Så känsliga medlemmar är inte trygga ens utanför NFD?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2009-02-21 0:31:43

Måste vi vara så formella i tonen, Titti? Jag ska försöka:

Titti skrev:
jonsch skrev:...Det är ännu ingen regel att man ska läsa innan man skriver (men borde kanske bli det, för det tar som sagt upp särskilt moddarnas tid) så det önskemålet kanske man kan låta bli att understryka mot någon uppenbart skör?

Om man ändå tycker att det önskemålet bör understrykas, kan man då inte lägga till förstående ord istället för kritiska?

/ J


Moderator:

I De allmänna forumreglerna finns en uppmaning att iaktta vedertagen Netikett. ...

Nej. Det finns en uppmaning att förhålla sig till yttrandefrihet enligt vad vedertagen netikett anger. Det är allt man uppmanas att använda den till.

Som sagt, måste vi vara så formella, ligger det inget i det jag skrev?

/ J

Moderator:

Nej, vi måste inte vara så formella. Vad jag ville visa på var att det faktiskt står i klartext att det råder yttrandefrihet på forumet men med en del viktiga inskränkningar (där anges forumreglerna och netiketten). Det finns alltså ett krav på att följa den och min uppfattning är att det är mycket där som de subjektiva bedömningarna av oss moderatorer görs och att det är där det ofta gnisslar forumisterna emellan.

Vad jag också ville peka på var att jag tror att det är många här som inte har annat än en diffus aning om vad som egentligen står i de regler som ändå finns.

Det är en motsättning mellan att skriva så korta regler att människor orkar läsa igenom dem och förhoppningsvis minnas vad de läst och att skriva så utförliga regler att de täcker fler möjliga situationer och tolkningar men å andra sidan kanske blir så långa att de blir (ännu) mindre lästa.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Inger » 2009-02-23 11:42:56

En mening till lär knappast göra varken från eller till i det här sammanhanget.

*väntar fortfarande på besked ang mina förslag*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2009-02-23 13:05:44

Jag säger som Inger. Meningen "Även i övrigt uppmanas medlemmarna att följa vedertagen netikett" vore väl inte så dum som enda tillägg i de allmänna reglerna? Då skulle ju moderatorerna verkligen ha något att peka på exempelvis när någon fäller irrelevanta kommentarer och ödslar folks tid för att de inte läst tillräckligt många av en tråds inlägg.

Jag är glad att du svarade, Titti! Men jag tycker fortfarande att du var onödigt hård mot D, särskilt då som en sån mening som föreslagits ännu inte finns i reglerna.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Titti » 2009-02-23 13:54:05

jonsch skrev:Jag säger som Inger. Meningen "Även i övrigt uppmanas medlemmarna att följa vedertagen netikett" vore väl inte så dum som enda tillägg i de allmänna reglerna?


Moderator:


Så här står det:

"Grundprincipen är att yttrandefrihet råder - men med anpassning till vedertagen netikett och följande förhållningsregler." (sedan följer de speciella forumreglerna)

Jag kan inte inse den stora skillnaden.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 2 gånger.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav zeidon » 2009-02-23 14:11:29

Om någon känner sig otrygg och vill bli tryggare så maila mig. Jag är billig med såna tjänster. Jag är proffs.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav jonsch » 2009-02-23 18:55:51

Titti skrev:
jonsch skrev:Jag säger som Inger. Meningen "Även i övrigt uppmanas medlemmarna att följa vedertagen netikett" vore väl inte så dum som enda tillägg i de allmänna reglerna?


Moderator:


Så här står det:

"Grundprincipen är att yttrandefrihet råder - men med anpassning till vedertagen netikett och följande förhållningsregler." (sedan följer de speciella forumreglerna)

Jag kan inte inse den stora skillnaden.

Om man känner att man är miltals ifrån att misbruka yttrandefriheten t.o.m när man är som allra mest upprörd, så ser man väl ingen anledning att läsa netiketten. Som det står i reglerna nu så är det ju bara när det handlar om missbruk av yttrandefriheten som netiketten spelar roll.

Därför kunde det vara bra att tala om att det även i övrigt är bra om man kan netiketten.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in