Filmtips, alla kategorier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav armagh sniper » 2009-01-30 22:23:03

earlydayminer skrev:RockNRolla

http://www.imdb.com/title/tt1032755/


Personligen tyckte ja den enda som va bra med filmen var ryssarna, dom va helt underbara.
Senast redigerad av armagh sniper 2011-05-04 11:01:58, redigerad totalt 1 gång.
armagh sniper
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2008-12-14

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-31 3:29:29

Vill påminna om att "Män som hatar kvinnor" har biopremiär 27 februari.
Och att "The Wrestler" kommer vara jävligt bra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:01:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav manne » 2009-02-01 1:22:11

hära har ni året absoluta deckare thrtiller den bästa som går på bio nu.!

30 talets new york deckare jävla bra.. :D :D :D

Crime / Drama / Mystery

Changeling

http://www.imdb.com/title/tt0824747/

To find her son, she did what no one else dared.


Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:02:00, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav DIProgan » 2009-02-01 3:54:14

[url=http://www.imdb.com/title/tt0416212/]Bild

The Secret lifes of Bees[/url]
- Antagligen förra årets bästa film i kategorin snyftdrama.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 11:02:01, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav DIProgan » 2009-02-08 21:02:09

Jag hade fel på sätt och vis.
[url=http://www.imdb.com/title/tt1084950/][img]http://plaskis.se/wp/wp-content/uploads/2008/11/rachel_getting_married_poster.jpg[/img]
Rachel getting married[/url] är inte en snyftfilm på det sättet men snarare en fullträff i mitt plyte. Aldrig har jag sett en film så mänsklig. Förra årets bästa film tveklöst. De senaste månaderna har varit helt otroliga för film men jag tror racet är över för 2008 års del i alla fall.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 11:02:01, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav manne » 2009-02-11 12:50:55

ok denna 50 talet i svergie..usssssshhhhhhh :cry: :cry:

Bild


Den.Nya.Människan

Sverige 1951. Gertrud är en levnadsglad och för sin tid frispråkig 17-åring. Olyckliga omständigheter gör att hon blir omhändertagen och förd till ett arbetshem för kvinnor.
Gertrud förstår inte varför hon blir bortförd men när hon inser att hon är inlåst beslutar hon sig för att med alla medel ta sig därifrån.
Vägen tillbaka till friheten är dock betydligt svårare att gå än Gertrud först har trott.


Moderator Titti:

Nu har du postat samma filmtips tre gånger i olika trådar på mindre än ett dygn. För det får du en varning. Tillsammans med dina två tidigare varningar den senaste veckan gör det att du blir avstängd två veckor framåt. Beslutet finns även i egen tråd i Synpunkter samt har meddelats i PM.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:02:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav catasa » 2009-02-23 13:57:07

Någon här som ser Stargate Atlantis på TV?

Jag såg A Dog's Breakfast igår.
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Dog's_Breakfast

Hittade den här. Hittade inte något bättre ställe.
http://v.youku.com/v_show/id_XMTU2ODg4NjQ=.html

Tydligen finns filmen bara på DVD i USA och Canada.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 11:02:03, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Deliquate » 2009-02-23 18:16:27

catasa skrev:Någon här som ser Stargate Atlantis på TV?


Jag har sett allt med Stargate, SG-1, Atlantis, originalfilmen och de 2 TV-filmerna.

För att inte komma bort från ämnet allt för mycket så kan jag tipsa om en film:

The Signal (2007)

[img]http://bok.thefrojd.com/omslag-film/omslag_114.jpg[/img]

En ljudstörning i staden Terminus tar över all elektronisk utrustning och driver människor till vansinne en nyårsafton. Att döda eller att dödas är det enda som gäller, utom för några få som lyckats undkomma denna signal. För dessa gäller det att få klarhet i vem de kan lita på för att tillsammans kunna rädda sig undan det rådande kaoset.

Bild (4/5)

Recenserar nästan alla filmer jag ser på BOKHYLLAN
Senast redigerad av Deliquate 2011-05-04 11:02:04, redigerad totalt 1 gång.
Deliquate
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2009-02-20
Ort: Stockholm

Inläggav VargaVinter » 2009-02-25 0:33:34

Bild
In 1982, Ari Folman was a 19-year-old infantry soldier in the Israel Defense Forces. In 2006, he meets with a friend from his army service period, who tells him of the nightmares connected to his experiences from the 1982 Lebanon War. Folman is surprised to find out that he does not remember a thing from the same period. Later that night he has a vision from the night of the Sabra and Shatila massacre, the reality of which he is unable to tell. In his memory, he and his soldier friends are bathing at night by the seaside in Beirut under the light of flares descending over the city. Folman rushes off to meet another friend from his army service, who advises him to discuss it with other people who were in Beirut at the same time in order to understand what happened there and to relive his own memory. The film follows Folman in his conversations with friends, a psychologist and the reporter Ron Ben-Yishai who was in Beirut at the same time.
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 11:02:04, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav manne » 2009-02-27 0:30:11

Asylum.2008

En grupp elever upptäcker att deras studenthem en gång har varit ett mentalsjukhus, där fruktansvärda experiment på ungdomar utförts av en psykiskt störd läkare.
Och nu är han tillbaka för att fortsätta sitt tortyrliknande arbete...


Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav zeidon » 2009-02-27 1:25:57

manne skrev:Asylum.2008

En grupp elever upptäcker att deras studenthem en gång har varit ett mentalsjukhus, där fruktansvärda experiment på ungdomar utförts av en psykiskt störd läkare.
Och nu är han tillbaka för att fortsätta sitt tortyrliknande arbete...


Skumt. Ett av mina studenthem hade varit ett mentalsjukhus. Men inte hade vi nån häftig "före detta läkare" som rände omkring och gjorde vardagen lite mer "upphetsande/spännande".

Ska nog se filmen då.
:-)147
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav mnordgren » 2009-03-25 2:21:43

Talladega Nights

Komedi med Will Ferrell som utspelar sig i Nascar-miljö.

Ferrell pendlar mellan att vara kul och irriterande, men för det mesta är han inte så dålig. En klart sevärd film, bitvis helt genial.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Vilka är era favoritfilmer?

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-07 21:11:35

Här är några filmer jag rekommenderar:
Fanny och Alexander - som boende i Sverige måste man bara ha sett den. Jarl Kulle är underbar, Jan Malmsjö magnifikt äcklig!

Elefantmannen - David Lynchs förmodligen enda film utan skumma dvärgar och vedträkvinnor. En sann och väldigt gripande berättelse om en svårt missbildad man.

Pans Labyrint - en liten flicka i inbördeskrigets Spanien flyr undan våldets hemskheter och sin grymme styvfar in i en märklig värld där hon får uppdrag av en faun.

Corpse Bride - dockanimation av Tim Burton. Är egentligen inget Burton-fan, men denna film är underbar. Handlar om en ung man i det viktorianska England som skall gifta sig med en ung flicka, men av misstag friar till en död, maskäten och olycklig likbrud. Underbar animation och härlig musik. There's an eye in meh soup...

Frida Naturaleza Viva - en mexikansk spelfilm om underbara konstnären Frida Kahlo och hennes tragiska liv. Frida är magnifikt gestaltad av väldigt porträttlika Ofelia Medina. Lågmäld, långsam, vacker, inte mycket dialog. Egentligen mest för redan inbitna fans, men definitivt att föredra framför skitfilmen med Salma Hayek.

Tell me that you love me, Junie Moon - förmodligen väldigt svår att få tag i. Jag har bara sett den på YouTube och därifrån har den plockats bort. En av Liza Minnellis första filmer. Hon spelar en ung kvinna - Junie Moon - som fått sitt ansikte förstört av en galen älskare. Tillsammans med två kamrater från sjukhuset - Warren, som sitter i rullstol efter en jaktolycka, och Arthur, som lider av en neurologisk sjukdom, flyttar hon till ett ruckel för att skapa ett nytt liv. Det är en väldigt fin och osentimental film. Önskar att den gick att ladda ned någonstans....
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-07 22:39:56

Elefantmannen & Fanny och Alexander har jag sett och de tillhör precis som du säger filmer man bör ha sett.
Jag delar inte in mina favoriter i kategorier utan tänker mer dåtida/nutida film. Min uppfattning är att en film alltid är en produkt av en tidsanda och att filmen som medium hade sin höjdpunkt under 70-talet. Därefter har det burit utför.

Dåtida favoriter,
Tjuren från Bronx - om man tycker att DeNiro överdriver i sitt gestaltande av LaMotta ska man ha klart för sig att LaMotta var precis så hård som DeNiro visar. Jag har sett arkivmaterial där Jake LaMotta sitter i rätten och säger att han ...are not afraid of any of them RATS...
Vilka var det som var råttorna?
New York-maffian.

Hard Times - Charles Bronson gör en kringresande gatuboxare under den amerikanska depressionen. Inspelad 1975 då Bronson var 54 bast.

Taxi Driver - Filmen slår an flera strängar hos mig. Har skrivit om den i ett större skolarbete och planerar att använda mig av det om jag kommer in till universitetet i höst.

Rocky - Filmen handlar inte om boxning, vilket folk tror. Vad filmen handlar om är att kämpa mot oddsen, att följa sitt hjärta, att gå hela vägen. Titta på den första Rockyfilmen med kritiska ögon får ni se betydligt mer än flashiga slagserier.

Nutida favoriter,
Rocky Balboa - Stallone knyter ihop säcken. 30 år har gått sen den första Rockyfilmen och Stallone hyr in en äkta världsmästare i lätt tungvikt som motståndare.

Gran Torino - Clint Eastwood gör en utmärkt insats här. Jag har skrivit om filmen förut men måste tillägga att han verkligen gör en trovärdig gestaltning av en gammal krigsveteran.
Och hur kan jag veta det?
Jag har känt ett par stycken.

Annars tycker jag att filmindustrin verkar ha blivit mer cynisk, dollarkåt och tillrättalagd än någonsin. I takt med att specialeffekterna utvecklats har skådespelet och manuskripten försämrats till en punkt då det inte ens är uthärdligt. Skräckexempel:
De nya Bondrullarna, särskilt Quantum of solace. Det absolut sämsta jag sett. Filmen är till en tredjedel inredningsmagasin, en tredjedel resebyråkatalog och en tredjedel uselt skådespel med krystade repliker & insugna kinder. Ingen av huvudrollsinnehavarna övertygar. Allt är bara snabba klipp, tråkiga biljakter (satt faktiskt och gäspade när det skulle vara "spännande"), panoramautsikter över medelhavet, krom, inglasade minimalistiska Secret Service-miljöer & stål.
Jag får bara intrycket av ett otroligt tight inspelningsschema och uttröttade skådespelare som inte orkar leverera.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-07 22:49:07

Är det i Taxi Driver de säger: "Do you feel lucky, huh, punk!?"
Jag har faktiskt aldrig sett någon "boxningsfilm", fastän jag numera boxas själv (eller jaja, jag går på boxercise).
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-07 22:59:13

Kahlokatt skrev:Är det i Taxi Driver de säger: "Do you feel lucky, huh, punk!?"
Jag har faktiskt aldrig sett någon "boxningsfilm", fastän jag numera boxas själv (eller jaja, jag går på boxercise).

Nej det är Dirty Harry.
Boxercise är en utmärkt träningsform, men man kan aldrig, aldrig någonsin säga att man boxas om man tränar boxercise.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Saninaé » 2009-04-07 23:00:33

Alien Återkomsten. Under allt "poänglös skräck/actionfilm" finner man många guldkorn.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-07 23:03:27

KrigarSjäl skrev:Boxercise är en utmärkt träningsform, men man kan aldrig, aldrig någonsin säga att man boxas om man tränar boxercise.


Nä, jag vet. :oops: Fast jag tycker om att säga det ändå, för det låter coolare.
Och frågar någon: "Boxas? Du!? Med den kroppen?" vill man ju kunna säga: "Nä. Med en annan kropp. Vi är två när vi boxas." :-)090
Nu slår jag ju på kuddar, så det är ju inte riktigt samma sak.
:-)091
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-07 23:15:16

Men nu ljuger du faktiskt. Man boxas inte om man tränar boxercise. Boxas gör man först när man står i ringen iförd tandskydd och handskar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2009-04-07 23:18:48

My Own Private Idaho
http://www.imdb.com/title/tt0102494/

Good Will Hunting
http://www.imdb.com/title/tt0119217/

Paris, je t'aime
http://www.imdb.com/title/tt0401711/

All The Real Girls
http://www.imdb.com/title/tt0299458/

The Darjeeling Limited
http://www.imdb.com/title/tt0838221/

Lars and The Real Girl
http://www.imdb.com/title/tt0805564/

Snow Angels
http://www.imdb.com/title/tt0453548/

Hallam Foe
http://www.imdb.com/title/tt0466816/

The Visitor
http://www.imdb.com/title/tt0857191/

Och andra filmer som driver åt det hållet, jag älskar alla sådana filmer. Drama och romantik. Sen älskar jag många filmer med mycket Visual effects CGI som t ex Tranformers, men mest för att jag finner det visuellt stimulerande, alla dryga scener med den Amerikanska militären och deras oneliners suger. Och visst är Rocky bra i den andan, det är svårt att inte älska den första filmen, för den är riktigt skitbra.

Edit: Tycker en hel del om komedier och animerat. Tycker dock inte så mycket om när det går till överdrift med kukhumor osv som i t ex Superbad, även om jag skrattar en hel del. Tycker inte om familjekomedier, för de filmerna speglar ett liv jag aldrig upplevt och är inte på något vis stimulerande.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:05, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav hektiske hektor » 2009-04-08 0:43:10

En hel del bra filmer som postats hittills
här kommer fler:

American Beauty - hypad film som faktiskt berättigar den väldiga haussen kring den.

En Annans Ansikte- Jap. 60-talsdrama om en man som får sitt ansikte deformerat och ersätter det med en människomask. Detta får psykologiska konsekvenser.

Ghost World - En bluesdiggande enstöring, två tjejer på väg att växa isär

American Splendor - En serietecknare porträtteras

Den Tredje Mannen - Med ett stämningsfullt ledmotiv exekverat på cittra.

Sonen - Belgisk dogma? Ingen musik alls.

Rosetta - Samma regissör som Sonen. Bra om förlåtelse.

Hunddagar - Tysk shortcuts.

Amores Perros/Älskade Hundar - Mex. parallell-historier bl.a. om en man som värderar hundar högre än människor.

Mannen Utan Minne - Lågmäld finsk film i moll.

Idioterna - Ett gäng vuxna låtsas vara förståndshandikappade offentligt.

Kusinerna - Två kusiner med vitt skilda förhållningssätt till livet, arbetet och nöjen. Obetalbar scen då Paul sammanbitet försöker studera och i rummet intill, där festen eskalerat till sin kulmen, utför hans kusin något slags paradnummer till tonerna av Wagner på högsta möjliga volym.

Fågelskrämman - Gene Hackman och en ung Al Pacino briljerar i ett drama om två "luffare" som gör sällskap under en tid.

Blecktrumman (boken må vara bättre, men filmen är inte dum den heller)

Vid Himlens Utkant
The Virgin Suicides
Boys Don't Cry
Storytelling
Palindrome
Betty Blue: 37, 2 på morgonen
Smoke
Tape
Farväl Las Vegas
Red Road
The Legend Of The Holy Drinker
Malena
Bänken
Peeping Tom - En Smygtittare
Ung Rebell
I Don't Kiss
A Clockwork Orange
Repulsion
Shine
Ice Storm
Elementarpartiklarna
Inte Här För Att Bli Älskad
Mitt Hjärtas Förlorade Slag
Panik I Needle Park
Happy Together
Återkomsten
Flykten Från Alcatraz
Trasdockan
En Satans Eftermiddag
Serpico
Elephant
Klassen
Kids
Den Gode, Den Onde, Den Fule
American Outlaws
The Dreamers
En Blondins Kärleksaffär/Förälskelse
Kniven I Vattnet
The General/Så Går Det Till I Krig
Kanonfotografen
The Polish Bride
Råttfångaren
Un Deux Trois Soleil (pretentiöst med franska, men jag vet inte vad den heter på svenska eller engelska)
Irreversible
Cinema Paradiso

Känns i.o.f. sig rätt poänglöst att nämna filmer utan att gå in på handlingen, men man får åtminstone sin listkvot fylld.

Riktigt bra svenska filmer (tyvärr en utrotningshotad art, men de finns):

Mannekäng I Rött
Vaxdockan
Siska
Kärlek 65
491
Kattorna
Ole Dole Doff
Dom Kallar Oss Mods
Ett Anständigt Liv
Vem Är Rädd För Yngve Frej?
Hallo Baby
Barnens Ö
Den Enfaldige Mördaren
Mitt Liv Som Hund
Åke Och Hans Värld
Pelle Erövraren
Hemligheten
Bara Prata Lite - kortfilm
Sånger Från Andra Våningen
Gitarrmongot
Ett Hål I Mitt Hjärta
Du Levande
Med Kameran Som Tröst Del 2

Dokumentärer:

Born Into This - om författaren Charles Bukowski
The Bukowski Tapes- Barbaret Schroeders film om mannen ovan
Dark Days - om uteliggare i New Yorks underjord
(Capturing) The Friedmans - familjen som anklagades för pedofili och våldtäkt till höger och vänster
Cinemania - Några inbitna cineasters vardag i New York skildras.
Buena Vista Social Club - Wim Wenders dokumentär om hur Ry Cooder raggar upp bortglömda kubanska ålderstigna begåvningar till ett jam.

Bra (drama)komedier

Station Agent
Mandomsprovet
Mannen Som Slutade Röka
Att Angöra En Brygga (hatar egentligen fars, men den här är bra)
Morrhår Och Ärtor (snubbel-trubbel-komik jovisst, men jag gillar den)
Ägget Är Löst

kanske lättare att droppa regissörer man gillar:
Allt av Jim Jarmusch
Det mesta av Alfred Hitchcock
Georges Bressons filmer (kan dock upplevas som sega)

och så Nordens stoltheter

Aki Kaurismäki
Lars Von Trier
Roy Andersson

Blev kanske lite väl mycket. Kan man verkligen ha så många favoriter? Tja, klarar man inte att begränsa sig så.
Önskar att jag kunde mer om det rent filmiska, dramaturgi, m.m.
Då skulle man nog se på film helt annorlunda.
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 11:02:07, redigerad totalt 1 gång.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-08 9:11:03

Åh, Den enfaldige mördaren är underbar! Den är så fin och sorglig! Hasse Alfredsons rollfigur är nog den vidrigaste i svensk filmhistoria, i klar konkurrens med Jan Malmsjö i Fanny och Alexander och Stig Järrel i Hets.
Att angöra en brygga kan jag se hur många gånger som helst. Det är en av få komedier jag gillar.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 11:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav earlydayminer » 2009-04-08 9:31:49

Äh! Svenska filmer.. Då lär man sig ingenting nytt. :P
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 11:02:07, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-08 11:50:36

KrigarSjäl skrev:Men nu ljuger du faktiskt. Man boxas inte om man tränar boxercise. Boxas gör man först när man står i ringen iförd tandskydd och handskar.


Boxas och träna boxning är väl ändå inte samma sak...? "Boxa" kan man ju göra någon i magen. Visst, jag håller inte på med boxning, men jag boxar. Riktiga uppercuts och krokar.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 11:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in