Tv-spel och datorspel är svindyrt?
42 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Det är ett spel som kräver ganska mycket från spelaren för att komma till sin rätt. Inget för den stereotypa pokemonspelaren, om man säger så.manne skrev:Huggorm skrev:Sista datorspelet jag köpte var Skyrim, som kanske kostade 500kr? Efter tusen timmars spelade var jag nere på 50 öre timmen, klart överkomligt. Man kan ju inte gå i fällan och köpa korta spel som man snabbt tröttnar på, då blir det dyrt. Sedan är ju TV- och datorspel något som hör ungdomen till, de flesta slutar efter de blivit vuxna. Då skaffar man sig intressen ute i den verkliga världen istället, och då blir det dyrt på riktigt.
jag har också haft Skyrim på ps3 a tyckte inte om det spelet alls med fula mellansekvenser och taskig grafik
och den där ständigt jobbiga återkommande sången jingeln i spelet efter eller under striderna.
Och figurer som såg ut som vikingar med horn på hjälmen ingen röd tråd i spelet alldeles för mycket sandlåda i spelet
Huggorm skrev:Det är ett spel som kräver ganska mycket från spelaren för att komma till sin rätt. Inget för den stereotypa pokemonspelaren, om man säger så.manne skrev:Huggorm skrev:Sista datorspelet jag köpte var Skyrim, som kanske kostade 500kr? Efter tusen timmars spelade var jag nere på 50 öre timmen, klart överkomligt. Man kan ju inte gå i fällan och köpa korta spel som man snabbt tröttnar på, då blir det dyrt. Sedan är ju TV- och datorspel något som hör ungdomen till, de flesta slutar efter de blivit vuxna. Då skaffar man sig intressen ute i den verkliga världen istället, och då blir det dyrt på riktigt.
jag har också haft Skyrim på ps3 a tyckte inte om det spelet alls med fula mellansekvenser och taskig grafik
och den där ständigt jobbiga återkommande sången jingeln i spelet efter eller under striderna.
Och figurer som såg ut som vikingar med horn på hjälmen ingen röd tråd i spelet alldeles för mycket sandlåda i spelet
Jo så är det jag klarade i alla fall ut dragon age 2

detta spel tyckte jag var ett bra spel

manne skrev:jag minns i alla fall att på Xbox 360 så blev man tvungen att köpa ett guld kort med koder för att kunna spela online .
väldigt störande man hade ett fysiskt värdebevis som man köpte i spel affären och man fick öppna värdebeviset och skrapa fram olika koder för att överhuvudtaget kunna spela online.
på ps3 an så behövde man då inte krångla med olika värdebevis alls
Numera kan man ju beställa sånt från nätet

Men minns också att värdebevis var till salu i fysiska butiker.
Idag är det mycket smidigare. Beställ från nätet, betala och koden skickas via mail tillsammans med kvitto

Julianus skrev:manne skrev:jag minns i alla fall att på Xbox 360 så blev man tvungen att köpa ett guld kort med koder för att kunna spela online .
väldigt störande man hade ett fysiskt värdebevis som man köpte i spel affären och man fick öppna värdebeviset och skrapa fram olika koder för att överhuvudtaget kunna spela online.
på ps3 an så behövde man då inte krångla med olika värdebevis alls
Numera kan man ju beställa sånt från nätet![]()
Men minns också att värdebevis var till salu i fysiska butiker.
Idag är det mycket smidigare. Beställ från nätet, betala och koden skickas via mail tillsammans med kvitto
Men till ps 3 an och ps 4 an och till Xbox One behöver man väl inga värdebevis för att koppla upp sig till spel servern

Humble brag incoming 
Jag har tjänat en hel del på datorspel.
Dels ett spel jag var en av de bättre i Sverige på för ~20 år sedan. (vill inte säga vilket för att skydda min identitet).
Det var ju dock bara en bråkdel av prispengar inom Esporten då mot vad det är nu tyvärr.
Men lite prispengar lyckades jag få ihop iaf.
Det spel jag tjänat mest pengar på är poker, men det hör väl inte hit, även om internetpoker skulle kunna räknas som ett datorspel på sätt och vis.
Just nu spelar jag en del CS2, och har lyckats "exploita" skinns marknaden ganska bra.
Började med typ 50€ i Steam balance och nu har jag lyckats få upp det till ett värde på nästan 500€ på relativt kort tid. (haft lite tur också).
Men yeah det är ju inga stora vinster på det än så länge, utan det är mest för skojs skull för att se om jag kan "slå marknaden", samt på så vis få en nice steam balance att kunna köpa nya spel för framöver utan att behöva betala för dom genom att sätta in nya pengar.
Men yeah om man ska handla nya spel hela tiden så blir det ju dyrt.
Jag brukar dock fastna för ett spel och så spelar jag det länge innan jag går vidare till något nytt.
Spelar ju dock bara multiplayer spel med Esports inslag, och dom kan man ofta spela väldigt länge utan att tröttna på, iaf om man gillar att tävla emot andra och utmana sig själv att bli smartare och bättre.
Om man är en sådan som spelar massor med singleplayer spel som man spelar igenom på 50 timmar så blir det ju dyrare helt klart.

Jag har tjänat en hel del på datorspel.
Dels ett spel jag var en av de bättre i Sverige på för ~20 år sedan. (vill inte säga vilket för att skydda min identitet).
Det var ju dock bara en bråkdel av prispengar inom Esporten då mot vad det är nu tyvärr.
Men lite prispengar lyckades jag få ihop iaf.
Det spel jag tjänat mest pengar på är poker, men det hör väl inte hit, även om internetpoker skulle kunna räknas som ett datorspel på sätt och vis.
Just nu spelar jag en del CS2, och har lyckats "exploita" skinns marknaden ganska bra.
Började med typ 50€ i Steam balance och nu har jag lyckats få upp det till ett värde på nästan 500€ på relativt kort tid. (haft lite tur också).
Men yeah det är ju inga stora vinster på det än så länge, utan det är mest för skojs skull för att se om jag kan "slå marknaden", samt på så vis få en nice steam balance att kunna köpa nya spel för framöver utan att behöva betala för dom genom att sätta in nya pengar.
Men yeah om man ska handla nya spel hela tiden så blir det ju dyrt.
Jag brukar dock fastna för ett spel och så spelar jag det länge innan jag går vidare till något nytt.
Spelar ju dock bara multiplayer spel med Esports inslag, och dom kan man ofta spela väldigt länge utan att tröttna på, iaf om man gillar att tävla emot andra och utmana sig själv att bli smartare och bättre.
Om man är en sådan som spelar massor med singleplayer spel som man spelar igenom på 50 timmar så blir det ju dyrare helt klart.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Julianus skrev:Japp
Är också anpassat för 4K-upplösning
Köpte den för under 4000:- på Webhallen (mellandagsrea).
att du har råd blir du inte bank rutt och ruinerad ekonomiskt

pc och dator spel är beroende framkallande och är ett jävla gift dyrt som fan på köpet

Jag förstår inte varför jag skulle vilja ha en PS 5 som har 5 år gammal maskinvara när jag har en bättre PC för spel.
Skulle jag köpa något i dagsläget skulle det vara PS 5 PRO men sjukt opisvärt i dagsläget, bättre att uppgradera PC komponenter för den kostnaden.

Skulle jag köpa något i dagsläget skulle det vara PS 5 PRO men sjukt opisvärt i dagsläget, bättre att uppgradera PC komponenter för den kostnaden.
manne skrev:Julianus skrev:Japp
att du har råd blir du inte bank rutt och ruinerad ekonomiskt![]()
![]()
![]()
pc och dator spel är beroende framkallande och är ett jävla gift dyrt som fan på köpet
Jag sparade till konsolen

PS4 Pro kostade mellan 7000 - 8000 kr när den släpptes, så lite skillnad.
Det är sällan jag köper spel, men vid rea så passar jag på

Julianus skrev:manne skrev:Julianus skrev:Japp
![]()
![]()
Jag sparade till konsolenHar 2 konsoler till, också köpta med sparade pengar
![]()
Fy fan vad dyrt

Re: Tv-spel och datorspel är svindyrt?
PlayStation 2 kostade ännu mer när den släpptes, 9000 kronor.manne skrev:Julianus skrev:manne skrev:
![]()
![]()
Jag sparade till konsolenHar 2 konsoler till, också köpta med sparade pengar
![]()
Fy fan vad dyrt
Ska tillägga att hårdvaran jag har i min dator är
AMD Ryzen 7 7800X3D och Nvidia RTX 4070 Super så därför är en PS 5 totalt ointressant för mig.
AMD Ryzen 7 7800X3D och Nvidia RTX 4070 Super så därför är en PS 5 totalt ointressant för mig.
Gamepass är rätt bra om man vill komma lite billigare undan.
Annars finns det gott om Indie och AA-spel till billigare priser. Man måste inte spela AAA
För att ha roligt. Finns hur många bra Indie-spel som helst!
Kommer aldrig sluta spela, det är otroligt givande. Slipper man ha tråkigt.
Annars finns det gott om Indie och AA-spel till billigare priser. Man måste inte spela AAA
För att ha roligt. Finns hur många bra Indie-spel som helst!
Kommer aldrig sluta spela, det är otroligt givande. Slipper man ha tråkigt.
- Mammaspojke
- Anslöt: 2017-11-09
Om någon är intresserad så går det att få tag i en PS 5 för runt 6 papp.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12406805
Ibland går det att få tag på dom billigare Sony sa nyligen att dom skulle höja priserna men vet inte om dom har gjort det ännu.
Men för mig gäller PC spelade å inget annat.
Ibland går det att få tag på dom billigare Sony sa nyligen att dom skulle höja priserna men vet inte om dom har gjort det ännu.
slackern skrev:Om någon är intresserad så går det att få tag i en PS 5 för runt 6 papp.
Kör också PC, konsol känns så begränsad i vad man kan göra. Jag vill ha kontroll över saker och använda program osv.
Dom flesta Playstation-spel kommer till PC också vilket är trevligt!
Äntligen fick man spela TLOU2.. Visst får man vänta men det gör mig inget.
- Mammaspojke
- Anslöt: 2017-11-09
Datorspel behöver inte alls vara superdyrt.
Visst "måste" du spela dom nyaste så kallade AAA spelen så kommer det kosta att köpa dem.
Men det finns flera ställen du kan få lite äldre spel gratis eller till extremt stor rabatt.
Exempel är typ Epic games store, GoG och Steam. Där kommer det gratisspel lite då och då, just Epic har ju alltid 1-2 spel gratis som byts ut ungefär varje vecka.
Och om du råkar ha Amazon prime så ingår det ju gratisspel som byts ut med jämna mellanrum, som du får behålla så länge du accepterat det innan tiden går ut.
Det finns väldigt många riktigt bra spel som är några år gamla eller kanske tom 10år+ gamla men som fortfarande är riktigt bra spel.
Och väntar man tills det är större reor som Steam summer sale eller sommar rea på gog.com så kan man ju få spel för priser som är en tia eller mindre.
Och numera så kommer det fler och fler så kallade indiespel som säljs till ett överkomligt pris och som sedan blir ännu billigare om dom kommer på rea.
Visst så kan hårdvaran kosta en del men om du inte måste spela som senaste spelen i hög upplösning och/eller med ray-tracing så behöver det inte kosta så himla mycket.
(Däremot så måste man ju vara lite försiktig om man köper begagnat för en del försöker ju sälja gamla datorer till hutlösa prisen och räknar/hoppas på att köparen inte vet vad dom köper.)
Visst "måste" du spela dom nyaste så kallade AAA spelen så kommer det kosta att köpa dem.
Men det finns flera ställen du kan få lite äldre spel gratis eller till extremt stor rabatt.
Exempel är typ Epic games store, GoG och Steam. Där kommer det gratisspel lite då och då, just Epic har ju alltid 1-2 spel gratis som byts ut ungefär varje vecka.
Och om du råkar ha Amazon prime så ingår det ju gratisspel som byts ut med jämna mellanrum, som du får behålla så länge du accepterat det innan tiden går ut.
Det finns väldigt många riktigt bra spel som är några år gamla eller kanske tom 10år+ gamla men som fortfarande är riktigt bra spel.
Och väntar man tills det är större reor som Steam summer sale eller sommar rea på gog.com så kan man ju få spel för priser som är en tia eller mindre.
Och numera så kommer det fler och fler så kallade indiespel som säljs till ett överkomligt pris och som sedan blir ännu billigare om dom kommer på rea.
Visst så kan hårdvaran kosta en del men om du inte måste spela som senaste spelen i hög upplösning och/eller med ray-tracing så behöver det inte kosta så himla mycket.
(Däremot så måste man ju vara lite försiktig om man köper begagnat för en del försöker ju sälja gamla datorer till hutlösa prisen och räknar/hoppas på att köparen inte vet vad dom köper.)
matgar skrev:Datorspel behöver inte alls vara superdyrt.
tack för informationen under den tiden som jag spelade så köpte jag från web hallen och discshop och game stop och EB game köpte alltid det senaste spelet och dessa kostade 800 kr st

tex på en del av spel som jag köpte där .
spelade ut hela trilogin där och dessa spel var kanon bra .

mera spel som jag klarade Alan wake och Heavy Rain mm mm

Lägg till vanliga Xbox spel och Medal of Honor och Call of duty mm och alla GtA spelen och Beyond two souls och pc Starcraft II mm mycket mera än det

tänk på alla de stackars fattiga ungdomar som har spenderat alla sina pengar och hela sin ekonomi på dessa dyra pc och tv spel

Detta är en lyxhobby det