Filmtips, alla kategorier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-02 19:55:50

Nilale skrev:Har just sett Mamma Mia, och jag blev positivt överraskad. Tycker det är lite orättvist att den blivit sågad vid fotknölarna. Visst sjunger de illa som fan, och visst är historien väldigt tunn, men vad gör det? Man blir glad av att se den och musiken är underbar. Sen är Meryl Streep skitbra som vanligt.


Min tioåring sa så här om den ALLT var bra, musiken, scenerna, skådespelarna, naturen, huset och så. Det var bara själva historien som sög.

Väldigt träffsäker analys, tycker jag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Nilale » 2008-10-02 19:56:51

alfapetsmamma skrev:Min tioåring sa så här om den ALLT var bra, musiken, scenerna, skådespelarna, naturen, huset och så. Det var bara själva historien som sög.

Väldigt träffsäker analys, tycker jag.


Haha, kan bara instämma. :)
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-05 0:53:16

I PS I love you, som jag inte riktigt begriper varför jag hyrde är det en kille som har Asperger (fast det sägs inte explicit utan det talas om ett syndrom och hans sociala klumpighet), och tro det eller ej, men han framställs varken som ett freak, en idiot, en potentiell mördare (känslokall empatilös whateva) eller ett geni. Han spelar en snygg men ändå tämligen ouppmärksammad bartender. Tadaaaa!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

En spännande film...

Inläggav geocache » 2008-11-08 21:47:56

Idag lånade jag och hustrun en underbar och spännande film som heter "Livets tåg". Handlingen tilldrar sig i en liten judisk by unde andra världskriget. Innevånarna i byn ställs en dag inför hotet att deporteras till ett fångläger, men då får "byfånen" i byn en idé...

Här http://www.film.nykoping.se/andravarlds ... etstag.htm finns en kort recension av filmen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Chrille rekommenderar i filmväg:

Inläggav Chrilleb » 2008-11-17 23:32:13

"En sång för Martin" grep mig oerhört, spelas av Sven Wollter och hans Viveca Sehldahl ( ber om ursäkt om stavfel ). Handlingen: Martin ( Wollter ) vill sätta upp nyskriven musik och har yrket dirigent och kompositör, han och hans fru arbetar med iver med att få till verket. Med tiden förändras Martin och hans fru märker att något e helt galet, de åker in till akuten och får reda på att Martin drabbats av Alzeimer, nu får paret verkligen prioritera och tar fokus på att verket skall bli klart. Martins minnesproblem blir mer och mer känt, men Marting är viljestark och tänker fullfölja verket till varje pris...

Moderator Titti:

Flyttat till rätt tråd
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Chrilleb » 2008-11-19 12:54:41

Andra filmtips ifrån mig är:

*Moulin Rouge ( en färgsprakande musikalisk resa i musik och diktande, fylld med sånger från alla tider och känsliga tillfällen. (Nicole Kidman+Ewan Mcgregor)

*Fantomen på operan

*Liar liar ( Am.komedi med Jim Carrey, rolig hela filmen igenom, domstolsscenerna är hysteriskt roliga..haha )

*Rosa Pantern ( film med Peter Sellers, en klassisk komedi som jag kan se hur många gånger som helst )

*Charlie Chaplin`s Moderna Tider :+)

*Se upp blindstyre ( Am.komedi med radarparet:Gene Wilder och Richard Pryor , oxå en kul komedi )
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Bästa filmen någonsin :)

Inläggav Satisfied » 2008-11-19 14:32:06

Absolut den bästa filmen genom tiderna är ändå

* Stulna år en av Brittany Murphys första filmer, och hon spelar psykiskt sjuk patient så bra!

Annars finns det ingen som slår tex, Mordkommitionen, Beck, Wallander filmerna

Allt som har med mord och göra :P
Senast redigerad av Satisfied 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Satisfied
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2008-11-19
Ort: Karlshamn

Inläggav catasa » 2008-11-19 18:25:38

alfapetsmamma skrev:I PS I love you, som jag inte riktigt begriper varför jag hyrde är det en kille som har Asperger (fast det sägs inte explicit utan det talas om ett syndrom och hans sociala klumpighet), och tro det eller ej, men han framställs varken som ett freak, en idiot, en potentiell mördare (känslokall empatilös whateva) eller ett geni. Han spelar en snygg men ändå tämligen ouppmärksammad bartender. Tadaaaa!


Skådespelaren som spelade rollen sa i intervjuver att han hade läst på om AS och tänkte på en person med AS när han spelade rollen. Jag vet inte hur han kom på att göra så.
Bra film. Jag rekommenderar. Men ha näsduk om man är känslig.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav catasa » 2008-11-19 18:34:14

manne skrev:Gulfkrigsveteranen Jack Starks...]


Ja, jag rekommenderar The Jacket med.

Chrilleb skrev:Andra filmtips ifrån mig är:

*Fantomen på operan


Menar du http://www.imdb.com/title/tt0293508/ så håller jag bara med.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav hektiske hektor » 2008-12-09 2:05:29

Drama och åter drama. (med några undantag)

The Face Of Another - japansk rulle tror jag, från 60-talets mitt: En man får sitt ansikte deformerat och får ett nytt i form av en mask, vilket förändrar hans självbild. (ingen löjlig skräckfilm eller något sådant)

The Dreamers - Bertolucci (2000): En amerikansk film-intresserad yngling kommer till en filmskola i Paris där han träffar ett syskonpar som har ett incestuöst förhållande vilket han dras in i.

Du Levande - Roy Andersson (2007): short-cuts-berättelser om olika människors tillvaro. Humor på riktigt hög nivå. Men också mycket gripande.

Idioterna - Lars Von Trier (1998) -danskt drama(komedi?) om en grupp människor som väljer att fullt ut prova på livet som förståndshandikappade.

Dark Days - lysande dokumentär om uteliggare i New York.

Stranger Than Paradise - Jim Jarmusch (1984): Svartvit komedi. En ungerska (f.ö. den kanske vackraste kvinnan som finns att skåda på film enligt min mening) hälsar på sin kusin i USA. En vän till kusinen ansluter så småningom, varpå det udda sällskapet beger sig ut på en bilresa bl.a. till deras moster? Allt av denna regissör är ett måste att se (har dock inte gjort de själv än). Kortfilmer som långfilmer.

Mannen Utan Minne - Aki Kaurismäki (2002). Finskt drama om en man som tappat minnet och hamnar i intressanta situationer under sin jakt på att finna det åter. Liksom i fallet med Jarmusch är detta en regissör som utan undantag (?) levererar stor konst. Möjligen kan man invända att filmerna påminner för mycket om varandra men det är en annan sak.

Rosetta - belgiskt drama (1998) - En flicka lever med sin alkoholiserade mor i en husvagn (el. var det husbil?). Flickan tvingas sin ålder till trots ta stort ansvar för båda två. Se även "Sonen" av samma regissör. En av de bättre filmerna jag sett om förlåtelse.

Happy Together - Hongkongesiskt (?) drama om två homosexuella män i stormigt förhållande

Återkomsten - Ryskt drama om två söner och deras fader

Red Road - intelligent brittiskt drama om hämnd m.m. (fast inte på det stereotypa sättet typ Sleepers el. Thriller - en grym film). Intressant psykologi

pardon för icke-befintlig research vad regissörer och årtal anbelangar
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Inläggav Savanten Svante » 2008-12-09 16:05:14

En film jag inte sett än, men kommer att göra så fort jag kan, är Phoebe in wonderland.

"Jag har aldrig sett en film som gett mig så många rysningar. Någonsin. Det är skildrat ur ett barns ögon. Och det märks tydligt på grund av bristen på nyanser bland människor och deras agerande. Jag tänkte att det var lite väl stereotypt ibland, men samtidigt funderade jag på om jag inte själv minns det så från när jag var tio…

För hon är tio år, Phoebe, och tampas med kedjor i skolan, hemma, bland människor som säger saker och personifierar dubbelmoral och tvetydighet. Protesterna skriker i hennes huvud och alstrar problem och illvilja från omgivningen. "

http://www.lavaland.se/node/829
http://www.cine.se/filmsida.php?film=ph ... wonderland

En bra film om en liten tjej med tourettes, verkar det vara!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav manne » 2008-12-10 0:41:02

http://www.moviezine.se/filmsidor/thank ... king.shtml


kort om denna film

Thank You For Smoking

Recension En del jobb är svårare än andra. Nick Naylor (Aaron Eckhart) måste gå till jobbet varje dag och försöka få tobaksindustrin att framstå i god dager. Lyckligtvis för dem, finns det nånting Nick är riktigt bra på så är det att snacka sig ur konfronterande situationer – om det så handlar om en ung cancerpatients bemötande i en tv-sänd talkshow eller senator Finistirres (William H. Macy) förslag att sätta dödskallesymbolen på varje cigarettpaket – inget uppdrag är omöjligt för Nick, och ändå lyckas han vara en förebild för sonen Joey (Cameron Bright, som börjar utvecklas till en riktigt duktig skådis).

Nick har regelbundna rådslag med lobbyistkollegor ur andra branscher. David Koechner och Maria Bello gr vapen- respektive alkoholindustrin ett ansikte. Den samvetslösa trion kallar sig själva The M.O.D. Squad, ”merchants of death”. I en av filmens allra roligaste scener skryter trion om vems bransch som dödar flest per år.

Ja, vi är i satirens förlovade land, där sanningen är ovidkommande så länge man kan argumentera för sin sak tillräckligt effektivt. Att rökning är skadligt för hälsan – well, d’uh! Men filmen handlar inte så mycket om tobaksindustrin som om dess skrupelfrie talesman, en man med skarp tunga och oemotståndlig karisma, och att följa vår antihjälte en vanlig dag på jobbet är ett förstummande och riktigt intressant upplevelse. Det krävs en hel del charm hos en skådespelare att ta hem en sådan roll och ändå få publikens tycke. Som den självsäkre Nick, indirekt massmördare ständigt beväpnad med ett brett leende, passar Aaron Eckhart som gjutet. Nick är mycket övertygande i sin övertygelse, och de ibland sanslösa motiveringar för eget tänkande kring rökning som han ger till alla, oavsett om det är lågstadiebarn det gäller, är djävulskt kul.

Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:36, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-12-13 20:52:12

http://www.sf.se/filmer/film?filmid=9000074

IM A CYBORG, BUT THATS OK


En ung kvinna som tror sig vara en mördarrobot läggs in på psyket där hon träffar andra med liknande besvär. En dag faller hon för en man som påstår sig kunna stjäla folks själar ...


--------------------------------------------------------------------------------

http://www.mininova.org/tor/1389538



Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:37, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

koreansk version av gökboet..

Inläggav manne » 2008-12-13 20:54:53

denna är jävla bra den :wink:

http://www.imdb.com/title/tt0497137/

7.1/10

wins & 4 nominations

Bild



Bild



--------------------------------------------------------------------------------

http://www.sf.se/filmer/film?filmid=9000074

IM A CYBORG, BUT THATS OK


En ung kvinna som tror sig vara en mördarrobot läggs in på psyket där hon träffar andra med liknande besvär. En dag faller hon för en man som påstår sig kunna stjäla folks själar ...


Bild



While working in a radio assembly factory, Cha Young-goon (Su-jeong Lim) loses touch with reality, opens her wrist with a knife, inserts a power-cord and plugs herself into a wall outlet. As this scene unfolds we are brought up-to-date on her story with rapid cuts to her mother's interview with a psychiatric hospital doctor. Naturally the doctor is trying to determine the roots of Young-goon's psychosis, but the interview with Mom hints that this may be a family problem; Mom seems none too stable herself. Back in the factory Young-goon is lying on the floor, still in her chair, and we can see from her right foot that the shock has brought her inner battery up to full strength. Her toes light up to show her state of charge. As all of this is going on we see production credits as circuit board labels, uniform name tags, and other text scattered around the film.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:41, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Pontus » 2008-12-13 23:51:07

Varför la du den i både tråden för filmtips och NFD? Och varför i NFD alls?
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 11:01:41, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav DIProgan » 2008-12-14 0:18:44

"Elegy" vackert, tänkvärt

http://www.imdb.com/title/tt0974554/
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 11:01:41, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav DIProgan » 2008-12-14 0:38:46

Samtliga mina femmor på filmtipset.se (35 utav 1000 betygsatta)
Ace Ventura
Adaptation
American Pie 1-3
Bara en dag (Before Sunset)
Beach
Bowling for Columbine
Braveheart
Cast Away
Dag och natt
Efter Bröllopet
Fight Club
Forrest Gump
Förhandlaren
I am a sex addict
Lejonkungen
Leon
Lie with me
Livet från den ljusa sidan
Magnolia
Moulin Rouge
Måndag hela veckan - #1 kan se den hur många ggr som helst
Neon Genesis Evangelion
Nyckeln till frihet
Palindromes
Ransom
Schindler's List
Syskonsalt
Terminator2
Tillsammans
Titanic
Trainspotting
Vänner för livet (Reign over me)
Waking Life
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 11:01:41, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav manne » 2008-12-14 4:54:35

yes har sätt hela nu och den är toppen bra den.. :D
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:41, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-12-14 14:59:06

The.Jacket.2005

Gulfkriget 1991. Jack Starks överlever ett pistolskott i huvudet
men drabbas av minnesförlust, vilket betyder att han inte har något
att sätta emot när han efter hemkomsten till Vermont blir anklagad
för mord. Han blir inlagd på en sluten avdelning på ett mentalsjukhus
och utsatt för en ny, kontroversiell typ av behandling. Starkt
påverkad av hallucinogena medel reser han till framtiden, där han
träffar Jackie. Hon har nyckeln till det mörka förflutna som
Jack inte kan minnas. Och när hon inser att Jack är fyra dygn från
sin egen dödsdag blir de tvungna att tillsammans försöka undgå det
oundvikliga.


Skådespelare:
Brad Renfro, Jennifer Jason Leigh, Daniel Craig, Kris Kristofferson,



Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:42, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-12-14 18:45:11

också en bra film om dår hus.. :lol: :lol: :wink:

Bild


The.Jacket.2005

Gulfkriget 1991. Jack Starks överlever ett pistolskott i huvudet
men drabbas av minnesförlust, vilket betyder att han inte har något
att sätta emot när han efter hemkomsten till Vermont blir anklagad
för mord. Han blir inlagd på en sluten avdelning på ett mentalsjukhus
och utsatt för en ny, kontroversiell typ av behandling. Starkt
påverkad av hallucinogena medel reser han till framtiden, där han
träffar Jackie. Hon har nyckeln till det mörka förflutna som
Jack inte kan minnas. Och när hon inser att Jack är fyra dygn från
sin egen dödsdag blir de tvungna att tillsammans försöka undgå det
oundvikliga.


Skådespelare:
Brad Renfro, Jennifer Jason Leigh, Daniel Craig, Kris Kristofferson,
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:43, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-12-14 19:19:06

denna är bra den.. :wink:

Caligula.

What would you have done if you had been given absolute power of life and death over everybody else in the whole world?

Tagline:
What would you have done if you had been given absolute power of
life and death over everybody else in the whole world?
Plot Summary:
The rise and fall of the notorious Roman Emperor Caligula,
showing the violent methods that he employs to gain the throne,
and the subsequent insanity of his reign - he gives his horse political
office and humiliates and executes anyone who even slightly displeases him.
He also sleeps with his sister, organises elaborate orgies and embarks
on a fruitless invasion of England before meeting an appropriate end.
There are various versions of the film, ranging from the heavily- truncated
90-minute version to the legendary 160-minute hardcore version which leaves
nothing to the imagination (though the hardcore scenes were inserted later
and do not involve the main cast members).

http://www.imdb.com/title/tt0080491/

Bild
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:01:44, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav DIProgan » 2008-12-14 23:56:11

Ok kan någon göra något åt manne, killen är ju nuts.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 11:01:44, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Charley? » 2008-12-15 2:37:26

Jag vill tipsa om Hellraiser I-IV (Hellbound, Hell on Earth, Bloodline). Om ni missat mina tidigare tips, alltså.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 11:01:44, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav hysteriskt » 2008-12-15 18:18:25

DIProgan skrev:Ok kan någon göra något åt manne, killen är ju nuts.


Mer eller mindre som alla andra här då... :lol: :wink:
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 11:01:44, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in