Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Concerta

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-12 19:37:55

Tingeling skrev:med ljud och ljus och känsel samt att jag kände mig klarare i huvudet och över tillvaron. Jag kunde ta mer avstånd från sådant som egentligen störde mig och det var en ljuvlig känsla.Tingeling


Lustigt nog, eller olustigt nog, är det många som tycker de blivit ännu mer ljudkänsligare på medicin...

En jädra djungel är det, med CS.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:24:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Tingeling » 2009-01-12 23:20:15

Jag blir känsligare när medicinen går ur. INTE medans den verkar.
Men vi reagerar nog olika alla människor på all slags medusin...:)
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-12 23:51:59

Tingeling skrev:Jag blir känsligare när medicinen går ur. INTE medans den verkar.
Men vi reagerar nog olika alla människor på all slags medusin...:)


Det kan vara så för de som sagt så också, fast de missat att poängtera det. Det är helt bedrövligt jobbigt när medicinen går ur. Maken till ångest vet jag inte när jag upplevt (utan särskilda skäl alltså).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:24:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav docfrasse » 2009-01-13 0:08:09

alfapetsmamma skrev:Det är helt bedrövligt jobbigt när medicinen går ur. Maken till ångest vet jag inte när jag upplevt (utan särskilda skäl alltså).

Vill inte att vi ska förlora oss i långa diskussioner om saken, men - så borde det inte vara. Låter som om att:
a) det är fel medicin för dig eller
b) du upplever rekyleffekt (rebound).

Det senare kan man försöka avhjälpa med att ta nästa dos ca 1/2 timme innan det brukar bli obehagligt. Men det här är kanske överspelat för dig. Har för mig att du tar Strattera?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 10:24:44, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-13 12:56:58

docfrasse skrev:
alfapetsmamma skrev:Det är helt bedrövligt jobbigt när medicinen går ur. Maken till ångest vet jag inte när jag upplevt (utan särskilda skäl alltså).

Vill inte att vi ska förlora oss i långa diskussioner om saken, men - så borde det inte vara. Låter som om att:
a) det är fel medicin för dig eller
b) du upplever rekyleffekt (rebound).

Det senare kan man försöka avhjälpa med att ta nästa dos ca 1/2 timme innan det brukar bli obehagligt. Men det här är kanske överspelat för dig. Har för mig att du tar Strattera?


Nope, Strattera fick jag testa redan innan diagnos var satt. Den funkade såtillvida att jag kunde läsa igen, efter att ha varit så väck att det inte gjorde nån skillnad att hålla boken upp- eller nervänd... Iofs kanske jag kunde läsa igen innan jag började med Strattera, men det var det jag märkte tydligast.

Sen tyckte jag att jag blev ledsnare, känsligare, pms-igare kan man säga. Inget jag ville när jag redan var deppig, om än på ett annat sätt än många för jag hade ändå många bra små stunder här och där och kunde uppskattar småsaker och var aktiv osv. Vidare tappade jag sexlusten, och det kan jag inte tänka mig många mediciner som är värda. Slutade alltså med den när jag skulle göra utredningen. Ville vara "ren" då, på WISC framförallt.

Concerta är det jag får värst ångest av, och redan på idiotlåga 18 mg och 27 mg.. Testade lillisens Ritalin depottablett på 20 mg men fick sån satanshuvudvärk att jag la bort den. Så fortsatte ångesten att överglänsa den positiva effekten, särskilt på 36 mg Concerta.

Fick Inderal. Det hjälpte lite mot hjärtklappning och känslan av att blodet forsade fram i ådrorna, men inte hela vägen. Tyckte jag blev ÄNNU slöare och handlingsförlamad också. Läkaren hade nämligen sagt att jag skulle plussa på med korttids-Ritalin på eftermiddagen och då var det ännu viktigare att ta nåt som dämpande för hjärtrusningen. Av Inderalen tycker jag blev iskall, om händer och fötter, och liksom inifrån och ut.

Gick tillbaks till Ritalin-depot istället för Concerta. Den funkade bättre med ångesten, men den ger mig ont i magen, så pass så det är där och gnager hela tiden. Tog Omeprazol. Kände mig som en gammal tant som står på förton medicininer.

Läste Ensamflickans inlägg om att ta BARA korttidsverkande Ritalin. Testade det. Det funkade bäst av allt, på fokus och skärpa, men jag känner mig lite hög, speedad, som au naturel fast värre alltså.

En annan helt sjuk biverkning är att jag är klarvaken på kvällarna och en lång bit av natten. Jag kan vara hur trött som helst, jag är ändå vaknare än jag nästan nånsin varit. Ogillar att ta Stilnoct, för jag hatar att gå upp utan att ha sovit klart då, det känns som man aldrig vaknar (Still knocked...). Och så tycker jag att jag får värre mardrömmar också.

Har ändå tagit tabletter vissa nätter, men det är som att de inte tar. Har legat till både fem och sex, två nätter var jag fortfarande vaken vid halv åtta! Helt galet.

Förutom det fysiska, med ont här och där, och ångest, så tycker jag att jag inte är lugn och samlad utan slö och liksom limmad vid datorstolen, om jag inte har nåt att göra som jag MÅSTE göra. Känner inte igen mig själv. Nog för att jag kunde hyperfokusera även förr, och fastna, men det här? Är det så här motorlös jag är i mig själv, utan ADHD-symtomen alltså? Frågan är om jag inte gillar vimspelle-A-mamman bättre. Mycket bättre.

Har talat med läkaren om Voxra tidigare och om Metamina, nu sist. Metamina har jag läst på flera ställen har mjukare övergångar, alltså mindre läskig effekt när den går ur. Vet ju inte om det stämmer för många, men med tanke på att det känns som jag vill krypa ur mig själv genom örongen när jag inte hinner fylla på med mer i tid, så vore det värt att prova bara för den skull...

Ska dit om en vecka. Puh. Trist det här, jag hade större förhoppningar på att medicin skulle vara The Shit. Tur jag hade sett att det inte bara var bra med min lilla, annars hade jag väl varit än mer besviken. (Hon tycks ha samma slags besvär, även om hon inte verbaliserar dem så här.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:24:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Är det någon här som äter concerta eller liknande medicin

Inläggav körsbär » 2009-01-13 20:32:08

Hej

Jag är förvånad över att det finns så många prepparat och så många vis att kombinera dem på. När jag sade det till min doktor, appropå allt jag läst på forumet, såg han förvånad ut. Han är en ny norrman på Rosenlund, Södermalm Stockholm, på honom lät det som det bara skulle finnas ett beprövat sätt. Man börjar som jag med Ritalin och höjer dosen fem mg i veckan. När man kommer till en viss nivå byter man till concerta. Förstås, om allt går bra.

Nu äter jag 10 mg på morgon och 1o vid lunch. I torsdags ungefär började jag få ångest. Jag brukar få det vid förändringar och då skulle jag komma tillbaka till stan efter julhelg så jag trodde det skulle gå över när jag kom hem. Men nej. Det fladdrar och rusar både till kropp och själ. Men jag håller ut, hoppas det går över. Fick låna stesolid av en kompis. Själv har jag ett morfinlager hemma som jag börjat knappra på en smula. Vet att det är fel. Men jag är faktiskt suicidalartad. Hoppas min behandlingsansvarige ringer tillbaka och ger mig ett råd, den 20:e ska jag träffa doktor igen.

Körsbär ADD+ AS 20 mg citalopram varannan dag ungefär
körsbär
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-12-02

Re: Är det någon här som äter concerta eller liknande medici

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-14 20:13:18

körsbär skrev:
Körsbär ADD+ AS 20 mg citalopram varannan dag ungefär


Men citalopram är väl inget man tar vissa dagar och vissa dagar inte? Eller? Jag har hört om folk som tar sånt bara innan mens, men då är det för pms. Hur funkar din dosering?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Är det någon här som äter concerta eller liknande medicin

Inläggav körsbär » 2009-01-15 0:33:34

Om man experimenterar lite själv så kan man hitta sin dos. Varannan dag håller ångest och depression borta men gör att jag exempelvis väger 5-7 kilo mindre än när jag åt varje dag. Om man är intresserad av sex, blir man också mer funktionsduglig på mindre dos.

Varannan dag stämmer kanske inte ialltid, bland sägger kroppen till att den vill ha oftare eller att den klarar sig utan ett tag. Det visar sig via schvissningarna i huvudet som talar om att tabletten går ur kroppen. Läkare jag talat med har alltid vetat mindre om sådana här saker än de patienter som äter själva. En gång, när jag levde i relation talade jag om för en överläkare på SÖS, psykiatiker expert på sådant här. att man kunde hålla upp tabletten i flera dagar för att ha bättre sex. Det trodde han inte på, inte heller att man faktiskt blir impotent av ssri preparat även som kvinna ( klitoris blir inte blodfylld) Han trodde det bara handlade om psykoblockeringar. Några år efteråt ville en psykolog informera mig om att hålla upp några dar betydde bättre sex. Alltså det tog läkarvetenskapen flera år att få in den kunskapen i sitt praktiska arbete.
Jag tror inte alla behöver äta varje dag. Jag kanske skulle klara mig på 10 mg varannan dag, om jag fick motivation att experimentera igen. Jag skulle rekomendera de som äter att själva pröva ut en dos, många lider ju av att ha blivit rundare.

Körsbär add+ as
körsbär
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2008-12-02

Re: Är det någon här som äter conserta eller liknande medici

Inläggav andyl » 2009-01-22 11:48:43

Ann skrev:Finns det någon här som har både autismdiagnos av något slag och adhd och äter conserta? (pust, det blev en lång och konstig mening)

Det är många som säger att man kan bli "mer autistisk" vad nu det innebär av att äta medicin som dämpar adhdsymtomen och jag undrar hur vanligt det är. Om det finns någon som upplevt det här så undrar jag på vilket sätt som ni blivit förändrade.


Själv har jagconcerta och har ätit det i 5 år. Mig hjälper det mot koncentrationssvårigheterna. Jag klarar inte att läsa på universitetet utan concerta.
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
andyl
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Uppsala

Inläggav Flikkan » 2009-01-23 17:03:59

Min bror äter conserta han har ADHD,AS och lite annat tror jag. Han är helt annorlunda sedan han började med conserta. Han är inte lika stimmig och kan konsentrera sig bättre och lugnare. Jag tror inte man blir mer autistisk av att äta medicin som dämpar adhd symtomen. Min bror har en biverkning av medicinen det är att han har mindre aptit innan medicinen var han tjock nu är han smal som en sticka.

Jag har hört att i Usa är conserta ett bantningspiller. Är det någon som vet om det stämmer?.
Flikkan
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2008-10-22
Ort: eskilstuna

Inläggav andyl » 2009-01-25 5:04:01

Absolut, man får dessutom kontroll över impulser på ett annat sätt också. Jaghar problem med huvudvärk.
Gällande bantningspiller effekten så gör de flesta droger att du går ner (Jag jobbar med missbrukare).
Det stämmer inte att concerta är ett bantningspiller.
Däremot har jag hört om folk som snortat ritalina 5 mg..
andyl
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Uppsala

Inläggav Alexandra » 2009-01-25 11:38:06

Jag har diagnosen ADD, har nu provat Concerta, Ritalin och Metamina, och kan konstatera att CS inte hjälper mig. Jag blir visserligen piggare (har en lägre aktivitetsnivå än vad som är vanligt), men koncentrationsförmågan blir inte bättre. Jag får fruktansvärd ångest när medicinen slutar verka, särskilt då av Concerta och Ritalin, och kan ej sova och äta ordentligt. (Jag gick ner från 50 till 45 kilo.) CS - nej tack, alltså.

Har nu tagit Strattera i snart tre veckor, och hoppas verkligen att det ska hjälpa, men har biverkningar även av denna medicin, så jag känner mig tveksam. Känner alltmer hur jag avskärmar mig, märker tydligare mina AS-drag. Också Strattera minskar min aptit, även om det inte är ens i närheten av att vara så illa som när jag tar CS. Skulle det bli så att jag slutar med Strattera, så är det slut med allt vad medicin mot ADD heter för min del.

Tar ett preparat som gör vad det ska och som jag är 100% nöjd med, och det är Melatonin för sömnen. Misstänker att det är det enda jag kommer att ta i framtiden.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Effekter av Ritalin

Inläggav morsan » 2009-03-01 15:05:54

Vilka effekter får ni av medicinen, ni som tar Ritalin?

Sonen tar Ritalin och vi märker skillnad på honom, som att han verkar mer koncentrerad och så, men han märker inte nån större effekt själv. Är detta vanligt? :roll: Eller kan det bero på för låg dos? Han tar 30+ 20 mg/dygn.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-01 16:25:07

Vid låga doser fick jag bara ångest. Ingen anti-ADHD effekt.

Vid doser av 80 + 60 + 40 depot fick jag 1 timmes bra mående med god koncentration och ork att göra saker som städa och handla. Men sedan följde galopperande panikångest i 12 - 16 timmar.

Samma sak med samma dos korttidsverkande 10 mg tabletter. Det var bara den första dosen som hade effekt, onödigt att ta mer än en dos per dag för mig.

Provade alla möjliga doskombinationer, som 80 + 20 + 10 + 10 tex. Halvtimmes mellanrum, en timmes, tre timmars, fyra timmars, ingen skillnad typ.

Ritalinet har dock haft en god antidepressiv effekt på mig. Åt några månader några dagar i veckan. Slutade ta det när jag fått en del av min egen drive tillbaka, eftersom den då endast ger mig ångest och knappa goda effekter.

Så tyvärr kan jag inte medicinera kontinuerligt med den.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Effekter av Ritalin

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-01 16:30:39

morsan skrev:Vilka effekter får ni av medicinen, ni som tar Ritalin?

Sonen tar Ritalin och vi märker skillnad på honom, som att han verkar mer koncentrerad och så, men han märker inte nån större effekt själv. Är detta vanligt? :roll: Eller kan det bero på för låg dos? Han tar 30+ 20 mg/dygn.


Det är vanligt att man själv inte märker hur förändrad man är, det säger såväl läkare som föräldrar som vuxna med ADHD (på ADHD-forum). Har ni ingen större nytta än så av Ritalin så testa Concerta, Equasym, Medikinet eller Strattera.

Hur en medicin är väldigt individuellt. 30 + 20 är ingen låg dos, så höjning tror jag inte på som förstahandsval.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav lillsanna » 2009-03-01 19:44:20

morsan skrev:
Vilka effekter får ni av medicinen, ni som tar Ritalin?


Vi märkte direkt när vår son började med Amfetamin, han plockade fram en gammal trasig radio och satt sen och pulade med den ett par timmar tills den fungerade. Amfetaminet var allstå ordinerat av läkare inte köpt på stan :)

alfapetsmamma skrev:
Det är vanligt att man själv inte märker hur förändrad man är, det säger såväl läkare som föräldrar som vuxna med ADHD (på ADHD-forum). Har ni ingen större nytta än så av Ritalin så testa Concerta, Equasym, Medikinet eller Strattera


Jag märkte rätt omgåemde skillnaden när jag började med Metamina, inte med koncentrationen i första hand utan på impulskontrollen, minnet och att jag plötsligt inte fick några explosiva utbrott. Jag har tillällsdiaagnosen *explosivt humör*. Och just att slippa dom har nog faktiskt varit min största vinst med Metaminan, även om även annat påverkats i en positiv riktning.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Re: Effekter av Ritalin

Inläggav Jossan » 2009-03-01 21:07:10

morsan skrev:Vilka effekter får ni av medicinen, ni som tar Ritalin?

Sonen tar Ritalin och vi märker skillnad på honom, som att han verkar mer koncentrerad och så, men han märker inte nån större effekt själv. Är detta vanligt? :roll: Eller kan det bero på för låg dos? Han tar 30+ 20 mg/dygn.


Om ni märker att han blir mer koncentrerad så är väl det bra, och då ger väl medicinnen effekt.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Effekter av Ritalin

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-01 21:37:20

Jossan skrev:
morsan skrev:Vilka effekter får ni av medicinen, ni som tar Ritalin?

Sonen tar Ritalin och vi märker skillnad på honom, som att han verkar mer koncentrerad och så, men han märker inte nån större effekt själv. Är detta vanligt? :roll: Eller kan det bero på för låg dos? Han tar 30+ 20 mg/dygn.


Om ni märker att han blir mer koncentrerad så är väl det bra, och då ger väl medicinnen effekt.


Fast koncentrationen är ju bara en grej. Somliga kan få bra effekt på impulsivitet (det fick inte jag, jag klippte av mig håret själv, vilket jag inte gjort på måååånga år utan centralstimulantia), glömska (inte där heller fick jag effekt), humöret osv osv.

Dessutom kan man få effekt men mer bieffekter, som jag, och då väger koncentrationsförbättringen lätt ibland. Så var det iaf för mig. Hoppas på Metaminan!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2009-03-01 23:45:44

Jag känner ingen jätteskillnad, mer än det konkreta att jag vaknar på morgonen kl 9-10 utvilad med Concerta, medan jag vaknar minst kl 12-16 om jag glömmer ta den och Lamictal som jag också blir piggare av.

Folk säger att jag blivit mindre "glödig" med Concerta. Jag skrev en bok på en vecka efter jag började med antipsykotika, om det har med saken att göra.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Titti » 2009-03-01 23:58:38

Moderator:

Slog ihop tråden med annan liknande tråd.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:24:45, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav clivia » 2009-03-05 21:20:57

började med concerta nyligen. Märkt av muntorrheten och aningen brist på aptit.
Är mer fokusera och inte splittrad i tankarna och kan hålla igång att göra flera saker samtidigt utan att tappa bort var jag var mellan dem.
Verkningstiden kändes dock inte alls som 12timmar snarare kanske 8...
Märker dock att jag är lugnare i tankarna men kroppen är en jädrans håll igång.
Sovit lite bättre snarare än sämre då jag känt mig trött att vara så fokuserad.

det är min erfarenhet hittils.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

händer inget

Inläggav R. Andom » 2009-04-11 1:57:55

Fortsätter väl på en concerta tråd istället för att starta en ny...

Har precis fått min AS + ADD (ngn som har en sida som förklarar exakt vad det är, har bara en difus aning) diagnos.

Fick concerta 18mg.

Märker absolut ingen effekt och inga biverkningar. Som jag åt sockerpiller.
Ska äta 1x18 i 2 veckor och sedan 2x18 i en vecka och redan rappportera hur
det känns. Åt 1x18 i 4 dagar men INGET händer så börja med 2x18mg. Fortfarande händer inget. Har ätit det typ... en vecka eller så.

Imorrn ska jag KROSSA en och se om NÅGOT händer ALLS.

Om något händer ska jag prova med 3x18 mg i tabllettform och se om det gör någon skillnad. Har fått höra att det inte är så konstigt att det inte händer något
på så lite... Jag är 31 år. Antar att man börjar (för) försiktigt och ökar sakta.

Eller har ni några kommentarer till det här...?!
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-11 10:48:35

Jag fick så mycket biverkningar på så lite som en 18 mg att jag fick sluta med Concerta. Samma sak med Ritalin. Samma sak med Voxra. Fast inte samma verkan och inte samma biverkingar bara, bara mer minus än plus. Först nu på Metamina är det det omvända.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav R. Andom » 2009-04-11 10:57:09

Vad olika folk reagerar på tabletter.
Nu har jag provat att krossa en.. Eller tja, det gick inte. Men jag klippte den i fyra delar.

Känner absolut inget ännu iaf.
Kasst :/
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in