Träffar med eller utan barn?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav mitzerl » 2009-01-27 1:24:04

alfapetsmamma skrev:
mitzerl skrev:
DC skrev:Jag har en syster som är utvecklingsstörd. Hon är lika välkommen som vi andra när vi ses i familjen vare sig vi är hemma hos någon eller går på lokal. Hon är som hon är men hon är inte mindre medlem av vår familj för det.


Men det är skillnad på hemma i familjen och aspieträffar. Eller kan du inte se det?

Om man har valt att skaffa barn så får man helt enkelt lov att acceptera att man blir lite bunden under de första tio åren. Man kan faktiskt inte ta med sig barn överallt och i alla sammanhang.

Jag kan inte ta med mig min katt överallt heller. Om jag vill åka bort över en helg så får jag skaffa kattvakt, eller så får jag avstå från att åka bort. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla folk för katthatare för det.


Men Mitzerl, vilken ton du har, när du säger Eller kan du inte se det?... (Jag läser det som en otrevlig ton iaf.)


Jasså, tyckte du det? Jag tycker nog att DC hade en ännu otrevligare ton mot mig förut. Beskyllde mig för att avsky barn bl a. Det var verkligen inte trevligt! Så så man bäddar får man ligga helt enkelt.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav mitzerl » 2009-01-27 1:41:29

DC skrev:
mitzerl skrev:
DC skrev:Jag har en syster som är utvecklingsstörd. Hon är lika välkommen som vi andra när vi ses i familjen vare sig vi är hemma hos någon eller går på lokal. Hon är som hon är men hon är inte mindre medlem av vår familj för det.


Men det är skillnad på hemma i familjen och aspieträffar. Eller kan du inte se det?



Så du menar att min utvecklingsstörda syster ska stanna hemma och inte vistas bland andra? Vilken människosyn du redogör för. Mycket tråkigt. Nej jag förstår inte alls.


Du väljer att tolka lite hur du vill här, ser jag! Det finns liksom betydligt fler sammanhang i livet än aspieträffar. Aspieträffar eller total isolation, det är en väldigt onyanserad och trångsynt syn. Man tror knappt det är sant att en vuxen människa argumenterar så. :shock:

Jag trivs jättebra med utvecklingsstörda och har jobbat med det i flera år och varit ledsagare och umgås nu som kompis med en. Jag tror inte de sörjer så mycket om de inte får komma på aspieträffar. Det finns så himla mycket annat jag kan göra tillsammans med dem istället.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav nallen » 2009-01-27 1:51:14

DC skrev:Jag har inte bara asperger jag är mamma också. Min dotter är för liten för att lämnas ensam och jag har ingen barnvakt. Därmed utesluts jag från aspergerträffar pga hänsyn till andra.

Det skulle du ha tänkt på lite tidigare...
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav DC » 2009-01-27 8:24:33

mitzerl skrev:
DC skrev:
mitzerl skrev:[quote="DC"]Jag har en syster som är utvecklingsstörd. Hon är lika välkommen som vi andra när vi ses i familjen vare sig vi är hemma hos någon eller går på lokal. Hon är som hon är men hon är inte mindre medlem av vår familj för det.


Men det är skillnad på hemma i familjen och aspieträffar. Eller kan du inte se det?


Så du menar att min utvecklingsstörda syster ska stanna hemma och inte vistas bland andra? Vilken människosyn du redogör för. Mycket tråkigt. Nej jag förstår inte alls.


Du väljer att tolka lite hur du vill här, ser jag! Det finns liksom betydligt fler sammanhang i livet än aspieträffar. Aspieträffar eller total isolation, det är en väldigt onyanserad och trångsynt syn. Man tror knappt det är sant att en vuxen människa argumenterar så. :shock:

[/quote]

Då får jag påminna dig om att det var du som skrev:

Men det är skillnad på hemma i familjen och aspieträffar. Eller kan du inte se det?

Så ditt svar här ovan blir helt obegripligt.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-01-27 8:27:05

nallen skrev:
DC skrev:Jag har inte bara asperger jag är mamma också. Min dotter är för liten för att lämnas ensam och jag har ingen barnvakt. Därmed utesluts jag från aspergerträffar pga hänsyn till andra.

Det skulle du ha tänkt på lite tidigare...


Haha jättekul.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2009-01-27 8:45:04

Inger skrev:
DC skrev:Det kan man visst. Så länge det inte är till skada för barnet. Hur tror du att barn annars lär sig hur man ska bete sig?

Och det ska den lära sig just av ett gäng aspergare menar du? ;)


Vilka annars?

Inger skrev:
DC skrev:Den här inställningen om att barn inte ska synas eller höras är både gammal, osund och förlegad och dessutom inte alls bra för barnen. Inte för vuxna heller för den delen.

Rdos hade exakt samma tanke för nåt år sen, och A-mamman verkar också tänka i de banorna. Vilket jag mycket väl kan förstå och tycker låter vettigt iofs, från barnets perspektiv.

Enligt mig borde alla föräldrar som så önskar bo i små kollektiv snarare än en och en eller två och två. Ihop med andra föräldrar som önskar samma sak, så att barnet får fler nästan-syskon att leka med, fler barnvakter och fler vuxna förebilder.


Njäee, det skulle nog bli ganska svårt att få ihop ett kollektiv av aspie-barn. Blandade kollektiv med NTs och NT-barn skulle inte alls funka, utan då skulle de bli utanför och mobbade. Det är illa nog med alla de aspie-barn som inte funkar på förskolan och i skolan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-01-27 8:59:21

Med 'kollektiv' menade jag typ 2-4 familjer bara. Bredvid mig är det två barnfamiljer som köpt sommarstuga tillsammans och det verkar funka jättebra för dem. Naturligtvis bör man vara goda vänner redan innan och ha liknande drag, värderingar och intressen så att man passar ihop.

Vartefter fler föräldrar får diagnos kanske antalet potentiella sambos kan växa? Även flera ensamstående NPF-föräldrar skulle ju kunna flytta ihop om de kom bra överens. OK, lite utopiskt kanske men jag tror att udda samboformer kommer bli vanligare i framtiden, liksom mer individuella sätt att arbeta och studera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:47:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-01-27 9:10:31

Jag skulle ju kunna tänka mig att några kollektiv skulle kunna startas genom att folk på forum bestämmer sig för att bilda sådana. Jag har sett en del idéer om att bilda egna aspie-samhällen på WP, men oftast är dessa rätt så orealistiska. De bygger nog oxå mest på att samla ihop vuxna, och drivs ofta av yngre vuxna personer utan familj. Jag tror nog mer på att man flyttar ihop npf-familjer någonstans. Det skulle vara bra mycket meningsfullare, och skulle samtidigt ge barnen en dräglig uppväxt utan så mycket utanförskap.

Det är väl något för OA att driva? :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-27 9:25:27

mitzerl skrev:
alfapetsmamma skrev:
mitzerl skrev:[quote="DC"]Jag har en syster som är utvecklingsstörd. Hon är lika välkommen som vi andra när vi ses i familjen vare sig vi är hemma hos någon eller går på lokal. Hon är som hon är men hon är inte mindre medlem av vår familj för det.


Men det är skillnad på hemma i familjen och aspieträffar. Eller kan du inte se det?

Om man har valt att skaffa barn så får man helt enkelt lov att acceptera att man blir lite bunden under de första tio åren. Man kan faktiskt inte ta med sig barn överallt och i alla sammanhang.

Jag kan inte ta med mig min katt överallt heller. Om jag vill åka bort över en helg så får jag skaffa kattvakt, eller så får jag avstå från att åka bort. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla folk för katthatare för det.


Men Mitzerl, vilken ton du har, när du säger Eller kan du inte se det?... (Jag läser det som en otrevlig ton iaf.)


Jasså, tyckte du det? Jag tycker nog att DC hade en ännu otrevligare ton mot mig förut. Beskyllde mig för att avsky barn bl a. Det var verkligen inte trevligt! Så så man bäddar får man ligga helt enkelt.[/quote]

Det är möjligt att hon hade, men eftersom jag känner mer med förfördelade föräldrar än för de som inte vill ha barn där så måste jag ha missat. Partisk? Ja visst. Lägger ner diskussionen här.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2009-01-27 9:33:13

mitzerl skrev:
[...] Jag tycker nog att DC hade en ännu otrevligare ton mot mig förut. Beskyllde mig för att avsky barn bl a. Det var verkligen inte trevligt! Så så man bäddar får man ligga helt enkelt.


Var och när har jag beskyllt DIG för att avsky barn?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav sommar » 2009-01-27 12:50:02

Ursäkta att jag blandar mig i men såg något som jag inte bara kan låta passera.

Jag vet inte om DC uttryckt sig klumpigt gentemot dig förut och i så fall är det dåligt men det du skrev som hon återupptar är illa. Jag upprepar ordväxlingen nedan. Du har sjunkit alldeles för lågt och nedvärderat en människa. Fy sjutton. :evil: Det är värt en ursäkt.

DC skrev:
Jag har en syster som är utvecklingsstörd. Hon är lika välkommen som vi andra när vi ses i familjen vare sig vi är hemma hos någon eller går på lokal. Hon är som hon är men hon är inte mindre medlem av vår familj för det.


Mitzerl skrev: Men det är skillnad på hemma i familjen och aspieträffar. Eller kan du inte se det?


I detta fallet tycker jag inte DC feltolkar Om så sker annars vet jag inte.

Sådant här hade jag knappast väntat mig att se på Aspergerforumet. :shock:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Pemer » 2009-01-27 12:58:46

Att det är skillnad på hemma och aspieträffar? Vi skulle väl inte förvänta oss utvecklingsstörda på aspieträffar, lika lite som NT:s, eller någon annan helt annan kategori som en aspieträff inte är till för?

Jag skulle hålla med dig rakt av om orden hade varit "skillnad på hemma och ute bland vanligt folk på allmän plats" eller något liknande. Det hade kunnat vara nervärderande för en annan människa.

Men diskussionen, eller Mitzerls inlägg, handlade inte om att kränka utvecklingsstörda. Ämnet var vilka en aspieträff är öppna för.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-01-27 14:23:52

Jag uppfattar det också som att Mitzerl blir misstolkad när hon bara försökte illustrera hur man kan uppleva stituationen, genom att använda en mer påtaglig (men uppenbarligen olyckligt vald) liknelse.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2009-01-27 15:26:22

Möjligen har jag uppfattat det fel men som Inger påtalar är det olycklig liknelse och jag tycker att utvecklingsstörda kan få gå på As-träffar om de vill. På de As-träffar jag deltagit finns det personer som inte har As. men jag skulle aldrig få för mig att putta undan dem och vissa har inte diagnos på papper, men so what.
Nä, jag håller inte med dig, Pemer. "Öronmärka" träffar gillar jag inte. Att utv.störda sedan förmodligen inte har samma behållning är en annan femma men på de As-träffar jag deltagit diskuteras det inte bara As. och forumet utan även lite annat och vi hittar på roliga saker tillsammans.

Vidare tycker jag Mitzerl på det hela taget varit alldeles för hård i tonen mot DC.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Pemer » 2009-01-27 15:29:18

Ja, det kan jag hålla med om.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mitzerl » 2009-01-27 18:48:58

Den här diskussionen är verkligen sanslös! :shock:

Från början: jag skrev åt DC att "det kan finnas de som inte vill ha med barn på aspieträffar" och DC svarar på en gång att "jaha, en som avskyr barn". En mycket otrevlig anklagelse! Närmast påhopp.

Jag försöker komma med en liknelse och föreslår att ta med några gravt utvecklingsstörda till träffen och resonerar på samma sätt som DC: får de inte komma med på aspieträff så "avskyr man utvecklingsstörda".

DC pratar då om att hon har en utvecklingsstörd syster som är välkommen i alla familjesammanhang. Då påpekar jag för henne att familjesammanhang inte är samma sak som aspieträffar och frågar sakligt om hon inte kan se skillnaden.

DC hade uppenbarligen svårt att se skillnaden eftersom hon sedan beskyller mig för att ha en "tråkig människosyn" för att barn eller utvecklingsstörda inte alltid får följa med på aspieträffar och därför tvingas bli isolerade hemma.

Jag påpekar att bara för att man inte kan ta med barn, utvecklingsstörda eller djur på alla aspieträffar så behöver man faktiskt inte isoleras. Det finns så himla mycket annat man kan ta med dessa på.

Jag tycker att DC kommer med riktiga påhopp, men ändå är det jag som beskylls! :shock:
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Inger » 2009-01-27 19:10:15

Jag måste instämma. Tycker att de med barn visat en ovanlig stingslighet i just den här frågan och tolkat alla försök till förklaringar & exempel på värsta tänkbara sätt, samtidigt som man helt negligerade Pemers förslag till lösning. Som att man hellre ville bråka och få ur sig lite för alla gånger man känt sig påhoppad som förälder, än att inse att saken gick att lösa enklare än man trodde, och hade kunnat lösas långt tidigare om man bara hade förklarat sin situation och framställt sitt önskemål.

Då Mitzerl ju är vän av och älskad av både barn, djur och utvecklingsstörda och bara nämnde exemplen som just exempel - och utan att nödvändigtvis själv vara emot barn på träffar - kan jag också tycka att misstolkningarna blev ganska orättvisa.

Får man misstänka att det helt enkelt inte går att vara riktigt objektiv när frågan om ens egna barn är inblandad? Att föräldrainstinkten kanske temporärt kan ha tagit över den normala klarsyntheten?

För jag tror knappast att någondera sidan menar något illa egentligen. Men alla blev väldigt defensiva och aggressiva helt plötsligt och även jag blev sur och tog väl i lite från mitt håll.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DC » 2009-01-27 19:14:24

mitzerl skrev:Den här diskussionen är verkligen sanslös! :shock:

Från början: jag skrev åt DC att "det kan finnas de som inte vill ha med barn på aspieträffar" och DC svarar på en gång att "jaha, en som avskyr barn". En mycket otrevlig anklagelse! Närmast påhopp.


Jag tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till. Minst. Innan du påstår en massa saker som inte alls är sant.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-01-27 19:16:19

mitzerl skrev:
DC hade uppenbarligen svårt att se skillnaden eftersom hon sedan beskyller mig för att ha en "tråkig människosyn" för att barn eller utvecklingsstörda inte alltid får följa med på aspieträffar och därför tvingas bli isolerade hemma.


Du den tonen, lägg ner den.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav mitzerl » 2009-01-27 19:16:25

sommar skrev:jag tycker att utvecklingsstörda kan få gå på As-träffar om de vill.


Jag trivs jättebra ihop med utvecklingsstörda, men när jag går på aspieträff så vill jag gärna att det skall vara en aspieträff också. Inte en allmän träff för vem som helst. Jag träffar gärna utvecklingsstörda i andra sammanhang. Och barn också.

Min poäng var att barn (liksom ibland även utvecklingsstörda) av naturen gärna tar stor plats och kräver stor uppmärksamhet. Av den anledningen kan det ibland vara mindre lämpligt att ta med barn överallt, av hänsyn till andra. Jag känner många som har barn och inte tar de med barnen varenda gång de skall ut. De skaffar en barnvakt och går ut på bio, ut och dansar eller träffar vänner på träffar. Ibland har de barnen med, ibland inte. Vissa sammanhang passar bättrre med barn, vissa sämre. Men om det nu ordnas träffar där man kan delas upp i olika lokaler - som Pemer förslog - så är ju det förstås utmärkt.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav DC » 2009-01-27 19:20:58

Var än det föreslås träffar och jag säger att jag vill komma OM det är ok att jag tar med mitt barn så får jag en lång föreläsning om allt möjligt och folk har så himla mycket åsikter och sedan ska det väljas sida hit och dit.

Ha ni era träffa för er själv. Jag är inte intresserad av umgänge med människor som beter sig på det här viset.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2009-01-27 19:22:39

Träffar med barn kommer med största sannolikhet bli Kristoferfria.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Inger » 2009-01-27 19:31:19

DC (till Mitzerl) skrev:Jag tycker du ska läsa mitt inlägg en gång till. Minst. Innan du påstår en massa saker som inte alls är sant.

Här är utbytet i repris:
DC skrev:
mitzerl skrev:Alla kanske inte uppskattar småbarn på träffar, så du kanske skulle satsa på barnvakt då isåfall.

Man blir allt lite ledsen av att det verkligen verkar finnas folk som avskyr barn. Jag tappade lusten rätt rejält så vi hittar nog på något annat skoj i sommar där jag slipper be om ursäkt för att min dotter finns.

Sen beskrev några av oss helt neutralt hur det är att ha sensorisk överkänslighet och svårigheter att klara av stökiga miljöer med barn, vilket resulterade i följande kommentarer från tahlia och DC:
DC skrev:
tahlia skrev:Herregud!
Jag orkar inte bli upprörd nu så jag nöjer mig med att säga att jag förstår att DC blir tvär.

Gud nåde att barn låter för "jag har ju AS, jag är ljudkänslig så sådant klarar jag inte".
Eller gud förbjude att ett barn får uppmärksamhet.

Nej, det här är en del jag inte kan, eller ens vill, förlika mig med hos några av er.


Ja jag känner och tänker precis som du.

Med inställningen att hela världen ska anpassa sig till mig blir man knappast en del av den.

Hur är det med tonen i dessa? Inte särskilt trevlig tyckte jag.

DC skrev:Var än det föreslås träffar och jag säger att jag vill komma OM det är ok att jag tar med mitt barn så får jag en lång föreläsning om allt möjligt och folk har så himla mycket åsikter och sedan ska det väljas sida hit och dit.

Ha ni era träffa för er själv. Jag är inte intresserad av umgänge med människor som beter sig på det här viset.

Men det är ju du som betett dig aggressivt redan från början, kan du inte se det?

För din information går spieträffar vanligen till så att man försöker ordna det så att så många som möjligt ska bli så nöjda som möjligt. Om någon har fobier, allergier eller andra överkänslighetsproblem så försöker vi, till skillnad mot hur det är i de flesta andra sammanhang, diskutera och ta hänsyn till detta så att alla som vill ska kunna komma. Du som själv har trötthets- & överkänslighetsproblem borde väl kunna förstå andra som har det?

Medan vi, som du sett här, gärna vill att personer i din situation också ska kunna komma, särskilt till viktiga möten, om det går att ordna så att det inte överbelastar de som inte orkar med träffar med barn. Pemer har kommit med ett förslag och jag har inte sett någon ännu som motsatt sig kompromissen att ha nödvändiga barn med på dagen men barnfritt på kvällen, så vad är problemet? Den enda som krånglar nu är du själv. Vill du inte komma så slipper du förstås, men jag tycker det vore synd eftersom du säkert skulle ha mycket att tillföra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 5 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sommar » 2009-01-27 19:32:16

mitzerl skrev:
sommar skrev:jag tycker att utvecklingsstörda kan få gå på As-träffar om de vill.


Jag trivs jättebra ihop med utvecklingsstörda, men när jag går på aspieträff så vill jag gärna att det skall vara en aspieträff också. Inte en allmän träff för vem som helst. Jag träffar gärna utvecklingsstörda i andra sammanhang. Och barn också.

Min poäng var att barn (liksom ibland även utvecklingsstörda) av naturen gärna tar stor plats och kräver stor uppmärksamhet. Av den anledningen kan det ibland vara mindre lämpligt att ta med barn överallt, av hänsyn till andra. Jag känner många som har barn och inte tar de med barnen varenda gång de skall ut. De skaffar en barnvakt och går ut på bio, ut och dansar eller träffar vänner på träffar. Ibland har de barnen med, ibland inte. Vissa sammanhang passar bättrre med barn, vissa sämre. Men om det nu ordnas träffar där man kan delas upp i olika lokaler - som Pemer förslog - så är ju det förstås utmärkt.


Det med barn utelämnade jag innan men kan nämna att på den punkten håller jag med dig förutom en sak. Jag tycker att de med barn och de utan barn kan träffas ibland även när barnen är med. Faller det inte någon i smaken får de personen hålla sig borta, tycker jag.

Jag förstår vad du menar men håller inte med fullt ut vad gäller As-träffar och utv.störda.. Jag tycker att det är både bra och lärorikt att blanda folk med olika problem, från olika samhällsklasser ev (men jag har svårt för snobberi), olika yrken, osv. Men kommer det många utvecklingsstörda på en As.träff kan jag köpa att man delar de i två grupper för jag kan ärligt erkänna att jag inte jättegärna umgås med utv. störda för de ligger inte på samma nivå som jag och vi har inte mycket gemensamt men kommer de många så hade jag ändå inte puttat undan dem men hade nog framfört vad jag tycker och begärt en förändring.

Det bästa är att köra lite olika varianter för då är det störst chans att all intresserade kommer någon gång och de flesta eller rentav alla blir nöjda. Sedan ska man komma ihåg att det är svårt att göra alla nöjda men man kan försöka.

Till sist kan jag säga att otrevliga toner är aldrig trevligt oavsett vem som uttalar dem och när och var det sker.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:47:04, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Träffar



Logga in