Filmbeskrivning av olika psyktillstånd samt tvångsvård

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Filmbeskrivning av olika psyktillstånd samt tvångsvård

Inläggav MsTibbs » 2009-02-06 22:11:53

Kolla gärna länken där det visas filmer som beskriver bla mani. Hypomani kan vara lurigare, men det går liksom inte att ta miste på ett rent maniskt tillstånd...

www.tvangsvard.ki.se
Användarnamn: tvangsvard
Lösenord: psykiatrikurs

Andra saker på utbildningamaterialet är hela tvångsvårdsprocessen, läkarbesök hos misstänkt maniker,
skriva vårdintyg,
poliseskort till psyket,
möte med personalen på psyket,
genomgång av personens tillhörigheter,
inskrivningssamtal,
vad som händer om pat blir våldsam,
bältesläggning,
tvångsinjektion lugnande,
samtal med ÖL,
tas loss från bälte,
överklaga LPT,
rättsförhandlingar,
samtal med sjuksköterska om bältesläggning,
samtal mellan läkare och sjuksköterskor,
personalförberedelse inför ev. bältesläggning,
utskrivningssamtal med närvarande anhörig.

Även porträtteras deprimerad person som dissimulerar och en dam med psykos. Det är också massa papper med lagar, hur olika blanketter ser ut, ordlistor med förklaringar, intervjuer med anhöriga och polis mm
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DIProgan » 2009-02-06 22:44:14

Högintressant
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav DIProgan » 2009-02-06 23:08:30

Läste inte att det var skådespelare först men de spelar riktigt bra allihopa av det jag sett.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Filmbeskrivning av olika psyktillstånd samt tvångsvård

Inläggav manne » 2009-02-06 23:20:11

MsTibbs skrev:Kolla gärna länken där det visas filmer som beskriver bla mani. Hypomani kan vara lurigare, men det går liksom inte att ta miste på ett rent maniskt tillstånd...

www.tvangsvard.ki.se
Användarnamn: tvangsvard
Lösenord: psykiatrikurs

Andra saker på utbildningamaterialet är hela tvångsvårdsprocessen, läkarbesök hos misstänkt maniker,
skriva vårdintyg,
poliseskort till psyket,
möte med personalen på psyket,
genomgång av personens tillhörigheter,
inskrivningssamtal,
vad som händer om pat blir våldsam,
bältesläggning,
tvångsinjektion lugnande,
samtal med ÖL,
tas loss från bälte,
överklaga LPT,
rättsförhandlingar,
samtal med sjuksköterska om bältesläggning,
samtal mellan läkare och sjuksköterskor,
personalförberedelse inför ev. bältesläggning,
utskrivningssamtal med närvarande anhörig.

Även porträtteras deprimerad person som dissimulerar och en dam med psykos. Det är också massa papper med lagar, hur olika blanketter ser ut, ordlistor med förklaringar, intervjuer med anhöriga och polis mm


fy faaaan vad otäckt skulle man råka ut för något sådan som tex inlåsning eller så under vuxen ålder så skulle jag söka hämd senare till
100 % leta upp vart vissa personer bor och så vidare.. :lol: :lol: :D
Fast det 'är klart de som kommer in ditt är nog ändå ganska våldsamma kanske.,.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Re: Filmbeskrivning av olika psyktillstånd samt tvångsvård

Inläggav Savanten Svante » 2009-02-07 0:02:45

manne skrev:fy faaaan vad otäckt skulle man råka ut för något sådan som tex inlåsning eller så under vuxen ålder så skulle jag söka hämd senare till
100 % leta upp vart vissa personer bor och så vidare.. :lol: :lol: :D
Fast det 'är klart de som kommer in ditt är nog ändå ganska våldsamma kanske.,.. :?:


Det får man inte manne.

Jag TROR att det ska rätt mycket till för att hamna i tvångsåtgärder.

Fast det där med "samtal med ÖL" lät trevligt. Får man välja en åbro, tror ni?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 0:08:10

Reagerar mest på samtalet med den deprimerade. Jag är inte säker på bästa förfarande just här men situationen att frihetsberöva någon enbart pga. självmordsrisk känns mycket konstlad och kränkande. Rätten att ta sitt eget liv borde vara självklar vad mig anbelangar. Vill man i sanning hjälpa till tycker jag inte det ska krävas att låsa in någon.

Filmerna är mycket dåliga på att ladda. Ni får starta om dem lite då och då om de stannar men det är värt det.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav manne » 2009-02-07 2:07:32

frågan är också vart ska man dra gränsen och vad är psyk-sjuk..??

Om man har rosa kläder på sig och eller klär ut sig till en clown och går till jobbet så är man psyk-sjuk då.. :?:

Har man rätt att spela och leka Psyk-Sjuk för att det kanske är kul då :?:

Jag menar för i tiden så var väl alla horor och väldigt mycket lös-aktiga dåliga kvinnor psyk sjuka och så.?

hiihhihih detta fick mig att tänka på denna låt.. :wink:

Disturbed-Down with the sickness

http://www.youtube.com/watch?v=02gHxu3JtPA

Enjoy!
Song:Down with the sickness
artist:Disturbed

I DON´T OWN DISTURBED OR ANY OF THEY SONG JUST A FAN MADE

Lyrics-

Can you feel that?
Ah, shit

WAAAAAH!


WAAAAH!
HUH! HUH!
HUH! HUH!
Drowning deep in my sea of loathing
Broken your servant I kneel
(Will you give in to me?)
It seems what's left of my human side
Is slowly changing in me
(Will you give in to me?)

Looking at my own reflection
When suddenly it changes
Violently it changes (oh no)
There is no turning back now
You've woken up the demon in me
Get up, come on get down with the sickness
Open up your hate, and let it flow into me
Get up, come on get down with the sickness
You mother get up come on get down with the sickness
You fucker get up come on get down with the sickness
Madness is the gift, that has been given to me

I can see inside you, the sickness is rising
Don't try to deny what you feel
(Will you give in to me?)
It seems that all that was good has died
And is decaying in me
(Will you give in to me?)

It seems you're having some trouble
In dealing with these changes
Living with these changes (oh no)
The world is a scary place
Now that you've woken up the demon in me

(And when I dream)x3
No mommy, don't do it again
Don't do it again
I'll be a good boy
I'll be a good boy, I promise
No mommy don't hit me
Why did you have to hit me like that, mommy?
Don't do it, you're hurting me
Why did you have to be such a bitch
Why don't you,
Why don't you just fuck off and die
Why can't you just fuck off and die
Why can't you just leave here and die
Never stick your hand in my face again bitch
FUCK YOU
I don't need this shit
You stupid sadistic abusive fucking whore
How would you like to see how it feels mommy
Here it comes, get ready to die
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2009-02-07 2:47:02

Fast det är nog ändå tur att det finns psykiatri i dag så är det väl mycket
öppen vård vilket är friare och mycket trevligare för många med psyk-behov så att man slipper bli inspärrad i en cell och sånt skit med låst dörr :P
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 8:06:46

Äsch Disturbed killen känns mest som han gottar sig utan någon personlig erfarenhet. En mer uppenbar rolig version är f.ö gjord av Richard Cheese :P
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav earlydayminer » 2009-02-07 8:36:38

:-)043

manne: Med titlar som "Doctor Doom, A Man Of Science, Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You", "Your Idea Of Facism And Global Intervention Makes Me Puke" & "I'm Trying To Fly To The Moon Using Two Magnets And Willpower" så kanske du skulle gilla det här bandet.

http://www.darklyrics.com/c/curlupanddie.html
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Parvlon » 2009-02-07 9:14:55

manne skrev:Fast det är nog ändå tur att det finns psykiatri i dag så är det väl mycket
öppen vård vilket är friare och mycket trevligare för många med psyk-behov så att man slipper bli inspärrad i en cell och sånt skit med låst dörr :P
Har du lust att definiera begreppet "psykbehov"?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2009-02-07 14:12:39

Parvlon skrev:
manne skrev:Fast det är nog ändå tur att det finns psykiatri i dag så är det väl mycket
öppen vård vilket är friare och mycket trevligare för många med psyk-behov så att man slipper bli inspärrad i en cell och sånt skit med låst dörr :P
Har du lust att definiera begreppet "psykbehov"?


små tjejer som skär sig eller folk som försöker ta stjälvmord eller mår jävligt dåligt..
Eller folk som vill skada andra tex pedofiler eller våld-täktsmänn.... :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:45, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 16:33:28

DIProgan skrev:Reagerar mest på samtalet med den deprimerade. Jag är inte säker på bästa förfarande just här men situationen att frihetsberöva någon enbart pga. självmordsrisk känns mycket konstlad och kränkande. Rätten att ta sitt eget liv borde vara självklar vad mig anbelangar. Vill man i sanning hjälpa till tycker jag inte det ska krävas att låsa in någon.

Filmerna är mycket dåliga på att ladda. Ni får starta om dem lite då och då om de stannar men det är värt det.


Han (filmkaraktären) har under sina tidigare depressiva skov ett flertal gånger försökt ta sitt liv. I detta fallet är han tvångsintagen för behandling av just depressionen som är mycket svår och han dissimulerar, altså fejkar, att vara frisk, för att slippa tvångsvården.

UNDER ICKE-DEPRESSIVA SKOV ÄR INTE FOLK SUICIDALA!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 16:42:07

manne skrev:Fast det är nog ändå tur att det finns psykiatri i dag så är det väl mycket
öppen vård vilket är friare och mycket trevligare för många med psyk-behov så att man slipper bli inspärrad i en cell och sånt skit med låst dörr :P


Önskan är att flest möjligt skall behandlas i öppenvård, detta av flera skäl, bland annat för att personen skall vara så nära "verkliga livet" som vanligt, inte institutionaliseras, få mindre sjukstämpel, få bättre självförtroende av att ta mest möjligt ansvar det går inom personens ramar, om möjligt sköta ev medicinering själv, det blir billigare, personen har mer frihet så hen inte hindras i att göra vad hen vill tidsmässigt.

Psykena är dock överbefolkade och vissa personer skulle förmodligen må bäst av att bo på någon form av boende. Endel klarar inte av en lägenhet, handla, laga mat osv under kortare eller längre sjukdomstider där det inte räcker med tex boendestöd. Avvecklingen av mentalsjukhusen är inte bara bra; har man levt inlåst i tjugo år, lär man även vara fullkomligt livrädd, när nån helt plötsligt föser ut en i snön utan skyddsnät... :(

För tvångsvård skall komma i fråga krävs:
1. Personen skall lida av en allvarlig psykisk störning.
2. Tillståndet skall inte kunna behandlas under någon annan vårdform än inneliggande på sjukhus.
3. Patienten måste själv neka att vårdas frivilligt, alternativt vara i ett sådant tillstånd, att hen inte själv kan fatta ett beslut om hen vill vårdas frivilligt eller inte.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 16:42:55

MsTibbs skrev:
DIProgan skrev:Reagerar mest på samtalet med den deprimerade. Jag är inte säker på bästa förfarande just här men situationen att frihetsberöva någon enbart pga. självmordsrisk känns mycket konstlad och kränkande. Rätten att ta sitt eget liv borde vara självklar vad mig anbelangar. Vill man i sanning hjälpa till tycker jag inte det ska krävas att låsa in någon.

Filmerna är mycket dåliga på att ladda. Ni får starta om dem lite då och då om de stannar men det är värt det.


Han (filmkaraktären) har under sina tidigare depressiva skov ett flertal gånger försökt ta sitt liv. I detta fallet är han tvångsintgen för behandling av just depressionen som är mycket svår och han dissimulerar, altså fejkar, att vara frisk, för att slippa tvångsvården.

UNDER ICKE-DEPRESSIVA SKOV ÄR INTE FOLK SUICIDALA!


Som att depression (skov eller ej) inte kan vara en naturlig reaktion på sin situation?
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 2 gånger.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav manne » 2009-02-07 16:45:36

MsTibbs skrev:
manne skrev:Fast det är nog ändå tur att det finns psykiatri i dag så är det väl mycket
öppen vård vilket är friare och mycket trevligare för många med psyk-behov så att man slipper bli inspärrad i en cell och sånt skit med låst dörr :P


Önskan är att flest möjligt skall behandlas i öppenvård, detta av flera skäl, bland annat för att personen skall vara så nära "verkliga livet" som vanligt, inte institutionaliseras, få mindre sjukstämpel, få bättre självförtroende av att ta mest möjligt ansvar det går inom personens ramar, om möjligt sköta ev medicinering själv, det blir billigare, personen har mer frihet så hen inte hindras i att göra vad hen vill tidsmässigt.

Psykena är dock överbefolkade och vissa personer skulle förmodligen må bäst av att bo bå någon form av boende. Endel klarar inte av en lägenhet, handla, laga mat osv under kortare eller längre sjukdomstider där det inte räcker med tex boendestöd. Avvecklingen av mentalsjukhusen är inte bara bra; har man levt inlåst i tjugo år, lär man även vara fullkomligt livrädd, när nån helt plötsligt föser ut en i snön utan skyddsnät... :(

För tvångsvård skall komma i fråga krävs:
1. Personen skall lida av en allvarlig psykisk störning.
2. Tillståndet skall inte kunna behandlas under någon annan vårdform än inneliggande på sjukhus.
3. Patienten måste själv neka att vårdas frivilligt, alternativt vara i ett sådant tillstånd, att hen inte själv kan fatta ett beslut om hen vill vårdas frivilligt elelr inte.


LVU och behandlingshem är väl lite av tvångs-vård ASSå både lVU och SOL :?:

Finns ju både LVU och SOL och sådan hära ställen kör både med LVU och SOL.. :!:

http://www.rosersbergsviken.se/

Citat:

(Vi har tillstånd för LSS och SoL- boende samt daglig verksamhet enl. LSS.)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 16:51:08

DIProgan skrev:Filmerna är mycket dåliga på att ladda. Ni får starta om dem lite då och då om de stannar men det är värt det.


Filmerna funkar snabbt och friktionsfritt för mig, både i lågkvalité och i fullskärmsläge. Felet är således förmodligen någon annan stans.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav manne » 2009-02-07 16:58:44

MsTibbs skrev:
DIProgan skrev:Filmerna är mycket dåliga på att ladda. Ni får starta om dem lite då och då om de stannar men det är värt det.


Filmerna funkar snabbt och friktionsfritt för mig, både i lågkvalité och i fullskärmsläge. Felet är således förmodligen någon annan stans.


men de kör inte med detta längre då.. :wink:

Electro Shock Therapy

http://www.youtube.com/watch?v=Oitui0-snIo

Eller varför inte detta då det är väl bra grejer det.. :lol: :lol: :D

Eller varör inte lite Lobotemy..

The Psychiatry nightmare 6

http://www.youtube.com/watch?v=l1eIpW2L ... re=related
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav tahlia » 2009-02-07 16:58:52

DIProgan skrev:Som att depression (skov eller ej) inte kan vara en naturlig reaktion på sin situation?


Jo, det kan det vara. Det fanns en period i mitt liv när jag inte ville mer. Hade jag fått fria händer att avsluta det nu hade det iofs varit lugnare på forumet, men jag hade också slängt bort mitt liv i en meninglös reaktion på en sjukdom som gjorde att jag inte var jag längre.

Idag är jag omåttligt tacksam för att jag aldrig gick så långt (jag kunde inte överge mina nära och kära), men många har inget som stoppar dem

Ingen vet om en person som lider av en depression kommer att komma ut på andra sidan med livsvilja och glädje. Är det rätt att låta någon bara slänga bort sitt liv i "stundens hetta"?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 17:00:34

manne skrev:LVU och behandlingshem är väl lite av tvångs-vård ASSå både lVU och SOL :?:

Finns ju både LVU och SOL och sådan hära ställen kör både med LVU och SOL.. :!:

http://www.rosersbergsviken.se/

Citat:

(Vi har tillstånd för LSS och SoL- boende samt daglig verksamhet enl. LSS.)


Inom psykiatrin är man oftast en av dessa (kanske även LVM och LVU?):
HSL = Hälso och sjukvårdslagen (frivillig vård på psyket)
LPT = Lagen om psykiatrisk tvångsvård (kallas "tvångsvård")
LRV = Lagen om rättspsykiatrisk vård (för kriminella istället för fängelse)

Dessa är nog mer vanliga på behandlingshem:
LVM = Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (vård för knarkare enligt dom från tingsrätten)
LVU = Lagen om vård av unga (unga personer som råkar illa ut pga sig själv eller pga behandlas dåligt av sina föräldrar, exempelvis barn till missbrukare, eller unga under 18år som själva missbrukar)

Personer med behov av särskilt stöd kan behandlas på LSS/SoL-boenden, men detta är inte menat som tvångsvård, utan är menat för att ge hjälp åt dem som inte kan på själva av en eller annan anledning, exempelvis i vissa fall med personer med asperger/autism, utvecklingsstörning, fysiska handikapp etc.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 17:05:32

tahlia skrev:
DIProgan skrev:Som att depression (skov eller ej) inte kan vara en naturlig reaktion på sin situation?


Jo, det kan det vara. Det fanns en period i mitt liv när jag inte ville mer. Hade jag fått fria händer att avsluta det nu hade det iofs varit lugnare på forumet, men jag hade också slängt bort mitt liv i en meninglös reaktion på en sjukdom som gjorde att jag inte var jag längre.

Idag är jag omåttligt tacksam för att jag aldrig gick så långt (jag kunde inte överge mina nära och kära), men många har inget som stoppar dem

Ingen vet om en person som lider av en depression kommer att komma ut på andra sidan med livsvilja och glädje. Är det rätt att låta någon bara slänga bort sitt liv i "stundens hetta"?


Har man inte mer intresse av personen än att stänga in denne och gå enligt någon regelbok så, ja.

Kan bara tala för mig själv, tanken på att någon skulle stänga in mig för att hindra mig pga. lagar och regler gör mig arg. Om det beslutet skulle tas så är det ingen som ska hindra mig utan att bry sig mer än så.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav tahlia » 2009-02-07 17:10:23

DIProgan skrev:Har man inte mer intresse av personen än att stänga in denne och gå enligt någon regelbok så, ja.


Ahhh... det var DEN delen du var ute efter.

Det sorgliga faktum är ju ofta att det inte finns något mer effektivt sätt idag, inte när någon är så pass långt ned. Behandling är svår att sätta in när en person öht inte är mottaglig.

Vad skulle du föreslå i den aktuella situationen då?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav DIProgan » 2009-02-07 17:12:43

Kan för lite om personen för att uttala mig så sätta mig in mer i vad det handlar om.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav manne » 2009-02-07 17:33:59

vill man veta veta lite om Psyk-Historian igenom tiderna så se denna film.!

The Psychiatry nightmare 1

http://www.youtube.com/watch?v=DNBqGZQR ... re=related
Senast redigerad av manne 2011-05-04 17:50:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in