Filmbeskrivning av olika psyktillstånd samt tvångsvård

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 17:47:43

DIProgan skrev:
MsTibbs skrev:UNDER ICKE-DEPRESSIVA SKOV ÄR INTE FOLK SUICIDALA!


Som att depression (skov eller ej) inte kan vara en naturlig reaktion på sin situation?


Och? En alkoholpåverkad person tycker hen är skitlämplig som bilförare. Enligt ditt resonemang skall man då heller icke hindra denne att sätts sig och köra bil, då detta skulle vara en "naturlig reaktion på hens situation" såsom av alkohol berusad...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 21:10:32

manne skrev:vill man veta veta lite om Psyk-Historian igenom tiderna så se denna film.!

The Psychiatry nightmare 1

http://www.youtube.com/watch?v=DNBqGZQR ... re=related


Skräp
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 21:25:31

MsTibbs skrev:
DIProgan skrev:
MsTibbs skrev:UNDER ICKE-DEPRESSIVA SKOV ÄR INTE FOLK SUICIDALA!


Som att depression (skov eller ej) inte kan vara en naturlig reaktion på sin situation?


Och? En alkoholpåverkad person tycker hen är skitlämplig som bilförare. Enligt ditt resonemang skall man då heller icke hindra denne att sätts sig och köra bil, då detta skulle vara en "naturlig reaktion på hens situation" såsom av alkohol berusad...


Alla alkoholpåverkade är inte ute o kör bil mig veterligen men i vilket fall så får man inte en depression på en enda kväll (i så fall pratar vi ju trauma) utan det finns relativt komplicerade anledningar och inte sällan är dessa anledningar så komplexa att ingen kan komma med logiska argument som bryter resonemanget utan kan enbart bidra med sin tro och känsla. Inte alltid men många gånger. Sedan kan givetvis ett avtagande från någon annans sida i fråga om självmord (vilket det väl får anses vara att låsa in dig) ändra attityden men det här är snarare ännu ett tillfälle då vi borde se hur mycket bättre belöning fungerar än straff. Att omtanke regerar regelverk.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 21:43:56

MsTibbs skrev:
DIProgan skrev:
MsTibbs skrev:UNDER ICKE-DEPRESSIVA SKOV ÄR INTE FOLK SUICIDALA!


Som att depression (skov eller ej) inte kan vara en naturlig reaktion på sin situation?


Och? En alkoholpåverkad person tycker hen är skitlämplig som bilförare. Enligt ditt resonemang skall man då heller icke hindra denne att sätts sig och köra bil, då detta skulle vara en "naturlig reaktion på hens situation" såsom av alkohol berusad...

DIProgan skrev:Alla alkoholpåverkade är inte ute o kör bil mig veterligen men i vilket fall så får man inte en depression på en enda kväll (i så fall pratar vi ju trauma) utan det finns relativt komplicerade anledningar och inte sällan är dessa anledningar så komplexa att ingen kan komma med logiska argument som bryter resonemanget utan kan enbart bidra med sin tro och känsla. Inte alltid men många gånger. Sedan kan givetvis ett avtagande från någon annans sida i fråga om självmord (vilket det väl får anses vara att låsa in dig) ändra attityden men det här är snarare ännu ett tillfälle då vi borde se hur mycket bättre belöning fungerar än straff. Att omtanke regerar regelverk.


Jag talar av egen erfarenhet. "Alla" deprimerade är heller inte suicidala, så faktum kvarstår. Suicidala är inte "nyktra".

Återgå nu till tvångsvård, det finns redan en tjafstråd, för de som vill lämna suicidala åt sitt öde i depressionens rännsten med en klapp på kinden och ett naivt "skyll dig själv som inte väljer att må bra".
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-02-07 21:55:35

Jag hade för mig att tvångvård enligt LPT var till för folk som var en fara antingen för sig själva och andra och om man inte anses möta någon av dessa kriterier blir man inte tvångsvårdad. Har jag fått allt om bakfoten?

Förutom detta tror jag att psyket som miljö särskilt om man är där ofrivilligt knappast befordrar tillfrisknande.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 22:00:05

Du förstår mig ju något så grovt fel Tibbs. Jag vill att deprimerade visas omtanke och respekt.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 22:02:52

Bjäbbmonstret skrev:Jag hade för mig att tvångvård enligt LPT var till för folk som var en fara antingen för sig själva och andra och om man inte anses möta någon av dessa kriterier blir man inte tvångsvårdad. Har jag fått allt om bakfoten?

Förutom detta tror jag att psyket som miljö särskilt om man är där ofrivilligt knappast befordrar tillfrisknande.


Så kan man säga. Har man en allvarlig psykisk störning så är man förmodligen farlig för sig själv eller andra, är man maniker är det inte hälsosamt att dansa naken på bardisken eller köpa 15 hästar och totalruinera sin ekonomi för en livstid, det är inte hälsosamt att vara svårt deprimerad eller suicidal, inte heller att låsa in sig i lägenhet med ett hagelgevär för att skydda sig mot de hotande gröna utomjordingarna utanför.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 22:03:19

DIProgan skrev:Du förstår mig ju något så grovt fel Tibbs. Jag vill att deprimerade visas omtanke och respekt.


Goodie.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-02-07 22:10:43

MsTibbs skrev:Så kan man säga. Har man en allvarlig psykisk störning så är man förmodligen farlig för sig själv eller andra, är man maniker är det inte hälsosamt att dansa naken på bardisken eller köpa 15 hästar och totalruinera sin ekonomi för en livstid, det är inte hälsosamt att vara svårt deprimerad eller suicidal, inte heller att låsa in sig i lägenhet med ett hagelgevär för att skydda sig mot de hotande gröna utomjordingarna utanför.


Det beror väl på om hagelgeväret är laddad eller inte? 8)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 22:20:19

Bjäbbmonstret skrev:
MsTibbs skrev:Så kan man säga. Har man en allvarlig psykisk störning så är man förmodligen farlig för sig själv eller andra, är man maniker är det inte hälsosamt att dansa naken på bardisken eller köpa 15 hästar och totalruinera sin ekonomi för en livstid, det är inte hälsosamt att vara svårt deprimerad eller suicidal, inte heller att låsa in sig i lägenhet med ett hagelgevär för att skydda sig mot de hotande gröna utomjordingarna utanför.


Det beror väl på om hagelgeväret är laddad eller inte? 8)


Att få en kolv i skallen är illa nog, been there, done that.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav oscar » 2009-02-08 5:33:17

MsTibbs skrev:
DIProgan skrev:Reagerar mest på samtalet med den deprimerade. Jag är inte säker på bästa förfarande just här men situationen att frihetsberöva någon enbart pga. självmordsrisk känns mycket konstlad och kränkande. Rätten att ta sitt eget liv borde vara självklar vad mig anbelangar. Vill man i sanning hjälpa till tycker jag inte det ska krävas att låsa in någon.

Filmerna är mycket dåliga på att ladda. Ni får starta om dem lite då och då om de stannar men det är värt det.


Han (filmkaraktären) har under sina tidigare depressiva skov ett flertal gånger försökt ta sitt liv. I detta fallet är han tvångsintgen för behandling av just depressionen som är mycket svår och han dissimulerar, altså fejkar, att vara frisk, för att slippa tvångsvården.

UNDER ICKE-DEPRESSIVA SKOV ÄR INTE FOLK SUICIDALA!


Min spontana reaktion är att om man klarar av att dissimulera depression så har man nog depression och/eller något annat... (jag har inte sett filmen.)
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Inläggav Titti » 2009-02-08 23:15:14

MsTibbs skrev:Återgå nu till tvångsvård, det finns redan en tjafstråd, för de som vill lämna suicidala åt sitt öde i depressionens rännsten med en klapp på kinden och ett naivt "skyll dig själv som inte väljer att må bra".


Detta måste jag ha missat. Vilken tråd syftar du på?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav MsTibbs » 2009-02-09 0:42:55

Titti skrev:
MsTibbs skrev:Återgå nu till tvångsvård, det finns redan en tjafstråd, för de som vill lämna suicidala åt sitt öde i depressionens rännsten med en klapp på kinden och ett naivt "skyll dig själv som inte väljer att må bra".


Detta måste jag ha missat. Vilken tråd syftar du på?


Eventuellt var det tråden EUTANASI jag tänkte på, där kom också häftig debatt om självmordets eventuella frivillighet eller ej upp, om jag minns rätt, har inte orkat läsa hela den tråden igen.

eutanasi-t7748.html
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav hysteriskt » 2009-02-09 0:49:15

Hu! Det var hemskt att se filmerna om bältesläggning!
Första gången jag låg i bälte, var några månader efter att jag hade fyllt 14. Jag kan inte räkna alla gånger som jag har gjort det sedan dess... Vissa månader i mitt liv, så var det varje dag, en eller flera gånger.
Ibland kunde jag bli lagt där på förmiddagen, vid kanske 11, och ligga till kvällen, till 20 tiden... Mat? Nä, jag fick lugnande sprutor/tabletter istället... Må jag slippa sådant för all framtid!
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-02-09 1:09:50

hysteriskt skrev:Hu! Det var hemskt att se filmerna om bältesläggning!
Första gången jag låg i bälte, var några månader efter att jag hade fyllt 14. Jag kan inte räkna alla gånger som jag har gjort det sedan dess... Vissa månader i mitt liv, så var det varje dag, en eller flera gånger.
Ibland kunde jag bli lagt där på förmiddagen, vid kanske 11, och ligga till kvällen, till 20 tiden... Mat? Nä, jag fick lugnande sprutor/tabletter istället... Må jag slippa sådant för all framtid!


Känner med dig Anna! Så hemskt! Kunde de över huvud taget inte hitta på något annat sätt att hantera dig. Idag. I det s.k. moderna Sverige. För mig är det obegripligt hur man lär sig att hantera så mycket tvång. Jag var inlagd för observation en gång när jag var mycket liten. Jag fick inte vistas utanför korridoren, tvingades gå upp på konstiga tider och äta äcklig frukost, och fick vid något tillfälle en lugnande spruta. Inlåsning och tvång bryter ner. Det bygger inte upp. Det gör det i värsta fall svårare att hitta sin egen styrka och skadar framför allt förmågan till tillit till andra människor. Men jag har inte varit i närheten av dina upplevelser.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-09 10:16:52

Tack för länken. Hemskt intressant. Ska länka vidare till en jag vet har behövt se det här.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Filmbeskrivning av olika psyktillstånd samt tvångsvård

Inläggav Zima33 » 2014-06-29 0:00:35

MsTibbs skrev:http://www.tvangsvard.ki.se
Användarnamn: tvangsvard
Lösenord: psykiatrikurs


bältesläggning,
tvångsinjektion lugnande,


I exemplet med Katarina tyckte jag att hon inte ens var så våldsam men kanske jag missade nåt, slogs hon också?

Intressant hursomhelst men orkade inte kolla allt.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in