Jag och ev utredning? Kände igen mig i Tammets bok

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag och ev utredning? Kände igen mig i Tammets bok

Inläggav udda » 2009-02-28 22:13:52

Hej,

Jag har under den senaste tiden funderat en hel del på varför jag är som jag är. och av en händelse så hittade jag Daniel Tammets bok "Born on a blue day" som ljudbok och lyssnade genom den. Jag tänkte att det han berättar stämmer in en hel del på mig, ioförsig tyvärr inte de delar om hans extra ordinära förmågor men hans tankesätt och uppväxt.

Sedan fick jag tag på en hel del andra talböcker om aspberger där folk berättar om sina liv och erfarenheter, jag kände igen mig väldigt mycket där med. Bitarna börjar falla på plats, jag tror att jag iallafall har drag åt aspergerhållet.

Jag har alltid varit en "ensamvarg" med få vänner och jag har en känsla av att alla finner mig en smula kufisk. Det sociala har jag svårt för, förstår det inte.


Jag har en del frågor, om du vet snälla svara mig!

Var vänder man sig för att få en utredning?
Är det en väntetid på flera år?
Vad kostar det?
Hur går det till?

Tack på förhand!
Senast redigerad av udda 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
udda
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-28 22:31:15

Välkommen hit! :)

Vi har skrivit ihop en slags Vanliga Frågor-avdelning men jag har glömt var den ligger... Och vi är medvetna om att det är skittråkigt att känna sig som en i högen och bli hänvisad till en FAQ, men det är så ofta som precis samma fråga kommer upp att man som dagliganvändare av forumet kände sig som en robot till slut! ;) Därav FAQen. Läs gärna och så återkom med kompletteringsfrågor!

Här är länken:

Vanliga frågor om Asperger
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav udda » 2009-02-28 23:08:58

alfapetsmamma skrev:Välkommen hit! :)

Vi har skrivit ihop en slags Vanliga Frågor-avdelning men jag har glömt var den ligger... Och vi är medvetna om att det är skittråkigt att känna sig som en i högen och bli hänvisad till en FAQ, men det är så ofta som precis samma fråga kommer upp att man som dagliganvändare av forumet kände sig som en robot till slut! ;) Därav FAQen. Läs gärna och så återkom med kompletteringsfrågor!

Här är länken:

Vanliga frågor om Asperger



Tack så mycket!
Senast redigerad av udda 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
udda
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav alexb » 2009-02-28 23:23:07

Jag måste nog läsa Herr Tammets bok!

Jag har precis avslutat min utredning och vi gjorde en hel del tester, de tester jag ansåg hörde till autismspektrat var olika tester där min fantasi testades, och ett test fick jag förklara hur man borstar tänderna och tvättar ansiktet, jag vet inte hur det gick för mig men det var lite märkligt med de två sistnämnda :) Pusseltesterna var kul iaf!

Hur som helst, lycka till med ditt liv, diagnos eller inte!
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:17:15, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav zeidon » 2009-02-28 23:34:43

udda skrev:Jag har en del frågor, om du vet snälla svara mig!

Var vänder man sig för att få en utredning?
Är det en väntetid på flera år?
Vad kostar det?
Hur går det till?

Tack på förhand!


Först och främst Välkommen till detta ödmjuka forum!

Min utredning började den 27/10 2008 och blev klar 2/2 2009.
Jag fick diagnosen Asperger Syndrom.

Jag väntade i 8 månader på utredningen. Jag ringde då dit och undrade om jag skulle undersökas snart? Frågade hur många "ÅR" man behöver vänta ungefär. Då blev dom generade och jag fick tider för undersökning direkt (medveten "action" att få dom generade)

Utredningen var gratis

Jag gjorde en massa intelligens-tester och andra tester. Sen pratar man med sin utredande psykolog om ens liv. Jag berättade precis allt som jag tänkte han skulle veta om mitt liv. Så han inte skulle missa något och ge fel diagnos. Sen intervjuade psykologen en närstående till mig. Sen ver det klappat och klart.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in