Träffar med eller utan barn?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Träffar med eller utan barn?

Inläggav DC » 2009-01-25 17:03:41

Moderator Titti:

Detta är en diskussion som uppstod i denna tråd. Då den inte berör enbart eller ens särskilt OA-möten utan har ett mer allmänt intresse finns den nu som separat tråd.

Fortsättningen på frågan om en "minisemester i Stockholm och träffar i anslutning till det finns i ursprungstråden, sidan 3 och framåt.



Pemer skrev:
Kanske köra lite sommarträffar här i år också, och gå ut och grilla framåt kvällen?


Jag skulle kunna tänka mig en minisemester i Stockholm och boka boende där ett par dagar i samband med en träff. Vi är med så länge lillstumpan orkar och sedan går/åker vi "hem".
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav mitzerl » 2009-01-25 17:53:51

DC skrev:
Pemer skrev:
Kanske köra lite sommarträffar här i år också, och gå ut och grilla framåt kvällen?


Jag skulle kunna tänka mig en minisemester i Stockholm och boka boende där ett par dagar i samband med en träff. Vi är med så länge lillstumpan orkar och sedan går/åker vi "hem".


Alla kanske inte uppskattar småbarn på träffar, så du kanske skulle satsa på barnvakt då isåfall.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Mats » 2009-01-25 18:12:59

Nu är jag också hemma. Kul att träffa er alla... :)

När det gäller småbarn på träffar... De allra flesta träffarna i Stockholmstrakten har varit barnfria. Om det skulle anordnas en träff där småbarn är välkomna skulle jag bara tycka det vore kul som omväxling.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-25 18:17:57

mitzerl skrev:
DC skrev:
Pemer skrev:
Kanske köra lite sommarträffar här i år också, och gå ut och grilla framåt kvällen?


Jag skulle kunna tänka mig en minisemester i Stockholm och boka boende där ett par dagar i samband med en träff. Vi är med så länge lillstumpan orkar och sedan går/åker vi "hem".


Alla kanske inte uppskattar småbarn på träffar, så du kanske skulle satsa på barnvakt då isåfall.


Hur lätt är det att få i en främmande stad? Och ska man lämna sitt lilla barn till en främmande person? Det låter skevt. För mig går det jättebra om det är småbarn med, om de inte skriker en massa. Om de gör det så får man väl gå ut en stund då, det är inte värre än så. Jag kunde ha min lilla med, hon älskar småbarn och brukar vara bra med dem.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-01-25 18:22:56

Jag inser att det finns de som inte skulle stå ut med småbarn närvarande och åter andra som bara skulle gilla närvaron av några småttingar.

Jag föreslår att man utsträcker en sådan tänkt träff under lång tid under en lördag, t ex redan från 11.00 som jag hade utlyst det igår, och att det är barnfritt från så där 16.00 eller kanske 17.00.

Man kan t o m mycket väl ha ett parallellt spår för dem som vill slippa träffa barn också. Är vi här hos mig i Tullinge kan det vara barnfritt samkväm uppe i min lägenhet, medan barnen är tillåtna nere i lokalen där vi var igår.

Jag vill att det jag försöker organisera ska kunna vara tillgängligt för så många som möjligt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav lettan » 2009-01-25 18:34:08

Ja, det är en bra ide, Pemer.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav DC » 2009-01-25 20:34:01

Man blir allt lite ledsen av att det verkligen verkar finnas folk som avskyr barn. Jag tappade lusten rätt rejält så vi hittar nog på något annat skoj i sommar där jag slipper be om ursäkt för att min dotter finns.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-01-25 21:49:15

Fast du, en person vräkte ur sig att hon inte skulle vilja se barn med på en träff om hon ska vilja komma. Alla kommentarer efter det har varit från oss som hellre ser att någon med barn ska kunna komma.

Jag presenterade en hållbar lösning för att kunna pussla ihop både för dem som har barn och behöver kunna ha dem med sig, och för dem som vill träffa andra aspies men fasar för att konfronteras med barn.

Och i ett val *antingen eller* skulle jag hellre arrangera en sådan sommarträff med barn välkomna, och *välkomna en annan gång* för dem som inte klarar av barn.

Så på en sådan träff jag beskrev skulle du absolut inte behöva be om ursäkt för någonting... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mitzerl » 2009-01-25 22:12:28

Pemer skrev:Fast du, en person vräkte ur sig att hon inte skulle vilja se barn med på en träff om hon ska vilja komma. Alla kommentarer efter det har varit från oss som hellre ser att någon med barn ska kunna komma.


Öhhh, syftar du på mig, eller? Isåfall så känner jag inte igen mig. Jag gillar för det första inte ordvalet "vräkte ur sig" - vad menar du med det ? - och för det andra har jag inte sagt att jag inte vill ha barn med. Jag sade att det kan finnas de som inte vill ha barn med.

Sen vill jag också tillägga att: jag avskyr inte alls barn, som DC försöker säga. Men därmed inte heller sagt att jag älskar allas barn. Det måste faktiskt barnföräldrar acceptera.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Pemer » 2009-01-25 22:52:17

Du har rätt, Mitzerl, jag uttryckte mig klumpigt. Ber om ursäkt! :oops:

Menade snarare:

Fast du, en person nämnde att det kan finnas de som inte vill ha barn med.

:oops:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-01-26 2:50:45

Om det annonseras att vissa träffar innefattar barn så kan ju de som inte orkar med barn avstå från just de träffarna.

Sen hoppas jag DC och andra föräldrar fattar att bara för att somliga rent fysiskt/sensoriskt har svårt att orka med barn (eller hundar) som ofta tenderar att vara mer eller mindre livliga, ljudliga eller på annat sätt distraherande, så betyder det inte att man avskyr barn. Vissa av oss är väldigt sensitiva och då kan all extra belastning på sinnena bli för mycket när det redan är påfrestande nog med t ex ljud, ljus, dofter, nya människor, många som pratar samtidigt etc, utöver att orka med resa, ev övernattning och allt annat runtomkring. Inget att ta personligt alltså.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav catasa » 2009-01-26 3:06:03

Just så som Inger skriver.
Jag känner också att om barn ska vara med så får inte all uppmärksamhet bli runt barnen. Det är ju i så fall en Aspieträff. Jag vill gå på en Aspieträff för att träffa andra vuxna Aspisar, inte träffa barn. Jag har upplevt att det ihop med andra människor, där barn är med, så blir det mesta omkring barnen.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav tahlia » 2009-01-26 12:35:57

Herregud!

Jag orkar inte bli upprörd nu så jag nöjer mig med att säga att jag förstår att DC blir tvär.

Gud nåde att barn låter för "jag har ju AS, jag är ljudkänslig så sådant klarar jag inte".
Eller gud förbjude att ett barn får uppmärksamhet.

Nej, det här är en del jag inte kan, eller ens vill, förlika mig med hos några av er.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Inger » 2009-01-26 13:23:26

tahlia skrev:Gud nåde att barn låter för "jag har ju AS, jag är ljudkänslig så sådant klarar jag inte".

Ja. För en del av oss är sådant ett reellt problem när man redan har svårt nog att koncentrera sig på ljud i grupp. Jag tyckte att jag förklarade detta ovan?

Eller gud förbjude att ett barn får uppmärksamhet.

Nej, inte får. Barn kräver ofta uppmärksamhet, och ska göra det då det ingår i barnets natur. Men detta kan göra det ännu svårare för någon med kombinerad AS/ADD och svårigheter att bearbeta och sortera ljud & intryck och bli droppen som gör att man inte klarar av det - eller behöver ännu längre tid för att återhämta sig efteråt.

Nej, det här är en del jag inte kan, eller ens vill, förlika mig med hos några av er.

Ingen som har begärt heller.

Men nu var förslaget att man har träffar med resp utan barn så att de som blir för distraherade och utmattade kan avstå från just barnträffarna, vad är problemet med det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DC » 2009-01-26 13:40:54

tahlia skrev:Herregud!

Jag orkar inte bli upprörd nu så jag nöjer mig med att säga att jag förstår att DC blir tvär.

Gud nåde att barn låter för "jag har ju AS, jag är ljudkänslig så sådant klarar jag inte".
Eller gud förbjude att ett barn får uppmärksamhet.

Nej, det här är en del jag inte kan, eller ens vill, förlika mig med hos några av er.


Ja jag känner och tänker precis som du.

Med inställningen att hela världen ska anpassa sig till mig blir man knappast en del av den.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2009-01-26 14:13:03

Angående barn & träffar så verkar det finnas en utbredd fördom kring vad som händer med en träff om barn tillåts vara med. De som hyser denna är troligtvis mestadels sådana som aldrig varit på aspie-träff med aspiga barn. Snarare så har de negativa erfarenheter ifrån syskonbarn och utanförskap, och tror att samma visa återupprepas om aspiga barn tillåts vara med på träffar. Sedan finns det såklart sensitiva människor som inte tål en massa intryck, men dessa har ju problem även med andra saker kring träffar, och för den delen även med vuxna, bullriga aspergare.

Får väl även jag påpeka att mitzerl inte är en av de som ogillar barn. Hon är ju gudmor till ett av våra. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-01-26 14:36:34

DC skrev:
tahlia skrev:Herregud!

Jag orkar inte bli upprörd nu så jag nöjer mig med att säga att jag förstår att DC blir tvär.

Gud nåde att barn låter för "jag har ju AS, jag är ljudkänslig så sådant klarar jag inte".
Eller gud förbjude att ett barn får uppmärksamhet.

Nej, det här är en del jag inte kan, eller ens vill, förlika mig med hos några av er.

Ja jag känner och tänker precis som du.

Med inställningen att hela världen ska anpassa sig till mig blir man knappast en del av den.

Kan ingen av er läsa innantill? Var står det att hela världen ska anpassa sig till mig?? Eftersom jag blir helt utmattad efter bara en kort stund i stimmig miljö så ser jag det som mitt ansvar att undvika sådana situationer där det finns risk att dyl uppstår, t ex handla i shoppingcenter en lördageftermiddag, äta nära barnavdelningen i IKEAs restaurang, gå på släktträffar där alla kusinbarnen deltar samtidigt, julhandla på varuhus dan före julafton etc.

Förslaget är fortfarande att ha träffar med resp utan barn så att man kan välja vilka man vill och orkar vara med på. Nu vill jag verkligen veta vad som är felet med detta förslag?

rdos skrev:Angående barn & träffar så verkar det finnas en utbredd fördom kring vad som händer med en träff om barn tillåts vara med. De som hyser denna är troligtvis mestadels sådana som aldrig varit på aspie-träff med aspiga barn. Snarare så har de negativa erfarenheter ifrån syskonbarn och utanförskap, och tror att samma visa återupprepas om aspiga barn tillåts vara med på träffar.

Du vet mycket väl att detta inte är sant. Både du och jag var med på träffen där en person hade med sig sitt lilla ADHD-barn som inte kunde vara still eller tyst en minut och somliga tyckte det var väldigt påfrestande. När det gäller dina egna barn så är ju dottern stillsam av sig medan sonen pratar i ett vilket också är mycket uttröttande för somliga. Av mina kusinbarn är är vissa stillsamma och stör inte alls, medan andra jagar varandra runt bordet medan de gallskriker vilket är som ren tortyr för en ljudkänslig. Samma med hundar; vissa är tysta och lugna; andra är mycket ljudliga, livliga eller på annat sätt energikrävande.

Eftersom man inte kan veta på förhand vilken sort som kan tänkas komma så vill kanske de som är känsligast ta det säkra före det osäkra och avstå från träffar där barn eller hundar är med. Kan vi inte få göra det då utan att bli betraktade som hemska monster som hatar barn och djur?? Det är svårt nog annars att undvika ställen utan barn eftersom många föräldrar verka anse att deras rättigheter går före hänsyn och blir kränkta om man råkar andas nåt som inte är oreserverad förtjusning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-01-26 14:49:21

Inger skrev:Du vet mycket väl att detta inte är sant. Både du och jag var med på träffen där en person hade med sig sitt lilla ADHD-barn som inte kunde vara still eller tyst en minut och somliga tyckte det var väldigt påfrestande.


Det minns jag faktiskt inte, vilket kanske beror på att jag inte reagerade så mycket på det. Vilken träff var det på?

Inger skrev:När det gäller dina egna barn så är ju dottern stillsam av sig medan sonen pratar i ett vilket också är mycket uttröttande för somliga.


Men somliga vuxna är ju likadana. Vissa är tysta och stillsamma IRL (jag själv t.ex.) medan andra har en tendens att prata i ett.

Inger skrev:Eftersom man inte kan veta på förhand vilken sort som kan tänkas komma så vill kanske de som är känsligast ta det säkra före det osäkra och avstå från träffar där barn eller hundar är med. Kan vi inte få göra det då utan att bli betraktade som hemska monster som hatar barn och djur??


Naturligtvis, men det blir lite fel när man bara klagar på barn för att de är barn snarare än hur de uppför sig. Jag känner ju nästan vuxna personer (med ADHD) som säkert skulle vara lika ansträngande för dig som småbarn. Rimligen borde kriterierna vara utformade kring uppförande snarare än ålder.

Inger skrev: Det är svårt nog annars att undvika ställen utan barn eftersom många föräldrar verka anse att deras rättigheter går före hänsyn andras och blir kränkta om man råkar andas nåt som inte är oreserverad förtjusning.


Känner nog inte igen mig i det resonemanget. Jag brukar ju resonera som så att om folk inte tål att man har barn / ungdomar med så är det deras problem. Då kan de inte begära att få träffa en heller. Deras problem, inte mitt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-01-26 14:52:00

Vill tillägga att det kan finnas andra skäl till att vissa föredrar de träffar som är för enbart vuxna, t ex att vissa samtalsämnen inte lämpar sig för barnaöron och att man därmed känner sig hämmad om barn är med; att man då måste censurera sig själv och begränsa sig till barnvänliga ämnen. Att försöka hålla sånt i åtanke när man redan har svårt att avgöra vad som är lämpligt att prata om kan också vara något som tar energi man inte har.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:58, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-01-26 15:01:45

Jag tycker förslaget om att ha vissa träffar barnfria och andra utan sådana restriktioner var alldeles utmärkt. Eller att man gör som på Skåneträffarna, att man annonserar ut vilka träffar som blir barnfria när man bestämmer tid & plats. För det är ju så att även om träffar inte har direkta förbud emot barn och / eller ungdomar, så blir det ju bara en liten minoritet av träffarna som verkligen har några barn / ungdomar med.

Dessutom så anser ju jag att det här är en viktig fråga inte bara för egen del, utan för att jag tycker att fler aspiesar borde välja att skaffa barn. Att man då får träffa aspiga barn, och bilda sig en uppfattning om hur dessa fungerar, till skillnad ifrån de NT-barn man har erfarenhet ifrån, kan vara ganska nyttigt för vissa. Däremot inte sagt att de ska tvingas på detta. Det ska självfallet vara frivilligt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:46:59, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-01-26 15:17:46

rdos skrev:
Inger skrev:Både du och jag var med på träffen där en person hade med sig sitt lilla ADHD-barn som inte kunde vara still eller tyst en minut och somliga tyckte det var väldigt påfrestande.

Det minns jag faktiskt inte, vilket kanske beror på att jag inte reagerade så mycket på det. Vilken träff var det på?

Skansenträffen.

rdos skrev:
Inger skrev:När det gäller dina egna barn så är ju dottern stillsam av sig medan sonen pratar i ett vilket också är mycket uttröttande för somliga.

Men somliga vuxna är ju likadana. Vissa är tysta och stillsamma IRL (jag själv t.ex.) medan andra har en tendens att prata i ett.

Jag känner ju nästan vuxna personer (med ADHD) som säkert skulle vara lika ansträngande för dig som småbarn. Rimligen borde kriterierna vara utformade kring uppförande snarare än ålder.

Ja, en del med ADHD kan man bli lite trött av efteråt men då har de ofta något intressant att berätta, medan hyperaktiva barn bara måste låta, oavsett om de har något att säga eller inte.

Att folk blir för pratsamma brukar dock ytterst sällan vara något problem på AS-träffar, snarare tvärtom. Och nu gällde det inte bara pratsamheten.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav tahlia » 2009-01-26 19:47:40

Inger skrev: Det är svårt nog annars att undvika ställen utan barn eftersom många föräldrar verka anse att deras rättigheter går före hänsyn andras och blir kränkta om man råkar andas nåt som inte är oreserverad förtjusning.



Du inser väl att barn är människor? Eller är barn en helt egen fristående ras som inte ska få åka tåg eller vistas i restauranger? Herregud!

Vidare. Om jag ogillar dig så är det enormt påfrestande för mig om du närvarar på samma möten som mig, skulle du då respektera det och stanna hemma från alla möten jag gick på?
Skulle inte tro det.

Är det bara jag som ser det totalt orimliga i det hela?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:46:59, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-26 20:15:24

rdos skrev:Angående barn & träffar så verkar det finnas en utbredd fördom kring vad som händer med en träff om barn tillåts vara med. De som hyser denna är troligtvis mestadels sådana som aldrig varit på aspie-träff med aspiga barn. Snarare så har de negativa erfarenheter ifrån syskonbarn och utanförskap, och tror att samma visa återupprepas om aspiga barn tillåts vara med på träffar. Sedan finns det såklart sensitiva människor som inte tål en massa intryck, men dessa har ju problem även med andra saker kring träffar, och för den delen även med vuxna, bullriga aspergare.


Håller med, på alla punkter. Tänkte ett tag besvara det där inlägget om barn med att om jag säger att jag äcklas av att sitta med folk som äter ljudligt, eller blir irriterad på att folk pratar väldigt högt, kan man be om en Tyst Avdelning, som på tåget, men tänkte att man kanske inte skulle förstå att det mest var ironi.

Dock är det ovanstående sant, men jag härdar ut och skulle inte påtala att Snälla, när jag är med, kan ni låta bli att smaska, för jag vill kräkas?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:46:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2009-01-26 20:31:58

tahlia skrev:
Är det bara jag som ser det totalt orimliga i det hela?


Nä.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:46:59, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Träffar



Logga in