fått något om bakfoten.


Sist jag kollade. Och vad maken skulle bli förvånad annars... :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav tahlia » 2009-02-19 12:18:09

Jag har varit tyst i den här disussionen länge. Mycket för att jag inte vet vilken fot jag ska stå på. Med det sagt så inser jag att det antagligen bara blir ett.. virrigt inlägg, men det går bra ihop med febern jag just nu slåss mot.

På ett sätt håller jag med Krigarn. Det känns lite som om man bör vara tyst om man inte pallar en diskussion. Om man inte vill få saker kritiserade eller analyserade så bör man inte skriva om dem lite hur som helst eller varstans.
Inte heller tror jag att jag delar mångas syn på vad ett personangrepp består i.

Å andra sidan så vet jag att det kommer många människor till det här forumet som är ömtåliga och förvirrade, kanske nyss fått en diagnos eller liknande. I en sådan sits är man onekligen mer känslig.

Något som jag reagerat över är att man här har dividerat om personangrepp och diskussionsteking och det ena med det tredje. Men, om man reflekterar över det jag skrev ovan, dvs nya personer som kommer in med frågor, tankar eller funderingar, så tycks man totalt ha glömt att många av dem, i underforumet "Allt om Asperger", har bemötts på ett enormt otrevligt sätt av väldigt många här.

Det är en sak att ramla in i "Övriga ämnen" och hamna i en lite hetare diskussion. Det är en helt annan att komma in som ny och ställa en fråga.

Slutledningen blir då, för egen del, att ska forumreglerna skärpas/förtydligas så gäller det i första hand i "Allt om Asperger" där många har uppfört sig synnerligen otrevligt.

I övriga öppna underforum känner jag att man får tåla lite också. Dock inte rena personangrepp.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2009-02-19 13:17:03

tahlia skrev:[... ...]
Det är en sak att ramla in i "Övriga ämnen" och hamna i en lite hetare diskussion. Det är en helt annan att komma in som ny och ställa en fråga.

Slutledningen blir då, för egen del, att ska forumreglerna skärpas/förtydligas så gäller det i första hand i "Allt om Asperger" där många har uppfört sig synnerligen otrevligt.

I övriga öppna underforum känner jag att man får tåla lite också. Dock inte rena personangrepp.

Beträffande "Övriga" handlar det om en mening.* Låt inte det skymmas av alla sidor jidder som inte har direkt med förslaget att göra.

Beträffande "Allt om Asperger" har du rätt, tahlia. Vi borde dessutom införa en regel om att inte vara ovänlig mot nykomlingar. På ofta förekommen anledning.

--------------------
*Och möjligen, på det mer övergripande planet: om tydligare, konkretare, entydigare formuleringar i reglerna till ett forum för missförståndsbenägna aspergare.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav JOR » 2009-02-19 13:31:33

Det är meningen att nykomlingar skall hanteras lite mer varsamt.

Så hur vill ni att vi gör när de mer "prominenta" forumisterna gapar "TROLL" så fort det kommer en grönis som uttalar sig provokativt?

Många som trots att de skriker "respect och god ton" gör detta.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-02-19 13:43:31

Ja, det är ett dilemma.

Jag har nog gjort mig skyldig till det vid ett par tillfällen när det var en som skrev en sexraggningstråd som första och enda inlägg, resp när någon kom hit och skrev provocerande (som sen visade sig vara nassepuh).

Så vad gör man om någon ny faktiskt bara vill spamma, fiska eller trolla och låter som nya versioner av GoggeG? Vi måste ju också få möjlighet att reagera när folk kommer hit och antyder att aspergare är kriminella, lata bidragstagare eller börjar tjafsa om Kärfve o dyl. Men visst borde man kunna göra det utan att gå till personangrepp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-02-19 14:04:50

Några få önskemål till medan Admin är "på linjen":

* Tycker fortfarande att Träffar + Synpunkter bör vara läsbara enbart för medlemmar eftersom det som dryftas i dessa ju inte är något som utomstående har med att göra. När det gäller Träffar ser jag det som en ren säkerhetfråga + att privata uppgifter kan komma ut.

* Sen tycker jag att att NFD bara ska vara läsbar bara för den som är medlem i just NFD, precis som Privata. Detta för att inte nyblivna medlemmar ska skrämmas bort av all invandringsfientlighet och annat som kan förekomma i NFD.

* Däremot bör det fortfarande synas att alla privata avdelningar finns, bara att man inte ska kunna läsa där utan att regga sig.

* Slutligen så efterlyser jag återigen att alla avdelningar hamnar i rad under varandra på första sidan så att de är lätta att hitta utan extra klickande.

Måste jag starta omröstningar om dessa önskemål också eller kan admin & Co ta förslagen under övervägande ändå?

När jag fått ett tydligt besked ang dessa förslag så lovar jag att hålla näbben ett tag. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav JOR » 2009-02-19 14:08:32

Svarar när jag kommer hem :-(
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-19 14:32:30

Inger skrev:Några få önskemål till medan Admin är "på linjen":

* Tycker fortfarande att Träffar + Synpunkter bör vara läsbara enbart för medlemmar eftersom det som dryftas i dessa ju inte är något som utomstående har med att göra. När det gäller Träffar ser jag det som en ren säkerhetfråga + att privata uppgifter kan komma ut.

* Sen tycker jag att att NFD bara ska vara läsbar bara för den som är medlem i just NFD, precis som Privata. Detta för att inte nyblivna medlemmar ska skrämmas bort av all invandringsfientlighet och annat som kan förekomma i NFD.

* Däremot bör det fortfarande synas att alla privata avdelningar finns, bara att man inte ska kunna läsa där utan att regga sig.

* Slutligen så efterlyser jag återigen att alla avdelningar hamnar i rad under varandra på första sidan så att de är lätta att hitta utan extra klickande.

Måste jag starta omröstningar om dessa önskemål också eller kan admin & Co ta förslagen under övervägande ändå?

När jag fått ett tydligt besked ang dessa förslag så lovar jag att hålla näbben ett tag. :wink:


Jag skulle t o m tycka att man kunde krävas på att vara medlem för att kunna läsa nåt öht. Helst skulle jag vilja göra så att vissa inlägg inte var synliga om man inte är medlem iaf, men det är väl närmare trolleri än nåt annat...

Bra förslag tycker jag iaf.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2009-02-19 14:43:26

Håller inte med. Det enda som inte bör vara läsbart är NFD och privata. Kanske att NFD bara ska synas för de som är aktiva medlemmar, jag vet inte. Det kan ju ha en viss poäng för forumets rykte, annars är det en rätt så onödig begränsning.

Man ska väl oxå komma ihåg att det inte sker direkta prövningar av nya medlemmar, vilket gör att regler om vad som utomstående och medlemmar kan läsa är rätt så meningslösa. Vem som helst kan skapa ett slaskkonto.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-19 14:50:39

Ja, vem som helst kan skapa ett 'slaskkonto' om de verkligen är intresserade. Men då kommer i alla fall inte våra interna diskussioner och träffdiskussioner upp i första bästa googling.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-02-19 14:58:08

Inger skrev:Ja, vem som helst kan skapa ett 'slaskkonto' om de verkligen är intresserade. Men då kommer i alla fall inte våra interna diskussioner och träffdiskussioner upp i första bästa googling.


Det har du såklart rätt i.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-02-23 11:45:03

Här var förslagen igen. *väntar som sagt fortfarande*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Nilale » 2009-02-23 21:43:40

Inger skrev:Ja, vem som helst kan skapa ett 'slaskkonto' om de verkligen är intresserade. Men då kommer i alla fall inte våra interna diskussioner och träffdiskussioner upp i första bästa googling.

Ja, det hade varit skönt att slippa.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Inger » 2009-02-27 0:26:36

Nu har det gått en vecka sen jag skulle få besked samma kväll.

*Väntar fortfarande*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-02-27 0:34:18

Inger skrev:Nu har det gått en vecka sen jag skulle få besked samma kväll.

*Väntar fortfarande*


Du får fortsätta vänta. Vi diskuterar både det och en del andra saker kring forumet internt. Vi har en kontinuerlig diskussion oss moderatorer/admins emellan och den tar den tid den tar.

Att JOR lovade svara samma kväll ser jag längre upp trots att du inte citerade honom men jag vet att han haft mycket att göra på jobbet den senaste veckan så han har väl helt enkelt inte hunnit.

Och det finns, som sagt, inget konkret att berätta just nu. Mer än att vi för en ständigt pågående diskussion. Och när vi har något att berätta så gör vi det:)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-02-27 0:53:50

Jag ville bara kolla att detta inte glöms bort igen eftersom det inte precis är första gången dessa önskemål föreslagits och sedan fallit i glömska utan åtgärd.

Så du behöver väl inte låta så näbbig bara för att jag dristade mig till att påminna om att jag fortfarande väntar? Om jag lovar något så brukar jag försöka hålla det, annars av hänsyn och artighet ge ett kort besked till den som jag är tvungen att låta vänta. Folk brukar vara mycket förstående om man bara ger en förklaring, så även jag. Men jag uppskattar inte att bli avsnoppad som en tjatig unge bara för att jag började undra om jag blivit bortglömd igen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-02-27 1:11:31

Inger skrev:Jag ville bara kolla att detta inte glöms bort igen eftersom det inte precis är första gången dessa önskemål föreslagits och sedan fallit i glömska utan åtgärd.

Så du behöver väl inte låta så näbbig bara för att jag dristade mig till att påminna om att jag fortfarande väntar? Om jag lovar något så brukar jag försöka hålla det, annars av hänsyn och artighet ge ett kort besked till den som jag är tvungen att låta vänta. Folk brukar vara mycket förstående om man bara ger en förklaring, så även jag. Men jag uppskattar inte att bli avsnoppad som en tjatig unge bara för att jag började undra om jag blivit bortglömd igen.


Sorry. Jag är lite jäktad av en massa saker jag borde ha gjort men inte gjort. Jag ville ändå svara dig men medger att jag var onödigt kort i tonen. Att JOR inte svarat som lovat ville jag bara försöka förklara men inte direkt ursäkta.

Sorry!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-02-27 1:54:31

Ursäkten godtagen. Att ni har häckarna fulla har jag full förståelse för. Ser fram emot ett besked när det lugnat ner sig lite.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-03-08 13:49:13

JOR 19 februari skrev:
Inger skrev:Några få önskemål till medan Admin är "på linjen":

* Tycker fortfarande att Träffar + Synpunkter bör vara läsbara enbart för medlemmar eftersom det som dryftas i dessa ju inte är något som utomstående har med att göra. När det gäller Träffar ser jag det som en ren säkerhetfråga + att privata uppgifter kan komma ut.

* Sen tycker jag att att NFD bara ska vara läsbar bara för den som är medlem i just NFD, precis som Privata. Detta för att inte nyblivna medlemmar ska skrämmas bort av all invandringsfientlighet och annat som kan förekomma i NFD.

* Däremot bör det fortfarande synas att alla privata avdelningar finns, bara att man inte ska kunna läsa där utan att regga sig.

* Slutligen så efterlyser jag återigen att alla avdelningar hamnar i rad under varandra på första sidan så att de är lätta att hitta utan extra klickande.

Måste jag starta omröstningar om dessa önskemål också eller kan admin & Co ta förslagen under övervägande ändå?

När jag fått ett tydligt besked ang dessa förslag så lovar jag att hålla näbben ett tag. :wink:

Svarar när jag kommer hem :(

*host host*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Titti » 2009-03-08 15:04:10

Inger skrev:
JOR 19 februari skrev:
Inger skrev:Några få önskemål till medan Admin är "på linjen":

* Tycker fortfarande att Träffar + Synpunkter bör vara läsbara enbart för medlemmar eftersom det som dryftas i dessa ju inte är något som utomstående har med att göra. När det gäller Träffar ser jag det som en ren säkerhetfråga + att privata uppgifter kan komma ut.

* Sen tycker jag att att NFD bara ska vara läsbar bara för den som är medlem i just NFD, precis som Privata. Detta för att inte nyblivna medlemmar ska skrämmas bort av all invandringsfientlighet och annat som kan förekomma i NFD.

* Däremot bör det fortfarande synas att alla privata avdelningar finns, bara att man inte ska kunna läsa där utan att regga sig.

* Slutligen så efterlyser jag återigen att alla avdelningar hamnar i rad under varandra på första sidan så att de är lätta att hitta utan extra klickande.

Måste jag starta omröstningar om dessa önskemål också eller kan admin & Co ta förslagen under övervägande ändå?

När jag fått ett tydligt besked ang dessa förslag så lovar jag att hålla näbben ett tag. :wink:

Svarar när jag kommer hem :(

*host host*


Hej.

Det är ingen mening med att hosta på JOR längre... Vi har ändrat ansvarsfördelningen oss emellan

Det pågår en intern diskussion om forumet vad gäller regler, avdelningar och lite annat. Jag vill inte uppfattas som kort i tonen igen men inga förändringar kommer att göras innan vi har diskuterat klart - och som du vet så tar det tid för aspergare att ta in, processa och smälta olika förslag och tankegångar (Både jag, JOR och moderatorerna är aspergare vi med). Samtidigt som det "vanliga livet" pågår omkring oss... ;)

Men det kommer att komma besked när vi har några att ge!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in