Djur vi stöter på i vår fauna.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Alien » 2024-05-25 18:49:51

Jag har iaf inte sett några rådjur. Inga älgar heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46478
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Skogkatt » 2024-05-25 19:08:29

Jag var ute och letade efter en katt sent igår kväll. Och när jag stod på trappan och ropade på honom hörde jag några ljud under en rosenbuske bredvid trappan. Jag trodde att det var katten så jag pratade till honom och försökte få honom att komma fram. Och så kom en stor grävling gående ut ur rosenbusken. :)

Så det var ju trevligt. Det var lite konstigt, han reagerade inte alls på mig. Jag pratade till honom och lyste med en ficklampa på honom, men han struntade i mig och strosade runt på gräsmattan och letade efter maskar eller något.
Skogkatt
 
Inlägg: 6346
Anslöt: 2021-10-02

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Dagobert » 2024-05-25 20:03:25

Skogkatt skrev:Jag var ute och letade efter en katt sent igår kväll. Och när jag stod på trappan och ropade på honom hörde jag några ljud under en rosenbuske bredvid trappan. Jag trodde att det var katten så jag pratade till honom och försökte få honom att komma fram. Och så kom en stor grävling gående ut ur rosenbusken. :)

Så det var ju trevligt. Det var lite konstigt, han reagerade inte alls på mig. Jag pratade till honom och lyste med en ficklampa på honom, men han struntade i mig och strosade runt på gräsmattan och letade efter maskar eller något.

Akta dig bara, de kan bitas ordentligt har jag hört.
Dagobert
 
Inlägg: 14306
Anslöt: 2010-11-30

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Skogkatt » 2024-05-25 20:32:55

Dagobert skrev:Akta dig bara, de kan bitas ordentligt har jag hört.


Ja de är hårda, de biter dig i benet och låser käken, så man måste nästan slå ihjäl dem för att få bort dem från benet igen. :shock: De släpper inte taget. Det finns många grävlingar här men vi har en överenskommelse, jag lämnar dem ifred och de lämnar mig ifred. :-)005 De får också en limpa bröd då och då, en muta för att lämna mig ifred.
Skogkatt
 
Inlägg: 6346
Anslöt: 2021-10-02

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Huggorm » 2024-05-25 20:41:42

Dagobert skrev:
Skogkatt skrev:Jag var ute och letade efter en katt sent igår kväll. Och när jag stod på trappan och ropade på honom hörde jag några ljud under en rosenbuske bredvid trappan. Jag trodde att det var katten så jag pratade till honom och försökte få honom att komma fram. Och så kom en stor grävling gående ut ur rosenbusken. :)

Så det var ju trevligt. Det var lite konstigt, han reagerade inte alls på mig. Jag pratade till honom och lyste med en ficklampa på honom, men han struntade i mig och strosade runt på gräsmattan och letade efter maskar eller något.

Akta dig bara, de kan bitas ordentligt har jag hört.
De har stora tänder och kan helt säkert bitas men de flesta historier man hört är bara skrönor, typ att man skall lägga träkol i stövlarna för att de inte slutar bita förrän det kraschar och så vidare. Däremot är dom lite väl duktiga på att gräva, jag kan komma ut på morgonen och de har grävt ett hål stort nog att krypa ner i.
Huggorm
 
Inlägg: 22390
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Dagobert » 2024-05-25 20:53:57

De enda fåglar jag känner igen på lätet är
gök, kattuggla, talgoxe, duva (den sort som bor nära mitt hus) och spelande orre.
Hackspettsfamiljen känner jag ju igen på hackandet.

Kommer inte på nån mer just nu iaf.

Jamen koltrast, näktergal mfl säger folk. Nix säger jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14306
Anslöt: 2010-11-30

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Huggorm » 2024-05-25 21:34:02

Bofinken brukar vara ganska enkel att lära sig också och de är väldigt vanliga så man hör dom ofta:
https://www.youtube.com/watch?v=_4GCOXW6GNo
Huggorm
 
Inlägg: 22390
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Dagobert » 2024-05-25 22:16:38

Dagobert skrev:De enda fåglar jag känner igen på lätet är
gök, kattuggla, talgoxe, duva (den sort som bor nära mitt hus) och spelande orre.
Hackspettsfamiljen känner jag ju igen på hackandet.

Kommer inte på nån mer just nu iaf.

Jamen koltrast, näktergal mfl säger folk. Nix säger jag.

Huggorm skrev:Bofinken brukar vara ganska enkel att lära sig också och de är väldigt vanliga så man hör dom ofta:
https://www.youtube.com/watch?v=_4GCOXW6GNo

Tack. Men den hade ju flera läten, jag skulle nog aldrig veta om det är bofink eller koltrast.

Hur lär sig folk känna igen fåglar? Tränar de med Sveriges Radios fågelskivor på hi-fi:n?
Har de nån närstående som känner igen flugsnapparens mjältsjuka strof?
Dagobert
 
Inlägg: 14306
Anslöt: 2010-11-30

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2024-05-25 22:24:21

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:De enda fåglar jag känner igen på lätet är
gök, kattuggla, talgoxe, duva (den sort som bor nära mitt hus) och spelande orre.
Hackspettsfamiljen känner jag ju igen på hackandet.

Kommer inte på nån mer just nu iaf.

Jamen koltrast, näktergal mfl säger folk. Nix säger jag.

Huggorm skrev:Bofinken brukar vara ganska enkel att lära sig också och de är väldigt vanliga så man hör dom ofta:
https://www.youtube.com/watch?v=_4GCOXW6GNo

Tack. Men den hade ju flera läten, jag skulle nog aldrig veta om det är bofink eller koltrast.

Hur lär sig folk känna igen fåglar? Tränar de med Sveriges Radios fågelskivor på hi-fi:n?
Har de nån närstående som känner igen flugsnapparens mjältsjuka strof?


ja man måste nog vara ute med kikare och studera fåglar
antonius
 
Inlägg: 22014
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Huggorm » 2024-05-25 22:38:41

Dagobert skrev:Tack. Men den hade ju flera läten, jag skulle nog aldrig veta om det är bofink eller koltrast.

Hur lär sig folk känna igen fåglar? Tränar de med Sveriges Radios fågelskivor på hi-fi:n?
Har de nån närstående som känner igen flugsnapparens mjältsjuka strof?

Koltrast kan du inte gärna förväxla bofinken med, kanske lövsångare men inte koltrast. De har helt olika stämma, det hörs på koltrasten att det är en större fågel och den har en speciell tonart som gör att man känner igen den oavsett melodi.
Huggorm
 
Inlägg: 22390
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Huggorm » 2024-05-25 22:44:10

Det här var ett läte som jag hörde ett flertal gånger utan att se fågeln och det tog därför lång tid innan jag listade ut att det var fiskgjusen. Det låter inte riktigt som en stor rovfågel så jag var inte i närheten av att gissa rätt, det var inte förrän jag slutligen såg den samtidigt som jag hörde lätet som jag fattade.

https://www.fågelsång.se/fiskgjuse/

Familjen fiskgjuse bodde i en tall några hundra meter ifrån mitt hus under tre eller fyra somrar innan de uteblev ett år, och efter det har jag inte sett till dom igen.

Ni får kopiera adressen, forumet kan tydligen inte hantera bokstaven å.

Och förresten, Morkullan är en fågel som låter så speciellt att man utan vidare kan lära sig den. Finns inget att missta den med. Flyger omkring på kvällarna och ömsom knorrar, ömsom visslar.

Moderator: Gjorde länken klickbar
Huggorm
 
Inlägg: 22390
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Dagobert » 2024-05-27 1:18:56

Det verkar som att jag har svårt att särskilja fågelläten. Om jag på fågelsång.se direkt jämför bofink och koltrast skulle jag säkert höra skillnad, men inte var för sig i naturen. Kanske finns det nån app som kan identifiera fågelsång :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14306
Anslöt: 2010-11-30

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Augusti » 2024-05-27 1:22:28

Hörde ett lodjur menade jag. Ganska häftigt.
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Augusti » 2024-05-27 1:24:46

Dagobert skrev:Det verkar som att jag har svårt att särskilja fågelläten. Om jag på fågelsång.se direkt jämför bofink och koltrast skulle jag säkert höra skillnad, men inte var för sig i naturen. Kanske finns det nån app som kan identifiera fågelsång :-)Happy


Det finns något i SR-appen om fågelläten. Men jag tycker det är svårt att minnas ändå, även om man försöker memorera.
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Richard » 2024-05-27 5:54:57

När jag tältade första gången så hörde jag något skälla utanför tältet. Klockan var runt 23:00 o jag var mitt ute i skogen, långt ifrån någon stig, så det var ingen hund. Först blev jag rädd o plockade fram min yxa, men först ca 5 minuter senare vågade jag mig ut för att kolla.

Gick ut med ficklampa o yxa för att bekämpa den onde getmannen eller vad det nu var, men jag tror det var en råbock. Jag fick reda på senare att de kan låta som hundar.

Getmannen...

the-goatman-marylands-axe-wielding-monster.jpg

Nu har jag köpt en nattkikare så jag kan se när de kommer!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3526
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav Huggorm » 2024-05-27 6:47:02

Råbockarna låter ungefär som den där getmannen ser ut, om man inte vet vad det är kan man bli livrädd.
Huggorm
 
Inlägg: 22390
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2024-05-27 8:30:54

det där måste ju vara stora bocken Bruse
antonius
 
Inlägg: 22014
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav slackern » 2024-05-27 20:19:11

Augusti skrev:Hörde ett lodjur menade jag. Ganska häftigt.


WOW det måste ha varit en upplevelse. :)
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djur vi stöter på i vår fauna.

Inläggav antonius » 2024-05-28 6:45:35

den vanligaste varelsen vi ofta möter i vår fauna är myran, för dom är 20 tusen biljoner
antonius
 
Inlägg: 22014
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in