Så känsliga medlemmar är inte trygga ens utanför NFD?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav TK » 2009-02-16 17:02:11

Kvasir skrev:
Inger skrev:Att docfrasse själv ansåg sig vara "hövlig" mot mardröm (tvivlar på att mardröm skulle instämma) gör honom ju inte mindre ohövlig mot Debbido (som han uppenbarligen inte tål).


Nu gällde citatet inte Debbido, och TK levererade det först utan hennes senare kommentar (om vilken jag inte har yttrat mig). Jag vidhåller att det inte är något anmärkningsvärt med docfrasses kommentar till mardröm här, och att TK själv har betett sig betydligt värre. Min poäng är att TK hag en tämligen godtycklig bedömning av vad han anser godtagbart och inte, och skriker tämligen högljutt när det inte passar hans egna mallar.



Att docfrasses inlägg var en hånfull spark mot Debbido var nog uppenbart för många redan innan TK påtalade det. Fadäsen ligger naturligtvis inte hos försvararen utan hos den som skrev detta parodiska inlägg, d v s docfrasse.


Jag misstänker att du missar något här. Men med hänsyn till Debbido ska jag inte utveckla det hela, av den händelse TK har förlett mig att tro att det fanns mera i detta än det kanske gjorde.

Tycker du inte att du tjafsat nog i Debbidos tråd redan, ska du börja i den här också, och 'tvinga' TK att spendera ännu fler dagar på megatrådar för att reda ut missförstånd och anklagelser? Ge dig nån gång och låt aspie-hjärnan vila lite, den är inte till nån hjälp här! Kanske tänka lite mer med hjärtat istället?

Fattar du att det i andra änden av nätet sitter en människa av kött och blod som mår oerhört dåligt nu?


Tror du TK mår dåligt? Det undrar jag. För det här handlar om TK, inte om Debbido. Det handlar om TKs ständiga dubbelstandard i det han skriver. Eftersom TK sedan börjar propagera för ändringar av modereringsstandard på forumet utifrån sina egna ganska subjektiva åsikter som han förefaller försöka saluföra som betydligt mera objektiva än de är så är det högst väsentligt att påpeka detta. (Och nej, jag tror mig inte heller vara helt objektiv, och jag kanske också hänfaller till dubbelstandarder ibland, så behöver inga påpeka det för mig.)

Nej Inger, du får gärna hålla med TK och tycka att han gör allting rätt, men det betyder inte att det är så, och att alla andra måste hålla med. Han påstår sig företräda känsliga personer och beter sig sedan själv försåtligt i det han skriver (enligt min uppfattning, givetvis, för någon obejktiv sanning finns knappast).


Kvasir, jag vill bara helt kort säga dig att jag betackar mig för att alls gå in i polemik på en så låg intellektuell och känslomässig nivå. Bara så du vet det. Detta är mitt slutinlägg i en diskussion med dig. Du tycks sakna all självinsikt i hur du gör andra människor illa, och den offensiv du nu tycks beslutat inleda mot mig gör mig verkligen illa.

Det du säger i klartext och i undertext, anser jag vara så grovt att det skulle föranleda en anmälan för personangrepp. Men jag är osäker om det i det här fallet skulle ha någon positiv verkan, för någon. Så jag avstår.

Jag är en känslig person, så känslig att jag faktiskt också känner för dig. Om du alls är mottaglig för några råd i den uppkomna situationen, så tycker jag att du ska lyssna på det Inger säger och försöka ta det till dig.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2009-02-16 17:02:59

Milyc skrev:
rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Om man är extrakänslig mot kritik kan man skriva i Privata. Hur enkelt som helst. Det här är en kvasidebatt...


Jag anser nog inte att kalla folk för hypokondriker är att betrakta som kritik. Mer som påhopp. Om man inte med 100% säkerhet kan bevisa sin tes, vilket torde vara omöjligt över Internet.


Ja, liksom att be någon sticka och brinna. Om du inte kallar det personangrepp så gör du dig dummare än vad du är Krigis.


Moderator:

Inlägget finns här

Inlägget blev anmält och det var jag som valde att inte agera i den frågan (i det beslutet hade jag samrått med och hade stöd av JOR). Mitt resonemang var som följer:

TK angrep docfrasse och insinuerade att han skulle uppträda oprofessionellt i sitt arbete, vilket inte har något med hans närvaro på forumet att göra. Att docfrasse då reagerade som han gjorde får anses i någon mån förståeligt även om ordvalet var mindre lämpligt (men det är inte bara ordval som avgör). Om han helt omotiverat angripit TK hade saken kommit i ett annat läge men jag ansåg att de hade har tangerat gränsen för vad som är acceptabelt båda två. Och i det läget valde jag att hellre fria än fälla.

Tråden ligger dessutom inte i Privata utan i den öppna avdelningen "Övrigt".

Det jag skriver här har också meddelats anmälaren i PM.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav rdos » 2009-02-16 17:10:58

Det lustiga i sammanhanget är att Missbutterfly fick ett PM för att hon rakt ut skrivit att Debbido var en hypokondriker. Det inkonsekventa i sammanhanget är att när sedan docfrasse och Kvasir skriver samma sak på ett mera inlindat sätt så slipper de undan PM. Själv skulle jag reagerat mycket starkare på Docfrasses och Kvasirs inlägg än på Missbutterflys.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2009-02-16 17:13:37

rdos skrev:Det lustiga i sammanhanget är att Missbutterfly fick ett PM för att hon rakt ut skrivit att Debbido var en hypokondriker. Det inkonsekventa i sammanhanget är att när sedan docfrasse och Kvasir skriver samma sak på ett mera inlindat sätt så slipper de undan PM. Själv skulle jag reagerat mycket starkare på Docfrasses och Kvasirs inlägg än på Missbutterflys.


Tala gärna om var jag påstår det, så ska jag anmäla mitt eget inlägg. Eller du kan anmäla det åt mig, om det är enklare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav JOR » 2009-02-16 17:15:52

Möhh!

Kan det bero på att fjärilen bidde anmäld INNAN en massa kottar började gapa o gnälla?


rdos, försök att se någonstans att jag ansåg det utagerat då TK gav en släng, och frasses inlägg bidde anmält långt senare, efter att det blivit infekterat.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-16 17:20:39

rdos skrev:Det lustiga i sammanhanget är att Missbutterfly fick ett PM för att hon rakt ut skrivit att Debbido var en hypokondriker. Det inkonsekventa i sammanhanget är att när sedan docfrasse och Kvasir skriver samma sak på ett mera inlindat sätt så slipper de undan PM. Själv skulle jag reagerat mycket starkare på Docfrasses och Kvasirs inlägg än på Missbutterflys.

Lindar man in förolämpningarna i bildat medelklasspråk kommer man undan, det vet vi sedan gammalt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-16 17:22:18

Milyc skrev:
rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Om man är extrakänslig mot kritik kan man skriva i Privata. Hur enkelt som helst. Det här är en kvasidebatt...


Jag anser nog inte att kalla folk för hypokondriker är att betrakta som kritik. Mer som påhopp. Om man inte med 100% säkerhet kan bevisa sin tes, vilket torde vara omöjligt över Internet.


Ja, liksom att be någon sticka och brinna. Om du inte kallar det personangrepp så gör du dig dummare än vad du är Krigis.

Eftersom du gillar hårklyverier: på vad sätt är "stick och brinn" ett angrepp mot någons person?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TK » 2009-02-16 17:27:08

Titti skrev:
Milyc skrev:
rdos skrev:
KrigarSjäl"]Om man är extrakänslig mot kritik kan man skriva i Privata. Hur enkelt som helst. Det här är en kvasidebatt...


Jag anser nog inte att kalla folk för hypokondriker är att betrakta som kritik. Mer som påhopp. Om man inte med 100% säkerhet kan bevisa sin tes, vilket torde vara omöjligt över Internet.


Ja, liksom att be någon sticka och brinna. Om du inte kallar det personangrepp så gör du dig dummare än vad du är Krigis.


Moderator:

Inlägget finns här

Inlägget blev anmält och det var jag som valde att inte agera i den frågan (i det beslutet hade jag samrått med och hade stöd av JOR). Mitt resonemang var som följer:

TK angrep docfrasse och insinuerade att han skulle uppträda oprofessionellt i sitt arbete, vilket inte har något med hans närvaro på forumet att göra. Att docfrasse då reagerade som han gjorde får anses i någon mån förståeligt även om ordvalet var mindre lämpligt (men det är inte bara ordval som avgör). Om han helt omotiverat angripit TK hade saken kommit i ett annat läge men jag ansåg att de hade har tangerat gränsen för vad som är acceptabelt båda två. Och i det läget valde jag att hellre fria än fälla.

Tråden ligger dessutom inte i Privata utan i den öppna avdelningen "Övrigt".

Det jag skriver här har också meddelats anmälaren i PM.[/quote]

Jag vill bara ha framfört för att alla ska känna till vissa fakta. Det var inte jag som var anmälaren. Jag har heller aldrig blivit kontaktad rörande hur just jag såg på det som sagts. Det kan väl vara så att moderering kan föregå över huvudet på inblandade parter, men det känns litet märkligt för mig att bli hanterad på det sättet. Här får jag först nu besked om hur resonemanget gick, dvs att jag skulle angripit docfrasse och insinuerat något som rör hans arbete.

Förhoppningsvis kan det anses legitimt att jag citerar från ett inlägg från den aktuella tråden, där jag försöker kommunicera med docfrasse om hur den situation som Titti åsyftar kunde hanterats:

[quote="TK skrev:Nu är väl försiktighet inte en egenskap hos alla som är aktiva på det här forumet. Även om en och annan själv uppfattar sig komma med oskyldiga frågor och försiktiga påpekanden, torde det stå klart att andra inte ser det på samma sätt. Detta har det givits flera exempel på i den här tråden.

@docfrasse

För mig triggas incitament för försåtlighet i gång när jag ser någon ge sig in i diskussion på det olyckliga sätt som du nu gjorde i denna tråd. Du tog utgångspunkt i ett inlägg från en annan som gick in i diskussionen med en självbild av försiktighet, när nu så många andra såg den ställda frågan som osedvanligt okänslig. Dessutom gav du personkaraktäristiker av de deltagande personerna av ett slag, som knappast kan uppfattas på ett annat sätt än som ärekränkande. Jag tror att du kunde valt att göra en mindre provokativ entré.

Det som fick mig att ta beslutet att testa din förmåga att civiliserat föra en diskussion med en hel del undertext och därmed också fallgropar, var ditt svar till Inger där du karaktäriserade ditt inledande inlägg som försiktigt ifrågasättande. På ett diskussionsforum kan man näppeligen förbjuda deltagarna från att använda de retoriska resurser de nu har.

Låt mig illustrera hur du kunde svarat på mina frågor till dig, här uppställt efter hypotetiska alternativ:

Av de parallellställda inledande citat jag kom med kunde du nog inse att du denna gång inte hade gjort bästa möjliga entré på banan. Nå, det händer väl alla då och då att vi snubblar in i något, t.ex. när vi är känslomässigt berörda. Det borde då inte vara så svårt att ana att även jag (i likhet med Inger m.fl.) triggats av detta.

Så vad göra? Jo: Också om du hypotetiskt skulle ha nära till hands att som förstahandsalternativ misstänka något slags psykiska orsaker exv hypokondri, vid mötet med personer som berättar typ sådant som Debbido berättat i tråden. Och också om du hypotetiskt och mot förmodan skulle framföra det med den okänslighet som det andra citatet (i det avsedda inlägget) ger prov på, så är ett närmast självklart svar att säga att du absolut inte bemöter dina patienter på det sättet.

Känner du dig trygg i att du aldrig förhastat associerar till psykiska eller psykosomatiska förklaringar till att somatiska besvär är svårdiagnosterade, så desto enklare är det väl att tillbakavisa det slags debattfrågor jag levererade.

Att blanda in frågan om patientavtal och att göra sig själv till ett offer för övertramp, är inte några i längden särskilt gångbara metoder att föra samtalet vidare. Trots allt handlar det ju om deltagande på ett diskussionsforum, vilket vi bägge upprepade gånger påpekat för varandra och för andra.

Märker man att någon av diskussionsdeltagarna kommer med mer försåtliga frågor, tror jag man bör tänka efter hur detta kommer sig och då inte i första hand utmåla den som gör det som demon (som snarast bör förpassas till hemmaboningen). Kanske har man själv någon skuld till tonläget. Men som rätt många på forumet åtminstone teoretiskt är på det klara över så är det inte lätt att i praktiken leva upp till insikten att man inte tvunget måste vara så känslig för andras agerande och åsikter så att man tappar fattningen. Forumet tjänar säkerligen väl som arena för att lära oss bli bättre i våra sociala kontakter och, för de hetlevrade av oss, bättre på att hålla igen och att hushålla med våra psykiska resurser.


Jag vill på inget sätt hålla på och tjafsa om detta. Tro nu inte det om mig. Jag blir i själva verket så väldigt trött och ledsen av att behöva gå in i sådana här diskussioner. Det tar verkligen mycket på mina krafter, och är sannerligen inte upplyftande. Anledningen att jag över huvud taget engagerade mig på det sätt jag gjorde i den tråden var att jag förstod att Debbido hade det än kämpigare än jag. Jag ville helt enkelt vara medmänsklig, att bistå en kär vän som utsattes för en osedvanlig stark press riktad direkt eller indirekt mot henne. När nu som en följd av mitt deltagande det blir det här efterspelet, så vill jag bara att också mina synpunkter ska beaktas. Och som sagt, det känns rätt genant att man med min livserfarenhet inte ens blir hörd utan bara dömd. Bara det kan få mig att förtvivla.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2009-02-16 17:32:27

rdos skrev:Det lustiga i sammanhanget är att Missbutterfly fick ett PM för att hon rakt ut skrivit att Debbido var en hypokondriker. Det inkonsekventa i sammanhanget är att när sedan docfrasse och Kvasir skriver samma sak på ett mera inlindat sätt så slipper de undan PM. Själv skulle jag reagerat mycket starkare på Docfrasses och Kvasirs inlägg än på Missbutterflys.


Moderator:


Det var jag som skrev PM till Missbutterfly i början av tråden efter att hennes inlägg blev anmält. Det var ett påpekande av samma dignitet som det jag gav docfrasse, dvs varken en varning eller en tillsägelse utan ett påpekande om det olämpliga i att uttrycka sig så som gjordes.

Oftast skriver jag i inläggen att jag skickat ett PM men jag missade det i det här fallet. För det ber jag om ursäkt och har rättat det nu.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2009-02-16 17:38:27

TK skrev:
Titti skrev:Moderator:

Inlägget finns här

Inlägget blev anmält och det var jag som valde att inte agera i den frågan (i det beslutet hade jag samrått med och hade stöd av JOR). Mitt resonemang var som följer:

TK angrep docfrasse och insinuerade att han skulle uppträda oprofessionellt i sitt arbete, vilket inte har något med hans närvaro på forumet att göra. Att docfrasse då reagerade som han gjorde får anses i någon mån förståeligt även om ordvalet var mindre lämpligt (men det är inte bara ordval som avgör). Om han helt omotiverat angripit TK hade saken kommit i ett annat läge men jag ansåg att de hade har tangerat gränsen för vad som är acceptabelt båda två. Och i det läget valde jag att hellre fria än fälla.

Tråden ligger dessutom inte i Privata utan i den öppna avdelningen "Övrigt".

Det jag skriver här har också meddelats anmälaren i PM.


Jag vill bara ha framfört för att alla ska känna till vissa fakta. Det var inte jag som var anmälaren. Jag har heller aldrig blivit kontaktad rörande hur just jag såg på det som sagts. Det kan väl vara så att moderering kan föregå över huvudet på inblandade parter, men det känns litet märkligt för mig att bli hanterad på det sättet. Här får jag först nu besked om hur resonemanget gick, dvs att jag skulle angripit docfrasse och insinuerat något som rör hans arbete.


Moderator:

Det är ofta vi för resonemang kring olika forumiters yttranden och jag såg ingen anledning att ingripa mot det du skrivit eller mot det docfrasse skrev. Först med den anmälan som gjordes fanns det anledning att ta ställning i frågan. Hade någon moderator haft synpunkter på ditt inlägg eller hade det i sig blivit anmält, eller om du själv hade anmält docfrasses inlägg, är det troligt att du blivit kontaktad men vi kommunicerar inte alltid utåt varken hur vi resonerar eller vilka beslut som fattas av vem. Just nu vill jag däremot berätta eftersom detta blivit omdebatterat (även om jag inte tycker det var en speciellt stor fråga).
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Milyc » 2009-02-16 17:42:31

KrigarSjäl skrev:Eftersom du gillar hårklyverier: på vad sätt är "stick och brinn" ett angrepp mot någons person?


Det är är en variant av "dra åt helvete" som är en uppmaning till personen att försvinna (företrädesvis till någon avlägsen och otrevlig plats), vilket innebär ett starkt nevärderande av just personen om man inte specificerar varför personen ska försvinna.

Jag vet att du gillar personangrepp och jag tycker det är helt okej att käfta med dig och andra i NFD men tycker du verkligen att det är rimligt att man ska måsta hålla sig i PA om man vill slippa bli ombedd att fara åt helvete?

Vad är då skillnaden mellan "Övriga ämnen" och NFD?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2009-02-16 17:44:08

JOR skrev:rdos, försök att se någonstans att jag ansåg det utagerat då TK gav en släng, och frasses inlägg bidde anmält långt senare, efter att det blivit infekterat.


Har egentligen ingen lust att läsa igenom hela eländet igen, men här är iaf historiken kring "upptrappningen":

Efter Missbutterfly, så är det MsTibbs som börjar spekulera:
har-just-st ... tml#171548

Sedan är det Docfrasse:
har-just-st ... tml#187118

Och docfrasse igen:
har-just-st ... tml#195235

Sedan är det Kvasir:
har-just-st ... tml#195235

Docfrasse (spelar på insinuation):
har-just-st ... tml#195509

Kvasir igen:
har-just-st ... tml#195701

Docfrasse:
har-just-st ... tml#196782
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:00:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-16 17:48:21

Milyc skrev:
KrigarSjäl skrev:Eftersom du gillar hårklyverier: på vad sätt är "stick och brinn" ett angrepp mot någons person?


Det är är en variant av "dra åt helvete" som är en uppmaning till personen att försvinna (företrädesvis till någon avlägsen och otrevlig plats), vilket innebär ett starkt nevärderande av just personen om man inte specificerar varför personen ska försvinna.

Jag vet att du gillar personangrepp och jag tycker det är helt okej att käfta med dig och andra i NFD men tycker du verkligen att det är rimligt att man ska måsta hålla sig i PA om man vill slippa bli ombedd att fara åt helvete?

Vad är då skillnaden mellan "Övriga ämnen" och NFD?

Skillnaden är att budskapet "stick och brinn" är helt ok i hela forumet, bara det uttrycks "belevat", medan ordvalet bara tillåts i NFD.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:00:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2009-02-16 17:53:44

Så tycker att samma regler ska gälla i "Övriga ämnen" som i NFD då?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:00:43, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-16 18:05:49

Nej jag påpekar bara det faktum att det döms mer på ordval än på budskap. Samt att utrop som "stick och brinn" inte är angrepp mot någons person. Det är när man förolämpar genom att anmärka på en persons utseende, intelligens och såna saker man gör personangrepp.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:00:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2009-02-16 18:16:51

Jag anser att "stick och brinn" är ett värre personangepp än att anmärka på någon en persons specifika egenskaper då det är att nedvärdera hela personen så till den grad att man tycker att denne borde försvinna till en avlägsen och otrevlig plats.

Allmänt skulle jag tro att uppmaningar att "sticka och brinn" och anmärkningar på påstådda egenskaper uppfattas som likvärdiga förolämpningar mot en person.

Tycker du det ska vara tillåtet att be folk sticka och brinna i "Övriga ämnen"?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:00:43, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-16 19:01:42

Nej inte generellt. Det har med att göra vem det sägs till; säger man det till mig kan jag ta det. Jag vidhåller dock att det på intet vis är ett personangrepp, men det är en semantisk fråga.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:00:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-16 20:16:40

Milyc skrev:
rdos skrev:
KrigarSjäl skrev:Om man är extrakänslig mot kritik kan man skriva i Privata. Hur enkelt som helst. Det här är en kvasidebatt...


Jag anser nog inte att kalla folk för hypokondriker är att betrakta som kritik. Mer som påhopp. Om man inte med 100% säkerhet kan bevisa sin tes, vilket torde vara omöjligt över Internet.


Ja, liksom att be någon sticka och brinna. Om du inte kallar det personangrepp så gör du dig dummare än vad du är Krigis.


I så fall är jag också dum, för jag tycker inte det är ett personangrepp.

Det är måhända inte trevligt att be folk fara och flyga, hålla käften och liknande, men nåt personangrepp är det inte, inte så länge man inte säger Stick och brinn, ditt PK-maffie-pretto, knarkarpatrask eller nasserasse osv.

Tycker jag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Milyc » 2009-02-16 20:32:09

KrigarSjäl skrev:Nej inte generellt. Det har med att göra vem det sägs till; säger man det till mig kan jag ta det.


Den här debatten handlar ju om vad som ska vara tillåtet generellt att skriva på detta forum utanför NFD. Att kan ta spydigheter av olika slag det vet jagt men det var som sagt inte det som debatten handlade om.

KrigarSjäl skrev:Jag vidhåller dock att det på intet vis är ett personangrepp, men det är en semantisk fråga.


Det är i vilket fall som helst likvärdigt med ett "personangrepp" så till vida att det av samma anledning som ett sådant bör falla utanför vad som ska vara tillåtet utanför NFD.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2009-02-16 20:39:45

alfapetsmamma skrev:I så fall är jag också dum, för jag tycker inte det är ett personangrepp.

Det är måhända inte trevligt att be folk fara och flyga, hålla käften och liknande, men nåt personangrepp är det inte, inte så länge man inte säger Stick och brinn, ditt PK-maffie-pretto, knarkarpatrask eller nasserasse osv.

Tycker jag.


Vad jag menade var att det är likvärdigt med personangrepp så till vida att det är sådant som man inte ska behöva hålla sig i PA för att slippa.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Skörhet

Inläggav lillsanna » 2009-02-16 20:48:43

Precis den skörhet PH beskrev var anledningen till att jag kände mig påhoppad.

Min skörhet beror på att min dotter tog livet av sig genom att hoppa ner framför pendeln och lägga sig ner. Hennes död var omedelbar, och det hände för lite drygt ett år sen.

Jag trodde jag mådde bättre och vågade mig på att göra inlägg här men insåg att jag inte mådde bättre alls, under de sista månaderna har jag mått om något ändå sämre.

Men hur som helst, bara för att man mår dåligt och är skör så försvinner ju inte behovet av att få *tjata* lite med folk. Det hade varit skönt att *prata* om annat, sånt som inte handlar om min dotter.

Jag valde att inte skriva mer, men läser det som skrivs.
Och skickar ett och annat PM när jag tycker det är motiverat.

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-16 20:49:40

Milyc skrev:
alfapetsmamma skrev:I så fall är jag också dum, för jag tycker inte det är ett personangrepp.

Det är måhända inte trevligt att be folk fara och flyga, hålla käften och liknande, men nåt personangrepp är det inte, inte så länge man inte säger Stick och brinn, ditt PK-maffie-pretto, knarkarpatrask eller nasserasse osv.

Tycker jag.


Vad jag menade var att det är likvärdigt med personangrepp så till vida att det är sådant som man inte ska behöva hålla sig i PA för att slippa.


Jaja, det är en annan sak. Det kan jag kanske hålla med om, även om jag personligen inte tycker det är så farligt att utbrista i ett sånt känsloladdat uttryck för att man är skitless på nåns sätt och åsikter t ex. Men det är jag.

Hursomhelst är vi överens, i sak.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-02-16 20:56:41

Milyc skrev:
alfapetsmamma skrev:I så fall är jag också dum, för jag tycker inte det är ett personangrepp.

Det är måhända inte trevligt att be folk fara och flyga, hålla käften och liknande, men nåt personangrepp är det inte, inte så länge man inte säger Stick och brinn, ditt PK-maffie-pretto, knarkarpatrask eller nasserasse osv.

Tycker jag.


Vad jag menade var att det är likvärdigt med personangrepp så till vida att det är sådant som man inte ska behöva hålla sig i PA för att slippa.


Moderator:

Vanligtvis faller uttryck som "stick och brinn" under regeln om att "undvika onödigt grovt och offensivt språk". Den regeln finns inte i NFD. I undantagsfall kan det få passera även i de allmänna avdelningarna, det beror på omständigheterna.

I just detta fall bedömdes det vara sådana omständigheter att det fick passera.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav JOR » 2009-02-16 20:59:20

Alltså!

Vad jag lärt mig här på forumet så är det följande:

Allt kan ses som potentiella kränkningar, det är den kränkte som avgör det.

Snart kan även allt ses som personangrepp, det är den angripne som avgör.



Jag vill inte ha det så.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:00:44, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in